• Kavat

K*B*N, pratar del 11

Fröken Småland skrev 2010-12-16 09:49:54 följande:
    Dagens tappade haka måste ha varit i den lokala Expertbutiken på en liten ort i Danmark. Häromdagen gick min svärfar (82 år i februari) in med sin rollator och köpte en iPad med internetabonnemang.

Toppa det!
    Solig
  • Kavat
    Ekorrfamiljen skrev 2010-12-16 11:03:20 följande:
    Haha, så coolt!

Här fick jag en julklapp av min far (eller ja, till barnen då) för första gången på flera år. *smått chockerad* Det blev pengar till de stora, kläder till Vemund och så önskar sig Vendel en orm från Hobbex.

Har bara köpt Sagas julklapp än så länge. Idag ska maken och jag dra på sta'n så snart brandskyddet varit här och inspekterat skorsten mm, och då blir det väl inköp till syskonbarnen åtminstone. Jag måste boka resan med (nyss) så håll tummarna att det finns platser kvar. Inte får jag ha bilen heller, så jag får ta mig fram kommunalt med två små vandaler i värsta julstressen. Nåja, vad är väl en jul med frid?

Kavat: Jag har varit duktig och låtit bli gluten i flera dagar och jag tror inte att Vemund fått i sig något på egen hand heller och nog har han sovit gott! Han vaknar i snitt EN gång per natt och vill ha tutte eller vatten mot minst en gång i timmen förut. *lycklig*
    Härligt! Solig viskar "jag visste väl det".

Funderar på att byta yrke.  Räddat många mammor och pappors sömn nu med mina hypokondriska allergitankar... Solig
  • Kavat
    Asereht skrev 2010-12-16 15:38:58 följande:
    Ni som har lite smak och åsikter. Vilken åkpåse tar jag i froggen i helgen då vi ska in till Sthlm och julshoppa? Bas och varukorg är frogdenim, sufflett och topp är röd just nu. Den röda briofleecen sitter i, den är ju underbart söt men den kanske blir för kall? Tänkte köra täckjacka på nöffegrisen då det blir mkt in och ut i butiker. Ilandsproblem är ju så mkt trevligare än andra problem.

Förresten ska jag nog klä om happyn också ifall vi skulle få för oss att ta den. Royal blue kanske? Tror den funkar fint med randiga Elodien.
    Har inte koll på tjocklek, men det brukar alltid vara bra med lager på lager. En lammfäll under och en yllepläd i så lär det väl räcka?
  • Kavat
    Ekorrfamiljen skrev 2010-12-16 17:56:30 följande:
    Haha, nu ska vi bara övertyga läkaren också så att vi får intyg och Vemund kan få glutenfritt på förskolan. De lär ju märka av gnällig unge med dålig mage om de ger honom vanlig mat men vi får ju samma gnäll hemma då och det vore inte skoj!

Gick Lokatt under jorden eller? Hmm, jag får väl ringa Posten i Kiruna ändå.

Åkpåsar kan man aaaldrig få för många av!
    Ta och skriv ner alla argument, symptom mm och säg att du har en kompis med celiaki och veteallergi och säg det jag skrev. Han borde faktiskt acceptera och skriva intyg, annars så är han knasig. Och då säger man att "jaha, då får jag väl vända mig till en annan läkare för att få det på papper för jag VET vad det är."
    Det är lite revirpinkeri läkaryrket och det är ingen som vill erkänna att de har fel så då brukar de fatta att man menar allvar.
  • Kavat
    Nifelheim skrev 2010-12-16 20:55:44 följande:
    HUR kan förskolepersonal vara så fruktansvärt korkad????

Idag hämtade jag E tidigare än tänkt. Det resulterade i att jag kom precis vid mellis. Eftersom han väldigt gärna ville äta mellis där följde jag med in i matsalen. All ordinarie personal hade planering så det var bara pedagoger från andra avdelningar där. E väntar snällt på sin tur och pedagogen sträcker fram brödkorgen till honom. Som tur är har killen koll och säger "Jag får inte äta havre". Pedagogen kommer på att ja just ja, så är det ju och ber en annan att hämta bröd till E. Den "andra" hämtar två brödbitar och ger E och som tur är tittar jag på de innan han tar de. Den översta är alldeles prickig och den understa full av ett lager grönt fint mögel. Kräks
    Pedagog nr 2 går iväg för att skaka fram nytt bröd, vilket tar ett tag eftersom det bara finns i frysen.

När E sen får sina nya nytinade mackor ber han om smöret. Jag blir lite konfunderad men håller god min varpå kompisarna skickar smöret (givetvis FULLT av brödbitar/smulor osv eftersom det är 2-4 åringar som brett sina havremackor med det innan).

Pedagogen som sitter vid bordet reagerar som tur är och tar fram eget smör åt E, men han hävdar bestämt att han alltid får samma smör som de andra annars.

Till saken hör att jag LÄNGE har tjatat och tjafsat med detta dagis om att det verkar som att han får i sig något han inte tål. Eksemen blossar liksom hela tiden upp och han är aldrig riktigt bra i magen, men de har hävdat bestämt att de är sååå noggranna. IN MY ASS att de är!!!!! Han reagerar på kontakt med havre, och idag satt han för fasen mitt i kompisarnas smulor, han reagerar ABSOLUT på om han får i sig smulor och bitar av bröd med havre, vilket han garanterat får om han äter ur samma smörklick som de andra.

Det absolut värsta är att han har ett typiskt allergireaktionsbeteende på dagis (speciellt på eftermiddagarna och de dagar han ätit frukost där) och de har klagat och frågat om vi har det jobbigt hemma eller vad som är fel eftersom han är så speedad och aggressiv. VEM FAAN skulle inte bli det av att ha mer eller mindre konstant allergireaktion? Jag vet själv hur det kryper i hela kroppen av det.
    Demon Ring rektorn omdelbart! Personalen verkar ju uppenbarligen inte förstå.. Fy f-n... Stackars E! Gråter
  • Kavat

Sen är ett smart tips att inpränta till E att han måste ha eget smörpaket. Det ska inte behövas att han ska hålla reda på det... Men behövs tydligen och det är ju bra att han har koll för sin egen skull.
    Vad arg jag skulle varit! Demon

• Kavat
    Nifelheim skrev 2010-12-16 21:41:01 följande:
    Jag har liksom inte haft en tanke på att de skulle vara så korkade att de inte förstår att han reagerar på smulorna i smöret när jag uttryckligen förklarat att han reagerar bara hans bröd legat emot bröd som innehåller havre och att han reagerar när han får havre på kroppen. Inser ju nu att jag tydligen måste förklara och instruera för varenda uppkomlig situation.
    Jäkla tur att jag var där, annars hade han ätit det mögliga brödet också (vilket han förmodligen gjorde igår eftersom det inte direkt var mögel som uppkommit idag).
    Men de tänker sällan fullt ut... Jag fann min kille springande barfota på dagis i allmänna utrymmen. Om han reagerar på kontakt så reagerar han ju även på fotsulorna... Även om de är lite tåligare än resten av huden...  Men då tog jag honom och tvättade av honom så de såg och förklarade för honom högt och tydligt. Samma tillfälle hade han en massa eksem i ansikte och det visade sig vara samma dag de haft soppa så alla barnen hade med andra ord ätit bröd i allmänt utrymme innan han var där..

En annan dag blev han dålig här hemma, då hade resten av avdelningarna bakat och då även min dotter i vetemjöl. Men ingen som sa  något. Han blev superdålig här hemma och jag fattade inte varför innan jag fick se foton på dottern "in action" med vetemjöl...

Så nej, de fattar inte alltid... Kanske för mycket begärt att dotterns avdelning ska förstå  automatiskt men de vet ju att han är så känslig...
  • Kavat

Nif och Ekorren
    Råg får innehålla 0,1% andra spannmål, vete får innehålla 2% av andra spannmål, havre får innehålla 3% av andra spannmål. Korn är svårt att hitta i ren form" Vid veteintroduktion ska man testa vetestärkelseinnehållande produkter först. Det är mer vete i råg än i vetestärkelse i glutenfria produkter. Och mer vete i vetestärkelse än i glukossirap."

Nif,
    Så min fundering angående E är om han är så känslig för havre funkar verkligen vete då? Det går ju ofta i samma kvarnar, samma skördetröskor, samma förpackningsmaskiner osv...
    Min erfarenhet är att pytte pytte lite av något funkar, kanske lite till, men tillslut rinner bägare över och det blir en allergisk reaktion. Alltså att han kanske klarar en smörgås per dag om han inte är på dagis, men är han på dagis är det kört, eller om han äter två vete-smörgåsar.. Är du med på hur jag tänker?

E låter ju typ lika känslig mot havre som min kille är, men i hans fall så tål han ju heller inte de andra sädesslagen så.
    Du får väl se nu i jul när han är hemma hur han mår.

Ekorren, min kille tål inte glukossirap eller vetestärkelse eller dextros eller druvsocker, som oftast är från  en blandning av vete och majs (och ibland potatis) men det står sällan på. Tillverkaren vet heller inte vad det är för det varierar ofta.   Dock funkar Scans grejer och Lithells med druvsocker Kan vara bra att veta. Ni får testa er fram vad som funkar.

Sen finns länkar i min pres till allergitrådarna, där finns lite mer info i länkar osv.

• Kavat
    Lindadjo skrev 2010-12-17 12:04:34 följande:
    Jag kan knappt fatta det, jag gjorde ett negativt test för en vecka sedan ungefär, bara för att kolla så jag inte var gravid innan julbordet Men i veckan har jag mått lite illa, inte så där jättemärkbart, men jag har kännt mig lite illa till mods, trodde det var för att jag saknade Adam så mycket nu när han har varit bortrest. Och mensvärk är ju normalt när man väntar på mens. Men jag vet inte vad som fick mig att testa mig igen går kväll. Jag satt uppe till 12 och kollade på en film (avatar) och innan jag borstade tänderna så fick jag bara för mig att testa. Först så blev de bara ett streck, och jag blev sur för att jag alltid ska slösa på de där graviditetstesterna som alltid visar negativt ändå. Men så helt plöttsligt så blir det ett till streck, innan den kommit till kontrollstrecket. Fy fan, vilka känslor det blev. Tårarna sprutade och jag bara satt och hulkade och grät och skrattade på toan hur länge som hellst. Och så var Adam inte ens hemma!!!!! Tur att han kommer hem idag, jag har inte kunnat sova nästan alls i natt! 
    Hjärta Hjärta Grattis! Hjärta Hjärta Vad underbart!!!!
Svar på tråden K*B*N, pratar del 11