• Mumu

Vad ska ni äta i dag 25

Dillfisk med tomatsås och kokta grönsaker. Och så var det fisk på jobbet idag också, vilket innebär att jag kommer att vara aphungrig ikväll, så då blir det te och smörgås.

Bäst just nu: Yasuragi
  • Mumu

Jättegoda köttfärsbiffar med tomatsås och hastigt uppfrästa grönsaker. Barnen åt pasta till också, men jag och sambon tyckte det räckte med grönsakerna, vi hade kål, sugar snaps, salladslök, rädisor, snackpaprika och squash. 

• Mumu

potatis- och purjolökssoppa, hembakt grovbulle och ugnspannkaka med sylt till efterrätt.

• Mumu

Vi har ätit pulled pork i tortillabröd, med grönsaker, tacosås och gräddfil. Barnen stekte vi lite tacofärs till, för de har svårt för det trådiga köttet. Galna barn , men desto mer pulled pork till oss !

Ikväll tänkte jag göra lite grönsaker och dippa. 

• Mumu

Lövbiff fylld med vitlöksost. Mycket vitlöksost! Lättwokade grönsaker till med lite hoisinsås på. Och bäst av allt; inlagda vitlökar från Yasuragi!

• Mumu
    fucktard skrev 2011-01-15 23:39:29 följande:
    Idag blev det tacos. Allt för länge sen, och jag vräkte i mig av guacamolen som vanligt. Borde verkligen göra egen, men tacos blir alltid ett spontanbeslut, så att få tag i bra avocado är helt enkelt omöjligt, synd.
    På Ica har de avocado som säljs i tråg, de ligger i nån form av skyddande atmosfär som hjälper dem att hållas ätmogna. De ligger två och två och är mycket dyrare än vanlig "lös" avocado, men de är stora och fina och framför allt perfekt mogna, så när man behöver avocado snabbt så är de värda sitt pris.
  • Mumu
    Madde01 skrev 2011-01-16 13:56:27 följande:
    Tänkte göra köttfärsås o spaghetti idag jag, har sett i denna tråden att det finns dom som har en klick creme frasche i . Tyckte det lät så gott, men nu har vi inte det hemma. Men vi har lite gräddfil kvar från tacos rester. Tänkte om någon vet om det funkar lika bra ?
    Nej, lika bra funkar det inte. Gräddfil skär sig vid kokning. Om man vill ha det i så får man i så fall röra i det precis på slutet och sedan inte koka upp såsen något mer. Men gräddfil som man värmer blir rätt sur och rinnig, så jag skulle hellre låta bli att ha i det alls. Köttfärssås med creme fraiche är supergott!
  • Mumu

Moussakan står i ugnen och sambon håller på att skära en stor sallad. Har jag tur så gör han sin fantastiskt goda dressing också...

• Mumu
    Poulain skrev 2011-01-16 17:59:12 följande:
    Gud vilken bra tråd, denna måste jag spara.

Eftersom det är söndag och vi har mycket tid på oss blir det lasagne. Vi tänkte följa Per Morbergs recept som bland annat innehåller rökt sidfläsk och champinjoner (men vi kör vanlig bacon...) www.recept.nu/1.142589/per_morberg/varmratter...
    Det blir så goooooooott med bacon i! Vi gjorde en helt sanslös lasagne med bacon och kantareller och västerbottenost, efter att ha sett Vad blir det för mat, och blivit sugna. Sanslöst gott.

Och lika sanslöst gott blev det idag, vi har länge testat oss fram för att få till den perfekta moussakan och idag hände det! Den skulle inte skämmas för sig på en grekisk taverna och min sambo sa att den var så god att han måste ha blivit med barn ... Eh..? Mupp. 
  • Mumu

Hmm... Skulle egentligen ha gjort fiskbiffar, men jag platsrationaliserade ju upp matberedaren på vinden till förmån för min nya assistent som har all möjliga funktioner - förutom just knivfunktionen som en matberedare har. Så dumt! Kanske får bli panerad fisk istället då, och i så fall till sambons stora förtjusning. Potatis, grönsaker och en kall sås blir det till i vilket fall.

Svar på tråden Vad ska ni äta i dag 25