Inlägg från: skånegås |Visa alla inlägg
  • skånegås

Allergitråden

Kavat skrev 2011-05-28 19:04:10 följande:
    Absolut tagit bort och dokumenterat och sedan ev. provocerat om ni nu inte är säkra.
    Visst är de klättriga och så, men barn som är ledsna och sura finns inte egentligen säger jag om de inte mår dåligt på något sätt....
    Inte att man alltid kan ha glada barn och alla barn är lednsa då och då men de ska inte gå runt och vara griniga hela dagarna då hade jag börjat misstänka att något är fel...

Måste även inflika att det är helt underbart att ha en bebis som är helt underbart glad och inte allergisk (får i sig det han inte tål)! Solig
    Vi fattar inte här hemma att vi har haft två bebisar med allergier innan och vad det innebar för deras humör och sätt att vara. Känns oerhört trist att vi "missade" deras bebistid och är sjukt arg på BVC för deras idiotiska miss och dåliga råd att de inte kunde vara allergiska. Men det är ingen idé att hänga läpp nu. Men njuter oerhört mycket av vår lilla glada och goa kille här hemma! Hjärta
    Av de stora också förstås men de är 4 och 6 snart och underbara de med, men inte bebisar längre.
    Ja visst är det underbart och fantastiskt när man kommer på det Vår lilla är också bara glad och nöjd sedan några dagar. Själv äter jag varken ägg mjölk eller soja. Lite klurigt när  man inte är hemma men dagarna går inte längre åt till att söva och trösta. Vi kan börja göra roliga saker igen

En fråga bara, ni som är allergiska mot ägg äter ni kaviar?? och mjölkprotein finns kvar i kroppen i 2 veckor, är det samma med soja och ägg??
  • skånegås
    annakoh1209 skrev 2011-09-02 12:24:48 följande:
    min läkare ringde imorse och berättade om provsvaren till en viss del

jag är inte pollenallergiker, pälsdjursallergiker, eller allergisk emot någon form av blommor

men jag får tyvärr vänta en vecka till innan jag får reda på vilket födoämne jag reagerar på det kunde hon inte mig svar på idag ,nu blir jag väldigt rädd, hur ska jag våga äta allt?

hur ska jag våga känna mig trygg i vad jag äter under den veckan jag väntar på svaret?  
    MIn läkare sa att proverna visar inte på varken pollen eller pälsdjursallergi, men du kan ju vara allergisk mot det ändå, det verkar ju som det... Så klok blev man av det...

Hej! Har en son på 5 mån som är allergisk mot soja- och mjölkprotein. Jag ammar nästan helt, han har börjat gnaga på lite frukt och grönsaker. Sonen reagerar först tre dygn efter att jag ätit något olämpligt, finns det fler här med så sena reaktioner??
  • skånegås

Ja hur allvarligt det är beror väl på symtomen man får. Lite kli i ögonen är kanske inte så allvarligt kanske, men svullnar halsen igen... Sen är det ju inte säkert att det hjälper att testa. Man kan ju vara allergisk även om testerna inte visar det, så som jag uppenbarligen är. Clarityn är för mig som värsta dopingpreparatet Orkar hur mycket som helst. Det var jättehäftigt när jag provade första gången för 1,5 år sedan. Efter en halvtimme började det pirra i halsen och jag blev rädd att jag skulle svullna igen, men en kvart senare var det helt fantastiskt, jag kunde andas helt utan att anstränga mig Att springa min vanliga halvmilsrunda gjorde mig inte ens andfådd!!!

Fick tydligen inte ta det nu när jag ammar bara.. så jag fick antihistaminnässpray (rekordlångt ord ) som jag blir supertrött av Så i år försöker jag klara mig utan. Men själv tror jag det är lite katt (har en här hemma), lite pollen (slutet av april-maj) och gråbo. Är det björkpollen som finns då och ger korsreaktion med gråbo?

• skånegås
    2små2stora skrev 2011-09-07 14:06:55 följande:
    Då var första lunchen på dagis avklarad. Och efter vilan är W helt rödprickig i munnen, på tungan och läpparna. Frågan är av vad? De fick stekt falukorv och pulvermos till lunch.
    Usch!! Fasar för att lämna min på dagis innan allergierna växt bort... Vet du något W inte tål?
  • skånegås
    2små2stora skrev 2011-09-07 14:32:42 följande:
    Han är allergisk på ägg och verkar även reagera på mango
    Det finns ju inte i mos och korv... Min son reagerade med att bli röd runt munnen av kanel. Det finns i vissa ketchupsorter. De kanske har annan på dagis mot hemma??
  • skånegås
    Miralicia skrev 2011-09-07 16:57:44 följande:
    Hur steks korven funderar jag på? Är det ett större kök så kanske de använder sig av ett stekbord istället för stekpannor och att det där stekts annat också tidigare (som tex ägg till pytt i panna eller panerade saker där paneringen är med ägg). De diskas ju inte direkt på vanligt vis utan till stor del "skrapas" rent. Så om det inte är någon som tänkt sig för så kan de ju ha missat att tänka på att det har varit annat med ägg som stekts på stekbordet. Eller liknande resonemang med tex stekpanna i gjutjärn som inte ska diskas med diskmedel utan bara vatten och att det då kan finnas kvar allergener från sånt som tillagats tidigare.

Eller korven, att det verkligen var riktig falukorv och inte någon annan falukorvsliknande korv - typ lantkorv eller något likande som ser lika dan ut men där innehållet skiljer sig en del åt mot vanlig falukorv (som ju är namnskyddad) så att det kan vara något i korven.

Sen pulvermos är det ju vanligtvis mjölk i men det antar jag att han äter i andra sammanhang, men även kryddor som svartpeppar och ibland även muskot är inte helt ovanligt (vet att en föreläsare jag hade berättade om ett patientfall som han hade haft och där barnet alltid blev dåligt av pulvermos men inte av potatis i andra former eller hemlagat mos, men det tog ett tag innan de kom fram till och kunde konstatera att det faktiskt var muskot barnet reagerade på)
    Köpte falukorv i dag som det var muskot i. Så det kan finnas där också...
  • skånegås
    mammatilljames skrev 2011-12-06 21:18:22 följande:
     Nu har vi testat mjölk ett tag, och nu 3e kvällen har sonen fått välling (semper mild havrevälling från 6mån) och det har funkat jättebra. Han har även fått smaka Nestlé's äppelgröt, men det var ingen höjdare. Så nu tål han mjölk och allt går bra. Nu lämnar jag denna tråd ( fast jag inte varit så aktiv här), fast jag kommer kika in lite då och då ändå. Roligt att se hur det går för er, och jag hoppas det kommer gå bra. 

Tack för all hjälp och tips! 
    Jag skulle inte ropa hej än. Men hoppas hoppas!!!
  • skånegås

Hej!
    JAg har en kille 8,5 mån som troligen är mjölkallergisk och reagerar på soja (och kanske baljväxter). Han har fått massor av tänder och det har gnällts och skrikits och sovits dåligt på nätterna. När tänderna slutade komma slutade inte de dåliga nätterna och skriket. Sedan kräktes han av gröt. Både minutris kokt på risdryck och havredryck samt av havregrynsgröt... Riktiga blaffor var det. Så sen tog jag bort all säd och ris under en period. Risgröt har han smakat utan kräkningar, men samtidigt har han ätit dåligt ett par dagar efter det (dagen efter hade alla syskon ont i halsen och ett par dagar senare hade liten ögoninflammation). Och nätterna fungerar bra.

Igår gav pappan liten äppelmos på gröten som jag kan ha spillt vetemjöl i då jag kokade (gjorde det i en av grytorna) och i natt var det LITE mer oroligt och han spydde lite (vilket var längesen). Samtidigt så har jag dragit ner på kolhydrater för egen del också senaste veckan och ätit mindre mjölmat och socker vilket ju ger fetare mjölk och mindre mängd som kanske också påverkar, men igår blev det både kakor och läsk... Idag är han dock gladare än på länge (kan också bero på att hela familjen är samlad...)

Blir lite knäpp av allt det här.. Har inte haft någon kontakt med bvc ang hans allergier då de inte kan så mycket utan mer informerat dem om att han inte tål soja och mjölk. Nu funderar jag, är det någon ide att be om att få göra allergitester eller ska jag försöka prova själv hemma eller???? Blir man hjälpt av tester? KÄnns som att det börjar bli så stort och omfattande.... sen kan det ju bara ha varit magsjuka tänker jag, men annat han åt stannade ju kvar...

Tål han inte säd, ska jag som ammar också utesluta det då??  Jag äter varken mjölk, soja överhuvudtaget eller baljväxter. Huruvida han tål mjölk eller inte har vi inte kunnat testa än pga allt annat gnäll med tänder, förkylningar mm mm. Ägg har han heller aldrig hunnit prova... Då jag helammade mådde han bra bara jag uteslöt mjölk och soja...

Det känns så skönt att få sova hyfsat (var många månader sedan sist och nu har det varit tre bra nätter på raken) så jag törs knappt prova, samtidigt är det jobbigt att hela tiden tänka så på maten särskillt om det är i onödan... Maken sa igår att han tyckte vi skulle prova att ge lillen allt, dvs vanlig mat och jag bröt ihop. Allt man jobbat och ansträngt sig skulle ju bara vara förgäves... HAr en kille på 7år som haft en 6-7 veckors period av hyperaktivitet som gav sig i fredags och jag behöver bara SOVA. Vill inte tänka på något och ORKAR inte riktigt ta tag i det här... Vore så skönt att slippa tänka tänka tänka tänka hela tiden...
    Hjälp! Vad ska jag göra?

• skånegås
    barefoot skrev 2011-12-11 14:43:22 följande:
    Grodan81: Tror du/ni har lärt er massor som kommer att hjälpa er son i framtiden men det är så jobbigt att finslipa en kost. Tycker ni ska göra blodprov och se vad det visar. Det kan hjälpa er och kanske kommer ni att behöva läkarintyg etc i framtiden och alltid bra att ha det på papper. Med vår son ville läkaren endast ta 5 födoämnen på blodprov, vi orkade till slut inte bråka om det så vi bekostade ett privattest på LAB i London och tog över 100 födoämnen och fick veta lite mer... De är olika generösa i olika landsting i denna fråga, hoppas ni har tur! 
    Tack! Ska ringa dem imorgon!
  • skånegås
    barefoot skrev 2011-12-11 14:43:22 följande:
    Grodan81: Tror du/ni har lärt er massor som kommer att hjälpa er son i framtiden men det är så jobbigt att finslipa en kost. Tycker ni ska göra blodprov och se vad det visar. Det kan hjälpa er och kanske kommer ni att behöva läkarintyg etc i framtiden och alltid bra att ha det på papper. Med vår son ville läkaren endast ta 5 födoämnen på blodprov, vi orkade till slut inte bråka om det så vi bekostade ett privattest på LAB i London och tog över 100 födoämnen och fick veta lite mer... De är olika generösa i olika landsting i denna fråga, hoppas ni har tur! 
    Har tänkt... för att kunna prova mot gluten så måste man ge dem det att äta och då kan man ju nästan lika gärna prova själv... riskerar ju sömnen då iaf... Och om allt visar negetivt? Vad gör man då? Provar iaf...

Nja, det får nog vänta ett litet tag tills jag hämtat mig lite.. Nu har liten fått ögoninflammation också, så vaknat och skrikit en gång i natt, men sover ändå mycket bättre än senaste månaderna
Svar på tråden Allergitråden