• Svar på tråden Mola/Druvbörd
  • vombat

Hej Lavinia och alla andra! Jag har nog världens segaste sänkning av HCG. Det är dock ok bara det fortsätter att sjunka!! Förra veckan var jag nere på 1!! Så nära men ändå så långt ifrån..... jag har precis som du märkt att hcg går ned som mest efter mens, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att det är väldigt hormonellt styrt. Vi får fortsätta följas åt på vår resa ned mot nollan och en förhoppningsvis kommande graviditet :)

Iris vad tråkigt :( Det är dock många som både blivit gravida och fått flera barn efter mola på detta forum, så det finns goda chanser för dig!

Kram på er

• kasa01

Vombat, ditt värede är redan nere, det ska in sjunka mer. Man pendlar mellan 0,1-5 beroende på var i cykeln man är, o vem man är. Så länge du är på "minus" som de kallar normala värden är du godkänd. Jag vet inte vad jag hade för värde mina sista mätningar, men så länge det höll sig under 2 var det ingen som ens nämnde vad det låg på. Officielt är du "nollad" för noll kan man aldrig ha.

Linda, du är inte ensam över att känna sorg när alla runtomkring lyckas i det vi alla längtar så efter. Det betyder inte att du är ego, utan mänsklig. Det låter som att du har en fin man som kan stötta dig. Ta hand om varandra, så kommer ni klara att möta världen också. Just nu har jag en period när jag håller mig lite för migsjälv, har svårt att glädjas för mina vänner o deras "familje lycka". Har inte varit ett problem tidigare, men nu känner jag att jag inte vill utsätta mig o då gör jag inte det. för mig handlar det kanske mer om en gemenskap jag känner att jag inte delar m dem längre. Hoppas du har en lite bättre dag idag! kramar.

• Anonym (skräpmola)

Hej tjejer och kvinnor

Kasa, jag kommer nog ha en massa frågor när utredningen drar igång som jag gärna bollar med dig. Det är skrämmande att påbörja utredning eftersom det ju innebär att man erkänner att allt kanske inte är som det ska på sätt och vis... samtidigt som jag hellre vill veta om det finns något att göra, ibland kan det ju vara en enkel sak som att äta b-vitamintillskott.

Iris, om du går tillbaka i tråden kommer du att se att jag har fått ett par glada besked på stickan sedan mitt förbud släpptes i december men att det har slutat i väldigt tidiga "missfall". Precis som Kasa skrivit så räknas de inte som riktiga missfall av gyn när de skett så tidigt som de gjort för mig. Jag ska påbörja utredning i april eftersom vi då anses ha försökt tillräckligt länge på egen hand (6 mån innan mola och då 6 mån efter). Hur långt gången var du? Förstår att det känns skit men håll i minnet att flera här inne har fått missfall efter mola och sedan lyckade graviditeter så det finns gott hopp att det ska fungera nästa gång.

Jag instämmer i vad du säger Ludvigsmamma, väntan efter att förbudet har släppts är jobbigare! Jag trodde också att jag skulle bli gravid direkt, i rättvisans namn liksom...

Lavinia och Vombat, vad ni kämpar! Läkarna verkar tvista om 0 är samma som 2 eller 5. Mindre än så kan det dock inte bli så visst är du i mål Vombat! Lite hcg har man alltid i blodet.

Lindah, du är absolut inte ensam om dina tankar. Jag kan inte längre räkna antalet gånger jag har gråtit tröstlöst sen molan över vänners graviditetsbesked och bebisprat. Det har känts orättvist och avundsjukan har grävt hål i mitt hjärta, gör det fortfarande ibland. Visst är man glad för deras skull men det hindrar inte att det gör förbaskat ont i hjärtat. det påminner ju om den egna längtan och det man helst av allt vill ha.

Nu ska jag åka på en 3 v lång välbehövlig semester. Återkommer i april!

• Anonym (Fundersam)

I mars förra året fick vi beskedet att vi hade druvbörd. I januari blev vi frisläppta igen och jag fick plus i februari. I tisdags fick jag dock missfall (ca v 6).

Undrar så hur sjukvården hanterar detta, kan det komma på tal att man följs upp med provtagningar igen? Risken är visseligen liten att man skall få druvbörd igen, men ändå högre risk för druvbörd  en andra gång om man haft det en gång tidigare...

Är det någon annan som varit med om missfall efter mola och haft kontakt med sjukvård?

• vombat

Jag hade också tolkat det som att under 5 var ok, men när jag fick det senaste blodprovsresultatet pratade jag med en sjuksyster som sa att jag skulle ned på 0,1!? LÅter ju dock som många av er har hört 2 eller 5. Jag ska fråga läkaren nästa gång jag får träffa henne. Så kán man ju alltid hoppas att jag är nere på 0,1 nästa gång så jag slipper undra :)

En stor kram till dig fundersam som fått ett missfall, jag förstår din oro för att det skulle kunna vara mola, men vad hände förra gången? Hur fick du reda på att det var mola då? Är man orolig kan man väl alltid åka in till gynakuten, de har ju skyldighet att undersöka en.

Ha en riktigt härlig och välförtjänt semester skräpmola!

Kram

• kasa01

Vombat, som skräpmola skriver tvistas det om det är 2 eller 5 som godkänns, men defernetivt inte mindre än 2! Vissa kommer aldrig ha 0,1 känns hyfstat onödigt att mäta tills du får ett sådant provsar. Tycker du ska ifrågastätta detta. Jag har varit i kontakt m en hel del läkare (alltås inte bara dem som opererade mig) och alla har varit eniga om 2 eller 5. Jag tycker du ska fira nu, frisk och fri från mola. Kram!

Skräpmola, gud var skönt! vill också... Lösningen kan som sagt vara busenkel, o din kropp verkar ju inte ha några problem att bli gravid. Det är annars ett av de största problemen blan mina IVF "kompisar", att det inte vill fästa alls. Stor kram, kanske bakas det en beebe på semestern!

Fundersam, om du orkar läsa bakåt några vändor kan du se att det är en hel del som plussat efter mola för att sedan få mens. Missfall räknas det inte som förrän man sett ett foster, dvs runt v 7. I ditt fall misstänker jag att en graviditet startat, sen avslutats tidigt. Detta är såklar otrokigt smärtsamt, frusterande och sorgligt, men oftast helt normalt. Över hälften av alla befruktade ägg är tyvärr inte graviditets dugliga, utan börjar dela sig för att sedan avstanna. Man kallar det för kemisk graviditet. Känns som att många uplever detta efter molan, men i normala fall kanske man inte hade gravtestat så tidigt, o inte ens varit meveten om det tidiga plusset. Om du är orolig att du haft en mola igen kan du ju alltid gravtesta om någon vecka. Har du fortfarande mätbart HCG ska du def ta kontakt m din läkare. Tror dock inte du behöver oroa dig, men det är klart man är medveten och orolig efter resan m Mola. Hoppas det löser sig för dig. Kram.

• Anonym (Fundersam)

Tack för värmande ord!

Sökte oss inte till gynakuten vid missfallet men fick en tid idag (3 dgr efter MF) för ultraljud för att se att allt såg ok ut. Fick träffa en fantastisk läkare som var human, förtroendeingivande, rak och konkret. Hon konstaterade att allt hade kommit ut och att det såg bra ut.

Precis som du föreslog Kasa01, sa hon att jag skall ta gravtest om tre veckor. Hon skickade med mig ett par stickor (känsliga stickor, har för mig hon sa att de reagerar på 20). Blir det positivt skall jag genast söka mig till sjukvården. Visar det negativt så är allt frid och fröjd.

Vombat, här är en till som tycker att du skall fira gällande ditt provsvar! Att din läkare fokuserar på 1,0-värden verkar vara unikt. Mina värden ansågs vara neutrala när jag kommit under 5. Fick visseligen veta exakta värden ned till 0,6 (Därefter hette det alltid att värdet var "under 0,6"), men 5 ansågs vara 0.

Kram

• Lindah6

Tack tjejer. Ursh allt känns som hopplöst helt plöstligt. 

Men i veckan va jag hos läkare Kulas å han sa att det va OK för mej att göra IVF i september.. =) Det va skönt att höra iaf. Men är sååå långt kvar ..

Jag hade under 3 och då sa dom att han va Nollställd. Konstigt att alla säger så olika tycker jag. Måste juh finnas en regel alla ska gå efter ?

jag beklagar verkligen över MS =/ Ursh va hemskt =/ Men skickar varma kramar till dej.  

• Anonym (Fundersam)

Gällande missfall efter mola:

Nu har min behandlande läkare kontaktat mig och meddelat att vi skall följa upp med två hcg-provtagningar med en veckas mellanrum. (Innan jag fick tag på min behandlande läkare hade jag alltså hunnit vara på kontroll hos en annan läkare som såg efter att allt var ute och som rådde mig att ta ett gravtest 3 veckor efter missfallet.) Det känns bra att bli uppföljd och kontrollera att hcg sjunker som det skall, även om jag hoppas att det skall räcka med två tester...

Vet inte om det är av så stort intresse egentligen men vill göra ett inlägg utifall att någon annan söker information här i framtiden gällande missfall efter mola.

• Lillan98

Hej!
    En jätte fin tråd som har hjälp mig mycket med mina funderingar m.m

En liten fråga... Hur länge kan man testa positivt efter mola/druvbörd?

Jag har gjort 2st skrapningar en 19/1 och en tre veckor senare. Testar fortfarande + men man kanske ska göra det länge eller???

Tack på förhand:)

Svar på tråden Mola/Druvbörd