• Mumu

Vad ska ni äta i dag 25

Hasselbackspotatis, stekt fläskfilé som fick puttra i en gräddig svampsås med whisky i. En enkel grönsallad med stark och syrlig vinegrette till det.

• Mumu

Vi har så sjukt mycket matlådor med rester hemma, så det blev lunchbuffé här hemma. Alla valde vad de ville ha. Barnen slog till på en tvårätters , först kryddig kycklingsoppa och sen köttfärsbiff med hasselbackspotatis. Sambon tog kycklingsoppa och ostsmörgås och jag åt potatismos och köttfärsbiff med messmörs- och whiskysås.

Hur gör ni andra för att inte få sjukt mycket rester? Sambon tar med matlådor till jobbet, men det hjälper inte, kylskåpet svämmar över! Ändå lagar vi mat med mängder som stämmer med fyra-personersrecept. Jag fattar inte.

Jaja, ikväll blir det i alla fall tacos, det har barnen önskat.

• Mumu

Jaaa, jag vet inte hur vi gör... Vi lagar ju oftast också utan recept (utom just nu då, då vi testar att följa den där kokboken med veckomatsedlar) och jag tycker vi lagar normala mängder för 4 pers. Du vet, 500 g köttfärs eller ett par kycklingfiléer, om vi har grädde eller crème fraîche i maten så är det 2-3 dl... Iofs äter ju inte barnen en vuxenportion var, långt därifrån. Men vi vuxna är matglada och iom att sambon gör matlåda, så borde det ju inte bli så vansinnigt mycket över som det blir. Vi slänger faktiskt jättemycket mat, och det känns inte alls bra ur miljösynpunkt.

• Mumu

s fia, jordgubbar i sallad är jättegott! Lite somrigt.

Vi har ätit lax i folie med morot, potatis och citron- och vitlökssmör.

• Mumu

Spaghetti med kantareller och brynt ruccolasmör. En riktig höjdare!

• Mumu

Vi ska göra hemmagjord pizza lite senare ikväll. Sambon önskade tacopizza, så det blir med tacofärs, lök, jalapenos, tacosås och vitlökstopping.

• Mumu

Vegetarisk ikväll: stekt halloumi och råstekt potatis, sallad och sås på cf, sweet chili, vitlök och massor av cayenne. Och så en stor hög med stekt nyplockad blandsvamp också!

• Mumu

Ett till recept från den där nya kokboken; fisk med knaprigt täcke, rotsaksmos och örtsås. Ååååååh, vad gott det var, en riktig höjdare!

• Mumu

Idag var det bråttom och orkeslöst. In med en pannkaka i ugnen och sylt till. Knappt ens mat, men det fick väl duga.

• Mumu

Vi är på minisemester, så igår blev det caesarsallad på Liseberg till lunch. Till middag åt vi trerätters: äpplekokt torsk med rödbetscreme och pepparrot, oxfilé med potatis- och pepparrotsgratäng, tryffelstekta bönor och bearnaisesås och till efterrätt tryffelkaka med tranbär och pistage samt lingonsorbet. Jättegott alltihop!

Idag vet jag inte vad vi ska äta. Jo, polkagrisar , för vi ska stanna i Gränna på hemvägen!

Svar på tråden Vad ska ni äta i dag 25