• Svar på tråden Mola/Druvbörd
  • felize

kss Skövde ! tkr oxå att det borde kortas ner till 6 mån men HAN ÄR STENHÅRD med ett år.. och bara pratar om hur besvärligt de blir om jag blir med barn snart osv.och det förstår jag och vi försöker absolut inte!
     men vi ska ha återbesök i juni, 6 mån efter skrap. kanske han ändrar det då..kanske vill dem inte ge en falska förhoppningar om nu värdena stiger.. men mina värden ser ju redan bra ut så ja tkr det är konstigt att han inte kan flika in något positivt i denna situation :))

• felize

kan ju tillägga att min partiella mola kallar de lindrig och mina värden var från början ca 600 om jag minns rätt..
    och nu efter 7-8 veckor nere på 2 !     så jag har väl haft tur i oturen ändå när jag läser om er och andra som  hade 100000 i värden :/

• kasa01

felize, om jag vore du hade jag bett om en seccond opinion... fast det beror ju såklart på vad du själv känner dig bekväm med. Jag fick en komplett mola (altså den agressiva), o startade på HCG 300 000. Det tog mycket längre tid än 8 veckor att komma ner på "minus" men hittade en doktor som släppte mig 4 mån efter minus värde (dvs 2 eller lägre). Blev gravid ca ett år efter op, men hjälp av IVF dock. Jag klarade mig utan cellgifter, men det är många här i tråden som fått äta, och några som utvecklat cancer efter sin mola. Dock har jag aldrig hört talas om någon som fått det m så låga värden som du har. Tror din läkera slår på stora trumman helt i onödan. lycka till hur som helst.

• felize

om allt ser bra ut vid återbesöket i juni kmr jag ifrågasätta bebisförbudet om han inte säger något sj, då har det gått 6 mån ! sååå rullar tummarna och fokuserar på annat till juni, lämnade blod idag  för första gången på en månad
    får så fula blåmärken i armvecket, tur att de e långärmatväder utomhus ett tag till ;)

• felize
    NejHanna skrev 2013-02-22 13:03:14 följande:
    Hej alla! Jag gick på rul den 8/2 och fick då reda på att jag troligtvis hade druvbörd efter 3 ul & 1 vul blev inlagd och skrapad senare på kvällen. Det har nu gått 2veckor och min läkare ringde och frågade om ingen informerat mig om resultatet och nej det hade ju ingen så jag fick tid dagen efter för blodprov och ultraljud och då berättade hon att vi hade komplett mola. Trodde att allt var va eftersom jag inte hört något på 2 veckor men vilken kalldusch igen. Men mitt hcg var inte jätte högt om jag förstod rätt innan skrapning var det 50000 efter 17000 så det tyckte jag var en rejäl minskning men jag vet inte. Känns som att jag går runt lite som ett spöke orkar ute engagera mig i något alls och orkar inte vara trevlig på jobbet usch varför får man sånt här önskar verkligen ingen att behöva gå igenom detta
    man har rätt att känna så efter man har behövt gå igenom något sånt här ! jag gick ner mig alldeles efter de här.. bittert ja, men nu börjar de kännas okej..även om situationen inte e okej..men de får gå och man hoppas värdena håller sig nere..

hur går de för dig? lämnar du blod varje vecka? har de minskat bra?
  • Giraffmamman

Hej alla!  Jag lider så när jag ser att det tillkommit fler i denna grupp. Jag har hållt mig borta, levt i förnekelse, men jag tänkte att jag ville uppdatera er. Jag är nu friskförklarad! Inga mer blodprover!!! Därefter påbörjas kampen med att bli gravid och ärligt så rent mentalt var jag inte där.  En del av mig började räkna dagar en annan del av mig kände att jag klarar inte av fler negativa gravtest, Jag skiter i det!!! Sen helt plötsligt så började jag bli yr om dagarna, jag mådde illa och jag tom kräktes! Jag tänkte att det var någon form av psykisk reaktion. Till sist slog mig tanken att jag ej haft mens på länge! Tid på gyn konstaterade graviditet!!! Fullt normal! Ingen mola!  Är nu i vecka 20. Har varit på 5 ultraljud. Allt ser fint ut och nu har det börjat röra sig i magen! 

Så jag vill sända styrke kramar och hopp till er där ute som kämpar! Och håll tummarna att inget annat galet händer plutt*en i magen, för då skiter jag verkligen i det här! Undrar om sjukhuset erbjuder samtalsstöd då? För hitills har de inte gjort det,..

• K g
    Giraffmamman skrev 2013-05-30 23:34:31 följande:
    Hej alla!  Jag lider så när jag ser att det tillkommit fler i denna grupp. Jag har hållt mig borta, levt i förnekelse, men jag tänkte att jag ville uppdatera er. Jag är nu friskförklarad! Inga mer blodprover!!! Därefter påbörjas kampen med att bli gravid och ärligt så rent mentalt var jag inte där.  En del av mig började räkna dagar en annan del av mig kände att jag klarar inte av fler negativa gravtest, Jag skiter i det!!! Sen helt plötsligt så började jag bli yr om dagarna, jag mådde illa och jag tom kräktes! Jag tänkte att det var någon form av psykisk reaktion. Till sist slog mig tanken att jag ej haft mens på länge! Tid på gyn konstaterade graviditet!!! Fullt normal! Ingen mola!  Är nu i vecka 20. Har varit på 5 ultraljud. Allt ser fint ut och nu har det börjat röra sig i magen! 

Så jag vill sända styrke kramar och hopp till er där ute som kämpar! Och håll tummarna att inget annat galet händer plutt*en i magen, för då skiter jag verkligen i det här! Undrar om sjukhuset erbjuder samtalsstöd då? För hitills har de inte gjort det,..
    Grattis till graviditeten! Vad härligt att höra att ni kommit till v 20 redan. Håller tummarna för dig. Tycker verkligen man borde bli erbjuden samtalsstöd vid en mola också. All rädsla och sorg som följer med är svår att hantera själv.

Här går det också bra. Blev friskförklarad i februari och började försöka direkt. Det tog sig på tredje försöket och nu är jag i v 10. Lite nervöst fortfarande alltså, men jag känner mig positiv ändå. Allt känns annorlunda än molan och på VUL i v 8 såg det bra ut och hjärtat slog så jag hoppas det går bra det här. 19 juni ska vi på KUB och efter det släpper jag alla nojor jag har om det ser bra ut.
  • Anonym (Jag)

Hej alla!

Jag har läst lite i tråden och ni verkar ha koll på det mesta runt mola så gör ett försök att slänga in en fråga.

Jag råkade ut för en partiell mola för 5år sedan, allt gick bra efter och jag blev gravid, slutade dock i MF, blev gravid igen och fick ett barn, tätt inpå blev jag gravid igen och fick barn men efter sista barnet så har min kropp strulat med blödningar så i snart 3år har jag haft mellanblödningar/mensstrul lite då och då. 
    Kom på nu i dagarna att jag har läst nån gång på nätet att om man haft mola så kan den skicka ut metastaser? som sätter sig någonstans i/på livmodern och kan ge blödningar. Jag hittar inte vart jag läst det, om det var en seriös sida eller bara någon som trodde sig veta.

Någon som har en aning om detta? Har svårt att tänka mig att mina problem har nåt med molan att göra då det var så längesedan och jag hade den "snälla" varianten. Men tänkte jag kunde fråga ändå!      

• kasa01

Anonym (jag), molan kan inte sprida sig spontant... den gör det i samband med en graviditet eller en förlossning. Det är trofablasterna som kan aktivera tillväst av tumörceller, och de är hormon styrda. Så om du ger utslag på ett gravtest ska du söka vård, men eftersom det var länge sen du födde ditt sista barn känns det osannorlikt att du under så lång tid skulle haft mola tillväxt utan att märka något. Dina blödningar tycker jag låter mer som en annan problematik, kanske PCO eller att du behöver levaxin? Har du kollat sköldkörtel värden mm? Eller kanske endometrios? Har du mycket smärta under mens? Tycker du ska söka hjälp för detta, men tror du kan vara ganska trygg med att du inte har fått metastaser av din mola. Hoppas detta hjälpte något??

Giraffmamman och k g, grattis till graviditeter! Jag är inne på graviditet nr 2 efter min mola (som var komplett med skyhöga hg värden och lååååång förbudstid). Jag fick faktiskt stöd efter min mola, först kurator sen psykolog. Det räckte med några besök, men det var fint att få de samtal jag ändå fick. Det har gått över 3 år sen min mola, men jag läser fortfarande här ibland. Mola tiden var för mig nattsvart, och kommer vara med en resten av livet. så roligt att läsa om att livet fortsätter för många.

Felize, hur går det för dig? 

• Anonym (Jag)

kasa01 - Tack för ditt svar!
    Anade att det var så du skriver att det gått så länge men står inte så jättemycket på nätet och känns som det inte finns många som kan något inom detta område.
    Mina problem beror säkert på nåt annat, har varit hos gyn och allt såg bra ut på undersökningen. pco och endomitreos har vi uteslutit. Sköldkörteln är inget jag hört nåt om kanske nåt att kolla upp.
    Tack igen för ditt svar, nu slipper jag fundera på hur det är efter en mola. 

Svar på tråden Mola/Druvbörd