• höstäpple

Lyxfällan 25/3

Jag är mållös, efter bara 4 min in i programmet.

Spontanköpa en häst?
    Shoppa upp dagskassan från arbetet på väg hem från jobbet?

• Svar på tråden Lyxfällan 25/3
  • Waldo
    Astarte skrev 2010-03-26 22:18:20 följande:
    Vad spelar det för roll vad C och M gör i tv när det kommer sånna inlägg på nätet. . . ? NU är jag mållös. . .(VARFÖR höll du inte bara käften om det där?!)
    Ja det var smärtsamt uppenbart, iallafall för mig, att det var mycket som inte stämde.

Inkomsten stämde inte.Man såg direkt att här är det något heltokigt. Varför ville man tex inte satsa på att utv hennes affärsverksamhet Det kunde inte redogöras för de mest elementära saker. Men framförallt så valde man att inte göra något för henne.
    Och att i det skedet välja att sända programet istället för att bara strimla det är otroligt cyniskt
  • Astarte
    Waldo skrev 2010-03-27 00:02:04 följande:
    Ja det var smärtsamt uppenbart, iallafall för mig, att det var mycket som inte stämde. Inkomsten stämde inte.Man såg direkt att här är det något heltokigt. Varför ville man tex inte satsa på att utv hennes affärsverksamhet Det kunde inte redogöras för de mest elementära saker. Men framförallt så valde man att inte göra något för henne. Och att i det skedet välja att sända programet istället för att bara strimla det är otroligt cyniskt
    Jag tror också programet väckte en hel del tankar hos ganska många, men att sitta och spekulera om en utpekad, icke-närvarande person tyckte jag var tasktigt.
    De borde inte ha sänt det programet, appselut inte.
  • Moonis

Varför skulle dom inte sända programet? Varför måste det vara sån tabu att ha ett handikapp som ADHD och sen be om hjälp? Ska hon skämmas över något hon inte kan hjälpa?

Förstår mig inte på folk här..

Sen undrar jag hur i hela friden man kan välja att tro på någon en person skrivit på FB??

• figurehead
    Moonis skrev 2010-03-27 09:41:37 följande:
    Varför skulle dom inte sända programet? Varför måste det vara sån tabu att ha ett handikapp som ADHD och sen be om hjälp? Ska hon skämmas över något hon inte kan hjälpa? Förstår mig inte på folk här.. Sen undrar jag hur i hela friden man kan välja att tro på någon en person skrivit på FB??
    Jag tycker så här.

Just pga hennes handikapp så kunde man slopat programmet. Jag menar inte att HON ska skämmas. Men just nu sitter det x antal människor i Sverige och hånar den här tjejen och hennes beteende. 

Det verkade ju liksom inte som att hon bara struntade i att betala utan hon hade ju rejäla problem med att förstå. Tänker på legot bla.

Men med det sagt, så var det jäkligt starkt att söka hjälp och ställa upp i tv. Men
    jag tycker fortfarande man kunde slopat programmet. Man kunde bara ha hjälpt henne utan att visa det i tv.
  • höstäpple

Jag tycker kanske inte att programmet skulle slopats, vem vet när det framgick för tv3's team att hon har adhd, kanske efter halva inspelningen. Hade man då avbrutit hade det garanterat blivit ramaskri.

Sedan hoppas man att hennes syster och mamma (som också figurerade i programmet) borde satt stopp för det om det nu hade varit så olämpligt.

Hoppas att hon fick den hjälpen hon behövde.

• Waldo
    Moonis skrev 2010-03-27 09:41:37 följande:
    Varför skulle dom inte sända programet? Varför måste det vara sån tabu att ha ett handikapp som ADHD och sen be om hjälp? Ska hon skämmas över något hon inte kan hjälpa?Förstår mig inte på folk här..Sen undrar jag hur i hela friden man kan välja att tro på någon en person skrivit på FB??
    För min del handlade det inte om hennes handikapp.

För mig vad det snabbt tydligt att hon hade en verksamhet som var åt det lite mer ljusskygga slaget och att där finns andra apekter i hennes liv som göra att hon befinner sig där hon är
    Bara för att någon säger jag är frisör och har ADHD behöver man inte tro på det man kan välja att ha ett kritiskt tänkande.

Sedan tycker jag absolut inte att någon människa någonsin under några omsändigheter eller i några faser i sitt liv ska skämmas för att be om hjälp, men man ska fan inte göra underhållning av det
  • Miss Lau
    Waldo skrev 2010-03-27 11:13:54 följande:
    Sedan tycker jag absolut inte att någon människa någonsin under några omsändigheter eller i några faser i sitt liv ska skämmas för att be om hjälp, men man ska fan inte göra underhållning av det
    Jag håller med. Och det är ju bara att läsa trådar här på FL, många tror att de måste ställa upp och vara med i TV för att de öht ska kunna få hjälp! 
    Och att vara med en TV innebär långtgående konsekvenser och jag tycker produktionsbolagen har ett stort ansvar när de väljer ut vilka som ska vara med och hur mycket de ska blotta människor. De ska inte få göra det så lätt för sig genom att häva "hen var med frivilligt" utan de måste själva ta ansvar. Nu vet jag inte hur Lyxfällan jobbar men förhoppningsvis ger de ordenligt hjälp och mer råd än de vi får se på teve.
    Alternativt får de göra som i gamla Bullen "Det är inte tjejen som skrivit brevet som är med i filmen....."
  • L E A

Undrar om ADHD diagnosen är fastställd av en läkare eller är det ett sätt för henne att lasta över sitt/sina problem på ett handikapp. Sånna personer som hon väljer väldigt ofta o ta till sig en massa diagnoser för att ha något o skylla på för att helt enkelt komma ifrån sanningen så gott som det går.
    Dom tror sig kunna komma lättare undan om dom säger att dom har ADHD eller något annat handikapp...
    Tror helt enkelt att hon försöker maskera o dölja hela sanningen. Den hon lurar i slutändan är ju bara sig själv!

• Göteborgsmamman75
    L E A skrev 2010-03-27 14:34:40 följande:
    Undrar om ADHD diagnosen är fastställd av en läkare eller är det ett sätt för henne att lasta över sitt/sina problem på ett handikapp. Sånna personer som hon väljer väldigt ofta o ta till sig en massa diagnoser för att ha något o skylla på för att helt enkelt komma ifrån sanningen så gott som det går. Dom tror sig kunna komma lättare undan om dom säger att dom har ADHD eller något annat handikapp... Tror helt enkelt att hon försöker maskera o dölja hela sanningen. Den hon lurar i slutändan är ju bara sig själv!
    Men hon skyllde aldrig sitt ekonomiska tänkande på sin adhad, det var enbart i sammanhanget med hästen som hon nämnde att de var bra med häst om man hade adhd.

Men hon skyllde inte ifrån sig vad det gäller sin ekonomsiak klantighet på adhd:n liksom. Hon nämnde aldrig sitt handikapp när de var ute och analyserade hennes shoppingvanor.
  • Moonis
    L E A skrev 2010-03-27 14:34:40 följande:
    Undrar om ADHD diagnosen är fastställd av en läkare eller är det ett sätt för henne att lasta över sitt/sina problem på ett handikapp. Sånna personer som hon väljer väldigt ofta o ta till sig en massa diagnoser för att ha något o skylla på för att helt enkelt komma ifrån sanningen så gott som det går. Dom tror sig kunna komma lättare undan om dom säger att dom har ADHD eller något annat handikapp... Tror helt enkelt att hon försöker maskera o dölja hela sanningen. Den hon lurar i slutändan är ju bara sig själv!
    Eftersom jag inte ens uppfattade att hon faktiskt hade det även om jag misstänkte så var det inget hon eller dom skyltade om precis.
    Eftersom jag lever med en sambo som har ADHD diagnos så kände jag igen både kroppsspråk och detta med att hantera pengar vilket är rätt vanligt problem för dom med ADHD.
    Blir upprörd när jag läser sånna kommentarer eftersom det känns igen i min diagnos också, att inte bli trodd och anse att det är något man skyller på bara{#lang_emotions_yell}
    figurehead skrev 2010-03-27 10:08:17 följande:
    Jag tycker så här. Just pga hennes handikapp så kunde man slopat programmet. Jag menar inte att HON ska skämmas. Men just nu sitter det x antal människor i Sverige och hånar den här tjejen och hennes beteende.  Det verkade ju liksom inte som att hon bara struntade i att betala utan hon hade ju rejäla problem med att förstå. Tänker på legot bla. Men med det sagt, så var det jäkligt starkt att söka hjälp och ställa upp i tv. Men jag tycker fortfarande man kunde slopat programmet. Man kunde bara ha hjälpt henne utan att visa det i tv.
    Dom hånar för att dom inte vet vad det innebär och därför kan jag tycka att det är ännu viktigare att ta fram detta i ljuset så folk kan få en liten aning.
    Psykiska handikapp ska inte gömmas undan för då kommer människor aldrig kunna förstå.
    Desutom valde hon själv att vara med och även om hon har ADHD så gör det inte henne till ett barn som inte kan ta egna beslut.
Svar på tråden Lyxfällan 25/3