• kulan2010

När tecknar man försäkring?

Vi har gravförsäkring med utökat skydd som ska gälla i 6 barnet månader efter födseln. Ska man ändå skaffa en vanlig barnförsäkring så fort som möjligt? Läste att trygg hansa (vi har inte grav-försäkringen i detta bolag) rekommenderade att det gjordes direkt man kom hem från BB.

• Svar på tråden När tecknar man försäkring?
  • The Black Lady

Så snabbt som möjligt....

• emmszz

Då jag ringde & pratade med mitt försäkringsbolag då jag var gravid. Var i v 38, då jag kom på att tänka på försäkring. Tänkte då om man skulle teckna en gravförsäkring. Hon som jag pratade med då ville ju självklart sälja en sån till mig, men sa att vi måste ändå skaffa en ny direkt då barnet hade fått sitt personnr. Så jag skippade faktiskt gravförsäkringen som skulle gälla för drygt 2 v. & skulle ändå bli tvungen att skaffa en annan sen. Tog bara den som var gratis för gravida just då. Sen blev det en annan till våran grabb då han var född.

• Stargirl

Så snabbt som möjligt. Om man hittar ngt knas så är det i princip försent.

♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪ www.minmolly.se ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪
  • Twinkiie

Skulle göra de direkt. Hade gravid försäkringen hos trygg hansa och den gick automatiskt över till trygga barn efter födseln o kontrollen. Men ska byta till en billigare nu för nojjig som ja var när ja va gravid tog ja den dyraste o nu fyller hon snart 2 så ...

• Alexi

Eftersom barnförsäkringen kräver hälsodeklaration även om man haft gravidförsäkringen så är det oerhört viktigt att teckna direkt, helst redan på BB. Annars riskerar man att få trassel om något upptäcks.

• kulan2010

Okej men varför gäller den vi har i 6 månader efter barnet är fött då? Då måste jag missförstått det hela. Typiskt.

• Twinkiie
    kulan2010 skrev 2010-04-03 19:04:26 följande:
    Okej men varför gäller den vi har i 6 månader efter barnet är fött då? Då måste jag missförstått det hela. Typiskt.
    Tycker också de verkar konstigt nu när ja läste ordentligt o inte bara skumma som vanligt. Men varför ringer du inte upp dem du har försäkring hos o frågar?
  • kulan2010

Dom hade inte öppet idag på Folksam. Kanske är lika bra att teckna försäkring nu ikväll och skicka in direkt istället för att vänta på att dom ska öppna efter påsken.

• Twinkiie

Hur gammal e barnet då?

• Shea 1

På Länsförsäkringar gäller gravidförsäkringen tills barnet är 6 månader, men man ska ändå teckan barnförsäkring så snart som möjligt, och absolut innan barnet är 6 månader (det går inte att försäkra mot vissa saker efter 6 mån.) Det är ju viktigt att försäkra så snabbt som möjligt också, så att barnet redan är försäkrat om det skulle bli sjukt. Om barnet t.ex. skulle få eksem eller utslag då det är några veckor gammalt så kan det bli så att astma/allergier är undantagna i barnets försäkring om man inte försäkrat innan.
    Däremot kostar inte barnförsäkringen något de första 6 mån, inte hos Länsförsäkringar iaf. (gällde då man hade den utökade gravidförsäkringen)

Svar på tråden När tecknar man försäkring?