-
Anonym skrev 2010-04-05 08:15:17 följande:Jag kan få ångest utan anledning, ända sedan jag var liten så bara känslan dök upp i kroppen. Men med åren så har jag även blivit väldigt bra på att utlösa den själv genom att älta saker, analysera det till bristningsgränsen över alla misstag jag gjort, så till slut känns det som att jag är den äckligaste hemskaste människan på jorden som borde ta livet av mig innan någon annan förstår hur hemsk jag är.Tankar om att avsluta livet har alltid funnits, och det har också blivit värre med åren. Dt är min högsta önskan, att få en dödlig sjukdom så ingen kan bli arg på mig för att jag väljer att dö. Lite bisarrt. Har inget sätt att hantera min ångest på. Tabletter har varit min räddning, tradolan, sobril och annat. Tar tabletter tills jag inte kan känna någon psykisk smärta alls. Har lite missbrukstendenser, men det är inget jag tänker berätta för läkarna för då tar de tabletterna ifrån mig helt. Och då är jag verkligen utelämnad åt min ångest.Ja, jag tänker mycket på allt jag gjort. Vad jag gått igenom osv, gör mig själv till ett offer.Det blir verkligen svårare med åren. Förra året gjorde jag 3 su-försök.Jag har stesolid mot ångesten men den hjälper ju bara tillfälligt. Går även på stämningsstabiliserande medicin och antidepp. Känner inte att de hjälper längre. Ska ta upp med läkaren om jag ev. behöver ändra doseringen eller så.Jag får bara stesolid uträknat hur många jag behöver per vecka. Får inte mer än så då jag har en tendens att överdosera. :(
-
Hur många här har barn? Hur hantera detta för att barnet inte ska drabbas av mitt mående?
-
Har precis pratat med akutpsyk. Ångesten är outhärdlig och jag har extrema tankar på att skära mig. Fan att stå emot!
Ska nu göra upp ett schema för dagen. Ska börja med att gå in i duschen och sen gå till affären. Planera vad vi ska ha till middag idag.Helvete vilket sug jag har att skära mig, kommer jag klara det? Sitter bara här och gråter.Nej, nu fan ska jag börja med att gå in i duschen och se till att komma i ordning med dagen.Förlåt att jag skriver så starka känslor. Vill bara få ur mig lite.Har ni förslag på saker att lägga på dags schemat så tas det tacksamt emot. Har ju även sonen på 16 månader att ta med i beräkningen.Jag hatar det här!! -
Tack ska ni ha för att ni inte tycker jag är helt korkad.
Jag har slutat hos psykologen då jag ansågs vara på rätt spår och klarade mig utan.Nej, det sista jag vill är att hamna i det självdestruktiva beroendet igen. På psyk sa hon att jag skulle försöka planera dagen. Hon tyckte inte jag behövde komma in då jag ska träffa min ssk på mottagningen imorgon. Jag tyckte samma, var bara tvungen att få prata om min extrema ångest.Jag var sååå nära att ge efter för känslorna. MEN, jag tvingade in mig i duschen, planerade middan och åkte och handlade. Känns bättre nu. Jag klarade det!Tack för erat stöd. -
Var hos ssk idag och hon vill att jag kommer in 2 ggr/vecka för att hämta mediciner, så kan hon ha lite koll på mig.
F*n i helvete vad jag hatar den här skiten!!Ska även försöka få tag på en familje terapeut för sambons skull. Han har börjat ta avstånd nu när jag mår sämre igen. -
Jag orkar inte ens beskriva vad jag, han och hela familjen gick igenom förra året pga min sjukdom.Anonym (blomma) skrev 2010-04-06 19:15:53 följande:Ta avstånd, hur menar du? Tycker han det är jobbigt...Det tråkiga är dock att jag har lovat honom att vara ärlig varje ggn han frågar hur jag mår. Men när jag är ärlig så blir han liksom...tyst, fundersam, tillbakadragen. Känner att jag inte längre har rätt till att må dåligt. Nu ska allt vara guld och gröna skogar.Idag tex, jag har varit extremt deprimerad idag och sovit nästan hela dagen. När jag ville gå och lägga mig igen på eftermiddagen så blev han sur och sa att jag hade ju vilat hela dagen. Kanske borde du skriva in dig på psykavd. igen, då får du ju sova hur mycket du vill. ?! Varför kan jag inte bara få vila så mycket jag behöver och samtidigt göra lite, ta hand om sonen osv, när jag har ork?? Jag fattar inte hur han tänker och nu har jag tagit ner honom från skyarna och klarar inte vara i samma rum som han. Jag känner mig ledsen, missförståd och retlig- minsta lilla han säger gör jag till ett gräl. Borde nog lämna honom.
-
Han försöker förstå men jag tror inte han riktigt orkar försöka för mycket. Han har varit ett enormt stöd förra året och klarade allt själv. Ta hand om sonen (jag fick skriva över alla mina fl-dagar på honom),hemmet och en sambo som så fort jag fick tillfälle försökte ta livet av mig. Han är väldigt mogen så sett och min familj har varit imponerade av honom. Fast, de erbjöd sig att hjälpa till, ställa upp men han sa alltid att han fixade det och var ok. Enligt mamma så var han inte ok, hon såg att han mådde väldigt dåligt på slutet.Anonym (blomma) skrev 2010-04-06 21:42:10 följande:Men förstår han hur du mår då? Har han läst på om BD? Hur mår han psykiskt? Om ni varit ihop länge och har barn, är det värt med familjeterapin. Sen kan det också handla om personlig mognad, hur mkt han förstår av andras lidande...är han mogen som person....Ja, jag ska ringa runt lite idag. Måste få nån slags parterapi eller bara för honom. För så fort jag mår dåligt så tänker han på förra året och blir väldigt orlig vilket i sin tur sätter en större press på mig. Vi har hamnat i en ond cirkel.Jag vet att han vill leva med mig men han orkar tyvär inte en sån tid igen.
-
För att vara lite ego och låna tråden en sväng. ;)
Fick tag på ett ställe där vi fick komma på parsamtal ang psykiskt sjuks+anhörigstöd. Fick en tid efter att hon hade överlagt med sina kollegor. Detta var tydligen en allvarligare situation än de var vana vid och hon sa att de helst skulle vara två som var med. *lol* Riktigt så puckad känner jag mig ju inte men..Fick altså en tid i slutet av månaden. Då ringde sambons telefon och det var nån firma som ville han skulle börja där, redan på måndag. Han har fått jobb!! Underbart. Betyder dock att jag måste avboka mötet med familjeterapeut. Kan förhoppningsvis återkomma till dem längre fram när vi har mer koll på hans tider, han blir timanställd.Jag såg verkligen fram emot att få komma dit men att han fått jobb smäller naturligtvis högre. Speciellt som det har varit en stor oro hos mig att han inte riktigt har ansträngt sig att söka aktivt.Min ångest har blivit mycket bättre sen jag var på samtal hos FK och till veckan ska jag börja med aktivitet med hjälp av psyk och FK. Nu mår jag bara sååå bra!Höjt sambon till skyarna igen.Det är väldigt tröttsamt att se allt svart eller vitt... Antingen älskar jag honom så det känns som jag ska spricka eller så står jag inte ut vid tanken på honom. :(Nån mer som är så?Hur är det med er annars?Kramar -
Jag föraktar inte folk för att de tycker om mig. Jag helt enkelt pendlar mellan svart och vitt. Vanligt vid borderline och även bipolär som jag oxå är. Jag sätter en person, sambo, mamma eller tom dagisfröken, kompis osv, mm, på pidestal, för att den sen raseras pga ingenting. Då känner jag irritation och även avsmak för den person det gäller.
-
Svart eller vitt, ingen grå zon alls. Den enda jag inte känner så för är sonen. Visst, jag kan älska honom så att det värker i hjärtat men jag känner ju ingen avsky eller liknande. Kan bli irriterad på honom men på ett sunt sätt, när han är på riktigt bus humör och inte alls lyssnar på mig tex. Det går ju över ganska snabbt och är normalt som för alla föräldrar. Så med sonen har jag en normal och sund relation.
För tillfället har jag en avsky mot sambon. Det riktigt kliar i mig av irritation och jag har jätte svårt att prata med honom och tom vara i samma rum som honom.