• Bempa

Anmälan, förtal

Hej!
    Behöver lite hjälp!
    För att göra en lång historia kort, så finns det på min arbetsplats en kollega som ljuger om en massa.
    Det är 3 personer som står i hennes skottlinje.
    Personligen tror jag att det hela handlar om att hon inte vill jobba kvar. Tyvärr gör hon allt på fel sätt, kan inte komma på nån annan orsak...
    Nu har det gått så långt att hon för sin osanning till människor utanför jobbet o det har medfört väldigt mycket skada mot dom inblandade.
    Hur gör man en anmälan om förtal o vad gäller?
    Väldigt tacksam för svar!
    //Beatrice

Life is like a dick, when things get hard, fuck it!
  • Svar på tråden Anmälan, förtal
  • Bedan

Man ringer polisen, berättar vad som hänt och säger att man vill anmäla. Förtalparagrafen lyder såhär:

1 § (i Brottsbalken 5 kapitel om ärekränkning) Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.
    Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.

Med den info jag fått av dig ts antar jag att det är "eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning" som är aktuellt här.
    Det förutsätts att en uppgift lämnas och att det sker till någon annan än den beskyllde. Brottet är att anse som fullbordat så snart uppgiften har kommit till tredje mans kännedom. Det krävs inte någon bevisning om att beskyllningen faktiskt har medfört andras missaktning (men om detta "medfört skada" för de omtalade så kan man väl säga att det medfört andras missaktning). Uppgiften skall vara av nedsättande beskaffenhet. Det skall vara fråga om vad som kan sägas vara en uppgift och inte bara ett värdeomdöme, men det krävs inte att uppgiften är nedsättande enligt den allmänna uppfattningen i samhället. Det räcker att uppgiften är ägnad att utsätta vederbörande för "andras missaktning". Alltså måste lögnen handla om något de gjort, en s.k. sakupplysning, inte bara om något som den förtalande anser om dem.

Enligt 5 § samma kapitel är det bara den förtalade som kan anmäla brottet.
  • Bempa

Tack Bedan för info.
    Sakerna hon säger är på olika nivåer. Är mest rädd för hennes beteende mot min manliga kollega. Hon kan förstöra 3 liv pga lögner, o nu har det gått för långt!

• Bedan
    Bempa skrev 2010-03-24 08:08:58 följande:
    Tack Bedan för info. Sakerna hon säger är på olika nivåer. Är mest rädd för hennes beteende mot min manliga kollega. Hon kan förstöra 3 liv pga lögner, o nu har det gått för långt!
    Det är generellt rätt svårt att sätta dit någon för förtal, men det betyder inte att det är onödigt att anmäla. Om inte annat får hon sig en näsbränna när hon får informationen att hon blivit anmäld och sen, vem vet, de kanske går vidare med just det fallet. Bäst är det ju ifall man kan få folket hon snackat med att berätta vad hon sagt.
  • Bempa
    Bedan skrev 2010-03-24 08:22:11 följande:
    Det är generellt rätt svårt att sätta dit någon för förtal, men det betyder inte att det är onödigt att anmäla. Om inte annat får hon sig en näsbränna när hon får informationen att hon blivit anmäld och sen, vem vet, de kanske går vidare med just det fallet. Bäst är det ju ifall man kan få folket hon snackat med att berätta vad hon sagt.
    Jag skriver nu ner alla händelser, o alla personer som varit inblandade. Sen är jag lite rädd vad hon tar sig till efter en anmälan mot henne. Kommer hon trissa upp det ännu mer.
    Det som gör mig ännu mer förbannad är att det var likadant på förra arbetsplatsen, det slutade med att hon lyckades med sina lögner o en ärlig person miste jobbet.
    Sitter o funderar på om jag kan ta kontakt med nån på hennes förra arbetsplats. Ett ytterligare problem är att hennes sambo sitter högt upp i sitt jobb...
  • Bedan
    Bempa skrev 2010-03-24 08:35:08 följande:
    Jag skriver nu ner alla händelser, o alla personer som varit inblandade. Sen är jag lite rädd vad hon tar sig till efter en anmälan mot henne. Kommer hon trissa upp det ännu mer. Det som gör mig ännu mer förbannad är att det var likadant på förra arbetsplatsen, det slutade med att hon lyckades med sina lögner o en ärlig person miste jobbet. Sitter o funderar på om jag kan ta kontakt med nån på hennes förra arbetsplats. Ett ytterligare problem är att hennes sambo sitter högt upp i sitt jobb...
    Men fy vad hemskt! Vad var det för sorts lögner hon spred om den personen (är snart färdig jurist med inriktning arbetsrätt och är sjukligt intresserad av konstigheter på arbetsplatser)? Du måste inte gå in i detaljer.

Det är ju svårt att säga hur en annan människa reagerar, men ifall det finns ett normalt ben i hennes kropp borde hon backa istället för att bli värre. Vissa människor tror ju att de kan hålla på just för att ingen säger ifrån, de fattar inte att de faktiskt sysslar med något brottsligt.
  • Bempa
    Bedan skrev 2010-03-24 08:40:10 följande:
    Men fy vad hemskt! Vad var det för sorts lögner hon spred om den personen (är snart färdig jurist med inriktning arbetsrätt och är sjukligt intresserad av konstigheter på arbetsplatser)? Du måste inte gå in i detaljer.Det är ju svårt att säga hur en annan människa reagerar, men ifall det finns ett normalt ben i hennes kropp borde hon backa istället för att bli värre. Vissa människor tror ju att de kan hålla på just för att ingen säger ifrån, de fattar inte att de faktiskt sysslar med något brottsligt.
    Sexuella trakasserier. Samma sak mot min kollega.
    Precis som hon sagt själv innan allt detta. Bilskoleläraren gjorde det också. Busschaffören är rasist. Kan fortsätta i oändlighet. Har bett cheferna kolla upp mer bakgrundsfakta, men dom verkar lite rädda för att själva hamna i skottlinjen.

Det som även gör mig så ont, är att vi 3 var dom som stöttade o hjälpte henne när hon började hos oss.
  • Bedan
    Bempa skrev 2010-03-24 08:54:20 följande:
    Sexuella trakasserier. Samma sak mot min kollega. Precis som hon sagt själv innan allt detta. Bilskoleläraren gjorde det också. Busschaffören är rasist. Kan fortsätta i oändlighet. Har bett cheferna kolla upp mer bakgrundsfakta, men dom verkar lite rädda för att själva hamna i skottlinjen. Det som även gör mig så ont, är att vi 3 var dom som stöttade o hjälpte henne när hon började hos oss.
    Det där med sexuella trakasserier är ju klart förtal. Att påstå att busschauffören är rasist är dessvärre bara en åsikt såvida hon inte ljuger och påstår att han gjort rasistiska saker. Fy så läskigt med en människa som sprider sådana lögner. Hoppas verkligen att hon blir anmäld, för såhär får det inte gå till. Man kan inte bara gå runt och skrika sexuella trakasserier utan bevis.
  • Bempa
    Bedan skrev 2010-03-24 08:58:58 följande:
    Det där med sexuella trakasserier är ju klart förtal. Att påstå att busschauffören är rasist är dessvärre bara en åsikt såvida hon inte ljuger och påstår att han gjort rasistiska saker. Fy så läskigt med en människa som sprider sådana lögner. Hoppas verkligen att hon blir anmäld, för såhär får det inte gå till. Man kan inte bara gå runt och skrika sexuella trakasserier utan bevis.
    Ja, jag har sagt till min kollega att han måste göra en anmälan. Hon kan ju rassera hela hans liv!
    Busschaffören har gjort livet surt för henne på bussen, enligt henne då.
    Japp, detta är verkligen läskigt, o nu har det gått för långt!!! Folk verkar tro på hennes lögner. O givetvis när man bara hör en sida, så...
  • Bempa

Stort tack Bedan för att du tar dig tid. Alltid skönt att höra nån helt utomståendes åsikt!

• Bedan
    Bempa skrev 2010-03-24 09:03:06 följande:
    Ja, jag har sagt till min kollega att han måste göra en anmälan. Hon kan ju rassera hela hans liv! Busschaffören har gjort livet surt för henne på bussen, enligt henne då. Japp, detta är verkligen läskigt, o nu har det gått för långt!!! Folk verkar tro på hennes lögner. O givetvis när man bara hör en sida, så...
    Jo jag vet hur det är... jag och min sambo är utsatta för förtal av hans ex, men jag får inte anmäla för min sambo är rädd att hon ska komma dragande med något gammalt sms där han hotat killen hon var otrogen med. Det finns många som tror på henne kan jag säga, hon påstår att jag är psykiskt sjuk och förföljer henne, det är ju helt skrattretande, men det finns många människor som är sensationslystna och gillar att höra på helt sjuka lögner om sina medmänniskor. Tyvärr.
  • Bempa
    Bedan skrev 2010-03-24 09:07:05 följande:
    Jo jag vet hur det är... jag och min sambo är utsatta för förtal av hans ex, men jag får inte anmäla för min sambo är rädd att hon ska komma dragande med något gammalt sms där han hotat killen hon var otrogen med. Det finns många som tror på henne kan jag säga, hon påstår att jag är psykiskt sjuk och förföljer henne, det är ju helt skrattretande, men det finns många människor som är sensationslystna och gillar att höra på helt sjuka lögner om sina medmänniskor. Tyvärr.
    Ja, då vet du iaf tyvärr vad vi går igenom...
    Hoppas det löser sig för er!
    Problemet är ju också dessa människor som lyssnar på lögnerna, o går på det. Dom gör det hela 7 resor värre...
    Tack!
  • mormorsisabelle

Skrev ett mail till min svägerska angådede min svärfars missförhållande på ett äldreboende. Bad henne att hon skulle närvara vid ett viktigt möte som skulle hållas min man mår väldigt dåligt på grund av hennes bristande intresse för sin far, När hem
    ennes mor i många år var sjuk gjorde min man och jag allt vi kunde med otaliga resor ambulansledes läkarbesök samt hjälpte dom med allt praktiskt. Hon lyste med sin frånvaro. Hennes mor gröät och undrade varför dottern inte ens hörde av sig.
    Jag har av henne fått et mycket kränkande brev där det bnald annat stp
    år. Tyvärr kan jag inte hjälpa din man han får ta ansvar över sitt eget liv.

Min mor hatade dig över allt i hela världen hon grät i telefonen för du var så jävla elak.
    Min bror har mist sina barn på grund av dig.
    Och även mig sin syster.
    Det enda du kan tala om är hurjävladukdit du är.
    Det rör mig inte i ryggenvad du har för åsikter,
    I min värld finns du inte längr.

Jag skrev bara ett vänligt mail där jag bad henne försöka ta sig ledigt några timar spå min sjuklige man slapp ta dusten med vårdpersonal och ansvariga för kommunen.

Hjälp mig snälla någon och hur ska jag gå tillväga om jag vill anmäla henne för förtal?

Med vänlig hälsning Inger

• Kjell2
    mormorsisabelle skrev 2011-08-09 04:45:13 följande:
    Skrev ett mail till min svägerska angådede min svärfars missförhållande på ett äldreboende. Bad henne att hon skulle närvara vid ett viktigt möte som skulle hållas min man mår väldigt dåligt på grund av hennes bristande intresse för sin far, När hem
    ennes mor i många år var sjuk gjorde min man och jag allt vi kunde med otaliga resor ambulansledes läkarbesök samt hjälpte dom med allt praktiskt. Hon lyste med sin frånvaro. Hennes mor gröät och undrade varför dottern inte ens hörde av sig.
    Jag har av henne fått et mycket kränkande brev där det bnald annat stp
    år. Tyvärr kan jag inte hjälpa din man han får ta ansvar över sitt eget liv.

Min mor hatade dig över allt i hela världen hon grät i telefonen för du var så jävla elak.
    Min bror har mist sina barn på grund av dig.
    Och även mig sin syster.
    Det enda du kan tala om är hurjävladukdit du är.
    Det rör mig inte i ryggenvad du har för åsikter,
    I min värld finns du inte längr.

Jag skrev bara ett vänligt mail där jag bad henne försöka ta sig ledigt några timar spå min sjuklige man slapp ta dusten med vårdpersonal och ansvariga för kommunen.

Hjälp mig snälla någon och hur ska jag gå tillväga om jag vill anmäla henne för förtal?

Med vänlig hälsning Inger

Förtal anmäler du till åklagare och om åklagaren inte vill ta i det till dosmtol och driver sen ärendet själv, det faller inte under allmänt åtal.

Din möjligheter att få henne fälld är extremt små då brevet var till dig privat och inte för andra. Ett krav för en fällande dom brukar vara att det som sägs eller skrivs görs offentligt, t ex i en tidning, TV eller på internet.
  • bruno.borg@telia.com

Jag fick av en f.vän ett inlägg i min logg där det stod Inger det du gjort är oförlåtligt ta aldrig kontakt med mig igen.
    Har sparat inlägget så jag kan bevisa det syntes för alla. var ska jag anmäla detta till? den s.k vännen klickade bort mig strax efter han skrev inlägget.
    MVH Inger 

• KillBill
    bruno.borg@telia.com skrev 2011-08-28 09:57:16 följande:
    Jag fick av en f.vän ett inlägg i min logg där det stod Inger det du gjort är oförlåtligt ta aldrig kontakt med mig igen.
    Har sparat inlägget så jag kan bevisa det syntes för alla. var ska jag anmäla detta till?
    Detta kan ju knappast räknas som förtal. Vad ska du anmäla?
  • bruno.borg@telia.com

Det stod på min logg så alla kunde läsa detta känndes mycket obehagligt. Känndes som jag blev förtalad. Alla mina vänner kunde ju på min logg säsa detta innan jag såg detta och raderade inlägget. 
    tackar dig för ovanstående svar och ber dig om du svarar på detta radera allt jag skrivit
    MVH inger 

Svar på tråden Anmälan, förtal