• höstäpple

Lyxfällan 25/3

Jag är mållös, efter bara 4 min in i programmet.

Spontanköpa en häst?
    Shoppa upp dagskassan från arbetet på väg hem från jobbet?

• Svar på tråden Lyxfällan 25/3
  • idiblon yes

Jag satt först och gapade, men sen föll bitarna på plats... Jag tycker de borde ha kunnat göra mer för henne. Det jag satt mest och tänkte på var "När ska de ge henne terapi, när ska de ge henne långvarig terapiii". Jag har också läst skvallret på flashback, etc. När hon sa att hon hade ADHD så tänkte jag bara "Aha, vad bra att hon åtminstone förstått sååå mycket".

Och folk som säger att hon bara skyller på det kan ta och slänga sig i väggen. För mig var det uppenbart.

• Argo
    Waldo skrev 2010-03-27 11:13:54 följande:
    För min del handlade det inte om hennes handikapp.För mig vad det snabbt tydligt att hon hade en verksamhet som var åt det lite mer ljusskygga slaget och att där finns andra apekter i hennes liv som göra att hon befinner sig där hon är.
    Vilket är precis varför man undrar hur mycket produktionsbolaget visste om henne. Hade de full koll å allt och ändå sände programet? Hon köppere peruker och kostymer för 30.000 när hon har en massage-rörelse och ingen misstänker nåt?

Och hon, i den situationen, väljer att ställa upp och göra sig offentlig? Visserligen hade hon ADHD, men ändå ...

Stackars hennes barn.
  • Waldo
    Argo skrev 2010-03-28 13:53:16 följande:
    Vilket är precis varför man undrar hur mycket produktionsbolaget visste om henne. Hade de full koll å allt och ändå sände programet? Hon köppere peruker och kostymer för 30.000 när hon har en massage-rörelse och ingen misstänker nåt?Och hon, i den situationen, väljer att ställa upp och göra sig offentlig? Visserligen hade hon ADHD, men ändå ...Stackars hennes barn.
    Menar du dom visste att hon hade en massagerörelse av det mer kreativa slaget och körde inslaget ändå eller menar du att dom inte såg (ville se) vad alla andra så och trodde i sin enfald att dom körde ett schysst inslag?
  • Argo
    Waldo skrev 2010-03-28 15:12:55 följande:
    Menar du dom visste att hon hade en massagerörelse av det mer kreativa slaget och körde inslaget ändå eller menar du att dom inte såg (ville se) vad alla andra så och trodde i sin enfald att dom körde ett schysst inslag?
    Ja, någotdera ...

Jag vet inte, men jag skriver ju at man undrar hur pass bra research de hade gjort innan.

Skule jag gissa nåt, obs GISSA, så hade produktionsbolaget koll sidoaktiveteterna men valde att köra ändå. För så jävla blinda kan de väl ändå inte ha varit, eller?

Om inte annat så är programmet inspelat i höstas och alla klockor borde ha ringt under inspelningen så de borda ha kollat upp efteråt åtminstone. Och stoppat programmet.

Well, well ...

Folket fick ju sin freak-show i alla fall.
  • Göteborgsmamman75

Men tala ur skägget. Vad är det med hennes massagerörelse? Är  det bara jag som inte förstår har jag missat nåt här?

• mamlan

Men hon är ju en vuxen, myndig person som själv har valt att söka till programmet. Uppenbarligen klarar hon sig själv, hade ju egen firma ingen god man eller liknande, hur ska de då inte kunna sända programmet, eller snarare varför ska de inte sända det? Hon ville ju vara med, hade inget begåvningshandikapp och hennes syster var också med. Tycker inte man ska skälla på tv  för att hon sökte till programmet.

• figurehead
    mamlan skrev 2010-04-01 18:26:25 följande:
    Men hon är ju en vuxen, myndig person som själv har valt att söka till programmet. Uppenbarligen klarar hon sig själv, hade ju egen firma ingen god man eller liknande, hur ska de då inte kunna sända programmet, eller snarare varför ska de inte sända det? Hon ville ju vara med, hade inget begåvningshandikapp och hennes syster var också med. Tycker inte man ska skälla på tv  för att hon sökte till programmet.
    Visst, hon har egen firma. Hur tycker du att hon skötte den? Har du sett någon annan i Lyxfällan som har behövt legomodeller för att kunna förstå ekonomi?

Jag tycker verkligen inte hon klarade sig själv. Hade hon klarat sig själv så hade väl inte hennes mamma behöva låna pengar för att betala hennes fogdeskuld som bottnadei obetald trängselavgift.
  • Astarte
    Det där tänkte jag på. Varför tog de inte upp alternativet med god man? För mig kändes det som en perfekt lösning under tiden som hon gick i terapi, så kunde hon återta kontrollen allt eftersom.
  • fruis
    Fast man märkte ju på syrran att hon höll tillbaka saker som hon absolut inte ville säga. Jag tror att hon är skitorolig för sin syster just för att hon vet att syrran egentligen inte riktigt klarar sig själv men ändå inte ville lämna ut henne i TV.
  • idiblon yes
    figurehead skrev 2010-04-01 20:49:10 följande:
    Visst, hon har egen firma. Hur tycker du att hon skötte den? Har du sett någon annan i Lyxfällan som har behövt legomodeller för att kunna förstå ekonomi? Jag tycker verkligen inte hon klarade sig själv. Hade hon klarat sig själv så hade väl inte hennes mamma behöva låna pengar för att betala hennes fogdeskuld som bottnadei obetald trängselavgift.
    Jag håller med. Samtidigt kan man undra... Oavsett konsekvenser av medverkan i programmet, skulle det ändå inte vara värre att fortsätta på samma sätt utan programmets hjälp?

Men det är väl egentligen det många menar här, antar jag, att det är synd att så adekvat hjälp inte går att få utan att det blir "underhållning". För hade saker bitit på henne på samma sätt om det inte gav sådana konsekvenser?
  • mamlan
    figurehead skrev 2010-04-01 20:49:10 följande:
    Visst, hon har egen firma. Hur tycker du att hon skötte den? Har du sett någon annan i Lyxfällan som har behövt legomodeller för att kunna förstå ekonomi?Jag tycker verkligen inte hon klarade sig själv. Hade hon klarat sig själv så hade väl inte hennes mamma behöva låna pengar för att betala hennes fogdeskuld som bottnadei obetald trängselavgift.
    Ja men fortfarande, hon är inte omyndigförklarad, vilka är vi att säga åt  henne att hon inte skulle få vara med när hon själv vill? Hon hade ett barn, en firma tog hand om sig själv, vem skulle förbjuda det? Fick man inte vara med för att man inte har förstånd nog att ta hand om sin ekonomi så blev det inte många deltagande.
  • figurehead
    mamlan skrev 2010-04-02 19:29:38 följande:
    Ja men fortfarande, hon är inte omyndigförklarad, vilka är vi att säga åt  henne att hon inte skulle få vara med när hon själv vill? Hon hade ett barn, en firma tog hand om sig själv, vem skulle förbjuda det? Fick man inte vara med för att man inte har förstånd nog att ta hand om sin ekonomi så blev det inte många deltagande.
    Vi ser på det här på helt olika sätt. Vi kanske ska enas om att vi inte är eniga

Hur som helst.

Ja, hon hade barn. Hur barnet hade det fick man ingen insyn i. Men det finns väldigt många som har barn som kanske egentligen inte borde ha det. Om tjejen i Lyxfällan är en av dem kan jag inte svara på. Hon kanske är en jättebra mamma.

Ja hon hade eget företag. Och jag frågar igen. Hur tyckte du att hon skötte den? Och vad tycker du om att hon startar företag utan att ha den blekaste aning om vad  tex skatt och moms är? Det kan ju faktiskt gå så illa så hon åker dit för både skatte och bokföringsbrott.

Jag menar inte att hon inte ska ha hjälp med sina ekonomiska problem. Absolut inte. Klart hon ska hjälpas. Men med tanke på att hon verkade ha rejäla problem med att förstå så kanske man ine hade behövt sända programmet. Min åsikt är att det hade varit bättre att hjälpa henne utan tv kameror.

Tittar man på lyxfällan så finns det flera personer som bara struntar i att betala sina räkningar. Oftast beror det på att man har givit upp. Men i den här tjejens fall så berodde det ju på nåt annat. Hon bara struntade i dem och som hon sa "jag lever här och nu räkningarna är där borta". Alltså inte att hon givit upp utan det var viktigare för henne att shoppa upp dagskassan från sitt företag.
  • figurehead
    idiblon yes skrev 2010-04-01 21:09:40 följande:
    Jag håller med. Samtidigt kan man undra... Oavsett konsekvenser av medverkan i programmet, skulle det ändå inte vara värre att fortsätta på samma sätt utan programmets hjälp? Men det är väl egentligen det många menar här, antar jag, att det är synd att så adekvat hjälp inte går att få utan att det blir "underhållning". För hade saker bitit på henne på samma sätt om det inte gav sådana konsekvenser?
    Självklart ska hon ha hjälp med ekonomin. Jag tycker dock att hon kunde fått hjälp utan tv kameror.

Det är lite det jag menar också. Hon blir liksom driftkucku med en del av svenska folket pga att produktionsbolaget ska göra "bra tv"
  • mamlan
    figurehead skrev 2010-04-03 08:25:17 följande:
    Självklart ska hon ha hjälp med ekonomin. Jag tycker dock att hon kunde fått hjälp utan tv kameror.Det är lite det jag menar också. Hon blir liksom driftkucku med en del av svenska folket pga att produktionsbolaget ska göra "bra tv"
    Nä, på grund av att hon SJÄLV VALT att vara med.
  • singstar76

Jag förvånas varje gång jag ser lyxfällan inför människors nonchalans till pengar och räkningar..

Jag har aldrig haft det bra ställt. Jobbar åt kommunen för en inte allt för hög lön och det har varit stunder då vi vänt på örena i familjen då sambon var utan jobb så försörjde jag hela fam på min lön och vi bor ändå i ett radhus på 108 kvadrat. Så får folk in netto mer än jag tjänar brutto och inte kan klara sig fast dom är singlar...

Jag har så otroligt svårt att fatta hur det kan bli så. Tragiskt!

Edward 071006 - mammas prins
  • Moonis

Helt ärligt är det ju ni här i tråden som idiotförklarar henne. Antyder att hon kanske inte tar hand om sitt barn bra vilket är lågt att spekulera i.
    Ja, hon skötte inte sina papper till företaget men hon är knappast ensam. Hon har sin ADHD som gör det medans andra bara inte orkar ta tag i det.
    Varför är hennes anledning värre än andras?

Det är ni som omyndigförklarar henne här!

• idiblon yes
    figurehead skrev 2010-04-03 08:25:17 följande:
    Självklart ska hon ha hjälp med ekonomin. Jag tycker dock att hon kunde fått hjälp utan tv kameror. Det är lite det jag menar också. Hon blir liksom driftkucku med en del av svenska folket pga att produktionsbolaget ska göra "bra tv"
    Ska produktionsbolaget göra det gratis, då? För samhället går ju knappast in med de resurser som behövs för att verkligen hjälpa henne.

Det är precis samma sak som med "Nannyjouren" och liknande program.
  • figurehead
    idiblon yes skrev 2010-04-03 12:12:42 följande:
    Ska produktionsbolaget göra det gratis, då? För samhället går ju knappast in med de resurser som behövs för att verkligen hjälpa henne. Det är precis samma sak som med "Nannyjouren" och liknande program.
    Nej, produktionsbolaget lär väl inte göra det gratis. Jag är dock övertygad om att Charlie och Mattias nätverk hade kunnat hjälpa henne utan att använda tv kameror. Men hur det ska finansieras kan jag inte svara på.

Nej, "välgörenhet" är väl inget man ska räkna med att få från samhället. Och lånet från hennes mamma kanske var en väckarklocka för henne.

Vem vet, det kanske går jättebra för henne nu.
  • Argo
    mamlan skrev 2010-04-03 11:24:53 följande:
    Nä, på grund av att hon SJÄLV VALT att vara med.

Det söker massvis med nötter med diverse problem till ett program som lyxfällan, men alla visas inte upp på TV för det. Det normala är en familj med hyfsat normala förhållanden men som slarvar och latar sig.

I det här fallet finns det ju två saker som skiljer från övriga klienter: det är uppenbart att hennes handikapp, hennes ADHD, är en viktig orsak till varför det ser ut som det gör och dessutom då det här med hennes sidoaktiviteter. Några Internet-klick bort så vet varenda klasskamrat till hennes dotter vad mamman sysslar med.

Just därför, för att inte outa henne för hela världen, så borde programmet inte ha sänts.

Svar på tråden Lyxfällan 25/3