• Anonym

Vilka kostnader skall man betala för att få bo i sin sambos hus?

Det var ju väldigt billigt sätt för dig att komma undan då tycker jag. Om ni nu bor ihop och har tänkt fortsätta med det och ser em framtid tillsammans så tycker jag väl att du också ska betala för det. Inte bra dela på ALLA löpande kostnader utan även till viss del på amorteringar, de är ju liksom istället för hyra. Hyra skulle du ju betala antar jag så varför itne betala hyra till sin sambo. Om han skulle hyra ut huset skulle han ju ta in hyra och nu är ju du inneboende då så varför ska du slippa undan. Lite snålt av dig tycker jag. Sedan om ni tjänar väldigt olika så får man ju såklart ta hänsyn till sånt då kanske.

• Anonym
    Anonym (sambo) skrev 2010-03-24 13:47:59 följande:
    Om man gör renoveringar för flera hundra tusen, varför skall den som inte äger huset stå för delar av den kostnaden -jag förstår inte resonemanget (min sambo tycker som du!). Det skulle i min värld betyda att jag bara betalar och betalar och inte får något för det. Visst vi bor ju i hus, men han hade köpt huset innan han träffade mig, och han måste väl då ha budgeterat och kalkylerat på hur mycket de stora renoveringarna skulle gå på (huset är byggt 1960 och inte renoverat sedan dess förutom det vi har gjort).  Tänker du att man skriver typ reverser på den del av renoveringen som jag betalt och att han vid en ev separation betalar dom?
    Ni får väl skriva ett samboavtal... Det gjorde jag o mitt ex, så när det tog slut fick exet betala mig en summa då jag lagt en hel del pengar på bostaden. Inga konstigheter...

Men det låter inte som ni har något vidare förhållande... Ni måste ju levt ihop ett tag eftersom ni har barn o så... Kanske vore dags att köpa in sig i huset? Låter ju nästan som du planerar att lämna honom i framtiden eftersom du absolut inte vill lägga in några pengar i ert gemensamma hem.
  • Anonym
    snillis skrev 2010-03-24 14:42:59 följande:
    Va?Det låter ju som att det är HAN som har värsta blåsningsplanen!Få henne att betala en total make-over av hans hus och sedan be henne dra, utan vare sig hus eller pengar på fickan.
    Bara läst TS, så jag kanske har missat nåt... Men som sagt - inget som inte ett samboavtal kan fixa. De kan man skriva hos vilken jurist som helst... Vi skrev vårat hos banken, det var billigast.

Och även med din kommentar så tycker jag inte att det låter som något trevligt förhållande! Oavsett vem som är "the bad guy"... Att ha barn ihop och ändå bråka om såna saker och inte ha någon trygg boendesituation, det låter bara destruktivt.
  • Anonym
    Anonym (sambo) skrev 2010-03-24 11:15:40 följande:
    Vad är skälig hyra tycker du då?
    Det beror ju naturligtvis på huset och läget och hur mycket kostnader som finns. Jättesvårt att uttala sig om. Men jag kan förstå att han kanske känner sig lite utnyttjad om du inte ska betala något. fast många verkar ju resonera helt som du så kanske är det jag om är udda. :)
    Jag tycker helt enkelt inte att man kan tro att man kan bo gratis hos någon. Och jag tror att det var någon som föreslog att du kanske kan köpa halva huset annars om det är så att ni tänkt bo kvar där länge och bo tillsammans.
  • Anonym

Känns lurigt att du ska stå för ammortering. Säljer han huset får du ju ingenting. Räntan och omkostnader kanske är ok.

• Anonym

Själv är jag av åsikten att de resonemang som förts i denna tråd är flera direkt felaktiga.

Givetvis skall du inte betala din makes amoteringar då du då mer eller mindre betalar för ett sparande för honom. Likaså är det inte rimligt att du "bara" betalar hälften av räntekostnaderna. Han kanske har amorterat lånen som en tok och ju mer han amoterat desto lägre kostnader får du fast det är din man som betalat dessa. Hur rättvist är det? och om du bara betalar din del av löpande utgifter hur skall ni då göra mer underhåll om spisen går sönder t.ex.?

Det vore också inte så bra om han kanske inte har råd att beskosta renoveringar, underhåll mm helt själv från egen ficka och risken är då att ni tillsammans mer eller mindre får bo i ett ruckel där ni ständigt bråkar om vem som skall betala. Inte kul.

Så hur skall man då göra?
    Om ni tillsammans skulle bott i huset som som en hyresrättslägenhet vad hade det då kostat? Låt säga att hyran skulle vara hypotetiskt 9000kr i månaden. Då är det rimligt att du betalar 4500kr i månaden. Sedan betalar han rubb och stubb för huset ocg du bor som om du vore hyresgäst. Han får också ett litet överskott som han precis som alla andra fastighetsägare och han bestämmer då helt och fullt ut hur han skall använda dessa pengar, kanske renovering, han är skyldig att underhålla och kan amortera på lån osv.

Du får ett lika bekymmerslöst boende som om du bodde i egen hyresrätt.

• Anonym

Jag håller inte med er som säger att TS inte ska betala för amorteringar av huset. Som jag ser det så är det en del av den kostnaden det innebär att bo i hus. Det är samma sak som om jag skulle hyra ut mitt hus till någon annan, men inte får ta ut hyra av min hyresgäst som täcker mina kostnader. Varför ska hyresgästen få bo bra billigare än vad det kostar mig att bo i samma fastighet? Om ts har halva utrymmet, varför ska hon endast behöva betala en bråkdel av vad det faktiskt kostar att bo i hus?

Det jag tycker att ni ska göra är att ni ska ringa till banken och föreslå att ni ska få amorteringsfritt på lånet. Om din sambo hemskt gärna vill amortera så får han göra det själv, i annat fall delar ni på den räntan som lånet har. Det är den faktiskta kostnaden för att bo i huset.

Ang renovering så anser jag att det kan han betala själv, men då tycker jag också att ni ska skriva ett äktenskapsförord om ni gifter er där du avsäger dig alla rättigheter till ev värdeökningar under den period som ni levt tillsammans och du inte bidragit till att höja värdet på huset.

Kan tillägga att jag bor själv i hus med min sambo. Vi bor i ett land utan sambolag. Vi betalar allt gemensamt. Ränta, amortering och renovering. Han å andra sidan hjälper till att betala mina räkningar och studielån. Vi bråkar aldrig om pengar...

• Anonym
    Anonym (sambo) skrev 2010-03-24 17:36:39 följande:
    Finns det någon där ute som "hyr" av sin sambo- eller är detta en konstruerad lösning?
    Ja, jag gör ju det indirekt (se ovan). Jag betalar hälften av alla kostnader med huset, men jag har inga rättigheter till det om vi separerar. Jag kallar det dock inte att jag "hyr" av min sambo utan att jag betalar hälften av vad det kostar att faktiskt bo i huset.
  • Anonym

Ska du stå för lån å renoveringar så ska du ha en del av kakan om de blir försäljning eller separation också de anser ja... visst köpa en tapet eller små saker de är summor man skulle lägga ut i en hyres lägenhet också men inte fan skulle ja kosta på ett nytt kök eller utbyggnader, nya dörrar osv.. :D en mindre hyres kostnad kan man dock ge..

• Anonym

Jag håller med din sambo. Varför ska du bo gratis? Hyr ni en lägenhet betalar ni hyra. Se det som att du är hyresgäst i hans hus. Ni kan även skriva över halva huset på dig så du blir delägare.

Svar på tråden Vilka kostnader skall man betala för att få bo i sin sambos hus?