mormorsisabelle skrev 2011-08-09 04:45:13 följande:
Skrev ett mail till min svägerska angådede min svärfars missförhållande på ett äldreboende. Bad henne att hon skulle närvara vid ett viktigt möte som skulle hållas min man mår väldigt dåligt på grund av hennes bristande intresse för sin far, När hem
ennes mor i många år var sjuk gjorde min man och jag allt vi kunde med otaliga resor ambulansledes läkarbesök samt hjälpte dom med allt praktiskt. Hon lyste med sin frånvaro. Hennes mor gröät och undrade varför dottern inte ens hörde av sig.
Jag har av henne fått et mycket kränkande brev där det bnald annat stp
år. Tyvärr kan jag inte hjälpa din man han får ta ansvar över sitt eget liv.
Min mor hatade dig över allt i hela världen hon grät i telefonen för du var så jävla elak.
Min bror har mist sina barn på grund av dig.
Och även mig sin syster.
Det enda du kan tala om är hurjävladukdit du är.
Det rör mig inte i ryggenvad du har för åsikter,
I min värld finns du inte längr.
Jag skrev bara ett vänligt mail där jag bad henne försöka ta sig ledigt några timar spå min sjuklige man slapp ta dusten med vårdpersonal och ansvariga för kommunen.
Hjälp mig snälla någon och hur ska jag gå tillväga om jag vill anmäla henne för förtal?
Med vänlig hälsning Inger
Förtal anmäler du till åklagare och om åklagaren inte vill ta i det till dosmtol och driver sen ärendet själv, det faller inte under allmänt åtal.
Din möjligheter att få henne fälld är extremt små då brevet var till dig privat och inte för andra. Ett krav för en fällande dom brukar vara att det som sägs eller skrivs görs offentligt, t ex i en tidning, TV eller på internet.