• bara lilla jag

Jag blir så förbannad

Har ett flertal gånger besökt en nyhetsblogg som ägnar sig åt att hänga ut olika gärningsmän som är dömda eller skäligen misstänkta för olika brott.
      Men nu sista tiden har jag blivit så förbannad, helt plötsligt börjar man lägge fokus på att olika dagstidningar lämnar ut vissa uppgifter som vilken hudfärg förövaren har eller vilken landsman han/hon är.. Och jag blir så förbannad, vad spelar det för roll när man skriver en artikeln enbart i nyhetssyfte och inte i efterlysningssyfte. Sen kan jag bli så sur när man går ut med vem det var och det skulle visa sig vara en invandrare så blir kommentaren skicka hem dom, eller det är ju klart att det var en invandrare så jäkla typiskt osv osv.. Och jag kan bara känna vad i helvete spelar det för roll varifrån förövaren kommer ifrån? Jag tycker att det är lika vidrigt oavsett. Det känns som att det är värre att vara invandrare och göra brott i Sverige än att göra brott som svensk.. Som att äh vi kommer här ifrån så vi gör vad vi vill det är vårat land..

Man tar bort fokus från det faktumet att ett brott har begåtts som inte borde ha begåtts till att göra det till någon allmän smutskastning på invandrare..
      Är det någon som hänger med på hur jag menar?

• Svar på tråden Jag blir så förbannad
  • The Black Lady

Titta på statistiken i fängelserna.... det är en stor överrepresenterad grupp invandrare.... så jag förstår media...

• Movie Freak
    The Black Lady skrev 2010-03-26 10:16:41 följande:
    Titta på statistiken i fängelserna.... det är en stor överrepresenterad grupp invandrare.... så jag förstår media...
    precis vad jag tänkte säga. det är inte konstigt att man lägger fokus på det när statistiken säger det den säger så att säga.
    Bridget Jones wanton sex goddess with a very bad man between her thighs.
  • bara lilla jag

Och vem har utfört statistiken? Jag har alltid fått lära mig att statistik ska man ALLTID ifråga sätta och ALDRIG ta statistik som sanning. Man kan vinkla statistik precis som man vill.. Så nej tyvärr det räcker inte för mig, tyker fortfarande att det är fel att fokusera på etnicitet istället för brottet..

• The Black Lady
    bara lilla jag skrev 2010-03-26 10:21:42 följande:
    Och vem har utfört statistiken? Jag har alltid fått lära mig att statistik ska man ALLTID ifråga sätta och ALDRIG ta statistik som sanning. Man kan vinkla statistik precis som man vill.. Så nej tyvärr det räcker inte för mig, tyker fortfarande att det är fel att fokusera på etnicitet istället för brottet..
    Statistiken i fängelserna är enkel, de visar hur många invandare som sitter där samt hur många svensfödda som sitter där... det kan man inte vinkla på nåt sätt alls....
  • saltabanditen

Jag skulle faktiskt anmäla bloggen för eventuellt brott mot PUL om jag vore dig.

En bloggägare vill ha läsare och bästa sättet att inte ge denne det är att inte besöka bloggen om man ogillar innehållet.

• bara lilla jag
    The Black Lady skrev 2010-03-26 10:50:33 följande:
    Statistiken i fängelserna är enkel, de visar hur många invandare som sitter där samt hur många svensfödda som sitter där... det kan man inte vinkla på nåt sätt alls....
    Har man gått djupare för att se vem som har gjort vilka brott? för enligt statistik jag har sett är invandrare överrepresenterade när det gäller narkotikabrott till exempel. Vad det gäller våldsbrott av olika slag har jag ingen koll på alls.. Men det säger ingenting om sanningen när man säger att invandrare är överrepresenterade.. Så det är ganska irrelevant huruvida invandrare är överrepresenterade eller inte. Jag tycker att det är intressantare isf att se statistik på vilka som är överrepresenterade när det gäller våldsbrott för då tror jag sanningen är en annan. Skulle tippa på att överrepresentationen i det fallet är väldigt minimal om ens befintlig
  • sverker11
    bara lilla jag skrev 2010-03-26 10:12:41 följande:
    Har ett flertal gånger besökt en nyhetsblogg som ägnar sig åt att hänga ut olika gärningsmän som är dömda eller skäligen misstänkta för olika brott.   Men nu sista tiden har jag blivit så förbannad, helt plötsligt börjar man lägge fokus på att olika dagstidningar lämnar ut vissa uppgifter som vilken hudfärg förövaren har eller vilken landsman han/hon är.. Och jag blir så förbannad, vad spelar det för roll när man skriver en artikeln enbart i nyhetssyfte och inte i efterlysningssyfte.
    Så du reagerar inte för att de hänger ut människor som ännu inte är dömda för brott utan för att der skriver vilken hudfärg eller vilket ursprung förövaren har.

Borde inte din första reaktion varit "varför hänger de ut människor som kanske är oskylldiga. Att någon är skäligen misstänkt betyder nämligen inte att de är skyldiga.
  • Maluttan

Ang statistiken över invandrare i fängelserna. Vad defineras som invandrare. Efternamnet, landet personen i fråga är född, färgen på håret eller vad.

Det är klart det går att vinkla statistik. Sen tror jag att det är lättare att bli fälld som "ickesvensk".

Plus, det finns ju domar som man kan välja på böter eller fängelse, eller att man får sitta för att man inte betalat sina böter. Det kan ju också påverka statistiken.

• bara lilla jag
    sverker11 skrev 2010-03-27 17:16:36 följande:
    Så du reagerar inte för att de hänger ut människor som ännu inte är dömda för brott utan för att der skriver vilken hudfärg eller vilket ursprung förövaren har. Borde inte din första reaktion varit "varför hänger de ut människor som kanske är oskylldiga. Att någon är skäligen misstänkt betyder nämligen inte att de är skyldiga.
    nej men skäligen misstänkt betyder att de är misstänkta av den högsta graden och att du troligtvis även kommer att bli omhäktad.. Senaste tiden har man bara hängt ut skäligen misstänka som har blivit dömda. Men det är ju klart det är mats alm och lindberg (?) som ligger i ropet nu, men där handlar det med största sannorlikhet att förundersökning fortfarande pågår. Lindberg är ju en ganska stor härva med många inblandade, och det tar ju en tid innan man kan starta en rättegång. Samma med Alm, det var väll nu i förra veckan som det dök upp ännu mera bevismaterial..

Sen tror jag att tidningarna är försiktiga när det kommer till att hänga ut, med namn och bild, icke dömda innan man vet att det troligtvis kommer leda till en fallande dom. Det tidningarna gjort fel i många fall är däremot att ge för tydliga beskrivningar på en misstänkt gärningsman att den personen fått lida utan att vara skyldig.. Men hänga ut för mig, det tycker jag är namn och bild i tryck... En gm beskrivning är inte uthängande även om de kan vara klumpiga och alldeles för tydliga..

Invandrare är ju svåra att definera iom att vi har ju i dagens samhälle andra generationens invandrare, alltså barn, födda i sverige, till invandrare som flytt hit tidigare.. Men jag tror ju att i media och så är du nu invandrare om du har en invandrarbakgrund, oavsett om du är född i sverige  eller inte så räkas du nog som invandrare om du har föräldrar som är helt och hållet från ett annat land.. 
Svar på tråden Jag blir så förbannad