• Kavat

K*B*N, pratar del 11

Lokatt skrev 2010-06-06 18:50:28 följande:
    kavat, nif, ni allergikunniga... ni vet jag skrivit att dottern ibland haft reaktioner i ansiktet, runt munnen, när hon ätit något. Det har hänt kanske totalt fyra gånger. Nu i dag hände det igen, men värre än någonsin milt sagt. Hon svullnade upp i hela ansiktet, ögonen jätte svullna och kinderna med, kli på innsidan munnen och rosa/röd runt mun. Och kroppen reagerade med! Halsen rosa flammig, huden svagare rosaflammig fläckvis över resten av kroppen med nästan. nässel-liknande utslag på vissa fläckar. inget ont i magen eller halsen, inget med andningen.
    Vad har hänt??!? Vi blev bjudna på pizza idag, men från samma ställe och samma sort som hon ätit tidigare kanske fem gånger i sitt liv. crabstick, räkor, annanas och bearnesesås. alla de har hon ju även ätit i andra sammanhang (nja inte såsen kanske).
    Inget av de ingick de andra gångerna hon reagerat heller.
    Kan hon ha någon skum korsallergi? hört talas om att man kan bli allergisk mot kombinationer av saker, dvs inte allergisk mot räkor, men om man varit utsatt för massa gräs samma dag då får man en allergisk reaktion mot båda i kombination. går det?
    Hm.. Är det mat från en restaurang/pizzeria så kan det vara precis vad som helst! De tar ju ofta i maten med fingrarna och kan ha tagit i precis vad som helst dessförinnan. Visst torkar de av sig, men på samma handduk. Alltså spår av räcker för att få en reaktion också, vilket innebär att det inte alls behöver vara något som faktiskt var på pizzan för att hon ska reagera.

Funderingen i och med att hon får så kraftig reaktion är ändå nötter, jordnöt, men just jordnöt är ju en baljväxt och inte en nöt.... Men kommer inte ihåg vad du skrev sist.

Crabstick kan väl innehålla en hel del "blandad kompott" också liksom bearnaisesås. Alla olika fabrikat på bearnaisesås innehåller ju olika saker skulle jag tro. Hon äter ägg utan problem eller för det är väl huvudingrediensen oftast?

Korsallergier. Reagerar hon på gräs/pollen?
    För just korsallergier får man ju bara om man är pollenallergiker mig veterligen. Alltså som en som är allergisk mot björk inte klarar att äta råa morötter, skala potatis osv. Vissa kan klara av det t.ex på vintern när det inte är pollen i luften men absolut inte på våren när björken släpper pollen. Men om hon inte har pollenallergi så lär hon ju inte reagera på någon mat av den orsaken. Aldrig hört talas om något sådant i alla fall.
  • Kavat
    Riskiflickan skrev 2010-06-06 21:54:00 följande:
    Lokatt: be om allergiutredning, sonen fick göra det på barnmedicin genom blodprov som visar övergripande så man ser vilken grupp det handlar om innan man gör mer specifikt. Läskigt just när det är kliande i munnen... sonen reagerar på tomat, paprika, hasselnöt osv....
    Håller med förstås! Men vet vi har "pratat" om det innan.
  • Kavat
    Lokatt skrev 2010-06-06 21:59:00 följande:
    tack för svar. låter tokigt att hon ska ha reagerat så kraftigt på bara något litet "nersmittat" på pizzan, eftersom hon aldrig reagerat så kraftigt tidigare. Ägg tål hon jättebra, det äter vi ofta.
    nötter äter vi även det ofta, iblandat i muslin och hela som de är till mellis mm.
    De senaste två gångerna har det varit, lax+pesto, pärlcouscous och ärtor, andra gången lax vanlig couscous sesamfrön. EN hon har ätit lax massa gånger utan reaktion och även pesto, samt couscous. Sesamfrön sa du var vanligt så det har vi inte gett någon mer gång faktiskt.

Det var läskigt idag faktiskt, men vi satte henne i badet och hon drack vatten med, så lugnade kliet i munnen och på kroppen ner sig något. när hon la sig var svullnaden på väg ner.
    Fröken Småland skrev 2010-06-06 21:40:05 följande:
    Lokatt: Läskigt med dottern. Hur går det?

Jag har just beställt en digital systemkamera *glad* Har bara en vanlig halvdålig digitalkamera nu som tar ganska taskiga bilder faktiskt. Blev så avis när jag såg Zasatas superfina bilder som var tagna med riktig kamera att jag bestämde mig för att köpa en ny vid tillfälle. Och nu när mina Traderaauktioner går hyggligt så tyckte jag att det var tillfälle

Skulle ändå beställa varsin bärbar DVD till barnen i födelsedagspresent från mormor. Lilleman fyllde ju för tre veckor sen men fick inget då eftersom de skulle få samma men nu var jag tvungen att få tummen ur eftersom Maja fyller på måndag. Hoppas nu bara att grejorna hinner komma *håller andan*
    hejja vad du handlar! Kul! Sån kamera skulle jag med vilja ha, du får visa oss lite fina bilder sen! Bla. på ditt hår

Just det, våra döttrar fyller nära varandra, ska ni med ha barnkalas till helgen? Dottern fyller på tors. men vi har kalas på lör.
    Ja, jag är fortfarande inne på sesamfrön eftersom pesto ofta innehåller sesamfrön.. Känner ett barn som fick andnöd i veckan och fick åka till sjukhus av max fem st frön...
    Vet ju inte vad peston ni äter innehåller och det är samma där, misstänker att det  kan variera en del vad de innehåller samt sen hur mycket hon äter.

www.slv.se/sv/grupp2/Livsmedelsforetag/Allergener/Sesamfro/

Men hur hon fick sesam i så fall på pizzan är oklart... Om det nu är det.. Jag tycker absolut ni ska be om en allergiutredning. Det kan bli jätte allvarligt med allergier...
  • Kavat
    Lokatt skrev 2010-06-06 22:22:06 följande:
    får man en allergiutredning sådär bara då? Klart jag vill lösa det så vi vet vad som hänt med henne, så svårt att veta hur och vad man har rätt till bara när man inte är insatt. tur man har er Solig
    Så hur går jag vidare?
    Ska kolla pestoinehåll nästa gång vi är i affären.

ses imorgon, god natt
    Kolla gula sidorna om ni har en allergimottagning i stan. Annars så vänd dig till barnmottagningen om ni har en, alternativt vårdcentralen och hör efter.

Man kan även gå via bvc, men det tar alltid så himla lång tid och först brukar man få träffa bvc-tanten, nästa gång bvc-läkaren som inte kan göra något och sedan remiss vidare.. alltså en massa onödig väntetid och en massa besök som inte ger något...
    Så jag skulle hellre vänt mig till vårdcentralen eller liknande om ni inte har allergi/barnmottagning. Be om snabb utredning i och med att hon fick en kraftig reaktion. Annars kan det gå flera månader innan ni får tid och då kan hon ju ha hunnit få mer akuta reaktioner...
  • Kavat
    Lokatt skrev 2010-06-07 09:53:41 följande:
    jag är förvånad!! Vi fick en tid idag kl2 till läkare med dottern och börja kolla efter allergier. hade jag aldrig trott! Vad som sker sen återstår ju att se, men alltsid en tid iaf.
    Kanon!
    Hoppas det har gått bra. Hoppas att ni även fick kollat sesamfrön, för det ingår inte i den vanliga födoämnespanelen, så att det kollar det också.

Ja, angående vad som gör ondast är det nog individuellt.. Nu kanske det redan är avklarat, men klipper in det jag skrev i en annan tråd häromdagen:

Vid pricktest så prickar (gör hål) man huden med det ämnet på huden som man vill testa. Så det är väl inte helt skönt heller för barnet, plus att om de får reaktion så har de ju fått ämnet i kroppen och kan få klåda, eksem osv. Så även här beror det ju på hur många stick de behöver göra /ämnen som ska kollas. Men fördelen är att ni troligtvis kommer att se nässelutslag på stället direkt.

Tar de blodprov så behöver de ta en viss mängd för att kunna testa olika saker, vill minnas ungefär 1 litet rör brukar räcka till 3 saker att testa.
    Så ja, då behöver man också sticka hål på dem och ta blod, men det blir ju oftast bara ett stick och hur jobbigt det är beror ju på hur lätt det är att sticka barnet. Man kan få emblaplåster att sätta på innan som gör att de inte känner så mycket när man sticker, men det ska ju vara på i tid innan så det får man ofta hemskickat i så fall.
    Men de slipper ju få i sig ämnena och man får ett "värde" på allergin.
    Sen är det väntetid på provsvaret på RAST (blodprov) oftast 1-2 veckor.

Min son var svårstucken så i hans fall fick de ta i fingret och då tar det ju lite tid och är ofta jobbigt för barnet för att då tar det ju droppe för droppe.

Så, ja vad som är jobbigast är nog väldigt individuellt... Och om det ens visar...
  • Kavat
    Lokatt skrev 2010-06-07 12:55:10 följande:

haha, ja ok då, det hade varit värre.
    nu har jag dammsugit i en halvtimme och bara hunnit kök och hall *suck*

strax dax att ut med hundarna igen och sen till sjukhuset med dottern. Och kavat har inte ens varit inne och tipsat mig om vad jag ska fråga och säga *mutter*

Tyckte du skrev 12? Så trodde du hade åkt, hoppas du hann läsa.
  • Kavat

Varit på föräldrarmöte inför dagisstart för sonen.. Känns väl sådär kan jag säga. Obestämd Pust...
    I morse var vi på, vad heter det då?, kvartsamtal hette det förr , för dottern. Det vara bara en massa positivt i alla fall. Kul att höra hur hon har det på dagis.

Sen var jag en sväng och shoppade lite second hand-tyger medans de var och tog spruta på katten. Hittade väl inget speciellt sådär, men lite smått och gott att sy skjorta/tunika av.

• Kavat
    zasata skrev 2010-06-07 22:30:51 följande:
    IN PÅ SKURK-KIDS!!!!
    Tack för den.. Fortfarande vaken! Jag som skulle lägga mig tidigt...

Fegade dock ur och beställa hälften av det jag var sugen på och sen var jag för seg så saker blev snodda innan jag hann betala..
  • Kavat
    Lokatt skrev 2010-06-07 21:55:46 följande:
    fick inte ta några prover idag, han sa han var inte rätt doktor för det, emn han var supertrevlig och skulle fixa remiss till rätt ställe, vilket kunde vara antingen allergi eller barnmottagningen ,han skulle ringa bägge och fråga. Sen skulle han ringa imorgon och ge oss en ny tid dit.
    kavat, ingår sesam och räkor i samma grupp, det kan det väll inte göra va? På dagis hade de märkt att hon sagt det kliat i munnen vid nån soppa med räkor och här hemma har hon sagt att räkor kliar har vi kommit på, vi trodde det berodde på att hon inte gillar räkor och ville slippa.
    Skaldjur är en egen grupp. I vanliga födoämnespanelen är det mjölk, ägg, soja, vete, torsk, jordnöt de kollar.
    Förmodligen kanske de kollar några/alla bara för att försäkra sig om att det inte är det.

Men räkor är ju rätt allergent och tror nog att det testas för sig själv, alltså ingår inte i torsk. Men jag är osäker. Tycker inte att hon borde reagera på lax för att hon inte tål räkor. Men läkaren har väl koll hoppas jag. Skönt att ni kanske ändå hittat något.

Sesam är en helt annan sak.

Men se till då att de testar båda separat.
    Hoppas hon får snabb tid till nästa läkare!
Svar på tråden K*B*N, pratar del 11