• Disan

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Dryas: Usch vad hemskt, är ju liksom en av våra värsta farhågor... Har nog inga bra råd, verkar som att ni har testat en del redan. Det enda jag kan säga är att jag hoppas att det löser sig!

Anonym: Ja, tillskott kan man ju ta om det behövs

• Disan

Jag gjorde det, jag ringde till min psykolog bara för att säga att jag mår dåligt!! Helt otroligt!! (Men hade ju lovat pojkvännen.) Jag började gråta redan innan jag hade börjat prata om varför jag ringde, hann bara säga mitt namn innan de kom. Bra att det är lättare att gråta via telefon än irl... Vet dock inte om jag skall känna mig stolt eller pinsam som ringde och störde henne...

Dryas: Hur går det för dig idag då?

• Disan
    Mistelstein skrev 2011-08-25 16:11:42 följande:
    Har bokat f-rådgivning med tid nästa vecka(privat). Sen får vi se, men mår inget vidare alls. :(
    Har du ngn som kan avlasta dig då, eller som kan lyssna eller få dig att tänka på annat?
  • Disan

Dryas: Skönt att du har jobbet iaf! Jag gillar oftast att gå till jobbet när jag mår dåligt eftersom jag kan distrahera mig där, även om jag inte jobbar så hårt.

• Disan
    Mistelstein skrev 2011-08-31 20:50:27 följande:
    Det är ju främst jag som försatt oss i denna sits. Hur jag betett mig gentemot min man.
    Det är hemskt men förr kände jag att jag hade "rätten" att bestämma över vad han skulle göra eller inte och jag har varit riktigt manipulativ dessutom för att få min vilja igenom. :( Sårat honom så många gånger. Bannar mig själv för att jag varit ett sånt jävla svin! Eller att jag inte insåg långt tidigare!
    Han kanske aldrig får tillbaka sina känslor för mig mer eller våga lita på att jag faktiskt kan förändra mig.
    Fast han säger det att han ej är arg mer så tror jag nog att så många års undertryckta känslor måste ut och pratas om.
    Tänker på hur besviken och arg jag var och kanske är ännu att min pappa gav mig däng när jag var liten och kränkte mig med elaka ord... Vet ju precis hur sånt känns och ändå gör jag lika. :(
    Det är verkligen inte lätt att göra rätt alla gånger! Hoppas verkligen att det kommer att gå bra imorgon iaf, och försök att gråta!! Jag önskar att jag var bättre på det när jag går i terapi... Och fruktansvärt att din pappa slog dig, det är oförlåtligt.
    Anonym skrev 2011-08-31 11:50:20 följande:
    Hur är det själv DIsan?
    Det är väl rätt okej, faktiskt. Åker på semester på sön och det ser jag fram emot Älskar karlar (min karl) för tillfället, haha, men man vet aldrig när det vänder
  • Disan
    Anonym (Jag) skrev 2011-08-31 22:24:57 följande:
    Varför lär jag mig aldrig !
    Varje gång jag träffar någon ny så går jag in med 200% , och tror att denna gången, ja denna gången kommer det att hålla......sen går det en kort tid så skiter sig allt. Jag tror alltid gott om alla människor, jag lär mig aldrig! Trots att jag har blivit utnyttjad och sparkad på flertalet ggr. Litar alltid på alla till 110%  .
    Vad hände nu då? Min spontana tanke är att du inte borde gå in med 200% när du träffar någon ny. Har hört talas om att normala människor dejtar lite, känner sig för och sedan går in med typ 70% och sedan, efter ett tag, börjar de älska varandra och då satsar de 100%, eller 110% Nej, men allvarligt, man vinner ALDRIG på att ge 200% i början, då skrämmer man nog bort varenda kotte.
  • Disan
    Anonym (Har jag?) skrev 2011-08-31 22:42:54 följande:
    Hoppas det går bra för dig imorgon!
    Vi ska på rådgivning nästa onsdag.. jag känner mig nervös, min karl är inte alls bra på att öppna sig och prata. Jag hoppas vi inte bara kommer sitta tysta eller att bara jag och samtalsledaren pratar.

Jag har haft förvärkar i ett dygn nu.. På lördag ska jag äntligen flytta till egen lägenhet efter en månad på min mammas soffa, så jag hoppas verkligen bebis håller sig där inne tills nästa vecka. 
    Oh, spännande med bebisen! Försök att koncentrera dig på allt som är bra just nu, typ lgh (grattis!) och bebis. Vet ni om det är en tjej eller kille där inne? 
    Anonym (blä!) skrev 2011-09-02 02:06:55 följande:
    Tjejer, hjälp mig!

Det är mindre än en månad sen han drog, nu fick jag nys om att en kille jag tidigare funnit som pojkvänsmaterial är singel och vill ha MIG.
    Jag har träffat honom ett par gånger, fjärilarna finns där.
    Hur vet jag om de är äkta??? Ska jag ta chansen eller strunta i det? Vad skulle ni tänka? Vad skulle alla andra tänka?!
    HJÄLP!
    Äh, satsa på det! Varför skulle du inte få vara nöjd liksom? Och eg, vad spelar det för roll vad andra tänker? Vet att det inte alltid är så lätt, men med tiden känns det mindre jobbigt. Du kan ju åtminstone gå på en dejt och se vad som händer. Kanske blir ni galet kåta på varandra, kanske inte. Hihi. Bara till att testa!
    Anonym (oxå BL) skrev 2011-09-02 22:34:12 följande:
    jag känner igen mig och har bara ett råd, ta kontakt med psykiatriska mottagningen där ni bor och be att få börja i en DBT grupp, det är en speciell behandlig för borderline personer som tar med alla olika dimensioner av ens liv och man jobbar med dessa under ca 2 år i öppenvården.
    Har själv gått detta behandlingsprogram och det hjälper oerhört!! Men en liten varning man måste själv göra jobbet, dvs att lära sig att tänka och handla annorlunda än man brukar och jobba på en bättre självbild.

En liten varning:
    Det tar TID är JOBBIGT och SVÅRT, men det är värt det och man får bra STÖD av dessa speciallister inom området.
    Dbt finns på många ställen i landet, googla och läs innan ni tar kontakt.

Hoppas det kan var till någons hjälp :)
    *tummen upp*
  • Disan
    Anonym skrev 2011-09-03 15:33:53 följande:
    Precis! Hur jobbigt det än är att leva med ett känslomässigt kaos, så är det inte genomdåligt. Vissa fördelar har vi också. Och de ska vi utnyttja. Egentligen förstår jag inte alls vad det är som folk ser i mig, men det spelar ingen roll. Huvudsaken är att de ser det.
    Killar brukar säga till mig att de gillar att jag vågar prata öppet om allt, säger det jag tänker på (inklusive konstiga seexuella saker/ämnen) samt vågar massa knasigheter i sängen
  • Disan
    Anonym skrev 2011-09-15 14:29:29 följande:
    Ibland tror jag att vi är FÖR öppna. Jag måste tvunget berätta om ALLT som finns i mina tankar. Tydligen fungerar inte normala så har jag fått höra när jag krävt att de skulle göra samma sak.
    Haha, jag får ofta klagomål på att jag säger allt jag tänker på
  • Disan
    Anonym (blä!) skrev 2011-09-15 22:05:05 följande:
    Som vanligt förstör jag för mig själv.
    Jag skrämde iväg honom.
    Suck.
    Jag vill vara normal!
    Va? Vad hände?
  • Disan
    Anonym (blä!) skrev 2011-09-20 21:01:38 följande:
    Gick för fort fram, var för öppen, svartsjuk med mera.
    Ja, det är alltid bra att lära sig att hålla tillbaka lite med sina känslor... Men du kanske lär dig av dina misstag?

De flesta verkar ha det tungt just nu... Hoppas att det löser sig för er alla på bästa sätt! Kärlek och krig är fan inte lätt, men förhoppningsvis vinner vi alla ändå. *flummar*
  • Disan

Jag ville bara bryta trenden här i tråden och berätta att jag är glad: Jag har fått en ny psykolog då min gamla skulle sluta på mottagningen och den nya är superbra! Hon ägnar sig åt KBT och det känns som att det är en bra grej för mig. Jag har ju kommit en bit på vägen redan, men det känns verkligen som att jag kan bli ännu bättre med hjälp av denna tjej!

Jag har också träffat min "svärmor" för första gången och det gick jättebra! Hon frågade inga konstiga saker och tyckte om mig massor, och jag henne. Det har aldrig hänt förut!

Tycker synd om er som inte har det lätt just nu... Ja, livet är aldrig lätt när man har borderline, men ibland glider det ju lite bättre än annars...

• Disan
    Anonym (n) skrev 2011-09-29 19:27:47 följande:
    Då passar jag på att haka på- jag har fått tillbaks mina färdigheter :) Men nu kom vi till relationsmodulen och jag känner mig lost in space! Den modul som jag längtat efter! Men det skall bli en utmaning - spännande att se hur relationer kommer att upplevas med en annan utgångspunkt- dvs vad vill jag, vad behöver jag, vad tycker jag.
    Anonym (blä!) skrev 2011-09-29 22:03:01 följande:
    Nu är jag också glad, jag har träffat en kille som mitt barn tycker jättemycket om och som han tycker om.
    Han är tvärtom mitt ex, han är kärleksfull, gör mig lugn så jag slipper känna mig rastlös, han gör saker utan att jag ber om, vi pratar om att gå ut på promenad, jag går på toaletten och kommer tillbaka så har han klätt på barnet, helt otroligt nog så kan han få mig att vela bara kramas och hångla i sängen i ett par timmar! när kunde jag sist göra det??? jag har alltid fått ångest att släppa någon så nära!
    För första gången så är inte sex så viktigt för mig!
    Sen är han noga med att analysera mig, "jag ser att du är irriterad, vill du prata om det? vill du att jag går hem så att du får vara ensam?"
    Han är så fin så jag kan inte tro det är sant, är han verkligen alltid  på det här viset? vågar jag bli van vid han? vågar jag släppa in han? vågar jag tro att jag kan få något gott?
    Så skönt för er båda! Blir glad av att läsa detta
  • Disan
    Anonym skrev 2011-10-07 17:26:04 följande:
    Jag är så fruktansvärt irriterad idag. Det känns som att vissa använder min diagnos emot mig. Att pga min diagnos så har jag ALLTID fel när jag blir irriterad eller upprörd enligt andra. Jag vet också att jag överdriver ibland eller tolkar saker skevt, men ibland har jag faktiskt rätt! Jag har en person i min omgivning som verkligen utnyttjar detta till max. Varje gång jag blir upprörd så blir det automatiskt "du vet att du alltid överdriver och tolkar saker på ditt eget sätt". Så han vinner ju alltid, det är alltid självklart att han är ängeln som aldrig gör fel medan jag är bitchen. Vill bara slå till personen just nu!
    Mmm... Vet hur det känns! Senast igår sade min kille "nu misstolkar du mig igen" och jag blev argare. Ibland är det ju inte misstolkning, utan faktiskt han som uttrycker sig klumpigt!
  • Disan
    Anonym (värdelös) skrev 2011-10-07 22:12:17 följande:
    Inte alls. Jag har inga nära relationer. Vill, men tydligen finns det andra mycket bättre personer att vara tillsammans med. Känner mig så jävla värdelös varje gång nån vill vara "kompis". 
    Men det är väldigt svårt att vara tillsammans med ngn som har borderline, vare sig den är mild eller stark. Men om du har insett att du vill ha förändring är ju det en jättebra grej! Får du hjälp?
  • Disan

Hade tänkt att skriva av mig lite efter att ha haft FL -förbud under ett par veckor, men när jag ser att alla andra har massa problem vill jag som vanligt inte ta plats, haha...

Känslor är så jävla jobbigt! Varför kan vi inte bara få älska, älskas OCH kunna njuta av det? Kunna lita på vad andra säger när de är snälla... Inte bli arga och dra oss tillbaka. Bah! 

Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?