• Mumu

Vad ska ni äta i dag 25

Bonanza skrev 2011-01-28 16:49:19 följande:
    Jag blir galen på att han en man som inte gillar fisk och skaldjur så mycket. Varje fredag går jag och sneglar i fiskdisken och ser massor av mums. Men nej...

Så ikväll blir det små köttfärspajer med massor av ost och cocktailtomater. God sallad, bröd och tzatziki till.

Apropå det Mumu, har du märkt hur sällan vi äter tzatziki nu förtiden?
    Haha, nej det har jag faktiskt inte tänkt på . Har ni tröttnat?

Kräftsoppan var jättegod, men jag hade köpt kräftstjärtar i lake att ha till och jag har upptäckt att jag gillar inte kräftstjärtar i lake. De har nån konstig bismak som jag tycker illa om. Tråkigt, för man kan ju liksom inte köpa och tina ett paket kräftor och skala varenda gång man vill ha kräftstjärtar... 
    Bäst just nu: Yasuragi
  • Mumu

Jag läääängtar tills senare ikväll, då vi ska äta marinerad kyckling i pita med hemgjord guacamole, isbergssallad och sweet chili. Tänk att jag ALDRIG tröttnar på det, det är så löjligt gott!

Lunch blev en varsin macka i mackjärnet. Barnen beställde astråkiga: ost och ketchup i sina . Vi hade skinka, senap och ost i våra, sen hade vi en enkel tomatsallad till. 

• Mumu
    levandecharader skrev 2011-01-30 09:56:05 följande:
    Idag är det sköna söndag på grill som gäller
    Underbart. Jag har aldrig varit på Grill (bor inte där), men det låter underbart.

Lunch blev lite hopplock eftersom svärföräldrarna kom förbi, råstekt potatis, bräckt skinka, stekt ägg, vita bönor och rostat bröd.

Till middag ska vi äta franska färsbiffar med dragonpepparsås. Nåt grönt till såklart. 
  • Mumu
    levandecharader skrev 2011-01-30 20:17:25 följande:
    Det var riktigt gott och lyckat

Hur gör du dragonpepparsåsen? 
    När jag har stekt biffarna (som är kryddade med bla rödvin och vitlök) så häller jag i grädde, rödvin och eventuellt lite vatten (ett par dl grädde och kanske en dl rödvin). Lite soja, dragon och rikligt med nymald svartpeppar, så får det koka ihop en stund. Igår hade jag philadelphiaost över, så då klickade jag i några rejäla skedar av det också, men det brukar jag inte göra, jag brukar reda av såsen lite istället. Enkelt, men det blir väldigt gott!
  • Mumu

Till lunch blir det rester från gårdagens färsbiffar eftersom sonen är sjuk så jag är hemma idag. Ikväll vet jag inte vad det blir, nån soppa tror jag. Det är kvällsmöte på jobbet och min kära kollega skulle fixa nåt att äta åt hela högen. Familjen här hemma äter korv av olika sorter och coleslaw. Barnen äter säkert nåt mer också, potatis eller makaroner eller nåt, coleslaw som enda tillbehör är inget för dem, men vi gillar det.

• Mumu

Till lunch blir det rester från det som familjen åt igår kväll, olika korvar med coleslaw. Till middag hade vi planerat in panengkyckling eftersom det går så himla fort och tisdagar är den dagen då vi stressar med matlagning och ätning eftersom sonen ska på simskola. Idag är han dock febrig, så det blir ingen simskola, men paneng får det bli ändå eftersom det är så gott!

• Mumu

Idag blir det squashbiffar med bönsallad. Det där med bönsallad tänder knappast ungarna på, så vi sätter fram hamburgerbröd till dem att stoppa sina biffar i. 

• Mumu
    Längtan81 skrev 2011-02-02 19:04:01 följande:
    Va gott med squashplättar! Jag har försökt en gång men det blev squashröra - har du ngt bra recept?
    Idag blev det grön ärtsoppa med turkisk yoghurt och knaperstekt bacon - love it!
    Jag vet inte, det var första gången jag tänkte prova det. Men det kommer, jag lovar att skriva receptet om de blir bra!

För ingenting blir ju som man tänkt sig, jag har drabbats av akut innekoma efter tre vabbdagar, så jag orkade bara inte när jag tog fram grejerna och insåg att jag skulle ha kokat potatis innan eftersom det skulle vara kokt potatis i... Så då struntade jag i de där biffarna, de får bli en annan dag istället. Och så gör vi en varm köttfärsfylld baguette med vitlökssås istället. De hade så jäkla goda såna på ett fik här i stan förr, men det stället har slagit igen. Det är baguette som är fylld med en krämig köttfärsröra, majs, rödlök, gurka och tomat, och så är det en stark kall vitlökssås ringlad över. Mums ska det bli! 
  • Mumu

Ikväll ska jag bort och fika med ett gäng kompisar, vi kör samma koncept på en bestämd dag varje månad, så jag VET vad det bjuds på; goda matiga smörgåsar, så man kan åka direkt från jobbet och inte behöver hem och äta innan om man vill, och så nåt sött efteråt, kladdkaka eller muffins eller nåt annat gott. Mums!

• Mumu

Jag ska iväg på AW (eller rättare sagt After Vabb ...) i eftermiddag, så jag tänkte ta en sväng förbi delikatessdisken på en affär som alltid har lite extra på fredagar. Köper med mig lite plock hem till sambon, kycklingspett, halloumi, lite goda frukter, baguette och lite annat gott. Så har förhoppningsvis sambon lagt barnen när jag kommer hem och så kan vi mysa framför tv:n med lite extra gott och fira hans första vecka på nya spännande jobbet .

Svar på tråden Vad ska ni äta i dag 25