• Mumu

Vad ska ni äta i dag 25

levandecharader skrev 2011-01-03 17:06:01 följande:
    Det lät gott Var får man tag på kebabkött?
    Det köper du i frysdisken på vilken mataffär som helst. Men det är inte lika gott som köttet på vanlig kebab tycker jag.
    Bäst just nu: Jul jul strålande jul!
  • Mumu

Förresten, vill man göra egen kebab (kanske inte passar till just kebabgryta, men i alla fall till kebab i pitabröd) så tycker jag att det godaste, men omständligaste, sättet är att krydda köttfärs (förr i tiden hade jag bla spiskummin och vitlök, nu skulle jag nog köpa färdig kebabkrydda tror jag) och ha i nån matsked vatten och arbeta färsen mjuk. Sen lägger man typ en matsked färs mellan två bitar smörgåspapper och kavlar ut tunt, drar bort det ena papperet och steker med färssidan neråt på hög värme. Det andra papperet krullar upp sig så man kan dra bort det också och steka färsen på andra sidan. När man har stekt upp hela satsen med färs på det sättet så strimlar man färsen i breda strimlor och DÅ har man gjort egen kebab som är mycket bättre än den där frysta!

• Mumu
    Ela skrev 2011-01-03 22:15:35 följande:
    Och DET DÄR är ett klockrent exempel på mat som jag ALDRIG skulle ha tålamod att göra.

/ Fru Grovhackar-och-rör-ihop-i-stora-grytan
    Nä, det är jävligt jobbigt faktiskt . Men jag har ett oändligt tålamod när det gäller just matlagning, faktiskt. Jag har nog utbildat mig fel, jag skulle nog jobba med mat istället .
  • Mumu

Vi råkade dra igång en storstädning här hemma idag, som blev till en julutkastning när vi upptäckte att granen hade gett upp. Så lunch blev rester, oxfilé för oss vuxna och barnen ville hellre ha pannkaka, så det fick de eftersom det fanns färdiga i kylen. Ikväll äter vi gnocchi med bacon, champinjoner, bladspenat och pinjenötter (om vi har nötter hemma).

• Mumu
    Gurkburk skrev 2011-01-05 11:48:05 följande:
    Delizie tänkte jag ge mig på att göra för första gången. Önskemål från sambon.
    What?
    Bäst just nu: Yasuragi
  • Mumu
    Gurkburk skrev 2011-01-05 12:11:25 följande:
    Pastastubbar typ www.alltommat.se/recept/delizie-10522/. Fast jag har även hittat ett recept med ricotta så eventuellt blir det en kombination ...
    Mm, gott!

Jag vet inte vad vi ska äta idag, vi ska träffa ett par kompisar ikväll och pratade om att eventuellt åka och hämta kinamat eller nåt. 
  • Mumu

Är på Yasuragi, så jag har precis kommit tillbaka efter en god middag. Gyoza, ankdumplings, flankstek och hasselnötsbrulee stod på menyn. Allt fantastiskt tillagat som vanligt!

• Mumu

Det blev varma mackor med kantarellstuvning och till det frästa grönsaker med lite hoisinsås. Gott!

• Mumu
    bitte67 skrev 2011-01-09 00:08:37 följande:
    Vasabimarinerade kycklingvingar, ris, sås, wokade grönsaker (lök, paprika, squash, aubergine) och avokadosallad.
    Mmm, vad gott!

Vi äter kycklingfilé idag. Bryner dem och sen får de gå färdigt i ugnen med en sås på grädde, mango chutey och soja. Typ. Stekta grönsaker, sallad och lite ris blir det väl till också. 
  • Mumu

Raggmunk med bacon, lingonsylt och vitkålssallad. När jag orkar resa på mig...

Svar på tråden Vad ska ni äta i dag 25