K*B*N, pratar del 11
Toppa det!

Sen är ett smart tips att inpränta till E att han måste ha eget smörpaket. Det ska inte behövas att han ska hålla reda på det... Men behövs tydligen och det är ju bra att han har koll för sin egen skull.
Vad arg jag skulle varit!
Nif och Ekorren
Råg får innehålla 0,1% andra spannmål, vete får innehålla 2% av andra spannmål, havre får innehålla 3% av andra spannmål. Korn är svårt att hitta i ren form" Vid veteintroduktion ska man testa vetestärkelseinnehållande produkter först. Det är mer vete i råg än i vetestärkelse i glutenfria produkter. Och mer vete i vetestärkelse än i glukossirap."
Nif,
Så min fundering angående E är om han är så känslig för havre funkar verkligen vete då? Det går ju ofta i samma kvarnar, samma skördetröskor, samma förpackningsmaskiner osv...
Min erfarenhet är att pytte pytte lite av något funkar, kanske lite till, men tillslut rinner bägare över och det blir en allergisk reaktion. Alltså att han kanske klarar en smörgås per dag om han inte är på dagis, men är han på dagis är det kört, eller om han äter två vete-smörgåsar.. Är du med på hur jag tänker?
E låter ju typ lika känslig mot havre som min kille är, men i hans fall så tål han ju heller inte de andra sädesslagen så.
Du får väl se nu i jul när han är hemma hur han mår.
Ekorren, min kille tål inte glukossirap eller vetestärkelse eller dextros eller druvsocker, som oftast är från en blandning av vete och majs (och ibland potatis) men det står sällan på. Tillverkaren vet heller inte vad det är för det varierar ofta. Dock funkar Scans grejer och Lithells med druvsocker Kan vara bra att veta. Ni får testa er fram vad som funkar.
Sen finns länkar i min pres till allergitrådarna, där finns lite mer info i länkar osv.