Kavat skrev 2010-05-30 17:09:45 följande:
Nu har jag en intressant samhällsfrågeställning igen. Om någon är sjukskriven så brukar man väl i första hand fråga hur personen mår och att allt är bra. VARFÖR oroar sig delar av släkten mer för hur det går för maken, hans jobb, hur mycket pengar vi får, hur han orkar osv??? För mig är det helknas! Min "lön" senaste året har varit 3000:-/mån, jag får betydligt mer när jag är sjukskriven. Maken får givetvis mindre, men sammantaget så visst får vi mindre än om han hade jobbat och jag varit fl, men vi får ju mer än det vi har levt på länge. Varför är de mer bekymrade över våran ekonomi än hur vi mår? Jag och maken är jätte nöjda och äntligen slipper han slita som en idiot på kvällarna för att hinna allt som jag inte klarat under dagen. Jag har jätte svårt att förstå sådant här, hur pengar kan vara viktigare än hälsa? Menar de att jag istället skulle plåga mig, vilket drabbar barnen som blir lidande av en tråkigt mamma som inte orkar något mer än att ligga på soffan typ och maken får slita med resten på "sin fritid". Vad är det för liv?
Men är det inte alltid så att mannen är duktig när han gör saker i hemmet och med barnet medan kvinnan förutsätts göra detta utan vare sig beröm eller påhejande?
Det är ju därför fok fortfarande frågar män som är med sina barn om de är barnvakt. Det är därför de får kommentarer som att de är duktiga när de grejar hemma osv. Sjukt ja men så är det ju fortfarande tyvärr.
Tex har jag hört en kommentar om hur synd det var om min man och hur jobbigt han måste ha det med alla barn. Den kommentaren var det inte meningen att jag skulle höra men det gjorde jag. Varför är det jobbigt för min man och synd om honom medan jag liksom får skylla mig själv som skaffat alla barnen? För det har jag ju gjort aldeles själv och helt på eget bevåg.
Jag sägar bara stckars stackars alla män med elaka fruar som lurat dom till att ta del i hem och barn! För det vet vi väl alla att män är stackars väna försvarslösa varelser som man kan lura till att göra vad som helst! de har ingen som helst egen tankeförmåga när det kommer till fruar, hem och barn har jag förstått.
När det kommer till ekonomi, antal barn, boende, upfostran osv osv så har alltid andra åsikter men de flesta är inteligenta nog att hålla in med dem och låta andra leva sitt liv. Dock inte alla.