• Anonym (sambo)

Vilka kostnader skall man betala för att få bo i sin sambos hus?

Jag är sambo, vi har ett gemensamt barn samt jag har ett barn sedan tidigare.

Min sambo äger huset i dagsläget.

Vilka kostnader är det skäligt att jag deltar i (oavsett om sedan fördelningen är procentuell eller 50/50)?

Vi tycker lite olika, men jag tycker el, vatten, sopor, räntekostnader, ja, mer som allmänt underhåll. Kanske en liten summa för slitage?

Sambon tycker att jag skalll delta i amorteringar, renoveringar förutom det ovannämnda.

Hur ser ni på saken, jag lyckas inte övertala min sambo att han har "fel" och jag har "rätt"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-25 11:09
    Det är många som är upprörda över att jag skulle kräva att få bo gratis i huset. Så är det inte, jag vill visst göra rätt för mig ekonomiskt också! Min fråga är vad som är skäligt att betala för att bo i hans hus, detta för att få lite andra åsikter om hur vi skall lösa vårt dilemma!

Tack för era inlägg

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-24 10:47
    Nu har räkningarna till badrummet börjat droppa in -slutsumman blir ca 60 000 så det är inte direkt pengar någon av oss kan ta från månadslönen.

Jag sade (inte särskilt smidigt) att jag betalar ingenting så länge huset är hans och vår situation inte är löst.

WOW -världens jätteutskällning, jag körde med ultimatum, maffiametoder, utnyttjar honom osv. Jag litade inte på honom att han skulle reglera situationen så att den blev bra för båda.

Kanske jag var alldeles för styvnackad, kanske var det fel att vägra betala? Jag tycker ändå att situationen är fel i sig och ur min synvinkel ohållbar. Den måste åtgärdas - och jag vet faktiskt inget annat sätt, för under dess 3 år jag försökt ändra på det så har han bara glidit undan... Alltså har inget hänt, jag har fortsatt betala och han har ägt huset.

Nu skrev han ett nytt gåvobrev, så skall jag dra ut sidan från internet också, bevittnas och sedan skicka in. DÅ FÖRST TÄNKER JAG BETALA.

Det lämnar bitter eftersmak att han ser mig som en utpresserska, fastän jag försöker lyfta ut sakfrågan - om han inte tycker att den bör åtgärdas -så nej, jag är bara en bitch för att jag så hårt drivit detta. Så nu gör han som jag vill och är förbannad på mig.

Jag tycker inte att det finns anledning att gräla om en sådan här sak, det finns ju fler lösningar och varför man inte skulle välja en som båda är nöjd med förstår inte jag.
  • Svar på tråden Vilka kostnader skall man betala för att få bo i sin sambos hus?
  • Åsa
    Anonym (hm) skrev 2010-03-25 18:00:28 följande:
    Nej, vid skilsmässa/separation delar man på det man köpt under förhållandet (förutom det som är registrerat som enskild egendom).
    Så länge det handlar om bohag inom det gemensamma hemmets fyra väggar. Inget annat.  Definitivt inte säg bil eller sommarstuga med inventarier.
  • Åsa
    Anonym (hm) skrev 2010-03-25 18:00:28 följande:
    Nej, vid skilsmässa/separation delar man på det man köpt under förhållandet (förutom det som är registrerat som enskild egendom).
    Vid skilsmässa gäller ju för övrigt andra regler än vid separation från samboförhållande.
  • EmmAhh

Du borde vara med och betala på uppvärmning, hushållsel, vatten, försäkringar, sopavgift och ev. som en liten slags hyra - typ en mindre del på hans räntekostnader, dock inte amortering. Varför skulle du spara pengar till något du inte får del av om ni skulle separera eller liknande? Ev. att du är med och betalar på mindre renoveringskostnader, typ tapeter. Kök, badrum, utvändigt tycker jag han ska stå för helt och hållet.

Är det inte lättast om ni båda äger huset? Ni kan ju värdera om det och ligger det högre än vad han har lån på kan ni ju skriva avtal om att han lagt in en summa i huset och som du ej får ta del av vid en separation.

• EmmAhh

Förresten, köpte ni huset för att ni skulle bo där tillsammans? I så fall har väl du ändå rätt på huset lika mycket som din sambo (sambolagen)? Eller är jag helt ute och cyklar nu? ;)

• Anonym (hm)
    Åsa skrev 2010-03-25 23:05:38 följande:
    Vid skilsmässa gäller ju för övrigt andra regler än vid separation från samboförhållande.
    Absolut, men det framgår ju inte om de är gifta eller sambos (vad jag har sett). Mitt inlägg var bara ett svar till den som påstod att om mannen köper grejor och kvinnan köper mat så står hon där tomhänt vid en separation. Det gäller ju inte allt, menar jag bara...
  • Anonym (hm)
    Anonym (hm) skrev 2010-03-26 01:10:03 följande:
    Absolut, men det framgår ju inte om de är gifta eller sambos (vad jag har sett). Mitt inlägg var bara ett svar till den som påstod att om mannen köper grejor och kvinnan köper mat så står hon där tomhänt vid en separation. Det gäller ju inte allt, menar jag bara...
    Oj, nu såg jag att de var sambos (haha, förvirrad). Men hon har ju hursomhelst rätt till hälften av bohaget som anskaffats under förhållandet :)
  • JLS

Du ska definitivt inte betala varken amorteringar eller husrenoveringar, det är ju hans hus som ökar i värde. Går ni isär får du INGENTING för de pengarna sedan. Men el och sånt ska ni ju självklart dela på i min mening. Men om t ex pannan skulle gå sönder så ska du inte köpa ny panna eller ta lån för det då det är hans hus. Vill han ha full ekonomisk hjälp ska du gå in som delägare 50/50, gå inte på något annat.

Julia 08 och bf mars 2010
  • MLT

Jag kanske upprepar, har bara läst ts. Självklart ska du inte betala av hans lån! Så länge du inte äger huset kan du ju inte betala något på det, tar det slut mellan er är huset hans och du har gett honom tusenlappar, men sitter där utan pengar själv. Händer det honom något är huset hans föräldrars, det är de som ärver honom när ni inte är gifta.

Nu skulle jag aldrig bo i ett hus jag inte äger själv, kan inte förstå varför någon gör det, men hade jag varit i den situationen hade jag sett till att föra över pengar till ett eget sparande som ju han faktiskt gör när han betalar av sitt lån. Hur säker man än är på kärleken så kan det ta slut och den dagen måste man se till att man klarar sig ekonomiskt.

Jag flyttade själv in i min sambos hus i somras, han flyttade in ensam för 6 år sedan och har bott själv sen dess. Vi trivdes med både huset och grannarna så därför valde vi att bo kvar där, annars hade jag först och främst krävt att han sålde det och att vi började om från början tillsammans. Jag sa innan vi blev sambos att om jag ska flytta ska jag bli delägare till huset, så vi tog kontakt med banken och de hjälpte oss att fixa så jag blev ägare till hälften (självklart även till alla lån). Jag skulle inte känna mig trygg om jag inte äger mitt egna hem.

• Anonym (e)

Jag har enbart läst TS så jag kanske dubbelsvarar, men i vanliga fall skulle jag säga att om man är sambos och bor ihop eller gifta m.m så är man ett team och man skall se till att allt fungerar och kämpa mot samma mål.

Hur som helst så ser ju er situation lite annoslunda ut mot om man äger 50% av huset man bor i. Om jag skall vara ärlig förstår jag inte varför du skall betala på hans hus alls? Visst att du betalar en summa för att bo där säger absolut inte att du skall få bo där gratis, men varför skall du betala av på hans lån? Om han/ni varit så säkra på att ni skulle varit ihop resten av livet så hade han ju skrivit in dig i huset och du hade då ägt 50% och då får du ju även ta del av lånet, men idags läget så kan han säga att du skall betala på lånet du gör det snällt i flera år och sedan dumpar han dig och du har ingen nytta av att du betalat på lånet. (Självklart är det inte alls säkert att det blir så, men man vet ju aldrig)

Min svärmor var nära att göra en liknande sak. Hon och hennes särbo köpte en lägenhet för 1,2 miljoner som hon skulle betalat hela summan på, men han skulle flyttat in samtidigt och då haft rätt till 50% när dom sålde eller flyttade isär. Nu blev det inte så eftersom särbon vägrade skriva samboavtal och min svärmor inte fick de pengar hon borde fått så i stället stod särbon där med ett lån på 1,2 miljoner själv. Men men det hade lika gärna kunna blivit så att han lurat av henne 600000kr och då hade min man och hans syskon med stor sannolikhet aldrig mer pratat med sin mamma eftersom de varnat henne mer än en gång för snubben.

• rumpkullan

När jag flyttade in hos min man (då sambo) så betalade jag inga amorteringar, räntor, renoveringar eller kostnader som hade med husets bestående värde att göra.
    Löpande utgifter (vatten, el, sopor osv) som jag själv förbrukade var jag med och betalde, men eftersom jag inte ägde nåt på huset var vi helt överens om att det andra var hans kostnader.

Hade det spruckit mellan oss så hade jag ju inte fått nåt igen av att betala av hans skulder till banken.

Svar på tråden Vilka kostnader skall man betala för att få bo i sin sambos hus?