Inlägg från: Ekorrfamiljen |Visa alla inlägg
  • Ekorrfamiljen

K*B*N, pratar del 11

Lindadjo: Vi kan bilda klubb. Här är jag värsta hormonhäxan, arg som ett bi och gråter för minsta lilla om vartannat.

Det som fick mig att tappa konceptet helt nu senast är Vendels konstanta trots. Helt ärligt, jag orkar inte mer!! Jag måste söka hjälp och få prata om det här med någon.

Det som blev droppen var när Vendel igår hämtade en kniv i köket, jag sa att honom att lägga tillbaka den, han hämtade den igen men la tillbaka så länge jag tittade. Sedan gick jag och matade Vemund. Då tog Vendel kniven och gick ner till soffan och körde kniven i den en 5-6 gånger!! Jag är rädd för vad han kan hitta på mot både hund, lillebror, oss och sig själv nu.

Han lovade så snällt att inte röra knivar eller saxar och förut har han bara tagit saker och gömt, men nu har det gått för långt. Nu samlade jag ihop allt jag hittade av knivar och gömde i ett skåp, men problemet är att Vendel klättrar som en apa och når högt upp även i köksskåpen (fast han givetvis inte får! men det hindrar inte honom) så nu får det bli låsbara skåp att förvara farligheterna i. Jag oooorkar inte!! Fattar ni hur mycket potentiellt farliga saker det finns i ett ordinärt hem? Från nålar, vassa blyertspennor och laddare till kameran till köksknivar, saxar och matberedarkniven..

Imorgon ska jag prata med personalen på öppna förskolan och höra om de vet vart man kan vända sig för att få någon att prata med. Kanske, kanske, kanske kan Vendel få lite mer tid på dagis också så att han får mer socialt samspel. På öppna förskolan hamnar han i bråk varje gång nästan och jag känner att jag inte hinner vara social och så måste jag passa Vemund, så det känns som att jag inte hinner något alls, varken ta hand om Vemund, ta hand om Vendel eller prata med de få vänner jag har. *ledsen* Tur att internet finns så man kan passa på nu när barnen sover.

Jag vill verkligen umgås med Vendel, men jag blir så trött och ledsen (och arg) när han bara trotsar och stjäl och förstör saker. Så fort jag vänder ryggen till för att amma eller byta på Vemund så gör Vendel något för att få uppmärksamhet och 9 av 10 gånger är det ju något negativt. Jag orkar inte vara pedagogisk.. Ahhhh! Sorry, men nu har jag skrivit av mig lite.

Vad fint ni syr och pysslar allihop!
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • Ekorrfamiljen

Tack snälla ni för stöd och tips!! {#lang_emotions_heart}

Jag vet inte om det "bara" är trots eller om det faktiskt är mer än så. Hans (Vendels) hjärna verkar ju gå i 180 konstant! Svårt för både honom och oss att hantera. Ska se om man kan få kontakt med bvc's psykolog omgående. Vi pratade lite i helgen maken och jag och är överens om att BUP är ett alternativ, även om vi kanske inte har så stort förtroende på dem just här i byn..

Det viktigaste just nu känner jag iofs är att JAG får stöd i min föräldraroll och redskap att hantera allt. Jag vill ju inte bli arg och trotsa tillbaka (omoget!) men jag orkar som sagt inte vara så pedagogisk som jag vill. {#lang_emotions_undecided}

Säger som Nif att jag vill inte gå hem till folk/bjuda hem andra eftersom Vendel med fula tjuvknep alltid lyckas bli osams med jämnåriga. Han kan leka jättebra en stund, men så plötsligt slår det slint och han nyps, sparkas eller knuffas.. Nu ska jag duscha och sen drar vi till öppna förskolan. Håll tummarna att jag hittar någon som orkar lyssna.

• Ekorrfamiljen
    Asereht: Superfina soffor!! Har alltid kört Brio så jag har inga tips, men deras Comfort (gammal modell) är ju en riktig "traktor" men i nätt modell. Me like!

Fröken S: Typiskt med hunden. Bra att du står på dig mot "jättarna" inom telecom också!! Själv funderar jag på om lasarettet dragit dubbelt här, men jag hittar inte kvittona.

Kavat: Gillade er soffa! Den var ju hur skön som helst att sitta i. Hade lätt kunnat bli sittande några timmar till..

zasata: Skönt med medicin. Hoppas den hjälper riktigt bra!

Sarah: Ja, hur går det med allt? Kom du inte till sta'n i början av veckan?

Nu har vi förresten pratat med en av pedagogerna på öppna förskolan. Bara för att bevisa vad vi menar så var Vendel såklart tvungen att springa förbi och slå henne också!! Dessutom drog han en tjej i håret och försökte krama ett annat barn lite väl hårt.. Däremot var han jättego mot Vemund och min kompis dotter.. När vi skulle hem hoppade Vendel från en gammal trädstam och slog sig.. Vi som just hade sagt att han skulle vara försiktig så han inte ramlade, men enligt honom själv "kan han inte ramla".. *suck* Pedagogen skulle kontakta chefen för förskolan och höra sig för om mer timmar till att börja med så ska vi kontakta bvc. *känns skönt att bara börja ta tag i allt*
  • Ekorrfamiljen
    Sarah: Trist att han inte går upp som han "ska" men jag hoppas att det vänder snart. Du behöver inte korta av ärmen, jag får vika och ev. tråckla upp den lite om det behövs. Ska du in till sta'n nåt i veckan?

zasata: Tror som Frk S att det är brist på sömn och ev. mat. Äter du klokt nu? Det andra jag kan komma på är att du är för spänd i axlarna så att nerver kommer i kläm. Det märker jag om jag bär mycket på Vemund, sitter mycket vid datorn eller bara går och fryser. Blir jag för stel i axlarna så blir jag yr och armarna domnar.

Fröken Småland: Symaskinsrum vill jag också ha!! Som du säger tar det tid och ork att dra fram maskinen varje gång. *Avundsjuk på Kavats superfina syhörna!!*

Pruseluskan: Åh, Ge-Kås.. *avis* Vill dit igen! Man kan inte vara där för ofta! Hmm, kanske nästa gång jag åker till bästisen. Hon kommer förresten hit idag. Vi ska fira Vendels 4-årsdag.

På tal om Vendel har varken öppna eller förskolechefen ringt, men det blir väl under dagen hoppas jag. Har lite dåligt samvete över att inte orka med, men det blev ju rätt mycket under graviditeten och nu allt med Vemund och så extra trotsig sork uppå det. Bättre att erkänna sina tillkortakommanden än att gå ensam och bära på allt tills det brister, tänker jag.

Nu ska jag försöka få Vemund att somna om en stund. Han var klarvaken vid 8 och nu är han så tröttgnällig man kan vara, trots att han fått mat, torr blöja och snutte, napp o nalle..
  • Ekorrfamiljen
    passau skrev 2010-04-27 10:19:23 följande:
    ingen som vill shoppa nappar på mam´s hemsida?JÄTTE fina, men mini order 19euro och frakt 10euro, kunde kanske samkört?
    Jag är lite sugen (haha). Vad hade du tänkt dig?
  • Ekorrfamiljen
    Sarah: Vi ska också på bvc på torsdag. När, var och hur?

Fröken Småland: Ja, du kan ha rätt i det. Bara att få säga hur jag känner, här på FL och på öppna förskolan, har gjort att allt redan känns lite lättare. Sätta ord på känslorna är en underskattad terapiform.

Vemund älskar sin mässnapp! Den är mjuk o go tycker jag och tydligen han också, så om någon vill bli av med sina så.. Har MAM sådana på hemsidan? Jag har haft planer på att köpa nappar med namn på (21 euro - var tusan är den där eurosymbolen?) för då är man säker på vems nappen är, även om Vemund oftast har napphållare till sin.
  • Ekorrfamiljen
    sarahl skrev 2010-04-27 11:11:44 följande:
    Ekorren, kl 11,30 på korpen visby söder. ni då?
    Visby norr 09.00 (gäsp) men jag ska lämna Vendel på dagis direkt efter. Jag kan kanske möta upp på sta'n eller Korpen före eller efter ert besök.

Lokatt: Jag tycker att det ser rätt fräckt (coolt) ut med moppe! Skulle gärna ha en EU-moppe istället för bil när det är fint väglag och väder. Jobbigt om barnen ska med förstås, men om man har bråttom nånstans ensam så känns moppe smidigare än bil. Men miljötänket säger förstås vanlig cykel.

Nu har Vemund sovit en power nap och jag har hunnit lägga tygisarna i tumlaren. Snart är det torkväder utomhus!
  • Ekorrfamiljen

Min dotter vill också ha en EPA-traktor. I de områden där hon bor är det nog mera regel än undantag. Moppe blir för kallt när man ska långt.

Mellan mina inlägg här har jag ju fått i Vemund en stor portion gröt. Jag tyckte att jag var smart som tog på honom ett förkläde med ärmar, eftersom han alltid drar i haklappen och tuggar på den mellan skedarna. Tji fick jag! Han slet tag i förklädet och stoppade in det i munnen också, såklart med följden att det blev gröt på baksidan som låg mot kläderna - som var det jag försökte skydda i första hand.. Nästa gång får han äta gröt nakenfis!

• Ekorrfamiljen

Kattens plutt är fortfarande grön. Skulle inte hon iväg på moppen?

• Ekorrfamiljen

Förmodligen. Så kan jag inte göra eftersom jag har mobilt bredband på bärbara och annars delar jag dator med Vipera så jag loggar ut så att han åtminstone ska ha möjlighet att själv logga in på de sidor han besöker.

Svar på tråden K*B*N, pratar del 11