• Kavat

K*B*N, pratar del 11

Sen undrar jag vad de kan se på ett Fvp eller mkp? Alltså vad kan det vara för fel på barnet? för man är ju aldrig säker oavsett, det finns väl många sjukdomar osv som inte syns där? Och med det menar jag att man kan ju aldrig vara säker och bör nog tillåta sig glädjas och känna sorg.

• Kavat
    Pruseluskan skrev 2010-09-02 22:23:24 följande:
    man kan se kromosomavvikelseer på nr 21, 13 och 18... och vad jag förstår så kan man få en änu djupare analys av alla kromosomet.......
    jag vet ingenting....
    vet bara att jag inte orkar sova för jag orkar inte drömma och jag orkar inte vakna upp och inse att jag inte drömt allt.......
    Fröken Småland och Asereht har nästan sammanfattat det jag tänkte skriva. När vi var hos läkaren så diskuterade vi tester, göra eller inte. Den läkaren hade samma inställning som Aserehts, varför göra ett test som i många fall bara oroar, helt i onödan. Men nu är ju du redan där, så det går ju inte att göra ogjort.
    Vad han sa, vet inte om detta lugnar eller inte, men det var just att vi kunde få reda på om barnet hade down syndrom och de andra kromosonförändringarna. (tror de var de du räknade upp) och har barnet de andra kromosonförändringarna så överlever de i normala fall inte en fullgången graviditet.
    Så vi tog en funderare på om VI kunde ta bort ett barn med Downs. Förhörde mig lite med kompisar som känner barn med DS och alla sa att underbarare och känslosammare barn får man leta efter. Visst innebär det en del merjobb, men enligt alla jag pratade med så får man det tillbaks i form av kärlek.
    Vi tog beslutet att vi inte skulle kunna ta bort ett barn med DS och om det hade varit de andra kromosonförändringarna så hade troligtvis inte barnet överlevt en fullgången graviditet och ja, i vårt fall så innebar det att vi inte gjorde något test för vi ville inte oroa oss i onödan för något vi ändå inte skulle kunna göra något åt.

Nu är ni ju halvvägs igenom och jag förstår verkligen din oro. Men ett missfall kan man inte påverka själv. Det sker ju för att barnet inte är friskt på något sätt i de allra flesta fall. Så det ni behöver ta en funderare över är väl om ni vill behålla ett barn med DS. Svåra frågor och precis som Asereht skriver så är det jätte svåra beslut.
    Jag hoppas verkligen att du får lite ro. Läs på lite om DS så du vet vad det innebär (kolla med Angel t.ex som har en kompis barn med DS). Stor stor kram!!!!Hjärta
  • Kavat
    Asereht skrev 2010-09-03 10:12:54 följande:
    Hoppas Kavats brevlåda är snäll idag!
    HjärtaHjärtaHjärta
    Jag är kär!!! Tack snälla snälla söta du!!!! Hjärta

Jag sonen fick en superfin vågfilt i regnbågsfäger, passar så bra i röda buggan! Solig Och en jätte fin mössa! Tack!
  • Kavat
    Pruseluskan skrev 2010-09-03 09:58:20 följande:
    Nej inte så grundligt, men i "rapporten/Journalen" står det att hjärtfrikvensen var normal, och hon mätte huvud och man såg då de två hjärnhalvorna. Hon sa även att hjärtat kollas ju nogrant på RUL sedan i v 18-20.
    Ja hjärtfelen ja... 60% (rätta om jag har fel men det var den infon vi fick av BM) av DS-barnen har medfött hjärtproblem (i olika grader)
    Allt skrämmer mig. Kompisar till familjen fick en DS-bebis när mamman inte var fyllda 30 ( bara mammans ålder som räknas sa dem uppe på fostermedecin då jag försökte "skylla" över ansvaret för de dåliga blodproverna på K som faktiskt är hela 4år äldre en moi ) han är nu 14år och "livet leker"................. vad ville jag ha sagt med det där?

Det blir inte fvp för då måste jag vänta i 2-3v och det vet jag inte om mitt psyke fixar.... det blir mkp, som är samma ingrepp och samma "risk" för mf - 0.5% Alltså lägre än risken att vi får ett barn med kromosomavvikelser, för precis som ni säger det är ju inte "bara"  ds som skrämmer utan dessa andra som är betydligt mer kompliserade (och ovanliga!!)
    Kavat skrev 2010-09-03 09:40:30 följande:
    Fröken Småland och Asereht har nästan sammanfattat det jag tänkte skriva. När vi var hos läkaren så diskuterade vi tester, göra eller inte. Den läkaren hade samma inställning som Aserehts, varför göra ett test som i många fall bara oroar, helt i onödan. Men nu är ju du redan där, så det går ju inte att göra ogjort.
    Vad han sa, vet inte om detta lugnar eller inte, men det var just att vi kunde få reda på om barnet hade down syndrom och de andra kromosonförändringarna. (tror de var de du räknade upp) och har barnet de andra kromosonförändringarna så överlever de i normala fall inte en fullgången graviditet.
    Så vi tog en funderare på om VI kunde ta bort ett barn med Downs. Förhörde mig lite med kompisar som känner barn med DS och alla sa att underbarare och känslosammare barn får man leta efter. Visst innebär det en del merjobb, men enligt alla jag pratade med så får man det tillbaks i form av kärlek.
    Vi tog beslutet att vi inte skulle kunna ta bort ett barn med DS och om det hade varit de andra kromosonförändringarna så hade troligtvis inte barnet överlevt en fullgången graviditet och ja, i vårt fall så innebar det att vi inte gjorde något test för vi ville inte oroa oss i onödan för något vi ändå inte skulle kunna göra något åt.

Nu är ni ju halvvägs igenom och jag förstår verkligen din oro. Men ett missfall kan man inte påverka själv. Det sker ju för att barnet inte är friskt på något sätt i de allra flesta fall. Så det ni behöver ta en funderare över är väl om ni vill behålla ett barn med DS. Svåra frågor och precis som Asereht skriver så är det jätte svåra beslut.
    Jag hoppas verkligen att du får lite ro. Läs på lite om DS så du vet vad det innebär (kolla med Angel t.ex som har en kompis barn med DS). Stor stor kram!!!!Hjärta
    Ja, och det beror väll på vad man känner i varje familj med kapasitet och förmågor och allt... allt är så himla mkt lättare att ta beslut när man inte sj är i närheten av att behöva fatta dem......
    Vi vill nog veta om det har de andra kromosomavvikelserna som dem faktisk kan överleva grav ut men kommer ut till vad? och hur länge??? Många frågor... få svar.....
    Jag vill inte att ni dömmer eller lägger in nått i detta, det är mina tankar och jag dömmer ingen annan för hur dem väljer att leva sitt liv och jag hoppas (inerligt) att inge gör det om mitt/vårt....Jag säger varken bu eller bä mer att INGET är bestämt, jag kan inte fatta några beslut över hur vida jag skulle göra det ena eller det andra....... vet ingenting.....
    Som du säger är vi någonstanns där vi inte känner att vi "kan" dra oss ur mitt i.......

oho fy, jag vet inte!
    Min lilla erfarenhet av hjärtfel  hos barn är att det är nog på ett sätt lättare när de kollar upp ordentligt och man har koll från början, än när det dyker upp helt plötsligt utan minsta misstanke. De är duktiga i vården idag. Har en vän här i från fl som har en dotter på 3 år som numera har en pacemaker. Det funkar toppenbra, men visst har oron varit stor och innan de kom fram till vad som var fel osv.

Som i Ekorrens fall förstår jag verkligen att ni ville veta innan. Och kan bara försöka föreställa mig oron inför alla undersökningar och annat som följer när V var nyfödd.  Jag blev orolig när de sprang ut med 3-åringen när han var nyfödd för att suga ut slem och "blåsa liv" i honom och då var han bara lite blå och slemmig. De var bara borta några minuter men tillräckligt för att man hinner oroa ihjäl sig.

Enligt den läkaren jag pratade var överlevnadsrisken för barn med andra kromosonfel superliten. Men visst är det stora beslut och det är ingen annan som någonsin kommer kunna säga något om erat beslut. För det är erat beslut, erat barn och det ska ingen annan någonsin lägga sig i.
    Min mamma födde en dotter med ryggmärgsbråck och vattenskalle. Hon hade en normal graviditet och visste inget innan dottern kom ut. Hon levde ca 15 min innan hon dog. Detta var innan de kollade upp med ultraljud så för henne hade det ju varit betydlig humanare att veta innan  att hon inte skullr överleva.

Men jag hoppas av hela mitt hjärta att ni slipper att ta några sådana beslut och bebis är en frisk liten krabat! Kram!
  • Kavat
    Nemia noj skrev 2010-09-03 10:17:35 följande:
    Nu har jag uppdaterat hemsidan med Emmaljunga rondo projektet för dom nyfikna

www.nemia.se under bilder.
    Nice!
    Hur tvättade du liggdelen och hur torkade du den sen? Jag har inte vågat...
  • Kavat
    Ekorrfamiljen skrev 2010-09-03 13:44:29 följande:

Typ så här ser jag ut nu..
    Nice!  Och vad smal du blivit! {#emotions_dlg.flower}
  • Kavat
    Fröken Småland skrev 2010-09-03 21:20:21 följande:
    Nu har jag just snackat med Danmark via Skype. Det gick sådär för de hade problem med mikrofonen men de sa att de såg och hörde mig bra. Så nu har jag fått lite blodad tand och tänkte att det skulle vara kul om vi kunde koppla upp oss allihopa och ha en videokonferens så alla får se varandra Finns det såna forum?
    Välkommen hem Nif!
    Du är allt lite knasig du...
    Svårt att tajma bara med så många?
    Jag ammarr jämt så mig är nog inte så svårt att missa.

Föresten, grönt bajs. Visst är det väl så att det brukar vara för mycket "förmjölk med mer laktos" som gör det? Har ju ammat hysteriskt mycket och bytt bröst oftare och igår var litens bajs grönt. *går över till att amma samma bröst*
  • Kavat
    Asereht skrev 2010-09-04 16:29:21 följande:
    Usch, jag blir så ARG! Gå in på Lindex och kolla på pojkavdelningen. Strl 86-128, underbara färger och kul tryck. Kläder man blir glad av. Kolla sedan strl 130 och uppåt så är det i princip bara svart, grått, hårdrockstryck och dödskallar! Min 8 åring drar strl 130/140. Han vill också ha regnbågsfärger och mupparna. Han vill ha de fina motorcykeltrycket och dom fina retroinspirerade djurtrycken men har man passerat strl 130 ska man tydligen inte ha glada och färgstarka kläder. Fy vad ledsamt!

Vi har jätteproblem just nu att hitta glada kläder åt honom. Hur ska man förklara det eg? "stora killar som du ska inte ha glada färger, du ska vara cool = hårdrockare" eller? Storbus fullkomligt älskade den fina randiga färgglada tröjan med stjärna på.

Vinterkläder ska vi inte tala om sen. Vi har hittat en jacka. Nu får vi jaga separata byxor för byxorna i samma märke fanns bara upp till strl 134. Iaf på webben. Är det någon som vet om fixtermobyxorna finns i strl 140 i butik? I onlineshoppen är de bara listade i strl upp till 134 och då är risken stor att de växes ur innan vinterns slut. Försöker jaga didrikssonbyxor sålänge men det är inte helt lätt. Overall ska vi inte tala om, det finns ju inte! *sliter mitt hår*
    Uh, vad trist!
    Jag tycker annars att de skärpt till sig något. Innan fanns det ju bara färgglada grejer på tjejavdelningen. Vill heller inte köpa tristfärger.

Lilleman har mycket Småfolk, just för att jag älskar färgerna och trycken. Idag har han en cerise tröja med blå katter på och gröna muddar! Hjärta Men de finns ju heller inte i så stora stl. Meandi brukar ju också ha lite mer färger, men såg att med+ kollektionen inte var så kul heller om man inte vill vara cool...

Dottern tyckte att sonen såg tjejig ut... Hon har pratat för mycket med mormor.
Svar på tråden K*B*N, pratar del 11