• Kavat

K*B*N, pratar del 11

mamma på vift skrev 2010-09-08 21:31:28 följande:
    Ojojoj måste bara få dela med mig för jag är glad och jag vet att om några förstår min glädje så är det ni
    Budade hem en Molo regnbågsoverall i st.92 till lillgroda nyss!!! Är så glad att jag vann den, har suktat efter en sådan länge men inte riktigt vågat slå till, men nu gjorde jag det Han kommer bli så fin i den i vinter
    Fast det var ju till storebror jag skulle leta vinterkläder men såg denna och kunde inte låta bli. Lutar åt att vi köper en Gneis vinterjacka till storebror och ett par matchande täckbyxor eller kanske en overall från Didriksson... det är svårt med vinterkläder när barnen blir större och växer ur storlekarna upp till 128. Efter det är utbudet ganska begränsat

Pruseluskan: jag håller tummar och tår för er i morgon. Lycka till!
    Tjoho! Grattis, alltid kul när man vinner något man vill ha. Solig
  • Kavat

Jag skulle svara Nemia om allergier, men nu hittar jag inte inlägget.
    Men det jag funderade på var sojaallergi, men det beror ju på vad som äts när hon är ok. Ärtor får de ju ofta en del på dagis, och det tillhör baljväxterna som man kan reagera på när man har sojaallergi. Kolla i mina bloggar så står det lite om soja. Ska se om jag hittar ditt inlägg....

• Kavat
    Nemia noj skrev 2010-09-08 19:48:01 följande:

Jäklara namma va ni skriver, typ 11 sidor fick ja ögna igenom innan jag m hit

Här e livet både pest o pina o underbart, e förkyld så de heter duga, hunden blev kastrerad idag, Caddan (2 års hingsten) var på rymmen första gången på flera månader och nog fan ska han välja o plöja in i sur grannens hästhage... Blev ju en lyckad rymmning... . Så nu e han instäd i fållan igen, känns inte alls kul att avgränsa hans frihet men när han inte vill va där han ska!

Novah ä kass i magen för jämnan nu, tycker vi e så jäkla noga med mjölkfri kost hemma, ser till att hon inte får i sig minsta lilla mjölk. Men lik förbaskat e hon kass i magen. JAg vet inte men jag misstänker att de e dagis som fuskar med sin mat. För hela veckorna e hon dålig i magen, fredagar e dom hemma, men då e hon ännu dålig, lördagen e så där och söndagen börjar magen bli OK igen, men så på måndagen e hon ju bra fram till em, sen börjar magen krångla igen. VA ska man tro, missköter sig dagis med kosten eller kan de vara något annat vi missar? Något annat som hon inte tål som hon får i sig på dagis men inte hemma??
    I Måndags var hon relativt hård i magen, igår var så där, men idag rinner de ur henne o de luktar AS. Som min pappa så så en hund luktar goare när dom fiser fult,..
    VA ska man göra?? Ni som har allergier som vet??

Jag tänkte ringa hennes dietist i morgon när jag kommer hem från mvc och plågan, och se va hon säger.

Just ja i morgon 9/9 kl 9 (bra siffror va? ) kommer jag plocka ut p-staven Gissa om någon e nervös...
    Hoppas de inte ska vara några problem att plocka ur den när man e förkyld o jävlig...

Fick du tag i dietisten?
    Jag tycker absolut du ska ringa dagis och kolla exakt vad de ger och inte nöja dig med "mjölkfritt". Alltså vilket smör, vilken "mjölk" osv. Vad som ingår i salladsbuffen om de har sådan, alltså vad som äts dagligen i stort sett eftersom hon är dålig jämt på dagisdagar. Men var snäll mot dem, de gör säkert inte uppenbarligen fel med mening, men ibland har de inte koll. Eller så är det något nytt hon inte tål.
    Att jag skrev soja är för 3-50% av alla mjölkallergiker får sojaallergi då proteinstrukturen är så lik mjölk,

Gick det bra med utplockningen? Lycka till! Nalle
    Vad använder ni hemma, det kan inte vara
  • Kavat

Lokatt, otäck reaktion! Vad har ni för medicin? *hoppas att ni har betapred eller liknande* för annars tycker jag ni ska kontakta läkaren och berätta hur mycket hon reagerade så att det inte händer något värre! En allergi kan ju försämras för varje gång och att hon svullnar så innebär ju att andningsvägarna täpps...

• Kavat
    Nemia noj skrev 2010-09-10 14:19:42 följande:

KAVAT: Tror dietisten har prata om soja tidigare, men har faktiskt aldrig tänkt på de i sammanhang med mjölkallergi. Kan ju faktiskt vara så enkelt, då vi ej använder soja hemma utan rice o havre. Fick inte tag på dietisten, återkommer på måndag. Så får ringa då.

Nu ska jag ta hand om en febrig lill groda som e kass i magen, riktigt pin humör e hon på oxå..

Idag hämtar min pappa 2 vagnar till mig, bara längtar tills han kommer hem så man kan pilla o köra lite

www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b102053.html

Ärtor äts ofta på dagis tror jag, tillhör sojagruppen...
  • Kavat
    Lokatt skrev 2010-09-10 15:17:23 följande:
    då ska jag gå och köpa det Det är nytt för mig, allt det här med allergin och kring det, så är tacksam för alla råd och stöttningar jag fått här inne

Idag har hon "skador" på innsidan av läppen kvar från igår med räkorna. Det ser ut som en blandning mellan blåsa och frätskador! En stor som tippen på ett lillfinger och en halva den stl. inte helt runda som blåsor utan oregelbundna, alltså ganska stort på ett barns innsidan av underläppen!
    RING och kräv starkare saker! Alltså aerius i smältablett är toppen! (Visste inte att det fanns receptfritt) men det tar lite tid innan den verkar och jag skulle kräva annat annat också eftersom hon har så starka reaktioner!
    Jobbigt för henne och tycker nog det är lite kasst att de inte testat skaldjur..
    Men äpple brukar vara kors med pollen, så det tror jag inte de brukar testa då det sällan är en "riktig allergi".
  • Kavat

Nu är jag så nyfiken på Fröken Smålands nyförvärv, så nu får du inboxa genast! Kyss Annars kommer jag inte kunna sova i natt heller! Oskyldig

Har rensat i dotterns garderob idag. Hon hade växt ur massor i sommar. Tur att man har lite liggandes att plocka fram. Men visst är storlekarna konstiga. Hon är någonstans mellan 104 och 110 och Lindex 116 är lagom. Jag fick plocka bort en del ärvda kläder i stl 110/116 på en gång, det var för smått!
    Men hon skulle nog passa som modell, jag lovar hon har nog provat igenom två fulla garderober idag. I stort sett allt i byrålådorna och det i större storlek. Och hon ville prova mer när vi var klara. Hon har inte ärvt mitt tålamod med att prova kläder direkt.
    Önskar också att jag kom in i några byxor, eller ja, jag har faktiskt inte provat de gamla. Men trosorna är för stora och börjar glida ner, men magen har det inte hänt något med. Demon Så här hemma har jag gått i mysbyxor eller tighta gravidbyxor, som ockås halkar ner nu (som tur är!). Men det är inte skoj att köpa byxor i fel storlek, men det är kanske bara att gilla läget och ta sig en titt vad som finns i garderoben och köpa nytt. Precis som Fröken Småland skrev, bättre att man har den storlek som faktiskt passar än klämmer ner sig i för smått..

• Kavat

För mig är det som är viktigast just nu för mitt liv att man ska få kunna bestämma själv med "barnomsorgspeng". Alltså vill man vara hemma med sina barn ska man få det. Vårdnadsbidrag är ju bra, men varför bara till 3 år? Men dessvärre tycker inte det partiet som jag egentligen vill rösta på det. Skrikandes
    Jag är alldeles för dåligt insatt i allt, men vill att MP ska vara med och påverka. Och de ensamma är rätt små så då behöver man ju inte tycka samma dom dem i allt. Räknar kallt med att de blir nerröstade om de har idiotförslag.
    Så jag vet inte heller hur jag ska rösta...

Svar på tråden K*B*N, pratar del 11