• Lindsey

Allergitråden

Hej!
    Min lilla Edvin, snart 11 veckor gammal, är allergisk mot mjölk- och sojaprotein och nu får han enbart mjölkfri ersättning sen ett par veckor tillbaks. Och det har hjälpt mot hans utslag, prickar, förstoppning och lite mot hans torra hud. Men det är rätt tydligt att han reagerar på något luftburet med.
    Han blir alldeles svullen och röd runtom ögonen rätt vad det är, ibland ena ögat bara. Oftast inomhus. Ibland blossar även prickar upp på kroppen och de kliar. Snuvig näsa har han haft i sju veckor.
    Igår var vi ute på promenad och en stund efter att vi kommit in började han klia sig massa, sen fick han röda fläckar över hela ansiktet och började hålla på konstigt med munnen och tungan. Vet inte om han svullnade i munnen eller om det kliade. Men han började också andas snabbare så då åkte vi in till akuten. Väl där var andningen bättre men de röda fläckarna kom och gick under tre timmar, man kunde liksom se dem vandra över huden.
    Har fått remiss skickad till allergimottagningen nu men är det någon som känner igen detta? Har ingen aning om vad han reagerar på. Funderar på pollen eller päls, vi har hund, men vi är ute mycket i skogen och han brukar inte få någon reaktion då.

• Lindsey

Men jag har slutat amma när jag fick reda på att han reagerade på soja med så nu får han ju enbart mjölkfri ersättning i sig.
    Men han reagerar ju fortfarande på något luftburet men jag kan inte sätta fingret på vad. Fisk åt vi iofs igår, några timmar innan hans allergireaktion. Kan det gå några timmar innan man reagerar luftburet på mat?

• Lindsey

Lantani:

Min 11-veckors  som reagerar luftburet på en eller flera saker, vet inte än om det är just pollen då det oftast kommer inomhus men ibland också utomhus. Igår reagerade han så att vi fick gå in när vi satt utomhus. Han fick tom andningsproblem vid en allergireaktion häromdagen, så vi fick tavegyl utskrivet. Blir så trött när man hör läkarna säga att så små barn inte kan bli allergiska...
    Ellie 101016 ♥ Edvin 120309 ♥
  • Lindsey

Ska nu få göra ett blodprov och testa mot massor av grejer för min lille kille på snart 12 veckor. Är det någon annan som gjort blodprov på en sån liten och isf visade det något? Har gjort ett blodpropp för mjölk som jag fick reda på nu att det var negativt, men jag är ändå säker på att han reagerar på det. Huden är mycket bättre, han är inte längre konstant prickig, magen är bättre och nässelutslagen han då hade har vi inte sett röken av sen vi bytte till mjölkfritt.

Dessa symptomen är annorlunda. Prickar som kommer och går, röd och svullen runt ögonen, vattniga ögon, snuvig näsa och fläckar i ansiktet som går upp och ner hela tiden.

• Lindsey
    ränderpåtvären skrev 2012-05-29 19:50:06 följande:
    Lindsey, gjorde Rast på ett bara lite äldre barn, visade inget. Fick alla symtom du beskriver av mjölk, utom vattniga ögon.
    Okej, verkar vara väldigt vanligt att det visar negativt fastän de är allergiska.
  • Lindsey

Hur länge kan en allergireaktion pågå?
    Vi vet ju inte riktigt vad in son reagerar luftburet på, men han får alltid en allergisk reaktion hos min mamma som har hästar och flera hundar. Igår var hon här och höll i honom ett tag och efter ett tag blev han helt tjock i näsan och snuvig och började gallskrika och var helt otröstlig i över en timme och han beter sig ALDRIG så annars. Ofta när hon kommer på besök eller vi är där så börjar han skrika massor. Och hon har ju hästhår på alla sina kläder då hon använder bilen med hästkläder hela tiden så det får hon ju därifrån. 
    Han fick allergimedicin och lugnade sig efter ett tag. Men nu inatt har han varit jättetäppt i näsan, röda fläckar vid ögonen och även hosta imorse. Ofta blir han täppt i näsan över natten, men inte så pass. Funderar på om han fortfarande reagerade på det eller något nytt. Sån djungel detta att försöka lista ut vad det är som han reagerar på.

• Lindsey

Nu har vi fått svar på blodproven för våran 3-månaders. Det enda som visades var äggallergi. Hade inte ens misstänkt det, men han går endast på mjölkfri ersättning nu iofs. Inte konstigt att han mådde dåligt när jag ammade :/ Han reagerar även på mjölk och soja och det visades inte på blodproven fastän vi är säkra på det. Och så har han även någon luftburen allergi som inte heller gav utslag, så vi måste göra nya test efter sommaren.

Ni med barn med äggallergi, hur visar sig allergin? Reagerar de luftburet och hur reagerar de isf? 
    Det är ju inte aktuellt riktigt än för oss, om han inte skulle börja reagera luftburet på det, men det kan vara bra att veta tills det är dags för mat. 

• Lindsey

Blir era barns allergireaktioner värre vid ansträngning? Tycker alltid att det lugnar sig om han somnar för att sen bli värre igen när han vaknar om han fortfarande reagerar på ngt. Och om han anstränger sig blir det ännu värre, då tänker jag på röda fläckar i ansiktet och svullnad och rött runtom ögonen.

• Lindsey

Barefoot: Okej skönt att höra att det är andra som har så! Är helt ny för allergivärlden.

• Lindsey

En fråga till: Hur lång tid efter reagerar era barn om de får i sig något födoämne de inte tål?
    Edvins storasyster lyckades stoppa in hennes napp hon hade haft i munnen i hans mun precis när hon nyss ätit paj innehållande mjölk och ägg som han inte tål. Tog ut den direkt så han hann aldrig ens suga åt sig den ordentlig så jag trodde inte att han skulle reagera.
    Men idag har han varit röd och svullen runt ögonen till och från, fläckar i ansiktet, lite prickig på kroppen. Detta kan han även få av sin okända luftburna allergi, men han har även kräkt massa vartenliknande idag och huden på fötterna har blivit jättetorr och ser nästan fjällande ut och så har han inte fått innan. Nu, ett dygn senare, har han även fått nässelutslag på magen och det har han inte haft sen innan vi började med mjölkfritt. Även mer prickar nu.

Det måste väl vara att han fått i sig ngt via nappen? Kan han fortsätta reagera så här ett dygn senare?

Svar på tråden Allergitråden