När ska eran 11 åring gå och lägga sig?
Helg/ vardag?
Hur ser era läggningsrutiner ut?
Behöver lite vägledning!
Helg/ vardag?
Hur ser era läggningsrutiner ut?
Behöver lite vägledning!
Min son är just fyllda tolv.Men svarar endå.
vardagarna ska han ligga 21_00. Men får se på tv:n en stund.
Helgerna 23:30-24:00 får även då ha tv:n på.
Vardagar lägger han sig 21 och läser till 2130. Det blir lite senare så här när vi nyss ställt om klockan, men det ordnar sig fort. På helgerna lägger han sig 22.
Läggningsrutiner? Nja, jag påminner om vad klockan är, han äter kvällsfika med lillasyster, borstar tänderna och lägger sig.
Vårt barn lade sig nog vid 21-tiden på vardagarna och på helgerna var det fritt (somnade ofta vid 22-tiden ändå).
Jag tycker att man skall ha som måttstock hur barnet är när det är dags att gå till skolan. Är barnet piggt och klarar en skoldag bra, då har det fått tillräckligt med sömn, oavsett tid det går och lägger sig.
Vårt barn har aldrig haft problem med att gå upp på mornarna.
Min son blir tolv i augusti.
Kväll före skola ska han gå o lägga sej senast nio. Ibland tidigare. Vi går upp kl. sex på morgnarna.
På helger får han vara uppe till ca 22. Ibland längre om vi har gäster som också har barn med. Då skickar vi inte honom i säng alls. Får vara uppe tills dom går hem.
Min 10-åring ska vara i säng före 22. Sedan läser hon en stund i sängen. Den enda läggningsrutinen är att jag skickar henne att borsta tänderna, och sedan stoppar jag om henne när hon ligger i sängen.
Mina äldre barn var i säng vid 21 när de var i samma ålder. De har helt enkelt ett större sömnbehov för att vara pigga och glada om dagarna.
Mina killar blir 11 i november och de ska ligga i sina sängar 21:00 på vardagar. På helger får de vara uppe till 22:30-23:00..
TS, jag tänkte på det här med läggtider för äldre barn. Det är någonstans i den här åldern som föräldrarna får ta adjö av sin egentid på kvällarna. Äldre barn går och lägger sig ungefär samtidigt som de vuxna och det är ju inte mycket att göra åt.
när h*n är trött såklart!
Vardagar lägger han sig 20:30 - på eget bevåg - vi tyckte 21:00 men han tyckte det var för sent.
Går upp 07:00 på vardagar.
på helger och lov så lägger han sig när han är trätt - vid 22-23:00 ca, beror på.
Rutiner??
Ja, vi säger till honom elelr han säger att han är trött - han borstar sina tänder, säger godnatt, klär av sig, lägger sig i sin säng, släcker lampan och somnar....
Vardagar 21.00
Helger senast 24.00
Rutiner, borsta tänder lägga sig i sängen och jag kommer och säger godnatt och ger han en puss.. :D
Beror hur stort sömnbehov barnet har och vilken tid de går upp. :D
Han lägger sig 21 och läser till 21.30.
Han har rätt stort sömnbehov.
Vi säger godnatt vid hans säng, pratar lite, kli på ryggen, godnattkram
Jag är 13 och lägger mig mellan 03:30-06:30
Min äldsta fyller snart 11. Hon (precis som resten av familjen) har stort sömnbehov.
Kväll innan skola ska hon vara i säng ca 20. Ibland tidigare om hon är trött, ibland senare som en gång i veckan när hon kommer hem från simträning 20.00 och sen ska göra läxor, äta lite och duscha.
Hon kan ligga o läsa till ca 20.30-21.00
Lillasyster fyller snart 9 och lägger sig ca 19.30. Läser sen till ca 20.
Minsta syrran läger sig ca 19-19.15. Somnar ca 20 minuter senare.
Vi går upp 6.30 på vardagar och ca 7 på helgerna.
Äldsta fyller 11 i mars. Hon och lillebror som blir 9 lägger sig 21. Äldsta stiger upp strax före 7 normalt medan den yngre brukar sova en stund till.
På helgerna c:a 22, då sover lillebror till typ 9 utan problem medan äldsta är uppe tidigt ändå.
Äldsta fyller 11 i mars. Hon och lillebror som blir 9 lägger sig 21. Äldsta stiger upp strax före 7 normalt medan den yngre brukar sova en stund till.
På helgerna c:a 22, då sover lillebror till typ 9 utan problem medan äldsta är uppe tidigt ändå.
Dottern lägger sig oftast runt 21.30. Ibland blir det tidigare o bland senare. På helgerna styr hon helt själv när hon vill lägga sig.
Läggningsrutiner? Det har vi inga, hon klarar det där så bra själv.