• bara lilla jag

Jag blir så förbannad

Har ett flertal gånger besökt en nyhetsblogg som ägnar sig åt att hänga ut olika gärningsmän som är dömda eller skäligen misstänkta för olika brott.
      Men nu sista tiden har jag blivit så förbannad, helt plötsligt börjar man lägge fokus på att olika dagstidningar lämnar ut vissa uppgifter som vilken hudfärg förövaren har eller vilken landsman han/hon är.. Och jag blir så förbannad, vad spelar det för roll när man skriver en artikeln enbart i nyhetssyfte och inte i efterlysningssyfte. Sen kan jag bli så sur när man går ut med vem det var och det skulle visa sig vara en invandrare så blir kommentaren skicka hem dom, eller det är ju klart att det var en invandrare så jäkla typiskt osv osv.. Och jag kan bara känna vad i helvete spelar det för roll varifrån förövaren kommer ifrån? Jag tycker att det är lika vidrigt oavsett. Det känns som att det är värre att vara invandrare och göra brott i Sverige än att göra brott som svensk.. Som att äh vi kommer här ifrån så vi gör vad vi vill det är vårat land..

Man tar bort fokus från det faktumet att ett brott har begåtts som inte borde ha begåtts till att göra det till någon allmän smutskastning på invandrare..
      Är det någon som hänger med på hur jag menar?

• Svar på tråden Jag blir så förbannad
  • Dr Mupp
    Maluttan skrev 2010-03-27 17:35:45 följande:
    Ang statistiken över invandrare i fängelserna. Vad defineras som invandrare. Efternamnet, landet personen i fråga är född, färgen på håret eller vad. Det är klart det går att vinkla statistik. Sen tror jag att det är lättare att bli fälld som "ickesvensk". Plus, det finns ju domar som man kan välja på böter eller fängelse, eller att man får sitta för att man inte betalat sina böter. Det kan ju också påverka statistiken.
    Defentionen på invandrare brukar vara att man är född utomlands eller har minst en utlandsfödd förälder.
  • Tyrell

Det konstiga är att ingen ropar att vi skall göra något åt männen trots att de är fler både i antal, andel och överrepresentation jämfört med invandrare.

94,5% av alla som sitter i svenska fängelser är män. Trots det kommer fokuset på härkomsten.

• mindless
    Tyrell skrev 2010-03-30 16:36:08 följande:
    Det konstiga är att ingen ropar att vi skall göra något åt männen trots att de är fler både i antal, andel och överrepresentation jämfört med invandrare. 94,5% av alla som sitter i svenska fängelser är män. Trots det kommer fokuset på härkomsten.
    Touché!
  • bara lilla jag
    Tyrell skrev 2010-03-30 16:36:08 följande:
    Det konstiga är att ingen ropar att vi skall göra något åt männen trots att de är fler både i antal, andel och överrepresentation jämfört med invandrare. 94,5% av alla som sitter i svenska fängelser är män. Trots det kommer fokuset på härkomsten.
    vi flyttar alla kvinnor till ön lesbos så kan männen härja ifred :D
  • Epeemaster

Varför kan inte sverige "outsourca" fängelsehanteringen till lägsta anbud?

• Skabbig
    The Black Lady skrev 2010-03-26 10:50:33 följande:
    Statistiken i fängelserna är enkel, de visar hur många invandare som sitter där samt hur många svensfödda som sitter där... det kan man inte vinkla på nåt sätt alls....
    Dock är det många som tolkar statistiken fel. Finnar är överrepresenterade när det gäller våldsbrott, och drar upp procenten kriminella invandrare en hel del. Många använder den höga sammanlagda procentsatsen som ett argument mot invandring från utomeuropeiska länder, men ingen argumenterar seriöst för att stänga gränsen till Finland.
  • Spanjoren

Jag brukar roa mig med att läsa högerextrema hemsidor på nätet. Där blev jag uppmärksammad på en sak särskilt Aftonhoran gör. Är det en mörkhyad gärningsman pixlas alltid bilderna så att detta inte syns. Undra varför?

• sverker11
    Skabbig skrev 2010-04-01 21:52:43 följande:
    Dock är det många som tolkar statistiken fel. Finnar är överrepresenterade när det gäller våldsbrott, och drar upp procenten kriminella invandrare en hel del. Många använder den höga sammanlagda procentsatsen som ett argument mot invandring från utomeuropeiska länder, men ingen argumenterar seriöst för att stänga gränsen till Finland.
    Så det går bra att peka ut vissa invandrargrupper som extra kriminella.  Betyder det att det också är ok att peka ut exempelvis folk från vissa specefika Afrikanska länder som överrepresenterade i vissa typer av droghandel?

Med tanke på att det är ett etikforum så är det en fråga som bör ställas.
  • Spanjoren
    sverker11 skrev 2010-04-02 01:06:35 följande:
    Så det går bra att peka ut vissa invandrargrupper som extra kriminella.  Betyder det att det också är ok att peka ut exempelvis folk från vissa specefika Afrikanska länder som överrepresenterade i vissa typer av droghandel? Med tanke på att det är ett etikforum så är det en fråga som bör ställas.
    Att påstå att namibier är lika vanliga inom narkotikahandeln som nigerianer och marockaner är ju barockt, så ja, varför inte?

Det roliga i sammanhanget är att de som har som jobb att känna igen narkotikabrottslingar använder sig av etnisk profilering utan att skämmas ett dugg men tydligen ska vi andra låtsas som det regnar...
  • 7Illyl1

Bara Lilla Jag : jag både förstår och håller med! Ett brott blir varken mer eller mindre hemskt beroende på hud- eller hårfärg hos den som begår brottet.

Sen finns det en vanlig tendens att misstolka den statistik som många i tråden hänvisar till. Det BRÅ:s mätningar visar är att man löper större risk att hamna i kriminellt beteende om man är; man, ung, full, fattig, har dålig förankring på arbetsmarknaden och i samhället, har kort utbildningslängd, har föräldrar som får ekonomiskt bistånd från soc. Osv osv osv.
    Dvs det är företrädesvis män ur fattiga eller socialt utsatta grupper som riskerar att begå brott. 
    Det finns en överrepresentation bland invandrare, men den är mindre än den för t ex kön och (tror jag) utbildningslängd, alkoholpåverkan etc.
    Jag ser överrepresentationen hos invandrare som en följd av att Sverige är segregerat och att det är svårt att komma in i det svenska samhället; det är svårare att få jobb, klara en utbildning och etablera sig.
Svar på tråden Jag blir så förbannad