Inlägg från: Anonym (blä!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (blä!)

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Jag har fått diagnosen borderline, varit ett svin mot män, mina leksaker, till slut hittade jag den jag kämpar med klor för, ena dagen älskar jag honom, är världens mysigaste tjej, köper impulsivt presenter, pussas, kramas, you name it, nästa avskyr jag honom, kallar han för fula saker, skäller, ber han åt pepparn, vi har en liten tillsammans och jag är livrädd hur pass störd barnet kommer bli med mig som mamma.
    Vissa dagar kan jag inte vara med barnet eller min partner, kärleken kommer för nära, jag är så otroligt rädd att förlora dem samtidigt som jag stöter dem bort från mig för att slippa bli sårad.
    Jag tänker varje dag att jag ska vara lugn, snäll, gullig, le och inte ha ångest eller gapa eller vara ledsen, orka stiga upp, ta hand om barnet, inte tappa temperamentet eller tålamodet, pyttsan!
    Sen kliar det i min kropp, rutiner är asjobbigt! Jag vill bara ut och göra en massa, men oj, det går inte, barnet ska ammas, sova, osv ja det barn under 1 år behöver.
    Samvetet biter, jag vill inte tänka alla negativa tankar som uppstår, jag vill leva i nuet, älska det och må bra.
    Men jag är en junkie på att göra mig själv olycklig.
    Blä!

• Anonym (blä!)
    ModestyB skrev 2011-06-29 11:58:04 följande:
    Tack! Det som gör mig lite rädd är också min mans orealistiska förväntningar på besöket. HAn tror att jag ska gå dit, bli utredd och få en mirakelmedicin som gör mig normalfungerande som i ett trollslag, vilket jag inte tror på. Vi har bestämt oss för att vi älskar varandra och ska leva ihop, men det är inte alltid så lätt. Jag har mina vredesutbrott och han har sina problem, som han tror bara är mina problem med mitt humör, men så enkelt är det ju inte. Det "krockar" ibland (ofta) eftersom jag dels kan tända till snabbt på ingenting men också har ett behov av att leva i en progressiv relation där man kan samtala kring problemen och ta till sig av konstruktiv kritik. Han är så defensiv att han alltid går i försvar vid minsta lilla, det leder till omedelbar konflikt eftersom jag då tänder till på alla cylindrar. Jag vet inte om jag gjort honom sådan genom mitt sätt att vara, eller om han alltid varit så (vilket jag tror), men jag kommer ju vilja kunna samtala med honom kring problemen vi har utan att han tar det som ett direkt angrepp.

Jag har jobbat ganska mycket på min kommunikation och att ge feedback. Jag är bra på att uttrycka mig och jag kan "ta" människor, alla utom min man, verkar det som, eftersom han också fått ta alla smällar när jag exploderar och vräker ur mig allt det hemskaste för att lindra min egen ångest. Med tanke på vad jag kan säga och ta till för tillfällig ångestlindring så kan man tro att det är Tourettes jag har. Jag säger hemskheter tvångsmässigt när jag mår skit, allt möjligt hemskt kommer ut. Sådant som jag vet är ruskigt fel och som krockar totalt med mina egentliga värderingar. Horunge, fitta, idiot osv...  Sorgligt som bara den.
    Känner igen mig!
    Alla bråk är mitt fel, jag förstår inte, jag kan inte förklara, jag är dum, han är offret osv fast ibland har jag rätten på min sida.
    Nu har vi problem att jag vill inte röra han och han får inte röra mig, får ångest av att ha han för nära, för rädd att släppa han nära och in i hjärtat för jag är så rädd han lämnar mig, men jag vet samtidigt att det här sättet gör att han lämnar mig, ångest, panik, men hur löser man det?!
  • Anonym (blä!)
    Anonym skrev 2011-07-01 17:57:37 följande:
    Det är så svårt... Du kan inte tvinga dig själv till att vara nära, då kommer du kanske få panik och ångest pga det. Jag tror det krävs en speciell man för att orka med våra ologiska beteenden. En man som inte tar så hårt på våra ord när vi är arga. Som inte tar det personligt om vi inte vill vara nära under vissa perioder. Som fattar att man är som man är, men det är inget personligt typ. För det är ju övergående perioder oftast.

När jag varit i din situation har jag verkligen jobbat stenhårt på det här med mitt kontrollbehov. Försöker att bara släppa taget och låta allt ha sin gång. Que sera sera. Det är iallafall mitt mål att tänka så, men jag är inte riktigt där än.
    Det var som idag, jag tänkte, det är jag som bestämmer och styr allt, vad barnet ska äta, vilka tider, vad det ska ha på sig, när blöjorna ska bytas osv, vad för mat som ska handlas hem, när vi gör det eller ska göra det, hur det ser ut hemma är jag som har bestämt.
    Just för att jag är så dominant så känns inget som vårt eller att han finns, eller jo, en tvättkorg och en badrumshylla har han
    Usch, förstår precis varför han kallar mig ibland för kontrollerande bitch...
  • Anonym (blä!)
    Anonym skrev 2011-07-01 21:48:05 följande:
    Men det är aldrig för sent för att börja jobba på det. Sen gör han inte det bättre av att kalla dig kontrollernade bitch. Han kan ju hinta lite fint när du glömmer och börjar ta över för mycket. Men sånt är sjukt svårt att sluta upp med. Jag har blivit bättre med åren, men jag är nog ganska jobbig fortfarande ändå.Men jag märker hur mycket e energi jag sparar när jag inte är fullt så besatt som jag var innan. Det tar mer på en än vad man kan tro.
    Saken är den att han trivs, jag gör ju allt, men slutar att jag stressar sönder mig och allt faller och han undrar varför det är som det är.
  • Anonym (blä!)
    Anonym (tips) skrev 2011-07-13 00:27:36 följande:
    Hej på dig , hoppas du mår fint för det mesta iaf!

Du är inte schizo! Fast självklart känner man sig som en till och från, men det är verkligen en stor skillnad tack o lov. Du kan förmodligen utgå från att du har någon personlighetsstörning, kan även vara ADH eller borderline. Men kan säga för att du ska få en utredning som leder till en sådan diagnos, är väntetiden lång och ibland kanske inte ens direkt hjälpsam. Väljer du att att gå privat är det annorlunda, men kostsamt.  Men det beteende som du beskriver, hör nog hemma där. Vet inte hur gammal du är, men borderline blir bättre med åldern, och för att svara på dina frågor så: ja, det finns sämre och bättre perioder, definitivt, med borderline. Oftast blir du extra känslig om du träffar människor som inte vill dig väl, (dåliga killar, vänner etc) stress i vardagslivet, sorg, ja allt som påverkar oss människor, men för en bordelinepersonlighet blir det extra tungt. Jag hamnar i perioder av nedstämdhet som sätter igång mina värsta utbrott, jag har lärt mig att känna igen när det närmar sig och tar antidepressiva som hjälper mig jätte mycket...de balanserar mitt humör. 

Men i nuläget, är jag gravid och det rekommenderades inte att jag skulle fortsätta med mediciner under graviditeten. Jag har varit utan något i stort sett hela 9 mån och kanske fått max 2 utbrott. Mår bra, lever liksom lugnt och tjaffsen är på normal nivå. Jag blir inte värsta monstret, utan kan säga vad jag känner utan att gapa och skrika. Jag vet inte hur det blir efter jag fött mitt barn, men det känns stort att kunna leva mitt liv som jag gör nu och hoppas att det fortsätter så.

Vad det gäller partner, förklara hur du mår och känner. Men oftast om han är en bra kille som verkligen vill stanna hos dig, kommer han oxå lära sig att se i vilka stunder du faktiskt inte mår så bra. Förhoppningsvis kommer han inte utmana ödet med att stressa dig mer eller pressa dig. Fixa lite böcker om varför vissa människor utvecklar vissa beteenden i sitt liv. Lite orsak och verkan, så att han fattar att det är inte bara att sluta bete sig som du gör...när du känner för. 

Hoppas det hjälpte lite :) 
    jag hoppas det inte blir för dig som för mig, jag fick megaångest att barnet var utanför magen, att jag visste att barnet blir äldre= mer stress och utmaningar, ingen kontroll någonstans! kunde sitta med barnet i famn i timmar och bara gråta, flög i mig att jag skulle sluta leva för att jag orkade inte med alla känslor, tittade jag på barnet så grät jag osv.
    Tex min kamera pajjade just före barnet föddes så hade inte med den till bb och närmaste tiden som planerat, än idag har jag grym ångest att jag inte fick fotat på ett tag.
    Nu har det blivit bättre men ibland kommer paniken krypandes.

Sen slutade jag amma redan vid 4 månader, mjölken kom inte, jag är ju sån som straffar mig med svält så jag slutar äta i perioder och då tog mjölken slut.
    Alla andra tyckte det var fantastiskt strongt gjort av mig att jag blivit smal och som vanligt direkt efter förlossningen, men de vet ju inte om min problematik.

är det någon annan som har problem att prata med eran samtalskontakt? när jag kommer dit pratar jag om allt annat än mitt mående, jag har aldrig sagt ett ord om mina mörka tankar, jag klarar inte av det, har ändå gått hos denne i 3 år och det är mest prat om väder och ytliga saker.
    Min partner har bett mig byta men jag är för feg, jag tänker på hur jag sårar min samtalskontakt osv, det är för skrämmande.
    Samma om jag är sjuk, till det yttersta håller jag mig från att söka hjälp, söka hjälp= tappa kontrollen.

Andra som upplever extrem kontrollbehov???
  • Anonym (blä!)
    Disan skrev 2011-07-13 19:16:55 följande:
    Anonym: Vi träffades i början av oktober förra året :) Jo, han försöker verkligen till fullo.
    Vi blev tillsammans i oktober också, firar 2 år i år
    Jag hyllar också min pojkvän att han står ut och har velat ha barn med mig och ta ansvaret att om det krisar så ska barnet ha honom,
  • Anonym (blä!)

Det är skit!

Vi bråkar, bråkar och bråkar.
    Han har hotat lämna mig 2 gånger nu, för att jag vågar inte ha sex, ha han nära, jag ryser och hoppar ifrån när han vill smeka min kind, jag skriker för att jag behöver honom, han blir sårad och orkar inte någon mer, tänk om han lämnar mig? Hur ska jag klara mig? Ingen kommer vilja ha mig! Jag vill inte veta av barnet nu heller för att jag ser det som en bromskloss om jag blir själv, givetvis tar jag hand om barnet men jag släpper det inte nära, om ni förstår?
    Jag vill bara skära mig, dricka mig berusad och tappa kontrollen, för tänk om jag har tur att jag slipper leva?
    Sen får jag megaångest, när jag ser på mitt barn, ska det inte ha en mamma? Hur kan mamma tänka att inte vela leva när man har något så vackert i livet? Jag ångrar alla val jag gjort och får megaångest, för HUR kan man ångra sitt barn???
    Usch, jag tappar kontrollen totalt för mitt liv, jag hatar!

• Anonym (blä!)
    Disan skrev 2011-07-19 11:30:19 följande:
    Får jag fråga en till sak? Det handlar ju lite om relationer trots allt...

Hur reagerar ni andra när någon säger åt er vad ni bör göra? Alltså typ som ett tips, men ändå inte. Tar som exempel: Kompisen tjatar om att ni måste åka till Thailand, för det är bara sååå bra. Sååå mycket bättre än det som du har föreslagit. Ett annat exempel: Någon nära anhörig säger åt er att ni lider av en viss sak som du själv inte håller med om, t ex depression. Typ "Om du bara kunde bli mindre deprimerad", eller nåt sånt.

Själv reagerar jag alltid med att bli arg och göra tvärt emot. Min mamma brukar hävda att det enda "felet" med mig är att jag har en depression och ingenting annat. Detta gör mig skitförbannad eftersom hon faktiskt inte har en aning om hur jag  mår och hur mina tankar snurrar runt hela tiden!

Har blivit tjatad så mycket om att åka till Thailand att det är det enda stället jag inte vill åka till numera. Jag hatar Thailand. Hur mycket som helst!! Samtidigt kan jag tycka att det är synd eftersom det är billigt att leva där och stränderna verkar vara underbara... Jag får jobba på den biten.

Jaja, summan av kardemumman: Strejkar ni andra också när någon försöker få er till att göra en viss sak? Och blir ni arga på den som försöker "lära" (eller hur jag nu skall beskriva det) er något om er själva?
    Det beror på personen, vissa vill jag inte att de ska veta att jag är "sjuk" och ja, jag blir arg, ibland mer, ibland mindre, jag ska göra tvärtom eller inte alls, jag kan tex om någon säger prova marmelad, det är gott, så kan jag bli sur och säga jag vet vad jag tycker om och det är äckligt, sen hatar jag det i en vecka, sen köper jag en stor burk och äter det hela tiden, om det blir prat om den där marmeladen kan jag bli tjurig som ett barn och tjata nähä till allt man säger åt mig, går inte alls prata med mig!

Det är som min mamma säger, jag har en slags tvång, det jag riktigt tycker om, det tycker jag OM, det jag inte tycker om, AVSKYR jag, svart på vitt, inga färger här inte.
    När jag var mindre så brukade mamma låsa in mig på rummet och få ruska av mig min ilska, hon kunde inte hantera den, kan hon inte än idag, hon blir genomskinlig för att inte få en attack.
    Men jag har ALDRIG sagt åt dem att jag hatar dem, vill de ska dö osv, pojkvänner kan jag men inte mina föräldrar, det tycker jag är konstigt.
  • Anonym (blä!)

butterflower- du är ju helt otrolig, uttalar dig så där! Blir faktiskt ledsen.

För det första är jag inte så dum i huvudet att jag änkomt planerade ett barn när jag mår som jag mår, jag var mitt i en rehabilitering, men allt går inte att planera! Jag behöll för att jag har extremt svårt att bli gravid, jag såg det som en gåva, jag visste vad jag gav mig in på och jag har valt att jobba häcken av mig för att få det att fungera men IBLAND GÅR DET INTE och då har jag människor som hjälper mig, som skyddar barnet från att se att mamma är "sjuk".

Jag hade svårt med anknytningen i början men fick hjälp av bvc, det klickade när barnet var ett par månader, sen dess har alla berömt vår fina kontakt och hur trygg barnet är, man ser hur mycket barnet saknar och älskar sin mamma! Mitt barn mår riktigt bra!
    Det är JAG som känner att jag inte släpper in barnet, jag har inga problem som helst att lämna skrikandes i ett rum, gör jag det för det? Nej, jag är med barnet.
    Jag har svårt att tolka signaler, veta vad barnet vill, men då har jag hjälp men inte lider barnet av att jag är "sjuk" för jag vill skydda, precis som "friska" mammor!

• Anonym (blä!)

Ett tips jag har till er, öppna förskolan, jag får gå i en specialgrupp, på det viset får jag hjälp, stöd och kommer hemifrån, barnet får social träning och lekkamrater.

Jag har ett nytt problem.
    Jag har ett ex sen två-tre år tillbaka, jag lämnade honom för att han vela inte utveckla relationen, bara festa, jag träffade min nuvarande nästan direkt efter och vi kom överrens om att jag skulle bryta alla band till mitt ex, det gjorde jag också, men har aldrig kunnat släppa han ur mina tankar.
    Vi hade toppen sex, jag tänker på det när jag ska leka med mig själv och ibland med killen.
    Men på sistone har jag tänkt extremt mycket på honom, igår skickade han sms till mig, jag kände hur blodet rusade i hela kroppen, hjärtat slog, jag blev röd i ansiktet, knäsvag och fnittrig.
    Sen dess har min hjärna malt på att jag skulle kunna gå tillbaka till honom, nu kanske han vill ha "svensson" livet med mig.
    Med han kände jag att han var den rätte i mitt liv.
    Jag förstår inte alls min reaktion, finns det känslor kvar eller är det borderline som gör att gräset är grönare på andra sidan?
    För nu är min relation på spetsen!
    Mina närstående pushar att jag ska lämna min kille, han är inte bra för mig säger de.
    Jag vet inte ut eller in, vad är sanna känslor, vad är borderline?
    Hur skiljer man?!
    Jag vill ju inte lämna min kille bara för att jag kände så där, tänk om det är borderline och jag strular till mitt liv i onödan? En svacka så att säga.
    Råd???

Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?