• Impartial

Samsovning, hur törs man?

Hej,

vi har en son som är fem månader och jag tycker att det verkar så mysigt - och bekvämt - med samsovning. Samtidigt så har jag varit alldeles för rädd för PSD och andra olyckor - att han ska svepas in i täcket, att vi ska rulla på honom etc - för att våga. Men nu när han börjar bli lite större kanske vi skulle kunna testa... fast det kanske är att gå åt fel håll nu när han snart bör lära sig att somna och sova ensam?

Ni som samsover med era barn, är ni inte rädda för olyckor och PSD eller hur resonerar ni?

• Svar på tråden Samsovning, hur törs man?
  • Eisa

Det finns ingen ålder de "bör" lära sig sova ensamma i.

Jag resonerade såhär: Det går nog bra

Har lite risktagargener i blodet.

• April Mamma

Han är ju rätt stor vid 5 mån så det är nog ingen fara...men kanske "dumt" om du vill att han ska sova i sin säng snart..
    Min yngsta på 9 mån sover mest i sin säng, har alltid gjort. Men till o från så sover han brevid mig om han har varit krasslig osv så att man har mer koll =)

• Charmeuse
    Impartial skrev 2010-04-05 17:48:40 följande:
    Hej, vi har en son som är fem månader och jag tycker att det verkar så mysigt - och bekvämt - med samsovning. Samtidigt så har jag varit alldeles för rädd för PSD och andra olyckor - att han ska svepas in i täcket, att vi ska rulla på honom etc - för att våga. Men nu när han börjar bli lite större kanske vi skulle kunna testa... fast det kanske är att gå åt fel håll nu när han snart bör lära sig att somna och sova ensam? Ni som samsover med era barn, är ni inte rädda för olyckor och PSD eller hur resonerar ni?
    Jag inbillade mig att jag skulle få sova själv på nätterna men så blev det inte. Min mamma tjatade om att är det inte farligt. Men kan säga att man sover så obekvämt och barnet är ändå så pass stort så jag vet inte hur man skulle lyckas kväva det.

Men om ditt barn redan vant sig att sova själv i princip behöver ni väl inte samsova. Varför vill fu göra det?
  • Impartial
    Charmeuse skrev 2010-04-05 17:54:28 följande:
    Jag inbillade mig att jag skulle få sova själv på nätterna men så blev det inte. Min mamma tjatade om att är det inte farligt. Men kan säga att man sover så obekvämt och barnet är ändå så pass stort så jag vet inte hur man skulle lyckas kväva det. Men om ditt barn redan vant sig att sova själv i princip behöver ni väl inte samsova. Varför vill fu göra det?
    Mest för att han vaknar så grymt tidigt och har lättare att somna om ifall han får sova med oss då. Och så är det ju såå mysigt att ha honom i sängen...
  • lövet2

Nej, det har inte varit några problem, utan vi har haft barnen hos oss från födseln. Jag skulle snarare säga "Hur törs man låta bli?". Minsta fel med babyn märker man direkt! Får babyn feber vaknar jag av att något känns galet. Rosslande andning eller smågnäll samma sak.
    Och nej, barnen har inte sovit under mitt täcke, så det har aldrig varit någon risk för att de skulle hamna under. Egen kudde och egen filt i mitten på dubbelsängen ...

• Charmeuse
    Impartial skrev 2010-04-05 17:58:14 följande:
    Mest för att han vaknar så grymt tidigt och har lättare att somna om ifall han får sova med oss då. Och så är det ju såå mysigt att ha honom i sängen...
    Ja det är klart att det är mysigt Men usch vad ont i axlar och nacke man fick...
  • sarap1978

Lägg barnet i  mitten, egen kudde, egen filt ( som skrivet ovan ) och gör även en liten barriär runt om du vill. Så ni har lite gränser eller vad man ska säga.
    Min 6 veckors sover ibland flera timmar på min mage i sängen om natten. Annars precis brevid, kanske en 20 cm ifrån typ.
    Och JA, det är supermysigt att sova med sina barn.

• 071001

Vi hade inte en tanke på PSD får jag erkänna. Det var både mysigt och praktiskt att ha henne mellan oss. Tre år senare är hon vid liv och kvar mellan oss.

• MikuAndSaraLi

Min dotter föddes i början av sommaren (293 Maj) så det var ju jättevarmt ute.
    Så jag hade bara ett tunt lakan uppdraget till höften. Hon fick ha en egen liten filt.
    Och hon sover fortfarande med mej - hon blir 11 månader nu ^.^
    (visserligen försöker vi vänja henne vid egen säng som står bredvid min - men funkar bara i perioder)
    Men jag tycker det är helt okej. Såvitt man itne tagit sömntabletter eller har för vana att dricka innan läggdags.
    Jag var en sån som rörde mycket på mej i sömnen förut.
    Det är jag itne längre.
    Fast min dotter fick nog min armbåge i huvet ett par gånger i början.
    Det var som att kroppen ställde in sej på att "Okej, nu ligger en liten bebis här bredvid. Ligg alldeles stilla, nu!"

Jag resonerar också som så: Det går nog bra.
    Man brukar ju vakna ett par gånger under natten och kan ha koll =)

• Mandragora

Risken för PSD är betydligt mindre om man samsover.

shakti.blogg.se | Awesomeness now has a name. Let me introduce myself.
Svar på tråden Samsovning, hur törs man?