Kavat skrev 2011-02-14 16:26:09 följande:
Mmm, det är ju om han nu skulle vara allergisk mot vete, vilket låter som det troligaste så brukar inte vetestärkelse, glukossirap, druvsocker, dextros. stärkelse, modifierad stärkelse mm vara gjort av vete och då funkar det sällan på en veteallergiker. Livsmedelsverket vill ju påskina att det är så ovanligt, men av alla de som hänger i allergitrådarna med veteallergiska barn så tror jag inte att det är någon som tål vetestärkelse och jag tror nästan alla har fått ta bort glukossirap mm. Sen är väl den stora risken i halvfabrikat och kryddor. Och hur hanteringen sker. Alltså att man är nytvättad när man gör iordning hans mat och den hanteras separat skiljt från annat.
Nu vet jag ju att ni inte äter så mycket bröd hemma. Men baka med vetemjöl och play-doh mm är stora NO-NO. (Informerat dagis?)
Föresten ni ger inte råg eller havre heller?
Nej, när jag säger "glutenfritt" så menar jag helt utan spannmål (havre, vete, råg och korn).

Jag försöker vara så noga som möjligt, tvättar händerna om jag ätit macka innan jag gör hans gröt, ger banan eller annat ätbart. osv.

Ska påpeka det där med Play Doh på dagis, det är ju inte så lätt att tänka på om man inte är van.

De skulle ha speciell bakdag och bara baka glutenfritt till honom.
Lexis: Guuud vilken söting!

Mina två yngsta vägde 3945 resp. 4120 g när de föddes och sedan gick de upp ungefär ett kilo per månad.

När de var två månader vägde de alltså runt 6 kg vardera.

Undra på att mamman fick ryggproblem av att bära runt på dem.
På tal om problem. Jag promenerade ju till dagis med vagn och sedan hem igen. Vad kan det vara, någon kilometer max. Nu har jag haft så ont i fogarna hela eftermiddagen att jag knappt kunnat stå.

MÅSTE verkligen ringa sjg imorgon. Plus att jag kan glömma de där promenaderna om morgnarna, jag som nästan sett fram emot dem lite. Nä, det blir till att tigga skjuts av maken det. Känns såååå onödigt när det är så kort bit, men jag vill verkligen inte ha så här ont.

*surar*