• Mamma 04 och 06

Bästa tid åka till Legoland? Bra boende?

Vi planerar att åka till Legoland ett par dagar i sommar. Vet ni när det är mycket hög- resp långsäsong där?

Jag hittar ingen info på hemsidan om det. Vi kan åka när som helst under sommaren, så vi vill anpassa oss och åka när det är så lite folk som möjligt där.

Någon som även har något tips om bra boende? Vi ska åka med två barn plus en bebis plus svärföräldrarna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-12 20:05
    Tack för alla inkomna tips. Har ni även tips om hur man reser dit billigt? Är paketerbjudanden från Stena Line bra? Det är så krångligt att jämföra erbjudanden. Det känns som om det är som att jämföra äpplen med päron.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-16 23:51
    Nu är resan bokad. Den som vill veta mer fakta får kolla i inlägg 36 .

Tack för all hjälp!

• Svar på tråden Bästa tid åka till Legoland? Bra boende?
  • evaoregon
    Gillan skrev 2010-04-12 23:15:09 följande:
    När vi var där mätte dem med skor. Kolla om du hittar nån info vad som gäller just nu där, vilket utbud och regler som finns...
    På legolands sida så finns info om hur långa barnen behöver vara för de olika karusellerna.

www.legoland.dk/da/Oplev-LEGOLAND/
  • evaoregon
    Gillan skrev 2010-04-11 21:41:23 följande:
    Tipsar om att det är ett stort plus om barnen är över 100 cm långa, finns mer för dem att göra då
    Jag håller med!  Vi väntade tills våra barn kunde åka de flesta karusellerna, då var de nyss fyllda 4 och nästan 7 år.  Fast våra barn är långa så de kunde åka fler karuseller än andra barn i samma ålder.
  • LinRas
    Mamma 04 och 06 skrev 2010-04-11 21:35:35 följande:
    Ligger stugorna nära Legoland? Vi vill nog hellre ha stuga än hotell.
    Det är lite olika. Det beror lite på vilket krav man har på standard och när man bokar.. Vi har bott på ostkusten någon gång, tog ca 40 min men i år ska vi bo väster om, tar ca 25 min. Vi (2 familjer a 4 pers.) fick tag i ett nybyggt hus på ca 100 kvm i en vecka, 5-stjärnigt för 3800 kr!! Så vi är jätte nöjda.
  • Mamma 04 och 06
    LinRas skrev 2010-04-15 22:23:16 följande:
    Det är lite olika. Det beror lite på vilket krav man har på standard och när man bokar.. Vi har bott på ostkusten någon gång, tog ca 40 min men i år ska vi bo väster om, tar ca 25 min. Vi (2 familjer a 4 pers.) fick tag i ett nybyggt hus på ca 100 kvm i en vecka, 5-stjärnigt för 3800 kr!! Så vi är jätte nöjda.
    Via vilken hemsida hittade du stugan? 5-stjärnigt låter lyxigt!

Vi (4 vuxna och 3 barn) är i valet och kvalet, antingen 3 nätter på Lalandia Billund  (113 m2, 4500 kr), precis bredvid Legoland, eller en hel veckafast lite längre ifrån.
  • LinRas
    Mamma 04 och 06 skrev 2010-04-15 23:32:59 följande:
    Via vilken hemsida hittade du stugan? 5-stjärnigt låter lyxigt!Vi (4 vuxna och 3 barn) är i valet och kvalet, antingen 3 nätter på Lalandia Billund  (113 m2, 4500 kr), precis bredvid Legoland, eller en hel veckafast lite längre ifrån.
    Vi brukar boka via Novasol och så även denna gång. I år ska vi bo i Kvie Sö. Vi funderade på samma sak, men valde stuga. 4500 kr på Lalandia?! stämmer det? När vi kollade blev det mkt dyrare för oss.. Men mkt beror ju på när man åker. Huset i Kvie Sö kostar mer än dubbelt i juli månad, inte klokt..
  • Mamma 04 och 06

Tack för all hjälp,  vi bokade tre nätter på Lalandia i Billund för 9000 kr i början av juni. Huset är 113 m2 och vi är 4 vuxna och 3 barn (en bebis). Priset inkluderar färja för två bilar, via Gbg-Fredrikshavn (varav en rsa med expressfärja), och inträde till Lalandia i Billund samt Legoland. Vi kunde valt 700 kr billigare boende, men valde att lyxa eftersom priset ändå kändes bra . (Bastu, jacuzzi, 2 badrum, tre sovrum). 46 procent rabatt på boendet.

Här är en sammanfattning av min lilla ovetenskapliga och ofullständiga research som jag inte garanterar är helt korrekt....

Vi valde Gbg-Fredrikshavn (27 mil till Legoland) i stället för Varberg-Grenå (15 mil) bara för att man då kan välja att komma fram tidigt på morgonen, samt åka på kvällen. På så vis utnyttjar man resdagarna lite bättre.

Ska man bo nära så är det tre nätter som gäller, för fyra nätter så blir priset för boendet det dubbla. Med ICA var lågprissäsongen till mitten av juni och för att få lägre pris skulle man ankomma till Billund en sön, mån eller tis.

Bor man på Lalandia i Billund så får man bada gratis på det stora äventyrsbadet och det finns ett tåg som tar en till Legoland. Badet skulle för oss alla annars kostat 1100 kr om vi velat åka dit.

Vi ville ha tillgång till kök för att kunna göra matsäck, eftersom maten säjs vara svindyr på Legoland.

Det är väldigt fördelaktigt om två familjer kan bo tillsammans, många hus är för 8 pers. Inträdesbiljetten när vi beställde genom ICA gäller tex för 8 pers, även om vi bara är 6 pers, entrébiljett för alla kostade för oss  1920 kr.

Överhuvudtaget så ska man aldrig betala fullpris på inträdesbiljetten, halva priset ska man försöka få genom att utbyttja olika slags erbjudanden. Många sätt finns!

Det var klart enklast att beställa genom ICA via Stena Lines hemsida. Man fick "allt i ett" när det gäller färjetider etc.

Om vi åker till Danmark någon mer gång så är jag sugen på att hyra ett fint hus vid havet, men den här gången är det skönt att bo nära och bra eftersom vi har en liten bebis med oss som kanske inte orkar vara på Legoland hela dagen.

Så nu ska jag bara leta efter platåskor till min mellanson som är strax under en meter . Tack för all hjälp!

• vackrastarflow

Ett litet tips:
    Novasol och Sembo har ett onlinesamarbete (betyder att det bara går att bokas via nätet), och Sembo är ett dotterbolag till Stenaline så bokar man Novasolhus genom Sembo så får man rabatt på färjeresan. Husen går även att boka på Stenalines hemsida.

Tips 2:
    Det finns förmodligen inget fräschare boende än Lalandia Billund. Det byggdes för två år sedan och bor man där får man gratis inträde till badlandet. Det ligger dessutom inom gångavstånd till Legoland.

Bor man på Hotel Legoland får man kraftigt rabatterade biljetter, men personligen tycker jag hotellet är överskattat.

Bokar man ICAs erbjudande är hotellet i Vejle närmast.

• moeder
    Mamma 04 och 06 skrev 2010-04-16 23:22:38 följande:
    Tack för all hjälp,  vi bokade tre nätter på Lalandia i Billund för 9000 kr i början av juni. Huset är 113 m2 och vi är 4 vuxna och 3 barn (en bebis). Priset inkluderar färja för två bilar, via Gbg-Fredrikshavn (varav en rsa med expressfärja), och inträde till Lalandia i Billund samt Legoland. Vi kunde valt 700 kr billigare boende, men valde att lyxa eftersom priset ändå kändes bra . (Bastu, jacuzzi, 2 badrum, tre sovrum). 46 procent rabatt på boendet. Här är en sammanfattning av min lilla ovetenskapliga och ofullständiga research som jag inte garanterar är helt korrekt.... Vi valde Gbg-Fredrikshavn (27 mil till Legoland) i stället för Varberg-Grenå (15 mil) bara för att man då kan välja att komma fram tidigt på morgonen, samt åka på kvällen. På så vis utnyttjar man resdagarna lite bättre. Ska man bo nära så är det tre nätter som gäller, för fyra nätter så blir priset för boendet det dubbla. Med ICA var lågprissäsongen till mitten av juni och för att få lägre pris skulle man ankomma till Billund en sön, mån eller tis. Bor man på Lalandia i Billund så får man bada gratis på det stora äventyrsbadet och det finns ett tåg som tar en till Legoland. Badet skulle för oss alla annars kostat 1100 kr om vi velat åka dit. Vi ville ha tillgång till kök för att kunna göra matsäck, eftersom maten säjs vara svindyr på Legoland. Det är väldigt fördelaktigt om två familjer kan bo tillsammans, många hus är för 8 pers. Inträdesbiljetten när vi beställde genom ICA gäller tex för 8 pers, även om vi bara är 6 pers, entrébiljett för alla kostade för oss  1920 kr. Överhuvudtaget så ska man aldrig betala fullpris på inträdesbiljetten, halva priset ska man försöka få genom att utbyttja olika slags erbjudanden. Många sätt finns! Det var klart enklast att beställa genom ICA via Stena Lines hemsida. Man fick "allt i ett" när det gäller färjetider etc. Om vi åker till Danmark någon mer gång så är jag sugen på att hyra ett fint hus vid havet, men den här gången är det skönt att bo nära och bra eftersom vi har en liten bebis med oss som kanske inte orkar vara på Legoland hela dagen. Så nu ska jag bara leta efter platåskor till min mellanson som är strax under en meter . Tack för all hjälp!
    Ett väldigt bra val tycker jag som ju var där för ett par veckor sedan! Som sagt, missa inte Lalandia-badet - vi hade lika roligt där som på Legoland. Slutstädning ingår i boendet, däremot tillkommer el, vatten och värme (3 dagar för oss, fast med något mindre hus utan bastu men med jacuzzi) kostade knappt 150 dkr).
    Hoppas ni får det bra!
  • Mamma 04 och 06

Att vi slipper slutstädningen hade jag missat. Vad lyxigt!

Jag hoppas att vi badar samma dag som vi kommer dit.

Om någon är kvar i tråden: Finns det något bra att göra på vägen hem från Legoland? VI åker från Fredrikshavn kl 20 på kvällen.

• Mamma 04 och 06
    Mamma 04 och 06 skrev 2010-04-18 00:47:20 följande:
    Att vi slipper slutstädningen hade jag missat. Vad lyxigt!Jag hoppas att vi badar samma dag som vi kommer dit.Om någon är kvar i tråden: Finns det något bra att göra på vägen hem från Legoland? VI åker från Fredrikshavn kl 20 på kvällen.
    Mitt inlägg lät så himla barskt angående badet. Det skulle vara en smiley på slutet .

Ser fram emot resan så väääldigt mycket och det är roligt att höra att så många varit nöjda med boendet på Lalandia Billund.
  • moeder
    Att vi slipper slutstädningen hade jag missat. Vad lyxigt! Jag hoppas att vi badar samma dag som vi kommer dit. Om någon är kvar i tråden: Finns det något bra att göra på vägen hem från Legoland? VI åker från Fredrikshavn kl 20 på kvällen.
    Vi hann inte med något på vägen hem eftersom vi tog 14-båten. Men jag vet att det finns ett äventyrsbad i Fredrikshamn, på något hotell tror jag - du kan ju googla på det. Om ni inte är trötta på att bada vill säga Annars kanske titta på haven som möts i Skagen, fast det är väl några mil emellan.
  • vackrastarflow
    Att vi slipper slutstädningen hade jag missat. Vad lyxigt! Jag hoppas att vi badar samma dag som vi kommer dit. Om någon är kvar i tråden: Finns det något bra att göra på vägen hem från Legoland? VI åker från Fredrikshavn kl 20 på kvällen.
    Som nämnt så finns Scandic Hotel i Fredrikshamn och de har ett nybyggt äventyrsbad (öppnar dock först i juni om jag inte minns helt fel), men om ni bott på Lalandia är ni kanske lite trötta på det.

Aalborg är en större stad som ligger på vägen nära Fredrikshamn, det är en jättetrevlig stad att bara strosa runt i.

Skagen ligger inte långt ifrån, ett trevligt besök!
  • mysungarna

villken bra tråd...jag har nu suttit i 2 dagar och fulat på detta med legoland och blir snart tokig. vi är 2 barn och 2 vuxna och måste åka ifrån göteborg( bor i stockholm ) men allt är ju svindyrt *suck* någon som har något billigt boknings tips för lilla familjen?

• Mamma 04 och 06

Ska ni åka egen bil? Jag tror annars att det typ finns bussresor, jag tyckte att jag läste det någonstans.

• jojola

Såg tips om gratis familjesemester i sommar!

Om man gillar "gratis är gott" så har jag ett tips. Såg att Stena Line, Sembo och Scandlines letar efter en VIP-familj som ska få en semester med "extra allt". Det enda man behöver göra är tydligen att skicka in ansökan med en bild eller ett litet filmklipp och en motivering. Jag spelade in en kort film på vår familj med mobilkameran och skickade in. Håll tummarna!

www.vipfamiljen.se/
  • Pigeon

Hittade denna tråden, jag funderar på att göra exakt samma resa som ts, fast nu i september. Nån som varit på Legoland i september och vet hur det är? Är det trist sådär i eftersäsong?

Och ts, om du fortfarande kollar hit ibland... hur var din resa? Var ni nöjda med lalandia?

• Mamma 04 och 06

Vi var hur nöjda som helst. Legoland var underbart kul. Mina killar, 4 och 6 år, tyckte nog att upplevelsebadet var minst lika bra som Legoland!

Fast lite svårt att hinna med allt på två dagar,så vi bokade en natt till när vi väl var där. Det kostade typ 2700 kr extra om jag minns rätt (gick inte att boka via nätet, eftersom det bara finns paket om ett visst antal nätter som säljs där). Sedan var pojkarna rätt trötta (och vi också!).

Dock lite långt att gå till själva Lalandia centret från huset. Tåget gick från själva campingen, men bara varje halvtimme.

Det var molnigt ena dagen och lite regn andra dagen. Men perfekt, eftersom det inte var några köer alls och man kunde se sig om i minilegolandet utan att störas av folk.

Vi åker nog nästa år igen vid samma tidpunkt, dvs maj eller juni.

Svar på tråden Bästa tid åka till Legoland? Bra boende?