• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Anonym (under utredning) skrev 2010-12-10 20:02:03 följande:
    Just nu är jag beredd att göra allt för att få honom att stanna, men vet samtidigt inte om det beror på att jag verkligen vill ha honom eller om det handlar om min rädsla att bli övergiven.
    Jag önskar jag visste.

Han vet om min diagnos, han vet allt. Jag berättade för att detta inte skulle hända.
    Men nu har det hänt.
    Men behärska dig nu, försök släppa kontrollen. Annars kommer du att kväva honom totalt. Jag vet att det är svårt, men låt det utvecklas i sin egen takt. Om det är menat så kommer det bli så. Jag vet hur det är, man vill veta att han är sin egen så snabbt det bara går, men det fungerar inte så för andra. Så andas djup!
  • Anonym
    Anonym (under utredning) skrev 2010-12-10 20:24:15 följande:
    Ju hårdare jag försöker hålla i honom, ju mer drar han sig loss.
    Den här gången vill jag inte förlora den jag tycker om, den här gången måste jag försöka ge honom tid.
    Nu handlar allt om att ge honom rum att tänka, och att jag inte reagerar med ilska och svartsjuka på allt.
    Precis. Försök att styra dina impulser, och ta ett steg tillbaka och tänk över innan du reagerar över saker. Skitsvårt jag vet, men det är enda sättet.
  • Anonym
    Anonym (under utredning) skrev 2010-12-11 10:16:33 följande:
    Gissa tre gånger vad jag gjorde...Jag messade.

Skrev att jag skulle bli glad om han ringde, att jag var ledsen att allt blev så fel.
    Att jag bara ville prata, inget mer, bara prata.

Han ringde inte. Och nu hoppas jag att han inte ringer mera. För jag bara skäms.
    Tycker han förtjänar bättre, npgon han verkligen vill vara med och någon han inte undviker i perioder.

Blä vad jag hatar mitt beteende, jag hatar det verkligen.
    Men du, ett sms är väl inte hela världen?

Jag blir själv sån, att jag undviker partnern i perioder. Det betyder inte att jag inte gillar personen. Och det är säkert samma för honom.

Men skäms inte, du gör ditt bästa med de förutsättningar du har. Vi är lite socialt handikappade på relationsplanet, vi måste utgå från att vi inte har samma förutsättningar som andra. Då är det snarare en framgång att bara ha skickat ett sms, istället för att ringa till honom och böna, be och förhandla för att få tillbaka honom.
  • Anonym
    Anonym (under utredning) skrev 2010-12-11 10:48:23 följande:
    Tack för ditt stöd, det betyder mycket med någon som kan se det ur min vinkel istället för att bara skälla på mig och be mig skärpa mig.
    Jag önskar jag kunde "bara skärpa mig" men det går inte, eller jo. I perioder går det, tills det bara rinner över.

Har tid hos psyk på tisdag, ska ta upp detta då. Se om hon har några konkreta tips om hur jag ska agera i dessa situationer.
    Det är ju sjukt svårt att bara skärpa sig. För min del känns det som att jag sväljer alla känslorna, ilskan, frustrationen, sorgen, svartsjukan... ja vad det nu kan vara. Till slut svämmar det över och det blir en ännu större reaktion för att man samlat det. Så visst är det svårt... Ibland känns allt så orättvist, som att man drabbats av en förbannelse som gör att man aldrig kan ha en lycklig relation som alla andra. Jag är den enda singeln i min umgängeskrets, och de andra pratar bara om hur underbara killar de har, hur lyckliga de är osv. Good for u, but what about me??
  • Anonym
    Anonym (under utredning) skrev 2010-12-11 12:30:40 följande:
    Jag har komponerat ett amil som jag funderar på att skicka. Kanske vore det dumt.
    Det är bara det om han tvekar för att jag är som jag är, då borde han inte vara med mig.

jag är ju den jag är, även om jag jobbar på att bli bättre.

Vad tror ni?
    Ska jag skicka eller inte?
    Det  beror på vad du skrivit. Jag tycker att du kan säga just det, "jag är som jag är, och klarar du inte det så hitta en annan tjej. Jag försöker få hjälp nu och kommer att kämpa för att bli bättre men det kommer inte att ske över en natt, och jag kommer att göra misstag på vägen."
  • Anonym
    Anonym (under utredning) skrev 2010-12-11 16:56:56 följande:
    Brevet blev långt. Men jag avslutade såhär.

Hur vi går vidare nu lämnar jag till dig. Vill du vara med mig så finns jag här, jag vill vara med dig, om jag får en chans.
    Om vi går vidare tillsammans efter detta vill jag inte vara någon hemlighet längre. Det blir mitt krav.
    Vilka krav du isåfall har vet jag inte.
    Jag kan inte lova något, allt jag kan lova dig är att jag ska jobba vidare med det jag behöver, jag vill bli bättre. Jag SKA bli bättre.
    Och nu när jag får hjälp känner jag hopp.

Ta en dag eller två och fundera. Sen vill jag ha svar.
    Om du inte vill fortsätta, ring inte. Skriv inte.
    Då bryter vi bara.
    Förblir du tyst efter detta så vet jag. Då släpper jag dig och kommer inte störa dig mer.

Men det är klart, någonstans hoppas jag du hör av dig.
    För jag tycker så mycket om dig.
    Du är mitt underbara hjärta också. Bara så du vet.
    Det låter bra! Skicka det.
  • Anonym
    Anonym (under utredning) skrev 2010-12-14 22:11:01 följande:
    vet du vad?

You caught me on a bad day. Så mitt enda råd just nu är SPRING, spring för livet.
    En borderline är jobbig att leva med och är inget du kan "fixa". För det handlar inte om att man ska träffa rätt person och bli störtkär och efter det kommer han förstå och bli frisk.
    Livet är mindre rosa ludd än på film.

Spring och se dig inte om.

Run Forrest, run!
    Jag håller med. Det är tufft att leva med en borderline, stick medans du kan!

Precis som ovanstående skrev, du kan inte fixa honom och det hjälper inte om han träffar rätt person. Jag har träffat en kille som var likadan som mig. Jag inbillade mig att det skulle bli skitbra eftersom jag visste hur han tänkte och fungerade, dvs precis samma som mig. Men det går inte att vara så förebyggande, man kan inte gå på tå i ett förhållande. Och fixa honom kan du inte, inte heller utreda honom. Det är han som måste ta tag i det, och att fixa sina borderline-issues tar lååååång tid, om man ens lyckas fullt ut.

Om du tror att han är borderline så tycker jag att du ska slappna av, du reagerar väldigt starkt just nu. Detta är vad en borderline gör. Vill ha nära relationer, tar avstånd, för att sedan söka sig till den nära relationer igen. Jag tycker att du ska låta honom komma till dig, annars kan du öka hans ångestkänsla. Man får panik i nära relationer ibland och därför ska du inte pressa honom.

Många i tråden är måna om sin anonymitet, därför vill kanske vissa inte lämna mail eller telefonnummer. Så känner jag iallafall. Men du får gärna fortsätta skriva i tråden så svarar vi bäst vi kan.
  • Anonym
    Anonym (måste) skrev 2010-12-14 22:59:54 följande:
    SKa jag be om ursäkt igen, eller är det ingen mening? Han ser ju inte sitt eget "fel" i det här, utan tycker bara att jag behandlat honom illa så att han mår dåligt? :/
    Alltså innan jag fick insikt i hur jag själv beteede mig, så krävde jag att andra alltid skulle be om ursäkt, för det var ju trots allt deras fel. Man är lite lättkränkt. Men om personen i fråga inte bad om ursäkt så kröp jag självmant tillbaka efter ett tag. Jag bad sällan om ursäkt för jag tyckte sällan att jag faktiskt hade gjort något fel.

Har du gjort fel och du har bett om ursäkt så har du gjort ditt. Om det INTE är du som gjort fel, så ska du heller inte be om ursäkt. För er bådas skull. Det hjälper ingen att du förminskar dig och dina känslor i förhållande till honom. Jag menade inte alls att vara sån, men det blev en form av psykisk misshandel mot den andra parten, och jag insåg det inte ens. Därför säger vi att du ska vara försiktig i en sådan relation för du kan sällan vinna. Men du har mycket att förlora i form av din självkänsla. Låt dig inte bli nertryckt och beroende av en person som du inte vet kommer vara där för dig imorgon. För med honom tycks du inte veta när han ska bli sur och sticka eller ej.
  • Anonym

Nej du är inte dum, men du kommer inte ha det lätt med denna kille, oavsett om han är borderline eller ej. Vad du än säger eller gör så kommer det att vara fel. Jag gjorde allt för att anpassa mig till såna småsaker, men jag kunde inte ens vara mig själv mer för allt det kritiserades. Han kommer utplåna dig själv.

Har andra sagt att de inte förstår dina skämt? Är de olämpliga, eller kränkande? Jag skämtar själv mycket, det är en del av mig och därför svårt att sluta med. Vill inte sluta med det heller. Tycker det är en bra komprimiss att han får fråga dig när han blir osäker, så länge du inte blir arg för att han frågar.

• Anonym
    Anonym (under utredning) skrev 2010-12-15 16:08:49 följande:
    Man ska aldrig förlora sig själv i en relation, oavsett om den ena parten bär på diagos eller inte!

Om hans humör och välbefinnande blir det enda ni jobbar för, att han dikterar villkoren och "skyller" på sitt psyke är en farlig signal som borde tända alla varningslampor.
    Om du bara två månader in i förhållandet mår skit, då ska du lyda mitt tidigare råd

Spring för allt vad tygen håller!

Vi borderlinare och andra med psykisk diagnog KAN ha en relation, men vi får aldrig glömma hur den andre mår.
    Man måste vara medveten om sitt beteende och vilja jobba med det, inte bara räkna med att ens partner ska stå ut.
    Låt inte förhållandet äta upp dig.

Spring, lämna, gå vidare eller whatever phrase you want to use.
    Är han inte beredd att jobba med sig själv för sin egen skull kommer det bara sluta i katastrof.
    jag har Borderline och fick diagnosen förra året i samband med sjukpensioneringen.
    jag pendlar väldigt i humöret!
    aggressiv och kastar saker,ledsen,tror inte att han älskar mig,känner mig avvisad lätt..
    men trots mina relativt stora problem och 6st psykiska diagnoser så har vi varit ett par i snart 6år!
    aldrig haft en paus!
Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?