• Thegran

höja bostadslånet för bilköp?

Ska ringa banken imorgon, men frågar här så länge...

Vi har bostadslån på 100 000, på en lägenhet vi köpte för 120 000.
    har renoverat med pengar "vi hade i fickan" och har höjt värdet en hel del.

Någon som har koll på om man brukar kunna höja bostadslånet, för att tex köpa en bil?
    grejen är ju den att vi köpte lyan för 120 000, är det enbart den summan vi ev kan låna upp till utan att behövde värdera lägenheten (vilket jag antar tar lite tid, och vår chans att få bilen är NU)
    någon som har gjort nåt liknande och vet vad som gäller?

bilen vi är intresserade av säljs av privatperson, 80 000 kr. Vi har möjlighet att finansiera det med annat lån hos vår bank, men bakar ju gärna in det i bostadslånet om det är möjligt.

• Svar på tråden höja bostadslånet för bilköp?
  • Fikabröds Kungen

Ett alternativ är ju att ni tar det andra lånet genom er bank för att köpa bilen sen så värderar ni om lägenheten och höjer bostads lånet samt löser "bil"lånet.

• Mymlan L
    Thegran skrev 2010-03-23 19:07:51 följande:
    Ska ringa banken imorgon, men frågar här så länge... Vi har bostadslån på 100 000, på en lägenhet vi köpte för 120 000. har renoverat med pengar "vi hade i fickan" och har höjt värdet en hel del. Någon som har koll på om man brukar kunna höja bostadslånet, för att tex köpa en bil? grejen är ju den att vi köpte lyan för 120 000, är det enbart den summan vi ev kan låna upp till utan att behövde värdera lägenheten (vilket jag antar tar lite tid, och vår chans att få bilen är NU) någon som har gjort nåt liknande och vet vad som gäller? bilen vi är intresserade av säljs av privatperson, 80 000 kr. Vi har möjlighet att finansiera det med annat lån hos vår bank, men bakar ju gärna in det i bostadslånet om det är möjligt.
    Jag antar att ni står båda på bostadslånet?
    En bil kan inte ha fler än en ägare.
    Detta faktum kan vid separation förorsaka juridisk/ekonomisk tvist.

Jag tror dessutom att banken säger nej. För att få låna ytterligare på bostaden måste ni nog kunna hänvisa till investering som behövs i bostaden.
  • Butterscotch

Det går bra att låna mer på lägenheten, om låneutrymme finns (ni behöver kanske en ny skriftlig värdering), ni behöver förmodligen inte ens berätta vad ni ska göra med pengarna. Det är inte intressant för banken utan de ser till säkerhetens värde, belåningsgrad och er betalningsförmåga.

• Tecken

Min man och jag gjorde det, eller rättare sagt: Vi bakade in ett befintligt billån i bostadslånet. Banken krävde ingen mäklarvärdering, utan tog oss på orden att lägenheten gått upp rejält i pris sedan vi köpte den. Banken frågade inte heller vad vi skulle ha pengarna till. Billånet var på ca 55.000kr och lägenheten hade då gått upp med ca 400.000kr.

Ring banken och hör med dem. 

• Anna Paulita
    Mymlan L skrev 2010-03-24 16:46:43 följande:
    För att få låna ytterligare på bostaden måste ni nog kunna hänvisa till investering som behövs i bostaden.
    Vi har vänner som lade billånet på sin lägenhet så det stämmer inte alls.
    Jag vägrar bara vara mamma...
  • Miss Lau

Vi har lånat 150.000 kr till en bil, och allt lades som lån med den bostadsrätt vi hade som säkerhet. Finns det låneutrymme (dvs att bostaden är värd mer än ni redan har lån på) och att ni har vettiga inkomster så brukar det sällan vara något problem. 

Men när man lånar till andra prylar är det viktigt att tänka på att öka amorteringen, annars blir det en dyr bil
  • Thegran

Tack för svaren, har varit i kontakt med banken nu och behöver värdera lägenheten först och främst.

• Mummy

Tänk dock på att vad räntan kan bli. Ni får ju säkerligen ett topplån som är högre än den låga räntan som är nu. Höjs räntan blir det kanske billigare med ett vanligt billån

• Mummy

Oj, såg nu att det var via privatperson

• Anna Paulita

En annan sak jag tycker man ska ha i åtanke. Om detta inte är erat slutgiltiga boende kommer ni vilja flytta igen, och då kanske värdeökningen lägenheten fått är trevligt att kunna lägga in som handpenning i ett nytt boende.

Vi hade några vänner som hade lagt in 300 000 i sin lgh, sedan tog lån på lgh just för att köpa en bil för samma summa. När de sedan skulle sälja fick de inte en spänn i mellan och det var tom så illa att de gick back för detta var precis när marknaden började dala.

Jag skulle aldrig låna upp ett helt "utrymme" på en lägenhet för att köpa en bil. Dels för att det som sagt är bra att gå lite med plus för framtida flytt och dels för att man inte betalar av en lgh lika snabbt som en bil vilket kan leda till tråkiga konsekvenser. Fördelen är så klart att om man säljer sin bli får man kontanter, men då måste man ju använda dem (egentligen) att lägga på bostadslånet och jag tror att det är lätt att det går till ett ny bil.

Så tänker iallafall jag.

Jag vägrar bara vara mamma...
Svar på tråden höja bostadslånet för bilköp?