• Lokatt

K*B*N, pratar del 11

Fröken Småland skrev 2010-09-05 19:19:06 följande:

Dagens alster
    Snyggt jobbat, det gäller att vara klurig! Och så fick vi se en halv bild på maken oxå

Imorgon har jag körlektion igen, parkera. åh det vet jag med mig om att jag behöver öva mer på! Parkera kan jag, men om det blir lite trixigare rutor eller, hemska tanke, fickparkering, då blir det jobbigt. Å andra sidan tränar jag mest med våpran bil och den är ENORM! Och inte går det att titta genom bakrutan på den heller, nån av de bakersta rutorna...

Och skolmatten- suck -, alltså matte är inte min grej! Snurrar i huvudet med allt nytt jag försöker lära mig Tungan ute
    Jag har inte nog med tid!
  • Lokatt
    Fröken Småland skrev 2010-09-05 20:14:13 följande:
    Lokatt: Jag känner ingen som är bra på att fickparkera! Det momentet är bara så fruktansvärt tramsigt för det är ju bara att låta bli att fickparkera om man inte tycker att man kan det

Min man är sådär ruskigt bra på att parkera och att köra bil över huvud taget... *prestationsångest* Han kör mycket bil i jobbet, men ändå! med våran stora bil, ja som sagt... och ingen sikt bakåt så man måste gå efter enbart speglar. Vilket de inte lär ut på bilskolan, där ska jag vrida mig om och kolla bak! Två olika sätt och allt bara snurrar Tungan ute

zasata skrev 2010-09-05 21:07:15 följande:
    i morgon är det jobb, igen. Tycker helgerna går lite snabbt..

helgerna flyger förbi, vilket även den här sommaren gjorde!
    (särskilt här, ni andra verkar ju inte haft så kasst väder som oss)

• Lokatt

hemma från skola och körskola, det gick bra att parkera Ingen fickparkering, det ingår inte för att kunna köra upp, utan är ett plus i kanten. Jag behöver öva mer på att inte gasa! {#emotions_dlg.djavulsk} ändå kör jag extremt mycket mer tillrättalgt med körläraren.. de vill verkligen man ska krypa! I vår småstad körde jag 20-30 och hade bra koll på allt, hon vill att jag ska låta bilen rulla mer! Alltså inte gasa, nyttja rullen i 15km Alltså, hamnar jag bakom nån som kör så i trafiken blir jag ju förbannad! Demon

• Lokatt
    Asereht skrev 2010-09-06 12:36:10 följande:
    Fast det där med att nyttja rull så mkt som möjligt hör väl till ekokörning att göra, ju mer gasning ju mer utsläpp.
    japp och ecokörning ingår numera i hur man kör inför att köra upp. Det är stor del i både praktik och teori, även om det mottsäger sig lite ibland då hon även vill att jag ska växla ner till ettan inför vissa korsningar (där jag ska rakt) samt på parkeringsplatser, infarter mm.
    klart jag nyttjar rull så mycket det går, men för mig blir det krupp när det går i 15km
    Fröken Småland skrev 2010-09-06 12:49:40 följande:
    Hur går det tycker du/ni? Börjar du närma dig uppkörning? *hejar på*
    Jag tycker det går bra, men det är noga att man gör varje punkt på listan innan man ens får boka tid, man får inte boka tid utan hennes ok. Så ca fem kvar till halkbanan, sen kan det inte vara allt för många efter det, det sura är att man måste taima in teorin samtidigt (två veckor), den har jag svårt att få tid till just nu, även om jag försöker.
  • Lokatt
    Asereht skrev 2010-09-06 13:22:49 följande:
    Det var ju precis det jag menade, att det är stor del av utlärningen idag att man lär sig köra ekovänligt. Hur folk sedan verkligen kör är en helt annan femma.
    dock så tycker jag mycket i deras utlärning går imot det nya eco-drive, det är som att de tagit gamla sättet, lagt på eco-drive där de kunde och på så sätt fått en ganska motsägelsefull kompott 

Att växla ner till 2:an inför varje järnvägsövergång, att växla ner till ettan när man ska kolla sikten i de flesta korsningar i tätbebyggda områden? att växla ner till tvåan i varje korsning osv. Det är ju saker som drar bensin...
    Men, man kör så man får körkort, sen gör man som man vill Drömmer 
  • Lokatt
    Asereht skrev 2010-09-06 13:35:03 följande:
    Nej, man kör bra.
    det gör jag redan
  • Lokatt
    Asereht skrev 2010-09-06 16:42:08 följande:
    Synd, leta vidare. Man ska ha sin mapp med sig hem (och sedan tillbaka till skolan) varje dag. Så vi behöver en bra rygga osm mappen får plats i samtidigt som den inte blir tokstor för liten fskklasskillen
    katvig. där borde mapp få plats, barnen har varsinn här hemma, kanske för att mamma gillar mönstret Drömmer men de sitter välldigt bra på barnen med
  • Lokatt

kavat, hejja liten som går upp i vikt och hejja dina boobs som fixar det sömnen kanske blir mer nu när han börjar bli mätt, håller tummarna att det blir bättre snart.

Klurar på om jag ska färga håret idag... och så behöver jag sy, träna hundar och städa, hmm hur ska jag hinna det på mina få lediga timmar innan jobbet? har nyss kommit hem från skola.

Ska läsa två romaner i skolan på svenskan inför jobb kring det, kan ni inte rekomendera två bra? tänkte att jag inte skulle "fuska" och ta två jag redan läst, utan verkligen ta mig tid att läsa två nya.

• Lokatt
    Fröken Småland skrev 2010-09-07 10:44:57 följande:
    Om man skall blanda in lite mer än bara ren fiktion så kan jag rekommendera Frank McCourts "Ängeln på sjunde trappsteget" eller den jag läser just nu; Khaled Hosseinis (med reservation för stavning) fantastiska roman "Tusen strålande solar". I båda böckerna får man lära sig om både historia och kultur på ett sätt som inte alls är mästrande eller korvstoppande utan som bara finns där och som är jätteintresssant.
    första boken lät tragisk? alltså, ledsen, innan jag fick barn så läste jag helt hemska böcker, typ verklighetsbaserade pojken i källaren mm. Sånt klarar jag inte längre!
    Ska kolla upp bägge, tack för tips
  • Lokatt
    Fröken Småland skrev 2010-09-07 10:52:19 följande:
    Ja, McCourts bok innehåller en hel del tragiska inslag som barnadöd osv men det är inget som man verkligen uppehåller sig vid med tillhörande sorgbeskrivningar osv utan McCourt går ganska krasst vidare till nästa incident; rolig eller sorglig. Jag tycker att det är en positiv bok trots att den innehåller en massa elände såsom barn som dör, alkoholism, extrem fattigdom och osanitära förhållanden. Våga!

Inte för tragiskt, jag blir helt nerlusad av ledsenheterna och går och är nedstämd i flera timmar/dagar, inte så bra när man har familj

Finns en kvinna i usa som skriver helt hemska böcker om barn som farit illa, från hemska förhållanden, autismbarn som blivit utnyttjade osv. baserade på sanna historier (hon jobbar med barn) Nu minns jag inte författarens namn, men det var alltså 10 år sedan jag läste böcker av henne men mår fortfarande dåligt över dom. Alltså, böckerna är bra, så bra att de berör för mycket och kommer under huden -hua- Samma med han som skrev bigrafiskt, pojken som inte fanns eller vad serien hette, han som satt i källaren Gråter

senaste böckerna jag läst har nog varit ganska lättsmälta Liza marklund deckarna.
    Om man bortser från alla faktaböcker jag plöjer i min "hemmautbildning" Har snart ett bibliotek i etologi, hundträning och allt där tillhörande...

Svar på tråden K*B*N, pratar del 11