• kulan2010

När tecknar man försäkring?

Vi har gravförsäkring med utökat skydd som ska gälla i 6 barnet månader efter födseln. Ska man ändå skaffa en vanlig barnförsäkring så fort som möjligt? Läste att trygg hansa (vi har inte grav-försäkringen i detta bolag) rekommenderade att det gjordes direkt man kom hem från BB.

• Svar på tråden När tecknar man försäkring?
  • Norrskenet
    kulan2010 skrev 2010-04-03 22:07:53 följande:
    Klantigt av mig. Är det någon som vet hur fackets medlemsförsäkringar fungerar? På folksam kan man teckna "medlems barn" och villkoret är då:"Begränsningar vid sjukdom För att få rätt till ersättning vid sjukdom utöver läkekostnader, resekostnader och kostnader för krisbehandling gäller att sjukdomen eller symtom på sjukdomen har visat sig tidigast efter det att försäkringen varit gällande i minst sex månader, för följder av sjukdom – både direkta och indirekta – gäller denna tidsgräns grundsjukdomen eller symtom på denna. "Betyder detta att inget som framkommer under 6 månader och framåt går att få ersättning för? 6 månaders karenstid?
    Så förstår jag det iaf! Jag har mitt fackförbunds barnförsäkring (Lärarförbundet) o hade grav-försäkring som automatiskt övergick tilll barnförsäkring vid barnets födelse. Bytte till denna då det blev mycket billigare, då det gäller obegränsat antal barn o tyckte inte villkoren var så olika heller.
  • kulan2010

Var visserligen väldigt billigt med gruppförsäkring genom facket men dom där 6 månadernas karens kändes inget vidare.
    Tar den vanliga barnförsäkringen hos folksam men jag hittar inte ens en adress till dem dit man ska skicka blanketterna!

• Mary Jo

gör det så fort som möjligt jag tog bara en gratis mamma barn försäkring från trygghansa och min dotter föddes med läpp och käkspalt och vi får INGENTING för hennes ärr,spalten,alla sjukhusbesök ja allt som går att få. nu ångrar man ju sig men det går ju inte att göra nåt åt det.

lycka till!

• kulan2010

Ska posta direkt imorgon men jag hittar inte ens adressen till folksam! Less man blir.

• Cupido

Ja, den "rätta" barnförsäkringen ska tecknas så fort ni kommer hem från bb. Har man graviditetsförsäkringen som räcker i 6 mån från det att barnet är fött så drar i alla fall Trygg Hansa av de sex månaderna på försäkringen så du inte behöver betala fullt. Problemet är om du väntar och barnet blir sjukt... då kan det bli svårt att få en försäkring efter det.

• dah

Man kan teckna en barnförsäkring så fort barnet fått de fyra sista siffrorna i personnumret. Min man pratade just med Länsförsäkringar om detta för snart en vecka sedan.

• kulan2010

Hur lång tid kan det tänkas ta att få besked om man får en försäkring eller inte om hälsodeklarationen måste granskas?

• Alexi

Fast vad hade ni kunnat göra annorlunda menar du? barnförsäkringen går ju inte att teckna innan barnet är fött och med medfödda skador så din dotters syns de ju direkt.

Mary Jo skrev 2010-04-03 22:38:25 följande:
    gör det så fort som möjligt jag tog bara en gratis mamma barn försäkring från trygghansa och min dotter föddes med läpp och käkspalt och vi får INGENTING för hennes ärr,spalten,alla sjukhusbesök ja allt som går att få. nu ångrar man ju sig men det går ju inte att göra nåt åt det. lycka till!
  • Cupido

Den gratisförsäkringen handlar ju om olycksfall och gäller medan du är gravid sedan kan man köpa till sig en försäkring som gäller för mer saker men gratisförsäkringen gäller olycksfall. Du kan som Alexi säger inte teckna en försäkring förrän hon är född och fått sitt personnr.

• Mary Jo
    Alexi skrev 2010-04-04 11:14:04 följande:
    Fast vad hade ni kunnat göra annorlunda menar du? barnförsäkringen går ju inte att teckna innan barnet är fött och med medfödda skador så din dotters syns de ju direkt.
    men vaddå man kan inte teckna försäkring innan barnet är född? för när barnet väl är född med LKG så får man ju inget runt ärret och spalterna.dom försäkrade min dotter för allt annat men skrev in att hon hade läpp och käkspalt.. men jag läste i en LKG tråd om en som tecknat en försäkring innan och fått massa pengar för ärret! då stämmde ju inte det. här har jag gått med ångest över att jag inte hade tecknat nån försäkring och inte fått pengar för nåt!
  • MinaSmåLiv

Vi har Trygg Hansa till hela familjen och jag har även haft deras gravidförsäkring som även gäller tills barnet är 6 månader. Men den täcker ju inte allt som en vanlig barnförsäkring täcker, så jag har ringt dom och tecknat en barnförsäkring direkt när vi kommit hem från bb med barnen och kommer självklart göra de den här gången me.

Mina älskade ungar
  • Mary Jo
    Alexi skrev 2010-04-04 11:14:04 följande:
    nu har jag kollat o den barnförsäkringen man tecknar via trygghansa (den som kostar lite) täcker LKG tydligen? hm? ja jag vet inte.
  • Alexi

Jag hade fel, gravidförsäkringen (den som kostar pengar) täcker faktiskt uttryckligen LKG med ett engångsbelopp. däremot täcker den inte medfödda sjukdomar av olik slag, tex downs och andra medfödda skador.

Mary Jo skrev 2010-04-04 14:22:33 följande:
    nu har jag kollat o den barnförsäkringen man tecknar via trygghansa (den som kostar lite) täcker LKG tydligen? hm? ja jag vet inte.
  • Mary Jo
    Alexi skrev 2010-04-04 15:28:17 följande:
    Jag hade fel, gravidförsäkringen (den som kostar pengar) täcker faktiskt uttryckligen LKG med ett engångsbelopp. däremot täcker den inte medfödda sjukdomar av olik slag, tex downs och andra medfödda skador.
    ja då har jag ångest med all rätt alltså;) hhaa. nej men det går ju inte att göra nåt åt nu!
  • Stargirl
    Mary Jo skrev 2010-04-04 12:16:57 följande:
    men vaddå man kan inte teckna försäkring innan barnet är född? för när barnet väl är född med LKG så får man ju inget runt ärret och spalterna.dom försäkrade min dotter för allt annat men skrev in att hon hade läpp och käkspalt.. men jag läste i en LKG tråd om en som tecknat en försäkring innan och fått massa pengar för ärret! då stämmde ju inte det. här har jag gått med ångest över att jag inte hade tecknat nån försäkring och inte fått pengar för nåt!
    Jo man kan teckna en försäkring innan barnet är född, det är dock en gravidförsäkring med extra skydd. Barnfärsäkring kan du bara teckna efter barnet är född och fått ett person nummer.
    ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪ www.minmolly.se ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪
Svar på tråden När tecknar man försäkring?