• Thegran

höja bostadslånet för bilköp?

Ska ringa banken imorgon, men frågar här så länge...

Vi har bostadslån på 100 000, på en lägenhet vi köpte för 120 000.
    har renoverat med pengar "vi hade i fickan" och har höjt värdet en hel del.

Någon som har koll på om man brukar kunna höja bostadslånet, för att tex köpa en bil?
    grejen är ju den att vi köpte lyan för 120 000, är det enbart den summan vi ev kan låna upp till utan att behövde värdera lägenheten (vilket jag antar tar lite tid, och vår chans att få bilen är NU)
    någon som har gjort nåt liknande och vet vad som gäller?

bilen vi är intresserade av säljs av privatperson, 80 000 kr. Vi har möjlighet att finansiera det med annat lån hos vår bank, men bakar ju gärna in det i bostadslånet om det är möjligt.

• Svar på tråden höja bostadslånet för bilköp?
  • Tecken
    Mummy skrev 2010-03-25 06:44:28 följande:
    Tänk dock på att vad räntan kan bli. Ni får ju säkerligen ett topplån som är högre än den låga räntan som är nu. Höjs räntan blir det kanske billigare med ett vanligt billån
    Vi fick inget topplån, räntan förändrades inte. Varför skulle man automatiskt få ett topplån för att man ökar på bostadslånet?

Det blir billigare per månad att baka in billånet i bostadslånet, men det är ju för att det löper över så många år... Jag är inte heller bekymrad för att vi ska få igen de där 55.000kr som vi lade in i bostadslånet, nu har lägenheten gått upp ännu mer
  • Mummy

Tecken
    Det beror ju självklart på hur mycket deras lägenhet stigit i värde. Men för att få in ett billån på 80.000 utan att få ett topplån ska deras lägenhet ha stigit till ungefär 250.000 kr. Så det beror ju helt på hur mycket de gjort, hur läget är osv.
    TS skrev att värdet borde ha ökat mycket, men om det innebär att det ökat med drygt 100% framgår inte.
    Vet en del som lägger in lånet i huset (gjort nyligen) och tror att räntan kommer vara 1,40% men inte inset att deras investering blir ett topplån

• LillTussa

Lägg inte bilen med lägenhetslånet! Ta hellre ett vanligt bilkredit-lån, finns bra sådana på bankerna. Ibland följer vissa kriterium med som att man ska helförsäkra bilen men när det handlar om sådana summor kanske ni hade valt att göra det ändå istället.

Vi har bilkredit på vår bil, betalar ränta på 3,25. Det är via facket. Så kolla de möjligheterna istället! Medlemslån via facket brukar också vara goda lån att ta om man jämför med andra.
  • Anna Paulita
    Tecken skrev 2010-03-25 08:58:08 följande:
    Vi fick inget topplån, räntan förändrades inte. Varför skulle man automatiskt få ett topplån för att man ökar på bostadslånet?Det blir billigare per månad att baka in billånet i bostadslånet, men det är ju för att det löper över så många år... Jag är inte heller bekymrad för att vi ska få igen de där 55.000kr som vi lade in i bostadslånet, nu har lägenheten gått upp ännu mer
    Men det beror ju på hur mycket man lade in från början och vad lgh är värd. TS har, förmodar jag topplån om de lånade till hela summan vad lgh kostade.

Gällande om man får tillbaka pengarna när man säljer beror ju på vad lägenheten var värd när man köpte den kontra nu. I dott fall kanske det lönar sig, men det är ju inte säkert det är så i TS fall. Det beror ju på när lägenheten inköptes och när den ska säljas.
    Jag vägrar bara vara mamma...
  • Miss Lau

Det är egentligen rätt enkelt. Amorterar ni lika mycket som vid ett vanligt billån blir det billigast att lägga lånet med den lägsta räntan (vanligtvis blir räntan lägst med ett boende som säkerhet).  Nu har vi inget billån men jag skulle aldrig frivilligt välja att ta ett lån med en ränta på flera procentenheter mer bara för att ha ett separat s.k. billån. Men det är väl min snålgen som vill betala som lite som möjligt för saker och ting  

• LillTussa

Nåt du också ska tänka på är om ni är sambo eller gifta. Vad som är mer fördelaktigt att göra ifall nån utav er går bort. Ingår bilen då i sambolagen om ni har den med erat gemensamma boende att göra eller förlorar ni den i alla fall? 

Vi har varit hos jurist och det är skrämmande ifall nån utav oss gått bort innan alla papper varit klara. Man hade förlorat allt.
  • Thegran

Tack för alla svar.
    har tagit ett lån utanför bolånet. får se om vi sen väljer att värdera lägenheten och bygga ihop lånen eller inte.

• alexma
    Mymlan L skrev 2010-03-24 16:46:43 följande:
    Jag antar att ni står båda på bostadslånet?En bil kan inte ha fler än en ägare.Detta faktum kan vid separation förorsaka juridisk/ekonomisk tvist.Jag tror dessutom att banken säger nej. För att få låna ytterligare på bostaden måste ni nog kunna hänvisa till investering som behövs i bostaden.
    Nej, det är inte sant. MA kan visst låna till en bil och ha sin bostad som säkerhet. Dessutom får man billigare ränta på det viset.
    Jag tycker absolut ni ska göra det men det krävs nog att ni värdera om lägenheten för man få ju aldrig låna mer än 75-85 % av värdet på bostaden. (bottenlån)
    Ska ni låna upp topplån kan ni lika gärna ta ett billån.
  • alexma

Såg att jag var lite snabb på tangenterna och svarade efter bara ha läst en liten bit... Med risk för att låta som en papegoja ;)

• Mummy

Alexma
    Räntan måste inte alsl bli billigare om du lägger in det i ett bolån. Snitträntan ligger på 5%, vilket är mer än kanske 3,5% som de kan få på ett billån. Dessutom så löper ju tiden under betydligt längre tid, därför blir det billigare att lägga i ett annat lån

• Butterscotch
    Mummy skrev 2010-03-25 15:24:18 följande:
    AlexmaRäntan måste inte alsl bli billigare om du lägger in det i ett bolån. Snitträntan ligger på 5%, vilket är mer än kanske 3,5% som de kan få på ett billån. Dessutom så löper ju tiden under betydligt längre tid, därför blir det billigare att lägga i ett annat lån
    Vårt billån (som vi har genom bilfirman) har rörlig ränta, så den rör sig på samma vis som bolåneräntorna. Men det kanske går att få fast ränta på billån också. Vad gäller återbetalningstiden så väljer man ju själv hur mycket man vill amortera, det kan ju vara smart att amortera lite extra just för att bli av med bildelen av lånet så snart som möjligt, om man lägger in det i bolånet.
  • Miss Lau
    Mummy skrev 2010-03-25 15:24:18 följande:
    Alexma Räntan måste inte alsl bli billigare om du lägger in det i ett bolån. Snitträntan ligger på 5%, vilket är mer än kanske 3,5% som de kan få på ett billån. Dessutom så löper ju tiden under betydligt längre tid, därför blir det billigare att lägga i ett annat lån
    Nu vet jag inte alls vilka siffror du blandar med. Men jag kan lova att boräntan (bottenlån) i princip alltid ligger under den ränta man får på ett billån. Däremot kan det ju vara så att man varit smart att binda billånet vid en bra tidpunkt och att det lånet därför är lägre än de bolån som är rörliga. Men det hade ju varit samma sak om du valt att binda bolånet vid samma tidpunkt. 
    Och du behöver ju inte ta det utökade bolånet på längre tid än billånet. Tvärtom blir det ju mer pengar att amortera för och då blir totalkostnaden ännu lägre. 
    Vårt bolån ligger förövrigt just nu på 1,3% och jag har svårt att tro att en bilfirma kan matcha det. 
  • Mummy

Jag skrev att det inte MÅSTE bli billigare, nu är det billigare ja. Men inte när räntan ligger normalt runt 5%

• alexma
    Mummy skrev 2010-03-25 19:38:27 följande:
    Jag skrev att det inte MÅSTE bli billigare, nu är det billigare ja. Men inte när räntan ligger normalt runt 5%
    Men när boräntan ligger på 5 %, ligger billånen garanterat på 7-8%
Svar på tråden höja bostadslånet för bilköp?