• Anonym

Vilka kostnader skall man betala för att få bo i sin sambos hus?

Anonym skrev 2010-03-24 23:17:19 följande:
    Du tänker på bostadsrätter. OM du hyr ut ditt hus, som också är din privatbostad, så får du dra av 20 procent i schablonavdrag och räntan innan du betalar skatten.Det jag vänder mig emot är att du säger att man inte får ta ut vilken hyra man vill för sitt hus, självklart får man göra det.
    ja okej, jag kanske uttryckte mig lite knasigt. självklart FÅR man ta ut vilken hyra man vill. men den kommer beskattas.

dock trodde jag tråden handlade om huruvida TS skulle amortera sin killes lån.
    tycker det är skrämmande hur dålig koll folk har på skillnader mellan amorteringar och ränteutgifter
  • Anonym

Alla avgifter förutom amortering och stora renoveringar. Tapeter och målarfärg kan du vara med och betala. Den del du betalar på hans räntekostnader täcker mer än väl renoveringskostnaden då det ju är hans lån egentligen.

• Anonym

varför köper du inte in dig på huset så delar ni ju bara allt lika därefter!!Allt som du lägger pengar på nu är det ju han som kan göra vinst på vid ev seperation!!

• Anonym

Jag och min sambo sitter i en liknande sits. Han äger huset vi bor i och vi har ett gemensamt barn. Han står själv för allt vad amortering och räntor är. Däremot delar vi procentuellt lika på övriga kostnader, dvs han har hög inkomst och jag har föräldrapenning, så vi försöker betala så vi att vi har ungefär lika mycket kvar efter att allt är betalt. Vi har också på papper (livförsäkringar osv) på att om något händer honom så tillfaller huset på mig så att jag kan bo kvar. Jag skulle aldrig gå med på att betala amorteringar och räntor för något som jag inte har del av, dvs äger. ´Det är ju endast den som äger huset som får dra av räntor på deklaration osv. Däremot så kan man ju komma överens om att betala en skälig "hyra".

• Anonym
    Anonym (sambo) skrev 2010-03-25 11:07:15 följande:
    Ok, men du har missat att vi renoverade köket för några år sedan, och då lades lånen om så att jag står med på lånen, men äger ingenting av huset!Jag har aldrig någonstans i tråden sagt att jag kräver att få bo gratis och vill snylta på någon!!!Men även hur mycket man än älskar varandra så bör man se över den ekonomiska situationen som finns.Om jag dör i morgon dag så får mitt ena barn inte ta del av alla de 100 000tals kronor jag redan lagt ner i min sambos hus! Däremot får hon se sitt arv minskas med min lånedel av huset... Ja, det önskar jag också... Men ett hus byggt 1960 skall ju totalrenoveras med allt från stammar och kök och badrum och fönster och elledningar och tak och tilläggsisolering och gud vet vad... Vi gör ingenting själva utan måste betala för allt. Tycker du att jag skall köpa in mig i huset vars lån jag redan står på solidariskt med min sambo?
    Vad spelar det för roll om du står med på lånen du äger ju inte huset ändå och då kvittar det ju!!Du tar ju inte del av nått bara för att du står på lånet!!!!du behöver ju äga huset för att ta del av värdet om det händer nått!!!
  • Anonym

Har inte läst allt, men jag och min man har en liknande situation, där jag äger bostaden. vi har gjort så att vi ringde allmännyttan och frågade vad de tar för hyra per kvadratmeter för lägenheter i samma område (vi bor i lägenhet) och så betalar han hälften av det till mig. När det gäller renoveringar har vi gjort så att sådant som kan anses värdehöjande (tex lagt nytt trägolv ist f plastmatta som det var innan) så betalar jag, medan sådant som vi räknar med att "förbruka" tillsammans under tiden vi bor i lägenheten (dvs sådant som måste göras om om vi säljer den i framtiden) som målning och tapetsering, har vi delat lika på.

håller med om att du inte ska amortera på en bostad som inte är din. Däremot är det kanske för lite att bara betala halva räntekostnaden + el, sopor etc, eftersom din sambo kanske inte har lån på halva dagens marknadsvärde. har han det tycker jag det är fair enough, men har han mindre lån ska du betala mer. Du ska inte få nytta av hans investering, lika lite som du ska behöva betala investeringar till honom genom amorteringar. hoppas du fått hjälp i denna tråd!

lycka till!

• Anonym

Nä, det är ju bara bra så länge man är ihop. Att SATSA och TRO på förhållandet är ju inte samma som att VETA att det håller, för det kan man ju aldrig göra. inget fel i att minimera bråkpotentialen om man skulle gå skilda vägar. Tycker det som moa ida skriver låter lite som typisk kvinnofälla: han köper kapitalvaror och hon köper förbrukningsvaror, vid en skilsmässa/separation står hon tomhänt då allt han köpt är hans...

• Anonym

Har bara läst TS men tycker att skäligt är att du är med och bidrar till alla löpande kostnader inkl. renoveringar som behövs eller som ni vill göra för att trivas bättre.  Om du ska börja amortera på hans lån så kanske ni ska dokumentera det på ngt sätt så att du får en liten del av huset eller om ni skulle gå skilda vägar en dag inte enbart tillfaller honom. Eftersom ni har barn tillsammans är det kanse rimligt att fundera på testamente också (lite utanför spåret men ändå)? Om han skulle gå bort blir det ju ert gemensamma barn som ärver huset (om han itne har några andra barn också). Blir ju lite knasigt kanske?!

• Anonym

ej läst hela tråden.

Antingen har ni separata ekonomier och du betalar en rimlig hyra för att du och 1½ barn bor i din pojkväns hus. Sophämtning, renovering etc. ska han då betala. Det finns färdiga mallar vad det är rimligt att betala för ett boende på "3 rum och kök" etc.

Väljer ni att äga huset tillsammans har ni gemensamt ansvar för allt från sophämtning, gräsmatta osv. Vad jag förstår verkar ni leva ett gemensamt liv redan nu och vill han att du ska betala renoveringar i huset verkar han ju tycka att du har ansvar som om du redan ägde det/ del av huset. Ta hjälp av proffs så att allt går rätt till.

Av juridiska skäl har ni mycket att vinna på att gifta er om ni tänker leva era liv tillsammans. Du och barnen kan få stora problem om sambon/pappan skulle dö och ni inte har någon rätt att bo kvar i ert "hem" eftersom tex. hans syskon ärver större delen av det. I värsta fall ärver någon annan ert hem som du har tagit lån för att renovera... INTE kul.
    Skittrista grejer att tipsa om. Men viktigt att ta tag i innan det är problem.

• Anonym

Madlin - du skriver att du inte flyttat ihop med din sambo om han tjafsat om att huset ökat i värde sedan han köpte det. Hade du betalat hälften av vad han betalade även om husets värde kraschat sedan han köpte det, eller hade saken kommit i en annan dager då? Den som köper en bostad tar ju en risk. Om ni gör slut idag och säljer huset gör du en praktvinst om huset ökat mycket, utan att ha tagit någon större risk.

Svar på tråden Vilka kostnader skall man betala för att få bo i sin sambos hus?