• Missvampiria

    Fortsättningstråd för oss som hade BF runt jul 2009. Del 2.

    Fortsättningstråd för oss som hade BF runt jul 2009. Nu är våra små underverk äntligen här!

    Nya deltagare i tråden undanbedes vänligt men bestämt. Hoppas ingen tar illa upp, men vi har hängt ihop enda sen början och kämpat lite extra för att få våra små.
    LISTAN för oss som Kämpat, Väntat & Längtat {#lang_emotions_heart}:

    Kotten7381 (ca 2½år) - Födde en liten William 4/11! (BF 1/1)
    Satin (3 år) - Födde en liten Leon 30/11! (BF 15/12)
    Chelh - Födde en liten Mio 4/12! (BF 15/12)
    vi och lilla hjärtat (2 ½ år) - Födde en liten Matteo 15/12! (BF 21/12)
    Nallebjörnis - Födde en liten Michaela 16/12! (BF 7/12)
    Poddan (2 år, 11 månader) - Födde en liten Elvira 16/12! (BF 9/12) 
    Waiting 4U (ca 4år) - Födde en liten Hugo (?) 21/12! (BF 15/12)
    MissMarti (1år, 4 månader) - Födde en liten Oliwer 21/12! (BF 21/12)
    Bel (2 år) - Födde en liten Jack 22/12! (BF 17/12)
    lyckospeja (3 år, 3 månader) - Födde en liten Elvira 26/12! (BF 19/12)
    Sessan4 (5år) - Födde en liten Matilda 27/12! (BF 25/12)
    Lastbilslillan (ca 1,5 år) - Födde en liten Cindy 28/12! (BF 2/1)
    Diggiloo (ca 7-8 år) - Födde en liten Wilma den 30/12! (BF 17/12)
    Lumix (ca 4 år) - Födde en liten Amy 1/1! (BF 26/12)
    Missvampiria (ca 1,5 år) - Födde en liten Tim (?) 4/1! (BF 26/12)
    ~Neo 16/1-07 och Tim 4/1-10~
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss som hade BF runt jul 2009. Del 2.
  • Missvampiria
    Lumix skrev 2010-08-16 19:13:41 följande:
    Jo hon lyssnar allt till båda språken, hon vet ju inte att det är två språk juDrömmer. Vi har skaffat och kommer fortsätta skaffa barnfilmer och böcker på både svenska och engelska. Hemma kommer vi bara prata svenska, hon kommer ju att utsättas för engelskan i allt annat........
    En av mina kusiner gifte sig och bosatte sig i Österrike och hennes två pojkar pratar i dag svenska med ordentlig västgötskaSkrattande
    Min mans son var ju här nu under vårterminen och den rackaren fick The President´s Award för att han varit så duktig i skolan.......jo det var mycket slit från oss alla de första 2 månaderna ungefär sen släppte det och gick såååå bra. Barn är otroliga!!

    Välling är ett svenskt fenomen fick jag lära mig när jag började kolla runt lite. Vi funderade ett tag på att beställa med folk som kommer över eftersom det är rätt smidigt då de kan hålla flaskan själva och så där men sen bestämde vi oss för att skippa det. Vi provade lite majsvälling innan vi bestämde oss. Eftersom hon inte gillade det så blev det ju ett lättare beslut.

    Vi köpte förresten en rund boll med en apa på som låter så fort man sätter den lite i rullning, Amy är som tokig i den och ålar och rullar efter den precis som Tim och Matilda, ha ha.
    Hon fick sin första tand när vi var uppe i Stockholm och förnyade våra visum den 8/8.
    Vi passade på att ta en sväng på skansen också och det var ju tisdag så det blev allt lite allsång också till Amy´s förtjusning. Kan man bli annat än imponerad av Jerry Williams eller??!?

    Vi köpte några 8 månaders burkar nu när vi kom hem men jag var lite tveksam till om jag skulle våga börja testa dom än......men gör du det Missvampiria så ska allt jag testa medGlad
    Vad roligt för barnen att vara tvåspråkiga! Är din man också från Sverige?

    Fick en lapp från Nestle (barnmatsföretaget) där det står att man ska börja med 8-månadermat när dom första tänderna kommer. 12- månadermaten ska man börja med när barnen kryper och ska börja gå. Så man ska inte kolla sig blind på att det står tex 8 månader på burken utan kolla mer på barnets utveckling

    Hur ser matschemat ut på en dag för er andra?
    Känns som jag skulle behöva sätta in nåt mer matigt under dagen. Nu äter Tim såhär:

    06:00 220 ml välling
    09:00 220 ml välling (ibland yorhurt och smörgås istället om vi har haft lite sovmorgon)
    12:00 ½ stor barnmatsburk, 110 ml välling
    15:00 220 ml välling eller gröt
    18:00 220 ml välling
    ~Neo 16/1-07 och Tim 4/1-10~
  • Sessan4

    Vi har oxå provat lite 8 månadersburkar men Matilda tycker att de är lite läskigt med bitarna och får ibland kväljningar.. Kanske e klokt o vänta tills hon får tänder

    Vi försöker gå ifrån NAN så mycket som möjligt nu. många som ammar brukar ju dra ner på det nu oxå.
    Jag har hört att man skall ge välling max 3ggr/dag. om man ger oftare så kan det bli så att det stör barnens intro till att äta riktig mat eftersom vällingen e bekväm och mättar. Men missVampiria, det kanske funkar bäst så för er!

    Så här ser Matildas matdag ut ungefär:
    obs, ca tider

    6:00 Välling (mild fullkorn från 8 månader)
    9:00 Fruktgröt fr 6 månader, D-droppar.
    12:00 ½ burkmat tex kallops + några skedar fruktpuré
    15:00 fruktpuré ev och ca 200ml NAN2
    18:00 (brukar få pasta, kexrån, potatis el liknande när vi äter som hon kan smaka på och undersöka)
    19:00 Välling.

    De här kopparna med fruktpuré är superbra att ha med sig överallt ifall den lille blir hungrig/behöver ett snabbt mellanmål när man är ute på språng   www.nestlebaby.com/se/baby_nutrition/products/product_detail.htm

  • Lumix
    Missvampiria skrev 2010-08-17 16:36:48 följande:
    Vad roligt för barnen att vara tvåspråkiga! Är din man också från Sverige?

    Fick en lapp från Nestle (barnmatsföretaget) där det står att man ska börja med 8-månadermat när dom första tänderna kommer. 12- månadermaten ska man börja med när barnen kryper och ska börja gå. Så man ska inte kolla sig blind på att det står tex 8 månader på burken utan kolla mer på barnets utveckling

    Hur ser matschemat ut på en dag för er andra?
    Känns som jag skulle behöva sätta in nåt mer matigt under dagen. Nu äter Tim såhär:

    06:00 220 ml välling
    09:00 220 ml välling (ibland yorhurt och smörgås istället om vi har haft lite sovmorgon)
    12:00 ½ stor barnmatsburk, 110 ml välling
    15:00 220 ml välling eller gröt
    18:00 220 ml välling
    Ja min man är också från Sverige. Vi flyttade hit för 4 år sedan nu då han började jobba för Volvo här,  utlånad från Sverige, på ett 2+1 års kontrakt. Vi trivs så himla bra att vi har bestämt oss för att stanna, så green card (uppehållstillstånd) ansökan är i full gång. Sverige finns ju kvar om vi skulle känna att det är nog.

    Tack för att du delade med dig om vad Nestle sa, alltid bra att få lite tipsSolig. Vi får se om Amy blir lika "förtjust"som Tim i den "nya" maten......

    Vårt matschema ser ut ungefär då här:
    07: Vaknar och ammar
    08: 1 skål gröt
    11,30 1 matburk och 1 fruktburk (blir som 1 burk i Sverige ungefär)
    15: vaknar och ammar och 1 fruktburk
    19: 1 skål gröt
    20: ammar innan läggdags

    Jag kan också märka att det nån dag ibland inte räcker men då brukar jag amma henne en extra gång.........jag skulle misstänka att det har att göra med att dom behöver mer "matig" mat så jag tror att så fort dom börjar äta 8 månaders maten lite bättre så ger det sig nog. Du vet, att mage och tarmar behöver något mer ordentligt att jobba med.......
  • Lumix

    hmmm, nu ser det ju ut som om hon sover bara eftermiddag......hon sover förmiddag också ju.......Oskyldig

  • Nallebjörnis

    Min lillskit stod helt själv utan stöd en liten liten stund igår 2 ggr.. och ida har hon lärt sig vinka... hon kryper annars i världens fart.. så man får springa efter henne ;) 2 tänder har hon och är nog ett gäng på G då man ser det och märker på hennes beteende ;)
    Här äts det 8 månaders mat och våran mat och dom små fruktbägarna är ju toppen jue helt perfekta jue vid utefärd så som hemma :)


    *Michaela Victoria 091216* www.familjenmillberg.bloggplatsen.se
  • Missvampiria
    Sessan4 skrev 2010-08-18 14:49:37 följande:
    Vi har oxå provat lite 8 månadersburkar men Matilda tycker att de är lite läskigt med bitarna och får ibland kväljningar.. Kanske e klokt o vänta tills hon får tänder

    Vi försöker gå ifrån NAN så mycket som möjligt nu. många som ammar brukar ju dra ner på det nu oxå.
    Jag har hört att man skall ge välling max 3ggr/dag. om man ger oftare så kan det bli så att det stör barnens intro till att äta riktig mat eftersom vällingen e bekväm och mättar. Men missVampiria, det kanske funkar bäst så för er!

    Så här ser Matildas matdag ut ungefär:
    obs, ca tider

    6:00 Välling (mild fullkorn från 8 månader)
    9:00 Fruktgröt fr 6 månader, D-droppar.
    12:00 ½ burkmat tex kallops + några skedar fruktpuré
    15:00 fruktpuré ev och ca 200ml NAN2
    18:00 (brukar få pasta, kexrån, potatis el liknande när vi äter som hon kan smaka på och undersöka)
    19:00 Välling.

    De här kopparna med fruktpuré är superbra att ha med sig överallt ifall den lille blir hungrig/behöver ett snabbt mellanmål när man är ute på språng   www.nestlebaby.com/se/baby_nutrition/products...
    Oj 3 gånger om dagen? Det har jag inte hört! Kanske skulle byta ut 1 vällingmål då mot nån fruktpuré eller nåt sånt istället...
    ~Neo 16/1-07 och Tim 4/1-10~
  • Poddan

    Spännande att läsa om andras rutiner när det gäller mat och sovning. Alla barn är ju unika och varje familj hittar ju de rutiner och vanor som passar just dem bäst, så det finns ju inget rätt eller fel. Så länge barnen går upp i vikt som de ska och verkar glada och pigga i övrigt så gör man ju rätt! Eller hur?


     


    Elvira har fortfarande ovanan att vakna vid 4-tiden på morgonen och vill amma, vilket hon också får. Har provat en gång med vattenflaska istället, som jag hört kan funka lika bra, eftersom de bara vill suga på något för att kunna somna om. Hon blev bara väldigt förvånad och drack lite, men inte somnade hon om inte. Så det var bara att hala fram tutten...


     


    En dag ser ut så här ungefär:


    04 Amning


    08 Gröt


    11 En halv stor burk mat (6 mån ännu, hon har ju bara en tand...) och några skedar frukpuré


    14 Amning


    17 Amning


    19:30 Välling 110 ml


    20 Amning och gonatt


     


    Hon sover en sväng på fm vid 10 och en på em vid 14.


    Jobbar, mest med mig själv, för att avveckla amningen. Tycker ju att det fungerar så bra för både mig och Elvira så jag kan inte riktigt motivera mig att försöka sluta. Ska höra vad bm säger när vi ska dit för vägning/mätning den 1/9.


     


    Hoppas alla har haft en underbar sommar. Vi bor fortfarande ute i stugan, men flyttar hem då maken börjar jobba igen i september.

  • Waiting 4U
    Hugo står nu & balanserar galant nu, han ser så stolt & glad ut när han kan stå på egen hand. Tror inte att första steget är lågt borta!
    Men inget krypande än, eller han kan ställa sig på alla 4 själv men kan inte ta sig fram så bra än.
    Han har ett himla humör nu med, beror dock på 2 små tänder som är på väg. Lite alvedon så är han sig själv igen! Så här äter han nu...

    08:00-09:00 Ammar & yoghurt eller gröt

    11:00-12:00 Välling & fruktpuré

    15:00 Middag med efterrätt

    18:00 Ammar

    21:00-22:00 Välling


    Så ser du ut på ett ungefär, ibland vaknar Hugo på natten & då händer det att jag ammar...
  • diggiloo

    Va roligt att det fortfarande är liv i tråden och så kul att läsa om hur livet ser ut för alla . Och vilka fina bilder ni lagt in!

    Här är det fullt ös nu när Wilma börjat krypa. Allt ska undersökas och vi springer runt som galningar för att hindra henne att äta på sladdar och dylikt. Nu har hon även börjat ställa sig upp lite vingligt mot saker.

    Vi har fått in rutiner som passar oss bra. Det enda som varierar mycket från dag till dag är hur hon sover under dagarna. Oftast blir det 2-3 gånger per dag, men när det blir under dagen och hur länge varierar. Så här kan en dag se ut:

    Ca 05.00-06.00 vaknar
    ca 06.00-07.00 frukost gröt
    ev lite mer sov
    ca 9.00-10.00 färsk frukt eller fruktpuré
    ev sov
    ca 11.30-12.30 lunch: en burk barnmat alt motsv mängd hemlagat + fruktpuré
    sov
    ca 14.00 färsk frukt eller fruktpuré
    ev lite sov
    ca 16.00 middag: ungefär samma mängd som lunch
    ca 18.00 välling och gonatt!

  • Bel

    Hej allesammans!

    Hoppas ni har haft en skön sommar!
    Min "lilla" kille växer som ogräs, strax över 11kg, och utvecklas så snabbt så att jag nästan inte hinner med. Känns ju inte som att det var så länge sedan man kom hem ifrån BB
    Jack sitter stadigt, och har lärt sig att sätta sig upp själv, och nu i dagarna har han också börjat krypa vettigt.
    Han är suverän på att pilla på allting, en riktig "Nicke Nyfiken"

    Våra rutiner ser ut såhär:

    05.00 Välling. Somnar om och sover till ca 7-8 någonting.

    09.00 Gröt + lite katrinplommonpuré ibland.

    13.00 Middag. En hel stor burk och en halv efterätt

    16.00 Gröt. Funderar dock på att byta ut detta målet till burkmat, då jag inte tycker att han blir riktigt mätt på en portion gröt.

    19.00 Välling

    Alla tider är självklart ca-tider, och oftast får han något att tugga på emellan måltiderna. Favoriten är smörgås med messmör
    Hade Jack fått välja så hade han ätit mest hela tiden! Men jag antar att det är för att han växer så mycket.

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss som hade BF runt jul 2009. Del 2.