• Mamma 04 och 06

Bästa tid åka till Legoland? Bra boende?

Vi planerar att åka till Legoland ett par dagar i sommar. Vet ni när det är mycket hög- resp långsäsong där?

Jag hittar ingen info på hemsidan om det. Vi kan åka när som helst under sommaren, så vi vill anpassa oss och åka när det är så lite folk som möjligt där.

Någon som även har något tips om bra boende? Vi ska åka med två barn plus en bebis plus svärföräldrarna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-12 20:05
    Tack för alla inkomna tips. Har ni även tips om hur man reser dit billigt? Är paketerbjudanden från Stena Line bra? Det är så krångligt att jämföra erbjudanden. Det känns som om det är som att jämföra äpplen med päron.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-16 23:51
    Nu är resan bokad. Den som vill veta mer fakta får kolla i inlägg 36 .

Tack för all hjälp!

• Svar på tråden Bästa tid åka till Legoland? Bra boende?
  • Mamma 04 och 06
    Gillan skrev 2010-04-12 16:16:55 följande:
    Det finns ju självklart något att göra för dem under 100 cm också, det finns duploland! och så kan man vaska guld. Vi var iväg 06 med mitt gudbarn och hon var ca 98 cm och vi tänkte att 2 cm kan inte göra så mycket så vi ställde oss i en kö till lådbilar men när vi kom fram mätte dem henne och hon fick inte åka. Lite löjligt!Ta ett par skor med tjock sula
    Är det 100 cm MED skor som gäller?
  • Mamma 04 och 06
    Bettiz skrev 2010-04-10 22:55:04 följande:
    Mina barn är definitivt "åkbarn!!!! Särskilt sonen, jag gissar på att han skulle kunna fördriva varje dag där, om han fick. Äh, vi får väl börja med två dagar och sedan se hur det känns. Ska hålla utkik efter Barnängen, tack för tips. Legokatalogerna hittade vi på BR-leksaker.
    Här fick jag svaret på frågan jag precis ställde i ett tidigare inlägg. Tack! Det blir en promenad till BR i morgon!
  • Mamma 04 och 06
    Skrutten74 skrev 2010-04-11 13:03:52 följande:
    Jag håller på och kikar på smart/billigt sätt att åka till Legoland åt grannen som ska dit i sommar, så håll lte koll i denna tråden så kan jag återkomma om njag hittar något bra. Du kna väl göra detsamma om du snubblar på något bra?Tack för hjälpen hittills!!
    Givetvis ska jag tipsa i fall att jag hittar något bra-att-ha tips . Snällt av dig att hjälpa grannen, jag själv tycker att det här är den snurrigaste semesterbokningen jag nånsin försökt mig på! Det är liksom känslan av att jag vill undvika att bli lurad som gör att jag vill kolla upp många alternativ.
  • moeder

Vi är precis (i torsdags) hemkomna från vårt första Legoland-besök. Vi är supernöjda!

Vi bokade via Ica kundkort som hade ett erbjudande, men jag tror att det inte gällde högsäsong, med 20% rabatt. Vi betalade c:a 6.400 kr och då ingick för 6 personer båtresa tur och retur, tre nätters boende i Sembos stugby (ganska nybyggda hus, moderna och fräscha, gångavstånd till Legoland och Lalandia, vår stuga med tre sovrum+vardagsrum med pentry), två dagars inträde till Legoland, inträde till Lalandia. Väldigt prisvärt tyckte vi! Vi bokade via Stena line. Det enda som tillkom var värme, vatten och el i stugan - det gick på c:a 150 dkr.
    Bara Lalandia skulle kostat 1050 danska kronor för oss sex, för en gång. Vi var på äventyrsbadet dagen vi kom, andra dagen bara på Legoland och tredje dagen gick vi lite tidigare från Legoland och var några timmar på Lalandia. Missa inte Lalandia om ni bokar med detta erbjudande - ett jättefint äventyrsbad!
    Vi tyckte nog att två dagar var lagom på Legoland, men då var det nästan aldrig någon kö till attraktionerna.
    Hoppas ni får det trevligt!
  • evaoregon
    Mamma 04 och 06 skrev 2010-04-12 20:06:24 följande:
    Med skor när vi var där.
  • Fröken Fräknig

Har inte läst hela tråden, men jag tror att Scandic har hotell som ligger hyfsat nära Legoland (Vejle). Fint hotell tycker jag!

• Gillan
    evaoregon skrev 2010-04-12 18:50:34 följande:
    Jag tycker inte att det är så konstigt att de håller på reglerna.  Var ska man annars dra gränsen?  Om en på 98 cm får åka så varför inte någon på 97 cm eller 95 cm? 
    Självklart måste dem dra en gräns någonstans. Till grejen hör också att man inte kunde mäta barnet innan, så vi stod vackert och väntade på vår tur för att sen få nobben. Hur lätt är det att förklara för en 3-åring som kämpat länge i kön? Och dessutom var det lådbilar det handlar om, inte någon super-karusell direkt. Jag tyckte det var löjligt!

Däremot fick hon åka runt i en kanot som slutar resan i ett fall.... {#lang_emotions_undecided}
  • Gillan
    Mamma 04 och 06 skrev 2010-04-12 20:06:24 följande:
    När vi var där mätte dem med skor.

Kolla om du hittar nån info vad som gäller just nu där, vilket utbud och regler som finns...
  • evaoregon
    Gillan skrev 2010-04-12 23:13:38 följande:
    Självklart måste dem dra en gräns någonstans. Till grejen hör också att man inte kunde mäta barnet innan, så vi stod vackert och väntade på vår tur för att sen få nobben. Hur lätt är det att förklara för en 3-åring som kämpat länge i kön? Och dessutom var det lådbilar det handlar om, inte någon super-karusell direkt. Jag tyckte det var löjligt! Däremot fick hon åka runt i en kanot som slutar resan i ett fall....
    På Legoland här i USA så fanns det möjlighet att mäta barnen innan man ställde sig i kön.  Annars är det ett bra tips att kolla upp längden innan man åker så att man vet vilka karuseller barnet kan åka. 
Svar på tråden Bästa tid åka till Legoland? Bra boende?