Anonym (anna) skrev 2010-04-01 22:51:33 följande:
Du som satsar på allt eller inget i förhållandena. Vad skulle få dig att bryta, separera, om du gift dig och gått hela vägen? vad skulle krävas för att du skulle ge upp det? eller sitter du kvar i det oavsett om det är dåligt och väntar ut tills den andre avslutar i så fall, klarar du att ta intiativet till skilsmässa?
Mitt första riktiga förhållande hamnade jag i när jag var 21. Innan dess hade jag bara använt killar för sex men med denna man var det annorlunda och jag föll pladask. Vi flyttade ihop efter 2 (!) veckor, förlovade oss efter 5 månader och gifte oss efter 2 1/2 år. Var ett par i sammanlagt 6 år. (plus att det tog ett år att skiljas då han vägrade skriva på papprena)
Det var ett väldigt destruktivt förhållande. Jag pallade inte psykiskt. Han söp varje kväll och de sista åren hade han gått över till hasch. Vid den tiden hade även jag börjat dricka. Detta är en lång historia så jag gör det enkelt.
Vi flyttade utomlands, pengarna tog slut, fick låna av famil, jag slet i kök på hemska restauranger, han rökte upp de pengarna, Varje dag jag åkte till jobbet (på moppe på en kurvig väg från bergen och ner med många stup) så ville jag bara köra av kanten ner för ett stup. Tänkte på mamma och ville inte att hon skulle få ett samtal från ett annat land att hennes dotter tagit livet av sig.
Då räckte det. Ringde mamma, grät, hon bokade biljett hem, jag ljög för min man och sa att jag skulle hem på semester då han innan vid ett tillfälle när jag sagt att jag ville skiljas försökte att strypa mig. Allt jag hade med mig hem var en väska med kläder och jag har förlorat precis allt. När det tog stop så var det tvärstop. Det fanns inga andra alternativ fast jag hade försökt allt jag kunde. Så, det var jag som bröt äktenskapet.
Nu har jag en trygg sambo och vi har ett barn tillsammans. Jag är väl lite kyligare nu. Vill leva resten av mitt liv med honom men är beredd att han en dag ska göra slut så iom den tanken/vetskapen så känns det som jag är redo när den dagen kommer. Försökte dock göra slut med honom häromdan för jag ser inte hur det ska hålla i längden med min problematik. Jag klarade det inte och sa att det är inget beslut jag kan ta för jag älskar honom för mycket och tyckte att han skulle ta beslutet åt mig men.. det ville han inte så, jag försöker att inte tänka på det utan ta dagen som den kommer.
Jag klänger mig fast men måste jag så bryter jag ett förhållande.
Långt och rörigt svar på en så enkel fråga. ;)