Inlägg från: skånegås |Visa alla inlägg
  • skånegås

Allergitråden

AAEV skrev 2011-12-13 20:03:24 följande:
    En snabb fråga!!

Dottern har ju (bla) äggallergi och vi har inte provocerat henne mer än en gång, då fick hon yttepyttelite och fick eksem av det. Idag har hon ätit ägg på dagis (medvetet från vår sida) och nyss kräktes hon massor! Hon har ingen feber, det går ingen maginfluensa på dagis (ett barn hade det men det är över en vecka sen). så såklart undrar jag, är det ägget hon kräks av tror ni? Hur reagerar era barn? 
    Min äldsta dotter kräktes av ägg första gången hon åt, men tålde det sen... Annars är kräkning ett vanligt symtom på allergi och med tanke på eksemen så är det nog det...
  • skånegås

En liten fråga... Hur lång tid tar det innan era små blir bra igen när de råkat få i sig något de inte tål??

• skånegås
    t0va skrev 2011-12-14 09:36:58 följande:
    beror på vad det är, mjölk blir en rätt så snabb och kraftig reaktion, tack och lov inget som sätter sig på andningen men han får extrem magsmärta, men på 1-2 dygn så planar det ut, ibland kan han vara lite orolig på kvällarna 3-4dagar efteråt men det är mer undantag. Verkar vara samma med soja/sojasläktingar.

På havre/vete så är det inte lika kraftig reaktion utan mer orolighet och lite magont, diarree/förstoppning, hyperaktivitet och detta kan sitta i kring 1 vecka, ibland upp till 2 innan magen kommit igång ordentligt.
    Tack!
    Funderar på sonen och havre (eller säd.?) Vi plockade ju bort all ur hans mat för ungefär 2 veckor sedan. Efter någon vecka började han sova så bra på nätterna (inte gjort förutom enstaka nätter sen han var 3-4 månader) så nu i helgen fick han tag på ett havregrynspaket......... och har sen sovit dåligt och oroligt igen men även blivit förkyld och syskonen har haft ont i halsen, så man vet ju inte. Hoppas det blir bättre framåt helgen igen då om det skulle vara havren.
  • skånegås
    Prince or Princess skrev 2011-12-14 10:10:19 följande:
    Myntha: okej, det har jag aldrig tänkt på! Hon får ju inget extra fett alls nu, så det kan ju vara extra viktigt! Jag har bara gått efter rek att inte ge stekt mat.. Men om man försiktigt steker dem kanske det funkar! Ska försöka testa rapsolja igen också och se hur det går! Tack för tipset!
    Varför ska man inte ge stekt mat? Det gör vi ju jämt med lök och köttfärssås.....
  • skånegås
    LadyM skrev 2011-12-14 20:47:48 följande:
    Usch vilka tråkiga dagisupplevelser jag läser om i tråden! Gör mig xtra tacksam för att vårt dagis verkligen verkar ta allergigrejjen på allvar! Även om det borde vara en SJÄLVKLARHET.

Idag har vi haft möte med personalen, förskolechefen o kocken, blev såååå glatt överraskad (och lättad!) förskolan lagar sockerfritt, enbart ekologiskt, inga e-nummer, enbart egenuppdrivna kryddor och med fokus på raw food. Galet ambitiöst alltså..

En sjuksköterska har gått igenom allt om maten, reaktioner, mediciner, rutiner m.m. och vi har bestämt att en personal alltid sitter brevid Leo när de äter, de smörjer honom med vaselin kring munnen innan mat, all leos mat tillagas med särskilda kokkärl, stekpannor, redskap m.m.

Pheeeeew.... känner mig mycket lugnare inför dagisstarten!! Är så tacksam att vi verkar hamnat på ett vettigt ställe och blir ledsen och upprörd när jag läser hur man kan bli hanterad om man har otur!
    Härligt!!!!!
  • skånegås
    mithrandil skrev 2011-12-16 15:40:33 följande:
    Liten uppdatering.. 
    Var på dagis och lämnade skitungarna imorse. Blev kvar där ganska länge för Alexander blev av någon okänd orsak väldigt ledsen och han kramade mig så hårt att jag inte hade hjärta att släppa honom. Han som aldrig kramar sin mamma mer än snabba kramar som varar 1-2sek. :)

Alla dagisfröknarna var väldigt trevliga. Log och skrattade, frågade hur det var med mig.
    Herregud. Har det vänt nu? Behövdes det bara att bli riktigt jävla förbannad och ringa rektorn på dom? Kanske intyget på alla allergier också gjorde sitt? Jag hoppas verkligen att detta håller i sig. Idag kände jag igen de personer jag mötte vid hämtning och lämning som de vi hade till alexander innan vi tog bort så mycket från hans kost. :D

Skulle vara skönt om vi slapp byta avdelning. Alexander blir helt vansinnig de få gånger det är hämtning eller lämning på nån av de andra avdelningarna för att det är få barn. Han vill ha sin egen personal och sin egen grupp. Då är han trygg. Så håll tummarna för mig nu! :) 
    Håller alla tummar jag har!!!

Om min lille visar sig reagera på havre (eller vete eller gluten) måste jag som ammar honom också utesluta det då?
  • skånegås
    mithrandil skrev 2011-12-16 21:41:34 följande:
    Ja förmodligen. Eller kanske. Svårt att säga egentligen.
    Men bäst är väl att plocka bort från din och hans kost till en början hur eller hur, sen kan du försöka äta något själv som provocation. Svårt att veta annars om han inte blir bra.

Men oroa dig inte. Det fixar ni hur bra som helst. Det är inte speciellt mer krångligt än bara mjölken. :)
    Känns bara extra jobbigt innan man kommit igång och sen vänjer man sig så snabbt.

Lycka till! 
    Jobbigt... Havre har jag i stort sett slutat med, men vete är lite värre... Fast jag tycker han mått bra (innan han fick tag i ett havregrynspaket som han massakrerade...) fast det har ju inte hunnit gå så lång tid... och så ögoninflammation och förkylning på det

Känns som att eg vet jag ju inte om det överhuvudtaget är något han inte tål. Soja gick ju inte bra iofs, det testade jag 5 juni... Mjölk har vi ju aldrig ens testat (förutom ersättningen på bb), har aldrig hunnit komma så långt (eller jo två ggr, men det var visst samtidigt som det kom tänder, så man kan ju inte dra några slutsatser av det)

Vad kan man göra för bröd om det ska vara fritt från mjölk, soja och sädesslag (vete, råg, havre..)? Finns det något?
    Jag älskar ju korv med bröd (då jag hatar att laga mat ssk vissa dagar)...
  • skånegås
    mithrandil skrev 2011-12-16 22:10:27 följande:
    I miralicias blogg finns där massor med recept om du är den husliga typen. Vörtbrödet är en succe. Fantastiskt gott. :) Vi bytte ut julmusten mot cola som det står i receptet då julmust innehåller kornmalt.

Själv valde jag att plocka bort bröd öht. Försöka ändra om kosten och äta annat istället så att bröd inte skulle behövas. Hur gammal är han nu igen?

garbos quinoabröd vet jag om som är fritt från allt. Annars har jag inte hittat mycket. Smakar helt okej faktiskt om man rostar det och ifall man hinner hem och lägga det i frysen innan det tinar upp för mycket.
    Annars brukar jag ersätta bröd med riskakor eller oldas risbröd. Frukt äter vi också betydligt mer nu än innan. 

Hur kommer det sig att ni funderar på att plocka bort vetet också? Om han var bra utan havre innan incidenten kanske vete inte är någon fara? Tar ju ibland fasligt länge för de små att komma i fas igen.
    Jo, jag mår ju bäst av att inte äta bröd, det vet jag. Men jag vill göra annat också än att bara laga mat, tänka mat, städa och lösa konflikter... blir ju bara som en ond cirkel

Han är snart 9 mån så för honom är det ju ingen fara att vara utan, han äter ju av mig...
    Och vete, jag vet ju inte om det är havre eller gluten han reagerar på. Vete har han knappt smakat alls. Jo lite bröd två ggr och det verkade ju gå bra, men det gjorde ju havremustvällingen (de tsk) han smakade för 1-2 månader sen också göra... Han har så sena reaktioner ofta så det är svårt att veta vad det är (eller om det bara är förkylning, halsont, tänder .................)

Jag får väl ta en utan säd, mjölk, soja och baljväxter-kur fram till jul. Snabbantning kanske man också kan kalla det
  • skånegås

Nu börjar ju julen närma sig och med den besök hos svärföräldrarna på juldagen. Och jag som inte äter mjölk, soja, säd, baljväxter... Vi brukar säga att vi tar med mat till mig, men hon vill gärna fixa. Flera gånger har vi låtit henne (då jag inte åt mjölk eller soja) och ofta slutar det med att jag får äta potatis och torrt kött..... medan de andra äter potatisgratäng med kött, ärtor och sås.... Och nu vill jag ju inte ens äta säd... Maken hemma verkar tycka jag är fånig och jag törs knappt tala om för dem att det är mer vi inte äter liten och jag Släkten är värst som sagt... andra accepterar att jag har med eget.

Det känns allra jobbigast då jag inte VET om liten reagerar på det utan bara provar... men han sover rätt bra nu. Snuttar 3-4 ggr på natten istället för 8-10 men har nästan helt slutat äta mat utan jag ammar mest. Några apelsinklyftor igår och ett par oliver, sen var det amning till resten. Idag lite tuggor på en rå lök (ville hellre ha det än potatis och köttbullar....) och ett par gnag på rå morot...

BLÄ, känns som jag helst bara vill stanna hemma och få äta vad jag vill utan en massa Oj och nejdå  och VA?!! 

• skånegås
    Tibell skrev 2011-12-18 19:42:23 följande:
    Vi har precis griljerat skinka ;) maken struntade i ägg och penslade bara med senap och strödde sen på pofiber, smakade helt som vanligt..

Bakade dessutom kolakakor till henne idag ( kanterna rullade i kanel och socker ) blev en stor succé :)
    Tyvärr har hon fått massa eksem någonstans ifrån som bara blir mer och mer..
    Kan det bero på att vi bakat så mycket dessa dagar ?
    kanel kanske? Det är starkt..
Svar på tråden Allergitråden