• malush

Ni som inte använder våtservetter och inte har skötbordet i badrummet

Vi kommer inte använda våtservetter till den kommande bebisen. Nu när vi håller på och preparerar lite undrar jag - vad har ni som ej använder våtservetter och inte har skötbordet i badrummet för rutiner? Behöver tips på smidiga sätt (så vi vet lite mer vad som behövs till skötbordet och så.)

Bf ♥100723♥
  • Svar på tråden Ni som inte använder våtservetter och inte har skötbordet i badrummet
  • Tokern

JAg väter en bunte torra tvättlappar i lite vatten, kramar ut och förvara i en liten fryspåse. Sen byter vi där vi råkar befinna oss i huset, på en bit plastad frotté. Supersmidigt!

• modestyclara

apotekets olivolja och mjuka trasor, ett tips är också att lyssna på barnets signaler från början och sätta det på potta/hålla det över handfat eller toalett efter mat och sömn. Då slipper man att barnet bajsar i blöjor och då behövs nästan ingen rengöring på skötbord.

• lövet2

Stort badlakan ihopvikt blir en bra grund för ett mobilt skötbord. Plastfrotté och handduk ovanpå, som byts vid behov. En liten skål för vatten och en stor hög med tvättlappar i frotté (billigast att göra själv av en gammal handduk). Själv lägger jag alltid ut skötbädden på golvet, för då kan jag lämna babyn där medan jag hämtar vatten och även efter blöjbytet när jag sköljer ur grejorna.

• Solkattan

Hej!
    Vi har skötbordet i sovrummet...
    Har en liten plastskål som jag springer in i badrummet o fyller med ljummet vatten då det är dags att byta. Skålen har jag lite "fult" ställt på fönsterbrädan. Köpte en värmeplatta på Kjell o compani som jag tänkt att ställa en keramikskål på så vattnet höll sig ljummet under natten. ( ska visst funka som koppvärmare ). Dock fungerade det inte alls... :(.
    Efter 3-4 månader så fick jag höra av BVC att det inte var nödvändigt att byta på nätterna...
    Hade även en termos på fönsterbrädet ett tag med ljummet vatten. Men upptäckte att det var jobbigt att skruva av korken osv under natten. Kanske hade en pumptermos fungerat bra?
    Köper tvåskikts servetter på Lidl.. 11.90 per ask 150 st. Enklare än att försöka dra av papper ifrån en toa/köksrulle. Har alltid 4-5 askar stående i städkåpet. Placerat ask på köksbordet o vardagsrumsbordet. Bara att slita till sig en servett när spyan eller annat drägel kommer ... :).
    Har det billigaste skötbordet ifrån Ikea (Snigel). Målat det i samma gråa färg som vägen. Samt satt upp gråmönstrat vaxduk på sidorna. I skötbordet har jag Ikeas små handdukar som jag lägger just bara för rumpan på bebisen. OM det blir bajs på under lägget så behöver jag inte byta hela underlaget udan bara just handduken...

• Trillian80

Vi har ett skötbord i sonens sovrum, och när han ska ha ny blöja så har vi en bunke som vi fyller med varmt vatten och har i några droppar barnolja. Och så tvättlappar på det, done :)
    Vi har även en skötbädd som man kan lägga lite varstans, och efter bad och så byter vi på badrumsmattan.

Läste här ovan om någon som har servetter till spyor.. Vi har en kräkbebis, så vi har införskaffat måååånga små handdukar. Lite snällare mot ansiktet än en servett. :)
    Och jag brukar lägga en tvättlapp under rumpan ifall det är en bajsblöja, annars lägger jag bara den nya blöjan direkt under (innan jag tagit av den gamla), så riskerar jag inte att smutsa ned skötbädden. Har förresten alltid en ren handduk på skötbädden... (Har ganska många handdukar hemma, hehe)

• Trillian80

Kan tillägga att vi väääldigt sällan byter blöja på natten. Pampers har ju nattblöjor som funkar bra i 12 timmar, om det inte är bajs eller vääldigt mycket kiss.
    Om blöjan skulle behöva bytas på natten (vår son är 3,5 månad och det händer nog MAX 1 gg/veckan) så kan man ju använda våtservetter. Om det bara är kiss behöver du ju inte ens torka, du gör ju ändå rent där nere vid morgonskötningen :)

• ELMK

jag tar av blöjan inne i badrummet sköljer av rumpan i handfatet och går sedan in i sovrummet med elias och sätter på blöja på skötbordet, på det sättet får han lufta rumpan en stund också!

Elias 090109, BF 100525
  • Esprie

Hej Här hemma har vi skötbord i badrummet men det är en bit mellan skötbordet och handfatet. Vi har skumtvättlappar (finns på coop, ica, willys) river av dem på hälften tar ett gäng och blöter sedan byter jag

på landet har jag likadana tvättlappar en skål och en termos men ljummet vatten i . fungerar utmärkt.

• luckyme83

jag bytte bara blöja på natten när sonen åt mat på natten..då bytte jag i sängen..om det inte var bajs då fick jag gå till badrummet..han slutade äta när han var 6 veckor och då bytte jag blöjan på morgonen...(han bajsade aldrig på natten då )
    har inte skötbordet så jag kommer åt rinnande vatten..
    jag har en liten plastbytta med vatten i och lite olja som jag blöter mina tvättlappar..
    använder bara euroshoppers tvättlappar..

• malush

Hur gör ni med ev. illaluktande frottétvättlappar efteråt? Har ni en såndär väl försluten papperskorg eller läggs det direkt i tvätten?

Bf ♥100723♥
Svar på tråden Ni som inte använder våtservetter och inte har skötbordet i badrummet