• Svar på tråden Mola/Druvbörd
  • jennifa

Ja, jag håller med dig. Läkarna verkar inte så kunniga på detta i Sverige. Däremot så har min läkare kontakt med en läkare i England som är riktig expert på detta och har gjort många studier på det. Så jag känner mig hyfsat trygg

nu är det bara att hålla tummarna att värdet går ner hyfsat snabbt. Efter att väntat i 8 månader så borde ju ett halvår gå fort som tusan

• kasa01
    avenell skrev 2013-09-02 13:13:09 följande:
    Är det förresten någon som kan reda ut det här med graviditetsförbud i 6 månader?

Jag har inte funderat särskilt mycket på en framtida graviditet, allt har varit så omtumlande att det har glömts bort och det har känts oviktigt. Nu när jag mår bättre och jag börjar fundera på framtiden så undrar jag om det är 6 månader från skrapningen eller 6 månader från det att värdet är negativt som gäller för att försöka bli gravid igen.

Jag tycker att jag läder olika överallt och jag tror att de läkare jag har träffat bara har sagt "man rekommenderar att man väntar 6 månder med att bli gravid igen..." men 6 månader från när?

Någon som vet?
    tyvärr har de olika sjukhusen olika riktlinjer, men det VANLIGASTE är att (som kg skriver) om man är nere på minus värde inom 8 veckor blir förbudet 6 mån FRÅN SKRAPNING, annars 1 år. Att komma till minus värde skiljer sig tyvärr också, vissa menar från 5, andra vill att det ska ner till 0,1. Alltså väldigt olika. 0 finns inte, man har alltid lite hcg i kroppen.  
  • kasa01

Jennifa, ja blir också lite orolig när din läkare vill släppa dig redan nu, särskilt om de verkar finnas mola rester kvar. Att du skulle få en ny mola om du blir gravid för snabbt vore ju trist, men inget livshotande. Sprider det sig o du får cancer är det ju däremot värre. Den risken är den främsta orsaken till förbudet. Antar att din läkare konsulterat Charings Cross i England, ett sjukhus som enbart ägnar sig åt trofablast sjukdomar. Jag vill inte slå på stora trumman här, eller på något sätt kritisera din läkare, men jag har alltför stor erfarenhet av okunskap när det gäller den här sjukdomen och skulle vara på min vakt.

• jennifa

Nej, hon släpper mig absolut inte nu, läkaren kommer ha kontroller med 2 veckors mellanrum fram till att värdet är nere på 1 sen får de ta beslut (om molan inte kommit ut av sig själv) hur dom ska gå vidare. Sen när värdet är nere och molan är ute kommer jag välja att vänta några månader innan vi försöker på nytt. Det stämmer att det är Charings Cross hon har kontakt med. Vi får se hur det löper vidare helt enkelt.

• kasa01
    jennifa skrev 2013-09-03 16:22:30 följande:
    Nej, hon släpper mig absolut inte nu, läkaren kommer ha kontroller med 2 veckors mellanrum fram till att värdet är nere på 1 sen får de ta beslut (om molan inte kommit ut av sig själv) hur dom ska gå vidare. Sen när värdet är nere och molan är ute kommer jag välja att vänta några månader innan vi försöker på nytt. Det stämmer att det är Charings Cross hon har kontakt med. Vi får se hur det löper vidare helt enkelt.

GladSolig
  • avenell

Jennifa, hur går det för dig? Har värdena fortsatt att sjunka? Hur mår du?

Och givetvis, hur mår ni andra?

Jag är inne på min andra mens sedan molan. Innan molan var min mens alltid regelbunden, på dagen. Den här gången var mensen 4 dagar "sen", alltså min cykel var längre än vad den var innan molan.

Har ni andra upplevt en förändring i er menscykel sedan efter molan? Det är ju inte särskilt konstigt att kroppen inte riktigt vet hur den ska bete sig. Jag är mest bara glad att mensen kommer!  

• avenell
    kasa01 skrev 2013-09-03 11:55:12 följande:
    tyvärr har de olika sjukhusen olika riktlinjer, men det VANLIGASTE är att (som kg skriver) om man är nere på minus värde inom 8 veckor blir förbudet 6 mån FRÅN SKRAPNING, annars 1 år. Att komma till minus värde skiljer sig tyvärr också, vissa menar från 5, andra vill att det ska ner till 0,1. Alltså väldigt olika. 0 finns inte, man har alltid lite hcg i kroppen.  
    Tack för ditt svar!

Godtagbara "minus" här i Uppsala är allt som är under 5. Mitt senaste prov var under 2, vilket de tycker är jättebra. Provet jag tog en månad tidigare var också under 2 och två veckor innan det var det 4,1. Vad jag förstår så är det helt normalt att ha värde 2...? Sköterskan som jag pratade med sa att det är helt normalt och bra. Men då förstår jag inte att vissa vill att man ska ner till 0,1. Är det ens möjligt för alla då?

Usch, varje gång jag börjar tänka på värden och graviditetsförbud blir jag alldeles snurrig. Jag har fortfarande några månader var tills jag når 6 månader från skrapning så jag försöker ta det med ro och inte tänka så mycket på det. Jag känner inte att jag skulle vilja bli gravid än, även om förbudet inte fanns. 
  • jennifa

Avenell, jag fick värde under 1 för ca en månad sen men molan var fortfarande lika stor som innan när vi kolla med vul. Ikväll ska jag in igen och göra nytt ultraljud och då hoppas jag att molan har minskat eller försvunnit helt.

Men det är fantastiskt skönt att värdet är nere

Jag tror det va mens jag fick för 2 veckor sedan och då kom det ut en del klumpar som förhoppningsvis var molan.

Värdena är olika beroende på vilket sjukhus man är på eftersom det är inte alla som kan mäta längre ner än till 5 därför har du ett godkänt värde där du ligger antagligen. Där jag går är det under 1 som gäller.

Jag känner att jag vill vänta året ut och sen känna efter när jag är redo att försöka igen. Skönt att du håller dig stadigt i värdet! Kram

• Gabbi91

Hejsan!

Efter mycket väntande och kastandes mellan olika sjukhus och avdelningar
    sa läkaren idag att det dom ser i livmodern liknar druvbörd.
    Men alla läkare jag pratat med som undersökt mig är lika förvirrade som jag är
    eftersom jag inte har ett enda symtom som tyder på druvbörd. Inget tyder heller på att
    mina blodblandade flytningar, mensvärk, ryggvärk och knutor i ryggen och väldigt
    svullna lymfvävnad halsen och bröstkorgen skulle ha något med rester från aborten
    jag gjorde för 3 månader sen att göra vilket dom misstänkte från början.

Hoppas på att någon här kannske kan göra mig lite klokare.
    Det är så hemskt att sitta hemma och vänta och grubbla. Än värre när inte ens läkarna
    lyckas klura ut vad som är fel. Jag är såklart inne på att det är någon typ av cancer med spridning till lymfknutorna. Faktum är att det är den enda rimliga förklaringen just nu, men !CANCER! är ju det sista ordet
    läkarna använder sig av. Istället greppar dom efter orimliga förklaringar och slingrar sig när det kommer
    till att svara på mina simpla frågor. Bara för att dom är rädda att göra tjänstefel.

Förlåt för gnäll. Men just nu är jag så fruktansvärt ledsen och frustrerad över allt detta så jag vet inte var jag ska ta vägen.

Så jag har två frågor till alla er kämpar här inne:

1. Kan man ha lågt HcG trots druvbörd?
    2. Har någon av er eller har ni hört om någon har haft misstänkt druvbörd som efter skrapning visat sig vara någon typ av gynekologisk cancer som livmoderkropp/halscancer?

*Kan tillägga att min gamlamormor dog av livmoderhalscancer och det säga ju kunna vara ärftligt till tredje generationen.

JÄTTEKRAMAR till alla er <3
    (och hoppas ni lyckas klura ut mitt krångliga inlägg bättre än läkarna lyckas klura ut min kropp) 

• Gabbi91

Tillägg: Inbokad för en skrapning på fredag.

Så en tredje fråga: Vet någon här om lakarna kan se direkt på det dom skrapar ut om det är druvbörd eller om det ser ut att va något annat? 

Kanske inte exakt vad det är men kan man t.ex se skillnad på molan och livmodertumörer
    eller ser dom likadana ut?

/Förvirrad och ledsen.

Svar på tråden Mola/Druvbörd