• Anonym (ts)

Ni med migrän?

Ännu en huvudvärkstråd det här...
    Till att börja med så har jag aldrig haft särskilt mycket huvudvärk.
    Det ändrades i somras när jag födde vårt första barn.
    Sen dess har jag ca två fruktansvärda attacker i månaden. Dom håller i sig i ett dygn ungefär och gör så fruktansvärt fruktansvärt ont att jag inte vet vad jag ska jämföra med. Kanske som när man är riktigt bakfull och hela huvudet håller på att gå i bitar? Iaf så kommer det ungefär vid mens och äl. Men där emellan har jag också huvudvärk! Flera gånger i veckan. Inte lika intensivt, men det gör likförbannat ont. Och jag har gått till läkaren. Först skrev han ut diklofenax som inte hjälpte. Och sen skrev han ut sumatriptan teva, som inte heller hjälpte. Värktabletterna hjälper inte ens när jag bara har "lite ont".
    Så det är klart att man sitter här och är orolig. Han sa också att jag inte hade några symptom på nån hjärntumör. Så det jag undrar är väll om det finns fler som har sån här huvudvärk? Är det normalt?

• Svar på tråden Ni med migrän?
  • DreamBitch
    Anonym skrev 2010-04-02 23:04:51 följande:
    Funkar absolut inte på mig. Tyvärr, det enda som hjälper är Zomig ( tidigare Imigran men bytt till denna som innehåller samma saker men med mkt mindre biverkningar )
    Zomig och imigran innehåller två skilda verksamma substanser så att påstå att dom skulle vara likadana är en dålig förklaring.
  • Anonym
    DreamBitch skrev 2010-04-02 23:09:07 följande:
    Zomig och imigran innehåller två skilda verksamma substanser så att påstå att dom skulle vara likadana är en dålig förklaring.
    Ok vad skumt, jag fick nämligen dessa av apoteket i stället för Imigran. Och dom förklarade för mig att det var i stort sett samma. 
    Spelar inte så stor roll i sammanhanget då Zomig hjälper lika bra eller bättra än dyra Imigran.
  • Anonym (migränbitch)
    Anonym skrev 2010-04-02 23:04:51 följande:
    Funkar absolut inte på mig. Tyvärr, det enda som hjälper är Zomig ( tidigare Imigran men bytt till denna som innehåller samma saker men med mkt mindre biverkningar )
    Är inte alls samma preparat!
  • Lindis1974
    DreamBitch skrev 2010-04-02 23:09:07 följande:
    Jag hade recept på Imigran men fick av apoteket Zomig i stället för att dessa var mycket billigare och helt likvärdiga.
    Fast det var ju inte det tråden handlade om...
  • DreamBitch
    Anonym skrev 2010-04-02 23:12:16 följande:
    Då gjorde ditt apotek fel. Dom får inte lämna ut läkemedel med olika verksamma substanser.
    Imigran och zomig skulle man kanske kunna kalla för kusiner men det är fortfarande två olika verksamma substanser.
  • DreamBitch

Den verksamma substansen i zomig heter zolmitriptan.
    Den verksamma substansen i imigran heter sumatriptan.

• Anonym
    Anonym (migränbitch) skrev 2010-04-02 23:12:26 följande:
    Är inte alls samma preparat!
    Nej jag har tydligen blivit felinformerad av apoteket. Och jag var inte själv om det såg jag. Så ber om ursäkt det innehåller liknande substanser......
    Men som sagt spelar inte så stor roll in denna tråd. :)
    Om man ska vara helt korrekt så den gamla sorten Imigran finns ju inte längre att få , den heter ju nu Imigran Novum. Fast jag tycker den gav mig hemska biverkningar.
  • Anonym
    DreamBitch skrev 2010-04-02 23:18:19 följande:
    Den verksamma substansen i zomig heter zolmitriptan. Den verksamma substansen i imigran heter sumatriptan.
    Här är en till som fick bytt från Imigran Novum till Zomig på apoteket. De sa att det är så pass lika att faller inom kriterierna så att de har rätt att byta det, men vad vet jag. Är ju ingen apotekare ;) Gillar även jag Zomig tusen ggr bättre än Imigran Novum.
  • DreamBitch
    Lindis1974 skrev 2010-04-02 23:13:46 följande:
    Det skiljer ca 20:- mellan dessa så det resonemanget lät märkligt. Dessutom gjorde ditt apotek fel om det endast står imigran på ditt recept. Då får dom bara byta till andra läkemedel som har samma aktiva substans.
  • Lindis1974
    DreamBitch skrev 2010-04-02 23:22:01 följande:
    Det skiljer ca 20:- mellan dessa så det resonemanget lät märkligt. Dessutom gjorde ditt apotek fel om det endast står imigran på ditt recept. Då får dom bara byta till andra läkemedel som har samma aktiva substans.
    ok. som sagt fel tråd. :)
  • DreamBitch
    Anonym skrev 2010-04-02 23:19:18 följande:
    Fast det är ju exakt samma tablett bara att dom bytte namn på den.
  • LyckligtSlut

Hade migrän som värst mellan 11-20 års ålder, sedan avtog det. Jag fick mer eller mindre hemundervisning pga det och var lite av ett specialbarn då jag aldrig kunde vara ute, i ljusa rum mm. Ärftligt, men också pga skada.

Testade många mediciner som jag tog flera gånger dagligen. Främst Anervan (är nog borta från marknaden nu) men även Imigran, senare Zomig och antagligen några till, men skumt är att det som nu fungerar bäst (har migrän ca 2 dagar i veckan numera) är Eeze-tabletterna som finns receptfritt på Apoteket. Jag kan ofta göra saker, spyr inte lika ofta eller plötsligt, tål dataskärmar och tv på ett annat sätt. Eeze har verkligen underlättat mitt liv!

Annat bra är stabila matvanor, motion och sovvanor om möjligheten finns. Ingen alkohol säger väl sig självt.

• Anonym
    DreamBitch skrev 2010-04-02 23:24:29 följande:
    Fast det är ju exakt samma tablett bara att dom bytte namn på den.
    Imigran Novum blev även mkt billigare än vad Imigran var. Tror dom bytte typ tillverkare eller något, minns inte men jag kommer i håg prisskillnaden. Kanske den prisskillnaden som någon annan pratade om tidigare i jmf med Zomig.
    Jag ska nog testa Zomig efter har hört här att många har den. Jag får sådana hemska biverkningar av Imigran Novum.
  • DreamBitch
    Anonym skrev 2010-04-02 23:28:42 följande:
    Det är ju alltid olika för alla men zomig är den absolut bästa migränmedicin jag någonsin har haft och jag har haft migrän sedan jag var 6-7år.
  • Anonym

Imigran Novum är mkt billiagre än var Imigran var.

Sitter med 2 fp framför mig , en skitgammal Imigran, 6 tabletter 670 kr och sen mina nya Novum. 6 tbl samma styrka. 372 :- Skumt det blev billigare efter de bytte namn..
  • DreamBitch
    Anonym skrev 2010-04-02 23:31:59 följande:
    Imigran Novum är mkt billiagre än var Imigran var. Sitter med 2 fp framför mig , en skitgammal Imigran, 6 tabletter 670 kr och sen mina nya Novum. 6 tbl samma styrka. 372 :- Skumt det blev billigare efter de bytte namn..
    Inte så skumt. Det är antagligen olika tillverkare.
  • Anonym
    DreamBitch skrev 2010-04-02 23:31:31 följande:
    Det är ju alltid olika för alla men zomig är den absolut bästa migränmedicin jag någonsin har haft och jag har haft migrän sedan jag var 6-7år.
    Samma här :) leve zomig
  • Anonym (usch)

Jag fick migrän som 12-åring (ärftligt), är idag 38 år..
    Testade ALLT som fanns receptfritt, senare fick jag testa imigran, zomig, maxalt osv, men fick svårt av andas av dessa. Då testades treo comp som funkade superbra och äntligen fri. Sen fick jag migrän en gång hos en kompis, och hade inte medicin med mig. Så hon gav mig en sumatriptan 50mg. Tog en sån och migränen var som bortblåst efter 40 minuter. Migränen hade börjat redan när jag tog den.

Numer har jag sumatriptan 50mg och använder bara det. Testa, finns som receptfri också på apoteket, jag får mina på recept i större förpackning

Svar på tråden Ni med migrän?