• lolo21

Allergitråden

Läser o läser o lär mig massor, denna tråden e bäst! Glad

Min lilla Lova tkr jag peppar peppar har blivit lite bättre efter mjölk&sojafritt. Hon är mindre skrikig på kvällarna, även om det varierar, men framförallt så blir hon oftast nöjd när hon har ammat, inte superarg som förut. Nu kan hon släppa bröstet och bara le:) Det hände inte innan! Och snacken har hon blivit, man ska prata o skratta med henne hela tiden:)

Kräkande har inte blivit bättre dock, men vi är ju lite inne på om det är reflux också. Det kanske tar längre tid innan det blir bättre med kräkningar just? Eller så får vi vänja oss vid att ha en super-kräkare.

Men om hon fortsätter vara bättre så var det ju mjölken hon inte tålde. Eftersom jag helammar så finns väl ingen anledning att provocera? Inte på länge iaf? För vi vill ju ändå inte ha ngn mjölkfri ersättning. *vill aldrig in i neocate-livsmedelshänvisnings-distansapotek-strul-strul-strul igen* Lider med er som kämpar med det! Vi hade det såå kämpigt med sonens mat så tack o lov att amningen funkar nu. Kan man amma för alltid? ;P

• lolo21

Skriver inte så ofta men läser och lär! Ni är såå duktiga som kämpar allihop {#emotions_dlg.flower}

Min Lova är en helt annan bebis sen jag slutade med mjölk - underbart! idag har jag dessutom hittat mjölkfri choklad, helgen är räddad:)

• lolo21

Hej igen
    Jag har en fråga. Lova kräks fortf _massor_. Vi misstänker ju reflux delvis därför. Men hur mkt är ok att de sätter i halsen? Hon sätter i halsen ordentligt 9 ggr av 10 när hon har ammat. Idag hörde man hur hon drog ner kräks fel och fick väsande pipande andning:( På BVC säger de bara att så små inte kan sätta i halsen, men det är ju uppenbart fel.. Är det ngn annan allergi som kan ge dessa mastodontkräkningar och har ni något bra tips?

• lolo21

Hmm min stora kille som vart allergisk mot mjölk, soja o ägg när han var liten, men som nu tål allt, har fått ett utslag i nacken som inte ger med sig.. Nästan som eksem. Har smörjt med miniderm, det är torrt. Hoppas det är någon hudreaktion på nåt, vill inte börja om med alla allergier hos honom! Han är tre och ett halvt.

Ni som ammar/ammat o har allergiska barn, har ni väntat längre med smakisar och gröt o dyl? Jag ammar helt och vill verkligen inte börja med annan mat på läänge än, men hur har ni tänkt? Bebis är bara 2,5 mån så det dröjer ju tack o lov än så länge.

• lolo21
    Kavat skrev 2011-03-28 10:10:53 följande:
    Jag helammade till han var 6 mån.
    Nu när han snart är 8 månader äter han Neocate, rapsolja, rismjöls-gröt, Carlshamns risdryck, Vårgårda puffat ris, kokt ris, potatis, Carlshams flytande margarin, sötpotatis, palsternacka och nötkött. Jag ammar än till hälften ungefär men försöker ge så att han blir mätt dagtid, Neocatevälling och mat då. Om Neocaten kommer någon gång så var egentligen tanken att sluta amma snart då jag själv inte mår så bra längre på denna kosten sedan jag tog bort lax och omega3. Men vi får se hur det går, ska testa linfröolja nu och se om det har någon effekt... Känns oerhört trist att "tvingas" sluta amma.

Men vi har ju haft väldigt speciellt med honom under hela tiden då han reagerat på så mycket under amningen och även har reflux och jag äter lite utökad och förminskad baskost nu.

Håller tummarna att det inte är allergi.  Nacken, det är ingen mössa eller lapp från overall eller liknande som ligger och skaver?
    Oj ja det låter tufft för dej att äta så speciell kost! Har ni fått utslag på test eller har ni märkt reaktioner "bara"? Vet att med Wille så fick vi aldrig utslag på test, men han var ju lika allergisk för det.. Åh detta strul med neocate, jag minns det alltför väl! Hoppas ni får den snart o att ni kan få till ett bra avslut på amningen.
  • lolo21
    Kavat skrev 2011-03-28 12:26:49 följande:
    Glömde ju säga hur vi tänkt. Jag har ju varit hos de andra barnens allergiläkare och haft dietistkontakt rättså mycket så visste ju innan han kom att risken fanns att han skulle vara lika allergisk som sina syskon och jag ville ha en glad och nöjd bebis så när han började få eksem, blåsor och andra tecken på allergi så plockade jag bort saker allt eftersom. Skrev matdagbok dagligen i fem månader och till och från än i dag.

Vi gjorde rast nyligen och det visade inget och jag är inte förvånad, med tanke på de andra barnen. Men hade gissat att det skulle visa på torsk och kanske ägg. Men ägg äter vi inte alls hemma och inte torsk heller, så det är väl egentligen inga problem att utesluta det de andra barnen inte tål. Men sen tillkommer ju vitlök, chili och lite annat som vi märkt stora reaktioner på. Sen tror inte jag själv att han är allergisk mot allt, men jag har helt enkelt inte orkat försöka med vissa saker då jag inte har behov av att äta det nu. Nu försöker jag hålla min kost konstant och utöka hans..

Jo, angående smakisar och så, så har jag väl varit extra försiktig med mat till honom. En vecka per födoämne. Och alltid rena saker först. Alltså rent rist t.ex och inte Sempers risvälling osv. Något lärde jag mig i alla fall med mellansonen.
    Det låter ungefär som jag har tänkt. Matdagbok är så bra. Huua jag vill inte börja med smakisar, tuur att det är läänge kvar! Man behöver ju inte börja förrän till hösten kanske... eller vintern;P
  • lolo21

Hej
    Nu får ni gärna hjälpa mig att klura ut vad min lilla Lova kan ha reaktion på. Jag helammar. Ikväll har hon skrikit och gråtit massor, och verkat haft ont i magen som det var innan vi slutade med mjölk. Vad kan hon reagera på tro? Hon har vart röd på ögonlocken hela dagen o det har blivit värre under kvällen, nu har hon röda prickar under ögat också. Igår åt jag rotruktssoppa med tomapuré i, kan det vara det tro? Idag har jag ätit broccolisoppa med purjolök, grönsaksfond och i-mat. Åt en äggmacka för ca 4 tim sen, kan det vara ägg, men det har jag ätit massor innan utan att hon reagerat? Det enda "nya" som jag kan se det, är broccoli och tomatpuré, och då känns väl tomatpuré mer troligt? Tänkte visa upp hennes ögon på BVC i morgon om det inte blir bättre under natten. Läskigt just vid ögonen.

• lolo21
    2små2stora skrev 2011-03-29 20:53:49 följande:
    Broccoli och purjolök kan absolut ge magknip.
    Hmm jaa det är klart. Tänkte på om det kan vara orsaken till de röda ögonlocken? Jag tänker liksom tomat-reaktion för att hon blev så röd, men det kanske är fel tänkt..
  • lolo21
    Tibell skrev 2011-03-29 21:21:40 följande:
    Vi har satt tillbaka hennes underhållsdos igen och märker redan skillnad =) inga som helst indragningar när hon sover i allafall... såå skönt men samtidigt så tråkigt att inse att hon måste ha sina mediciner daligen, oavsett förkylning eller inte =(
    kan ju skriva som uppmuntrande att min Wille, nu 3,5, hade jättejobbigt med sin astma tidigare. Vi var tvugna att ge massor med mediciner varje dag. Men så växte han och astman blev bättre, vi åkte till solen på vintern:) och behövde bara underhållsdos pulmicort och vips behövde han inte det heller! Så det kan växa bort:)
  • lolo21
    Kavat skrev 2011-03-29 21:52:12 följande:
    Broccoli, ägg, purjo ja det är mycket som kan ge prickar/rödhet. Allergisk reaktion så är det ju ägg som är vanligast gissar jag. Och en allergi kan uppstå när som helst, utan att du märkt det tidigare.
    Tomatpuré? Äter du aldrig ketshup eller rå tomat som grönsak?
    Imat är havre, äter du det annars?
    Grönsaksfond, kan väl vara vad som helst i. Har du ingredietnser? Selleri? (Finns även i Heinz ketshup om du äter den.)
    Spånar bara...

Hoppas hon blir bättre snabbt!
    Jaa det är ju så mkt hon kan ha reagerat på.. Joo tomat som grönsak och ketchup har jag ju ätit innan, tänkte mer om det var mer koncentrerat i tomatpurén. Havre äter jag annars men inte havremjölk o dyl utan rismjölk. Grönsaksfonden har jag ätit jätteofta så den tror jag inte det är, men man vet ju aldrig.. Och ägg ja. Jag vill helst inte att det ska vara ägg;P Det är såå svårt att utesluta både mjölk o ägg tkr jag, spec när man inte äter kött, bara fisk. Men huvudsaken är ju att Lova mår bra såklart. Sen tänker jag på tidsaspekten. Det som låg närmast i tid innan magontet var äggmacka, och innan det purjo&broccoli. Dagarna innan hade jag ätit soppan med tomatpuré, men borde hon inte reagerat på det redan första dagen jag åt den isf? Hur långt efter man ätit ngt brukar reaktionen komma? Gaaah ju mer jag tänker på det desto mer förvirrad blir jag. Amningshjärna hjälper ju inte till direkt!
Svar på tråden Allergitråden