• lolo21

Allergitråden

Sent igår kväll var vi hemma efter en låång dag på barn. De kollade crp och salter som såg bra ut. Sen misstänkte de en förträgning i magsäcken och gjorde UL mage, men det visade inget tack o lov. Så de hittade ingen förklaring. Vi hade fått stanna kvar men eftersom det inte blivit värre så åkte vi hem med storebror och pappan sent på kvällen. I natt har hon sovit och på morgonen kräkts, men bara efter amning och inte lika mkt. Vi hoppas på bättring nu! Om läget förvärrades fick vi order om att åka in igen.

Alla läkare och ssk vi träffade var såå positiva till amning! Vi ammade när de stack henne i foten, vi ammade precis innan rtg, vi ammade överallt o hela tiden, och alla hade bara bra saker att säga. Jag fick massor av beröm av överläkaren på barn eftersom jag trots allt kräkande lyckats hålla hennes salter i så bra balans- tack bröstmjölken säger jag

• lolo21
    Kavat skrev 2011-04-19 07:45:35 följande:
    Vad skönt att det såg ok ut! En fundering bara... Kan du äta något mer som hon inte tål? Ni har inte fått testa reflux-medicin?
    Jaa du jag har också funderat om det är ngt mer hon inte tål eller vad det är. Nej vi har inte fått testa refluxmedicin men om det inte blir bättre nu så ska jag ta upp det med läkaren. Känns ju misstänkt mkt som reflux!
  • lolo21
    Kavat skrev 2011-04-19 10:34:34 följande:
    Läste i kapp lite här nu, har febern försvunnit? Är det bara att hon kräks massor? Hur mår hon annars nu.

Kan väl säga så här med tanke på allergier/intoleranser och reflux. Medicin hjälper absolut mot allt. MEN det innebär också att ett av allergisymptomen minskar på refluxmedicin. Alltså hon kommer med största sannorlikhet spy mindre, men magont, sömnstörningar, feber, astma och ja, alla andra biverkningar på allergi/intolerans finns ju kvar och kan därmed bli värre också, eftersom den största tydliga reaktionen minskas.

Åt själv Losec för 15 år sedan för "kraftig magkatarr" som jag idag starkt misstänker var glutenintolerans. Jag blev så klart bättre, men har sedan dess alltid trott att jag bara haft "magkatarr" som gjort mig dålig.

Liten spyr också mer utan medicin, men får han dessutom i sig saker han inte tål spyr han ännu mer.

Äter du mycket ägg? Soja/baljväxter? Vete/havre? Ja, vad äter du?
    Vi utesluter mjölk, ägg, soja, jordgubbar, tomatpure och broccoli. Kloka tankar om medicin, tack! Febern har försvunnit, nu kräks hon massor och sover mkt mer än vad hon brukar. Jaa du vad äter jag;P Lingonbröd till frukost m carlshamns mjölkfria, banan, digestivekex (ägg o mjölkfria). Lunch kankse pasta/ris/potatis och fisk/kyckling. Äter inget annat kött. Middag ngn annan lagad mat. Använder carlshamns rismjölk. Kvällsmat lingonmacka/hembakat bröd, havregrynsgröt med hemlagat äppelmos. Typ så äter jag.
  • lolo21

Kan Lova vara allergisk mot sin pappa? Flört igår gick han o bar henne liggandes på armen, hon skulle sova, och sen var hon superröd på kinden,  och likadant en gång till när pappa burit. Konstigt!

Tänkte fråga er som vet allt; nån bra hostmedicin till treåring? Min Wille hostar heeela nätterna, lite småkrupp. Vi har lepethon hemma men den har ju inga roliga biverkningar..

• lolo21

Älsklingen87: Åh hoppas det håller sig ganska lugnt, så jobbigt när de får i sig de de inte tål!
    På tal om små skruttbarn, min wille vägde 8 kilo vid ettårskollen. Nu är han 3,5 och väger 13, och är 87 kort.  Vi går på tillväxtkoller på barn och ev blir det behandling med tillväxthormoner när han fyllt fyra.

Hmm min gosse har ju hostat o snorat som en galning, fast även på nätterna, lite krupp, men jag tror det är förkylning o inte pollen.. eller jag hoppas på det;P

• lolo21
    The Luckiest skrev 2011-04-26 21:32:52 följande:
    Allt är ju inte utrett utan vi håller på med provokation för det visade inte på pricktest. Men just nu undviker vi ägg,soja,mjölk,vete,råg o havre...
    *vinkar* Heeej vännen!
  • lolo21

2 veckor efter vacc och lova blir _inte_ bättre med sina kräkningar.. Nu följer hon kurvan precis, innan har hon haft god marginal. Huvudmåttet gick neråt på kurvan Rynkar på näsan Hon är iaf mer vaken. Hon helammas, ammar ofta ofta tack  lov, kissar bra o bajsar massor. Vad kan det vara, jag blir tookig snart. De gjorde ju UL på hennes mage på barn förra veckan som såg bra ut, lika med crp o salter. BVC tyckte jag kunde prova att ge henne potatis Obestämd för hon kräks så mkt, och vatten i _nappflaska_ om hon får ont i halsen av allt kräkande. Snacka om råd som kan sabba en amning illa kvickt. Lova är tre månader! Jaa jisses.

Nu blir det matdagbok och se vad som är boven. BVC tycker att jag skuldbelägger mig själv och säger att det bara finns evidens för att mjölken överförs så det kan orsaka allergi genom amning.. jag kanske kunde visa henne denna tråden Flört

mitrandhil: Det var tråkigt att höra, hoppas det löser sig till det bästa, KRAM.

• lolo21

K kavat- Krya på sig liten! Vi har åkt in o inhalerat flera gånger med wille, astma och falsk krupp och feberkramp.  Tycker det är bra, ibland har vi dock åkt in lite sent så det blivit bråttom när vi kommit.. då känner man sig som en dålig mamma, men man blir ju så van att de alltid låter som ett tåg när de andas.. sen tog de bort mandlarna och vips så försvann besvären! helt galet. det ska inte hänga ihop säger läkarna, men mig gör det inget, jag är bara glad att det försvunnit, just nu iaf.

• lolo21

Läser och läser, oj vad ni skriver! Här är vi på tredje veckan med status quo i kräkningar.

Vifrån landet: Fyy vad jobbigt! Stackars din lille kille, ni måste få hjälp nu ju! *skickar stora kramar* Känner så väl igen de där med att man blir alltför van vid hur de låter, så man tkr inte det är så farligt, och så kommer ngn annan och tkr det låter jättehemskt.. Hoppas ni får komma in nu på bumsen! Sitta still inne är väl inget som barn har lust med, då är det nåt som inte stämmer ju, stackars skrutten!

K Kavat: Missade hur det gått för din lille med andningen sen? Hinner inte alltid med i svängarna;P

Theluckiest: Hur mår E? Har ni provat ngt mer eller har ni fortf paus efter havren?

• lolo21
    t0va skrev 2011-05-04 16:01:05 följande:
    Hur fort kan eksem försvinna? Idag var theo väldigt röd över hela kinderna, han hade då varit vaken ca 1.5timme men hunnit leta upp och stoppat i sig en kaninbajs. Han tuggade så nöjd... Sen gick vi till köpcentrumet och på spårvagnen såg jag att han inte alls var lika röd längre, det var stor skillnad. På förmiddagen var han varm och knallröd. 

Sen gick vi in på mcdonalds för jag var hungrig då blev han lite röd igen men inte så knallröd.

Kan det skifta så fort ifall man kommer ifrån det som skapar eksemet? Kanske är kaninerna också, tror på mer eftersom han får det på ställen utan kanin också. Han var jätteröd och varm redan innan vi hade ätit frukost, så han hade bara legat på golvet och lekt.  
    Alltså här kommer en väldigt enkel, och kanske lite dum teori Oskyldig men det var inte kylan ute som gjorde honom mer röd? Wille blir jätteröd o torr, nästan läderaktig, på kinderna när det är såhär kallt. Bara en tanke:)
  • lolo21

The luckiest: Men fyy vad jobbigt, stackars E och er! Rynkar på näsan Hoppas hon är bättre nu? Skit när det blir så, och skit när man inte vet vad det beror på! Kan det vart majsen eller vad tror ni?

Huua vad många verkar ha det jobbigt nu, massor med kramar till er Nalle

• lolo21
    The Luckiest skrev 2011-05-08 09:48:30 följande:
    Ja det är bättre nu. Vet inte vad det kan varit, men majs? hon har ju ätit majskrokar hela tiden samt majsbröd. Usch jag vet inte.. Hur är det med L då? Och hur gick dopet? var hon frisk o så?
    Skönt att det är bättre! Nej det verkar ju skumt om det skulle vara majs då.. Tack, dopet gick bra:) Peppar peppar tkr jag hon kräkts lite mindre nu. Vägning på BVC i morgon.
  • lolo21

Är det nån av er som har nexium till era barn? Hur tkr ni det funkar isf? Jag var hos läkaren igår och han skrev ut nexium eftersom jag redan ätit maxdos losec så länge och det inte har hjälpt. (chrons, magkatarr, illamående, noll aptit.)

Läkaren var väldigt bra på barnallergier Flörtjag hade ju Lova med mig så det blev en genomgång av henne med.

• lolo21
    mithrandil skrev 2011-05-12 20:42:56 följande:
    efterätt och eller godis.
    En mumsig kladdkaka (såklart utan ägg och med rismjölk) och när den svalnat, bred på ett tjockt lager med smält mjölkfri choklad. Låt stelna i kylen och garnera med färska jordgubbar, mums! Kyss
  • lolo21
    The Luckiest: Hur har det gått med E? Hörde att ni provade ägg nu? :)
  • lolo21

Jag har just googlat mig till att jag kan äta mjölksyra! Jag trodde det var mjölk i det så jag har undvikit det, men så är ju inte fallet. Sköönt, nu finns det en fond jag kan ha i sås och en god kall sås jag ska köpa. Mums! :)

The luckiest: När är det E fyller ett? Tänk vad tiden gått fort! Jaa hon var ju lite febrig sa T när vi sågs på Skälby. H'ärligt att det verkar funka ok med ägg, det gör ju jättestor skillnad! Håller tummarna att det fortsätter bra nu:)

• lolo21
    Jag har en liten skrutta på 5 mån som har fått sin första portion skrädmjölsgröt
    Den gjorde jag på rismjölk och lät aprikoser koka med för smak och järn. Men på rismjölken står att den inte är lämplig till spädbarn eftersom den inte innehåller de näringsämnen som spädbarn behöver Kan man trots detta använda den i matlagning? Jag tänker eftersom jag ammar fritt så får hon väl i sig all näring hon behöver ändå? Jag vill helst inte använda havremjölk för mycket..

Och så detta med smör. Idag lagade jag mannagrynsgröt på rismjölk, mangobitar fick koka med för smaken, och så lite mjölkfritt smör. Men sen kom jag på att egentligen ska man väl ha osaltat smör? Men finns det verkligen mjölkfritt osaltat smör
  • lolo21

Älsklingen: Oj hjälp vilken skillnad! Lilla skrutt.

Svar på tråden Allergitråden