• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Anonym (borderline) skrev 2010-04-04 15:42:11 följande:
    Jag är väldigt stolt över mig själv som lyckats komma på benen så bra som gjort. Men alla dagar inte bra, verkligen inte. Det som blir svårast är när min omgivning gärna glömmer bort min diagnos och bara tänker "ja, men nu är ju hon frisk". Min vikt är något jag mår jättedåligt över. Väger nästan 90kg på mina 160cm. Känner mig dock inte riktigt tillräckligt stark för att ta itu med detta nu, vill hålla mig stabil, inte riskera att det ska skita sig. När det kommer till jobbet så har min man börjat säga emot när jag jobbar för mycket. Överlag försöker han tona ner mig mycket. Vi ska skaffa barn och jag är väldigt ivrig. Inte alltid så positivt, för jag får ångest när jag tänker att det kan ta tid. Jag har fortfarande mycket overklighetskänslor. Ofta och om helt vardagliga saker. Jag får ofta för mig saker som tar över min tankeverksamhet helt. Tidvis är jag säker på att jag är steril, eftersom jag inte blivit med barn när jag ätit p-piller. Ologiskt, men så fungerar tyvärr jag. Det är aldrig försent att bli bättre. Mitt värde kämpar jag med varje dag. Varje dag är en kamp och kommer förmodligen så förbli. Men jag känner att jag har någonting att kämpa för, att det är värt det. Det jag tycker man ska göra är att ta avstånd från ALLT och ALLA som någonsin gjort en illa. Det blir en ensam början, men man märker att alla de som faktiskt bryr sig om en, men som bara gjort ett msstag enligt sig själva, de kommer tillbaka. Man vinner inget på att ha negativ energi runtomkring sig. Du måste bestämma dig för att göra ditt liv bra. Så länge man stretar emot lycka så kommer den inte komma. Iaf var det så för mig.
    Mycket klokt skrivet. Jag har en del personer som jag borde kapa kontakten med, men har aldrig riktigt förmått mig själv att fullfölja det. Ena dagen tänker jag att jag ska byta nummer och bränna alla minnen, foton och liknande från tiden med den personen, men sen tänker jag att jag kanske ångrar mig och behåller allt. Men jag tror inte jag blir fri förrän jag tar steget. Det är så tufft att leva med sin dåliga självkänsla som det är, att ha en massa folk omkring en som bara drar ner en ytterligare, det är inte värt det. Men jag är dum, jag tänker att den andra personen blir sårad om jag kapar kontakten. Tänker mer på andra än på mig själv, trots att de sårat mig rejält medvetet flera gånger.

Blir glad över att läsa om alla era framsteg, jag hoppas att ni inser hur starka ni faktiskt är som orkar kämpa mot dessa helveteskänslor och tankar. Om ni klarar det, så klarar ni allt!
  • Anonym
    Anonym (????) skrev 2010-04-04 17:28:34 följande:
    Men du får samma spontana tankar som förr? Tex om du blir arg/ledsen så kommer tanken automatiskt på att exempelvis skära sig, men att man behärskar sig?
  • Anonym
    Anonym (????) skrev 2010-04-04 20:15:25 följande:
    Vad tråkigt att du mår så dåligt nu. Det känns alltid så fruktansvärt ensam när man hamnar där, för hur gärna andra än vill hjälpa så får man bära bördan ensam.

Får du någon medicinering för att hjälpa med ångest?
  • Anonym
    Anonym (blomma) skrev 2010-04-04 21:37:15 följande:
    Anonym (????): Jag kan också få så, då är det ofta något som utlöst känslorna; kan du se vad det kan vara? Hur tolkade du det som hände, vilka tankar for genom huvet? Ångest orsakas ju delvis av tankar också..... Och ångesten gör att man blir livrädd och tänker att man säkert kommer göra något hemskt....vet hur det känns.... Har ni lätt att bryta med människor, kompisar och ex? Jag har FRIKTANSVÄRT svårt för det! Det går nästan inte..... Jag har nog kontakt med de flesta av mina ex, även om det inte alltid är bra för mig....klarar ej att bryta helt...får panik.... Läst att dom med BD kan "fastna" i relationer med människor, för tt de ej klarar att ta sig loss......har ni känt av det?
    Ja gud ja, jag har fortfarande kontakt med mina ex också, trots att de är dåliga för mig och bara innebär ångest. Men ändå kan jag inte släppa taget. För mig känns det konstigt att en människa först är en stor del av ens liv och sen ska man aldrig ses igen.

Kompisar däremot kan jag släppa lätt, eftersom de aldrig kommer mig så nära. Jag mår dåligt alldeles för ofta för att orka vårda mina vänskapsrelationer tyvärr. Men trots det har jag vänner som står kvar vid min sida.
  • Anonym
    Anonym (????) skrev 2010-04-05 06:44:31 följande:
    Klart att man blir stressad då, om man upplever att man inte får hjälp med rehab. Du hade inte kunnat tänka dig studera? Eller du är kanske färdigutbildad? När jag skulle komma igång efter sjukskrivningen så hade jag aldrig klarat av att arbeta. Som tur var kunde jag istället plugga, och det är ju ganska fritt på högskolor och universitet. Jag var i skolan 9 timmar i veckan och fick alltid dispans av lärarna om jag inte orkade med riktigt. Jag har gett upp det med att få hjälp av FK och annat, lättare att fixa själv ibland...

Jag kan få ångest utan anledning, ända sedan jag var liten så bara känslan dök upp i kroppen. Men med åren så har jag även blivit väldigt bra på att utlösa den själv genom att älta saker, analysera det till bristningsgränsen över alla misstag jag gjort, så till slut känns det som att jag är den äckligaste hemskaste människan på jorden som borde ta livet av mig innan någon annan förstår hur hemsk jag är.

Tankar om att avsluta livet har alltid funnits, och det har också blivit värre med åren. Dt är min högsta önskan, att få en dödlig sjukdom så ingen kan bli arg på mig för att jag väljer att dö. Lite bisarrt.

Har inget sätt att hantera min ångest på. Tabletter har varit min räddning, tradolan, sobril och annat. Tar tabletter tills jag inte kan känna någon psykisk smärta alls. Har lite missbrukstendenser, men det är inget jag tänker berätta för läkarna för då tar de tabletterna ifrån mig helt. Och då är jag verkligen utelämnad åt min ångest.
  • Anonym
    Anonym (????) skrev 2010-04-05 08:38:34 följande:
    Ja det är ju lätt att överdosera. När jag var sjukskriven så tog jag sobril varje dag hela tiden, för de stängde ju av mina känslor. Så fort tabletten tappade verkan så tog jag en ny, så jag gick runt i en känslolös dimma. Det var väldigt befriande, om än ohälsosamt. Kunde inte känna något positivt heller när jag tagit dom, man har ju verkligen bedövat sig själv.

Det är konstigt att det blir värre med åren egentligen. Men visst, det händer saker på vägen i livet, som blir ytterligare börda att bära på. Och hoppet om att man ska må bra försvinner väl till slut om inget blivit bättre på 20-30år. Jag tror jag kan dölja det bättre för omgivningen, och tvinga mig själv att ändå jobba, vilket jag inte kunde som yngre. Men inuti är jag mer trasig än någonsin. Det känns så orättvist att jag haft mycket skit som hänt mig, mycket mer än mina vänner haft, när jag redan har så mycket depression och ångest att kämpa emot som det är. Varför kan jag inte få ha det bra någon gång.

Jag blir helt paranoid och inbillar mig att alla vet om vilka misstag jag gjort, och att de alla går runt och tänker på det och dömmer mig. Det gör att jag alltid vill fly när något gått fel. Flytta någonstans där ingen känner mig och inte vet vilka dumma val jag gjort. Men jag VET ju att det är ologiskt att tänka så, ingen annan bryr sig om mina misstag säkert. Men jag hade gjort vad som helst för att få vara liten igen och få göra saker annorlunda. Fast jag hade säkert hittat något att analysera iallafall, även om det inte finns något, det är sån jag är.

Jag har beställt en ny självhjälpsbok nu "Inte perfekt men fri och lycklig". Om någon är intresserad av såna böcker så kan man provläsa en del av  boken här. biblioteket.stockholm.se/default.asp&extras=255934%2FID
  • Anonym
    Anonym (????) skrev 2010-04-05 10:12:37 följande:
    Har precis pratat med akutpsyk. Ångesten är outhärdlig och jag har extrema tankar på att skära mig. Fan att stå emot! Ska nu göra upp ett schema för dagen. Ska börja med att gå in i duschen och sen gå till affären. Planera vad vi ska ha till middag idag. Helvete vilket sug jag har att skära mig, kommer jag klara det? Sitter bara här och gråter. Nej, nu fan ska jag börja med att gå in i duschen och se till att komma i ordning med dagen. Förlåt att jag skriver så starka känslor. Vill bara få ur mig lite. Har ni förslag på saker att lägga på dags schemat så tas det tacksamt emot. Har ju även sonen på 16 månader att ta med i beräkningen. Jag hatar det här!!
    Be inte om ursäkt, det är bara bra om tråden kan hjälpa någon att hantera sitt dåliga mående. Vi är många som finns här för dig.

Om du vill kan du skriva av dig vilka känslor du känner så kanske vi kan bemöta dom och avdramatisera dom lite.

Håll dig själv upptagen, det är en bra ide. Gå en lååång promenad med sonen, kanske leka i en lekpark lite. Har du någon vän som du orkar träffa? Sätt på en komedifilm kanske, eller lyssna på glad musik. Musikens effekt är väldigt användbar för mig ofta, även om jag sällan använder mig av det.

Tänk på konsekvensera som blir om du skär dig. Ärren som du måste gå runt med, och försöka dölja för andra. Du har klarat dig så här länge, det är jättestarkt! Du behöver inte skära dig, du kommer fixa detta ändå. Du vet att känslan kommer gå över, så försök hålla dig sysselsatt tills den gör det.

Hade psyk inga råd åt dig?
  • Anonym
    Anonym (blomma) skrev 2010-04-05 11:10:14 följande:
    TS: Jag pluggar också sen januari igen, det är väldigt fritt tidsmässigt. Ca 8 timmar/v i lektionstid, resten kan jag planera själv. Jobbar du med det du studerat till? Jag känner att jag skulle behöva ett sånt FRITT arbete. Jag tror att jag skulle kunna jobba heltid om jag kunde få planera tiderna helt själv som i skolan....dvs jobba hemifrån åtminstone halva veckorna. Har du funderat på sånt? Jag har länge letat efter såna jobb. Det svåraste av allt för mig är just att behöva vara på ett jobb hela dagarna, jag blir ENORMT trött mentalt av alla intryck, telefoner som ringer överallt, alla kollegor som vill småprata hela tiden, ständiga intryck och att man behöver vara "glad och social"....jag blir HEEEELT slut av det..... Däremot nu när jag pluggar så läser jag nog i snitt iaf 30 tim/v......jag hade kunnat utöka det med 7 timmar och det hade blivit en heltid. MEN det beror på att jag kan planera dagen helt själv. Orkar jag läsa så gör jag det, annars tar jag det ikväll....inga telefoner, inga mail att besvara, det är lugnt och tyst hemma..... Synd att det inte finns såna jobb???? Har du funderat på det?
    Ja jag jobbar inom det jag är utbildad till vårdsektorn, men eftersom jag bara är timanställd/vikarie så känns det inte riktigt som att jag får använda mig av det jag lärt mig på samma sätt då jag mest känns som utfyllnad när övrig personal är sjuk. Men det duger för stunden, får se vad jag kommer på sen.

Jobba hemifrån har jag inte möjlighet till inom min branch. Men jag håller med dig, jag blir också enormt trött av alla intryck, det stressar enormt så jag får hjärtklappning, blir yr i huvudet och ljudkänslig. Och jag blir snabbt trött så att jag håller på att somna. Men som tur är har jag möjlighet att dra mig undan lite om det blir för mycket. En del av mina timmar är också förlagda till natten, vilket är underbart. Mer pengar, men behöver inte göra något speciellt, bara finnas där.
    Och det är oftast tyst och skönt. Så jag har ändå ganska bra flexibilitet på jobbet. Ett vanligt 8-4 jobb på kontor hade jag däremot aldrig klarat.

Även om jag känner att jag inte orkar mer så tvingar jag mig själv för jag är så himla rädd för att vara sjukskriven. Det är så osäkert att det bara blir ytterligare stress. Förra gången blev läkaren arg på mig varje månad när sjukskrivningen skulle förlängas, för det blir ju inte  bättre av att bara sitta hemma sa hon. Och till viss del är det rätt, men om man är självmordsbenägen för att man är så deprimerad, då fungerar det inte så lätt. Och inte fan bryr jag mig det minsta lilla om jobbet när allt jag tänker på är döden. Det enda som händer är att hon sätter mig i en ekonomisk knipa med FK för är jag i det läget så kommer jag inte gå till jobbet även om det innebär att jag blir bostadslös tillslut. Jag är så trött på oförståelsen från folk. Det är lätt för de att säga, som är friska, att det bara är att gå och jobba.
  • Anonym
    Anonym (blomma) skrev 2010-04-05 11:34:01 följande:
    Ja, hon kommer att ha den oförståelsen fram tills hon själv blir sjuk en dag. Ibland är folk "tuffa" för att dom inte fattar bättre....psykiska sjukdomar syns inte utanpå och då tror vissa att det hjälper med påpekanden..... Jag är också LIVRÄDD för att bli sjukskriven igen.....verkligen livrädd. Tänker på det nästan varje dag. FK var en riktig pers att ha och göra med, tyvärr....jag tror att det både beror på politiska faktorer och rent organisatoriska...hos dem..... Inom min bransch går det ej att vara timanställd. Jag behöver hitta ett jobb som är flexibelt i tid och rum....så att jag slipper 8-16. Jag klarar absolut inte av sådana tider, särskilt inte dagtid när det är "full rulle" på jobbet. Har du läst på högskola i 3 år? Jo, man vet liksom inte om man kastat bort studieåren, men å andra sidan kanske man kan hitta en deltidstjänst i framtiden och ändå kunna använda sina kunskaper......
    jag har läst 3,5år på högskola, men inte i sträck. Hade ett års uppehåll pga senaste sjukskrivningen. Jag gick väldigt sällan på föreläsningar och gjorde så mycket jag kunde hemifrån, sen jobbade jag extra ganska mycket så hade lite mycket pengar att röra mig med då som jag har nu.

På ett sätt är det värt det att plugga, men det beror på vilken branch. Är det en branch där det är svårt att få jobb så är det mindre bra, för vi har redan oddsen emot oss med tanke på våra problem. Ju mer eftertraktad tjänst, desto högre krav har de på sina anställda, kollar sjukskrivningar hos FK osv.
  • Anonym
    Anonym (????) skrev 2010-04-05 11:29:21 följande:
    Tack ska ni ha för att ni inte tycker jag är helt korkad. Jag har slutat hos psykologen då jag ansågs vara på rätt spår och klarade mig utan. Nej, det sista jag vill är att hamna i det självdestruktiva beroendet igen. På psyk sa hon att jag skulle försöka planera dagen. Hon tyckte inte jag behövde komma in då jag ska träffa min ssk på mottagningen imorgon. Jag tyckte samma, var bara tvungen att få prata om min extrema ångest. Jag var sååå nära att ge efter för känslorna. MEN, jag tvingade in mig i duschen, planerade middan och åkte och handlade. Känns bättre nu. Jag klarade det! Tack för erat stöd.
    Starkt av dig!
Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?