• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

mrslonely skrev 2011-01-16 21:44:39 följande:
    Ja en psykolog ska ju stå ut med sånt...Det är ju det de är till för.
    Privata brukar vara mkt bättre men de har man ju inte råd med eller?
    Min var privat, hittade en som var ansluten till landstinget. Får gå 18gånger till vanligt läkarbesökspris, men får sedan betala 600kr så tänkte det skulle räcka med 18gånger. Men nu har jag gett upp.
  • Anonym
    Spartacus skrev 2011-01-16 22:02:20 följande:
    låter ungefär som jag innan dagens relation

nä, men allvarligt... mycket av det du beskriver kan lika gärna vara personlighetsdrag, osäkerhet och separationsångest!

det gäller att hitta rätt man och att kunna ta itu med sig själv också...
    Borderline består väl av personliighetsdrag då det är en personlighetsstörning. Men tror inte det handlar om mannen, det finns ingen man som kan ta bort denna problematik då problematiken finns inom mig.
    Problemet för mig var att jag trodde precis så, att om jag bara hittar rätt man... Har slösat bort många år på att inte ha insikt i att problemen inom mig är djupare än så. Usch vad jag ångrar att jag inte tog itu med det tidigare. Nu närmar jag mig 30 och är ensam fortfarande...
  • Anonym
    Anonym (under utredning) skrev 2011-02-08 10:36:08 följande:

Nu har det hänt lite grejer.

Killen är historia, tack o lov. han gav sig inte och hängde i länge.
    Men han svek mig och jag vill inte ha honom tillbaka.

Jag har fått ett jobberbjudande. Shit.
    Nu går jag på bidrag och bara längtar efter att få jobba.
    Och så kom det, ett erbjudande.
    60 mil hemifrån. Crap!

Jag ska upp och hälsa på nästa vecka, och om de gillar mig så flyttar jag inom två veckor.
    Idag undar jag om jag är dum i huvudet...vad ska jag göra där?
    Utan barnen, utan familj och vänner.

Men jag kommer söka hemåt hela tiden, jag ska inte bo där förevigt.

Funderar på om min borderline kan bli värre av detta? Eller bättre?
    Ingen aning.
    Allt jag vet är att jag ser fram emot intervjun och fakriskt mot flytten också.
    Även om jag kommer sakna ihjäl mig efter barnen, mina älskade barn.

Vad glad jag blir av dina inlägg. Starkt att du är positiv redan efter allt med killen. Och att du är glad över jobbet är jättekul. Grattis! Modig du är som överväger att flytta så långt! Vet du, jag tror att allt detta kan vara bra för dig. Det är en helt ny start, vilket kan behövas ibland. Du får också stå på dina egna  ben vilket säkerligen kommer vara något du kommer vara stolt över. Jobbigt med barnen däremot. Har du någon du kan bo hos under helgerna? Kan också kännas tryggt att ha en punkt att komma tillbaka till om du inte skulle trivas med att vara så långt hemifrån. Kanske finns det en mening med att du eventuellt får ett jobb så långt bort. Man vet aldrig vart livet tar en. Men du ska såklart göra det som känns rätt i hjärtat.
  • Anonym
    Anonym (blomma) skrev 2011-02-08 18:39:42 följande:
    Hej på er!

Inte skrivit på en månad, varit mycket här, puh...

Hur mår ni?

TS, ska läsa bakåt, men förstog jag rätt att du mått sämre? Beror det på nåt särskilt eller kom det bara så..?

Här rullar det...äter ju mina seroxat 30mg/dag och går hos samtalskontakten...ännu inte fått nån DBT dock....suck! Verkar ju hur svårt som helst??! Varför är det så svårt att få det?? Åtminstone i denna stad verkar det svårt..... :(

Jag är fortfarande "ihop" med killen sedan 6 månader, men med regelbundet kaos inom mig....det känns fruktansvärt att ena stunden hålla av en människa och nästa stund känna sig så less på han att man gör slut. Då känns "allt fel, fel, fel!!!"....blah....han känns främmande, konstig...jag får tankar om att detta är väl inte drömmannen? Och att jag ljuger för han om mina känslor, samt mig själv....ljuger. Då bekänner jag för han att jag inte vet vad jag känner, under gråt och förtvivlan... Någon timme senare förstår jag inte hur jag kunde säga de sakerna...så där håller jag på hela tiden, fram och tillbaka....är elak och trycker ner han, och ber sen om ursäkt.....fy.....

Jag behöver verkligen den där DBT:n nu....måste se om det går att få privat.... :(
    Nja inget direkt som utlöst mitt dåliga mående, det blev bara en rejäl dipp men sen har det vänt till det bättre igen. Hoppas det håller i sig nu.

Har du läst boken "hemligheten"? Vet inte om vi nämnt det tidigare, tråden är för lång för att komma ihåg allt. Men den tar iallafall upp just det du känner inför killen, och hur man ska ta sig genom det. Jag tror att du börjar komma för nära nu, det blir för intensivt och svårt för dig att hantera, så du börjar tänka tankar att det nog inte är den rätte iallafall, allt för att ha en ursäkt att sticka. Du vet att du har detta mönster, så lyssna inte på de känslorna. Försök att bara ignorera dom, och ignorera ångesten du får av det. Som med all ångest så måste man bemöta den för att ta sig genom den. Mitt problem var att när jag blev sån, så blev jag också en bitch mot killen så även om jag hade tagit mig genom ångesten så lär han ha tröttnat vid mitt humör vid det laget.

När du vill säga till honom att du tvivlar över känslorna, bit ihop och gör det inte. Om känslan sitter i en hel månad, ok. Men om det är tillfälliga svängningar så måste du lära dig att inte agera på det för annars kommer förhållandet få sig en törn. Har du förklarat dina svängningar för honom?

Ett annat tips... Det är bra att prata med vännerna om ens utbrott för att se om man har rätt att bli så upprörd eller ej, men när det gäller känslorna för killen så tror jag att vännerna kan förstöra mer om man lyssnar på deras råd. De utgår från hur de själva fungerar, dvs om de inte känner något så är killen fel. Men vi fungerar ju inte på samma sätt. Det är inte helt lätt att veta om vi inte känner något för honom för att han är fel, eller för att vi är rädda. Därför tror jag vi måste hålla ut och kämpa längre för att inte gå miste om en bra kille som kan få oss att må bra i längden.

Försöker inte få detta att låta lätt, för jag vet vilket helvete det är att vara i din nuvarande siutation, jag avundas inte dig. Men se det som en jättebra chans till att få arbeta med dina problem och komma en bit på vägen.
  • Anonym
    Anonym (under utredning) skrev 2011-02-10 09:50:43 följande:
    Igår var jag hos läkaren. Han pratade om medicinering och dess fördelar men också nackdelar.
    Han sa att valet givetvis var mitt om jag ville ha medicin eller inte.

Jag valde att inte äta mediciner.

Sen ringde jag terapeuten och sa att jag inte är nöjd med våra samtal.
    Känns mer som om jag sitter hos en kurator och pratar av mig. Jag vill ju jobba med problemet, lära mig att ta mig igenom de svåra situationerna.

Vill inte älta det som hände i min barndom eller hur mamma förmodligen lider av samma sak utan att veta om det.
    Och terapeuten lyssnade på mig, sa att vi ska lägga om våra samtal.
    Skönt.
    För jag är rädd att om jag börjar med medicin och fortsätter med dessa samtal som inget ger (förutom ökad ångest), när samtalen är slut, när mina 10 ggr är förbrukade så står jag där med en pillerburk och ett lycka till från psykvården.

Jag vill mera. Jag vill göra något av dessa 10 ggr jag har fått.
    Nu börjar arbetet på riktigt!
    Vad modigt av dig att säga ifrån till terapeuten. Jag är inte heller nöjd med min, sa att jag inte ville komma mer men hon vill att jag ska komma så vi kan diskutera det först. Men jag vill verkligen inte, tror inte på terapi mer. Hon gör inget som inte mina kompisar redan gör. Vi pratar bara vardagssaker, jag vill ha någon som driver mig åt rätt håll, dvs bearbeta saker jag varit med om, och samtidigt hjälpa mig att få verktyg för att hantera mina känslor. Har gått mer än 10 gånger och inget har hänt. Tycker mest att det är obehagligt att gå dit, hon säger inte mycket för att få igång samtalet, och hon är tyst långa stunder för hon vet inte vad hon ska svara. Hon orkar inte med mitt ältande, det märker jag.

Jag är din motsats. Jag vill satsa på medicinerna och skita i terapin. Medicinerna hjälper mig mer än någon terapi någonsin kommer att göra. Förstår verkligen inte grejen med terapi... Jag är väl påläst inom psykologi så jag inbillar mig att jag kan bota mig själv. Jag vet vilka verktyg man kan använda i teorin, jag ska bara se till att använda dom också. En hel del framsteg har jag ändå gjort, och det på egen hand. Hon har inte hjälpt mig med några framsteg alls. Bortkastade pengar.
  • Anonym
    Anonym (under utredning) skrev 2011-02-14 13:48:04 följande:
    Idag smäller det.
    Nu är jag snart påväg,tåget går snart.

60 mil...nervös, men jätteglad =)

Håll tummarna för mig tjejer!
    Lycka till! Glöm inte att uppdatera oss om hur det går.
  • Anonym
    Anonym (Svart/Vitt) skrev 2011-02-15 11:06:07 följande:
    Fick ingen present av min kille igår vilket fått mig att må jätte dåligt och oälskad.. Kunde inte ens sova inatt.. :,(
    Sa du till honom att du var besviken?

Du vet hur killar är, det har inget med hans känslor för dig att göra. Alla lägger inte så mycket vikt vid just alla hjärtans dag, och killar har också en tendens att glömma.
  • Anonym
    Anonym (Svart/Vitt) skrev 2011-02-15 12:09:02 följande:
    Nej men han märkte det nog och han visste att jag köpt present åt honom. Har så svårt att berätta för honom att jag blir besviken, ledsen lr arg. Som i söndags när vi var hos grannen och hans dotter som e kär i min kille börjar massera honom sensuellt mitt framför mig...
    Men han är inte tankeläsare, så för din egen skull, prata med honom. Sen kan man tycka att han själv borde fatta att han inte ska låta en tjej massera honom så, men han har kanske svårt för att säga ifrån?
  • Anonym
    Anonym (under utredning) skrev 2011-02-16 10:12:55 följande:
    OMG! Shit pommes frites!

Jag fick jobbet!!
    Så nu letar jag bostad med ljus o lykta.

Om två veckor ska jag vara på plats.

Vad har jag ställt till med egentligen?
    Stort grattis! Du är grym ju! Så himla modig du är, jag är jätteavundsjuk faktiskt.
    Hjälper de dig att hitta boende? Eller det går kanske smidigt ändå?
    Tänk vad häftigt, på så kort tid så ändras hela ditt liv så drastiskt. På ett positivt sätt.
  • Anonym
    Anonym (under utredning) skrev 2011-02-24 16:42:22 följande:
    Allt klart, på söndag åker jag.

*Nervös* Men samtidigt spänd och förväntansfull.
    Det ska bli roligt att äntligen börja jobba igen, men det har sin baksida, barnen...
    Mina älskade barn, vad jag kommer att sakna dem. Det gör ont redan nu, trots att de sitter här intill mig.

Har gråtit mycket denna veckan, för allt och ingenting.
    Befinner mig på en känslomässig berg och dalbana.

Killen som jag skrivit om tidigare är ju som sagt historia, jag saknar honom inte mer.
    Men så hände en annan sak.
    En vän jag haft länge och som jag vårdar högt och ömt, hans vänskap betyder så mycket.
    Vi träffas ganska ofta, ser på film och umgås, sover tillsammans, men är bara vänner.

Men så en natt kysser han mig, ömt och länge, jag besvarar med samma ömhet.
    Vi hade sex.
    Han höll om mig efteråt, och vi pratade lite om vad som hänt.
    Vi vet inte vad som finns mellan oss, bara att det finns något. Och att vi kommer sakna varann.

Han lovar att han ska hälsa på mig i norrland.
    Känner mig förvirrad. Jag tycker om honom, men vet inte hur. Som vän eller mera.
    Vi ska iallafall hålla kontakten, det lovade vi.

På söndag sätter jag mig på tåget. Med spänd förväntan och med en saknad.
    Nu börjar ett nytt kapitel.
    Hur går det för dig?
Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?