• Lindsey

Allergitråden

Spökplumpen: tack för länken!

Färgen: Tack, det låter som något att testa då! Har ni även testat ekologisk solkräm? Och hur regerar hon, får hon också kläda och prickar eller?

• Lindsey
    Färgen skrev 2012-07-04 06:13:15 följande:
    Iindsey: nej inga ekologiska men de flesta på Apoteket.. Hon får utslag/eksem och klåda.. Vi höll på att ge upp men så fick jag pratat med en på Apoteket vars son oxå hade jätte känslig hud och de kunde oxå bara använda vichy.. Hon sa att hon fick inte rekommendera den professionellt då det inte fanns några studier som bevisade det men personligt rekommenderade hon den.. Och sen dess kör vi oxå enbart på den!
    Tack! Ska definitivt testa den! Annars får jag testa ekologiska, men de ger visst inte lika bra skydd.
    Ellie 101016 ♥ Edvin 120309 ♥
  • Lindsey

Hjälp! Min 5-månaders son vet jag är allergisk mot mjölk och soja, det vet jag sen jag ammade. Blodprov visar enbart på ägg så antagligen tål han inte det heller.
    Han har även fått atopiskt eksem för ett par månader sen, arm-, knä- och halsveck är drabbade. Speciellt ena armvecket. Kan nästan få det att försvinna med mildison men plötsligt kan det bara bli ilsket rött, kan hända på flera av eksemen samtidigt, så det verkar som om det är triggat av något. Vet att han har minst någon luftburen allergi med då han plötsligt kan få allergisymptom utan att ha ätit något.

Men så till frågan. Igår fick han en nypa bröd, första gången han fick smaka gluten, och idag har hans största eksem i ena armvecket börjat flagna. Och det har aldrig gjort så innan. Han är även lite småknottrig, men det kan han bli ibland.
    En gång innan började fötterna plötsligt flagna och det var när min dotter gav honom hennes napp när hon precis hade ätit mjölk och ost och haft den i munnen.
    Överanalyserar jag eller kan det vara något han inte tålde i brödet?
    Ni med atopiska barn, hur märks det på eksemen om de får i sig något de inte tål?
    Borde jag avvakta med mer bröd?

Blir ju galen av allt gissande och hela tiden vara rädd för reaktion :(

• Lindsey
    Avena skrev 2012-08-12 17:03:07 följande:
    Min pojke (1,5 år nu) reagerar också med exem. Upptäcktes under amning. Har är allergisk mot mjölk, ägg, soja, råg och lite andra småsaker. Det är säkert något din pojk inte tål i brödet. Vi tänkte först gluten när vår lille reagerade mot bröd men förstod sen att det troligtvis är något sädesslag istället eftersom gluten visar sig med magproblem. Och så var det råg. Inte vete, så han kan äta vissa bröd.

Hans exem blir såklart värre när han får i sig något han inte tål. Dels mer prickar över hela kroppen och så rödare och sårigare i böjvecken. Håller han sig helt borta från allt har han nästan inget atopiskt exem överhuvudtaget.

Ring läkaren! Du behöver få honom testad och få råd kring kosten. Vi fick till sist göra lapp-test och då visade sig många allergier som inte synts på blovproven.

För övrigt vill jag tipsa om dermasilk (silkeskläder - googla det eller Medeca) som vi använde dagligen under hans vanliga kläder. Hans exem blir mycket bättre av de kläderna och han är inte alls lika torr längre.

Lycka till!
    Tack för svaret! Vi har fått göra blodprov mot typ allt och även pricktest och det visar endast ägg :/ Ville göra lapptest men på allergimottagningen sa de att det bara var för kontaktallergier.
    Ska till barnmottagningen med honom nu den 30/8 och ska höra om de kan göra lapptest där, annars tror jag att vi ska ta nya blodprov nu när det har gått några månader. 
  • Lindsey
    Avena skrev 2012-08-12 20:31:57 följande:
    Ja, de var lite kinkiga med lapptest här med. Han var nog ett år innan vi fick göra. Dock hade han reagerat även vid kontakt med bröd och mjölk, men jag tror inte att det var därför de gjorde det till sist... Jag tryckte på att jag hade hört att lapptesten visade på långsamma reaktioner vilket blodprov sällan gör och det höll de med om. Han har långsam reaktion på tex råg - det kan visa sig först dagen efter och sitta i en vecka. Jättesvårt att "spåra" en sån allergi känns det som.
    Vi förde matdagbok också och det hjälpte en del. Tydligast blev det efter några veckor när vi kunde gå tillbaka och läsa igenom flera veckor på rad. Saker som verkat så konstiga då blev helt plötsligt övertydliga i efterhand!

Min dotter är superkänslig mot mjölkprotein och blir förstoppad i flera dagar av lite mjölkpulver i en enda liten tunn skiva påläggskorv osv. Dock visade testerna ingenting! Jag har ganska lite förtroende för de där testerna, tycker det bästa är att prova sig fram själv. Tyvärr :-/. Men vår läkare säger samma sak faktiskt.
    Edvin brukar reagera ett halvt till ett dygn efter att han ätit något han inte tål, det borde väl räknas som en långsam reaktion?
    ränderpåtvären skrev 2012-08-12 22:40:54 följande:
    Vad var det för bröd? Vi har börjat med att bara köpa bröd det står mjölkfritt på. Hennes utslag (ej atopiskt) verkar bli röda när hon blir varm och/eller upprörd, som om blodkärlens vidgning gör de mer synliga och röda. Eller så har hon utsatts för mjölk igen då, blä! Fast hon verkar må så mycket bättre så hoppas utslagen bara hänger kvar av mjölkrester i kroppen (och från mig då).
    Det var ett mjölk-, ägg-, och sojafritt bröd så det var inget sånt han har fått i sig. 

• Lindsey
    ränderpåtvären skrev 2012-08-13 12:57:27 följande:
    Trodde jag bakade sådana också men verkade finnas spår ändå. Hon reagerade t o m en gång direkt efteråt en av de få gånger hon ville äta det, förstod inte det då. Vet egentligen inte om det räcker att köpa mjölkfrimärkt bröd heller om mjölet är kontaminerat. Sätter igång och bakar igen med mjöl från andra producenter, så jag vet innehållet i brödet.
    Hoppas verkligen det är samma problem som vi verkar ha och inte alls någon ny allergi eller intolerans!
    Ah vad jobbigt :/ Detta brödet var från pågen och det stod på hemsidan att det skulle vara fritt från de grejerna så jag hoppas att det stämmer! 

Vi är inne på tredje dagen utan bajs nu och han reagerar alltid med förstoppning när han fått i sig något han inte tål, då får han ändå katrinplomonpure och lactulose. Så det lär ha varit ngt i brödet :/ Eventuellt att han bitit på något som hans storasyster haft i munnen efter att ha ätit något han inte tål. Ska testa med bröd en gång till efter att magen kommit igång igen. 
  • Lindsey

Testade ge en nypa bröd igen häromdagen och nu bajsade han idag, fyra dagar senare, trots att han fått lactulose och katrinpommonpure för att lösa upp i magen varje dag. Efter förra brödbiten tog det tre dagar innan han bajsade. Dessutom torrare eksem båda gångerna.
    Då lär det väl vara något han är känslig mot i brödet?

Detta är innehållsförteckningen  Vetemjöl, vatten, fulkornsvetemjöl*, vetekli (2,2%), jäst, socker (endast som jästnäring), havssalt, surdeg på vete, förjäst vetemjöl, vegetabilisk olja av raps, fullkornsrågmjöl* och vetegluten.

Vad är troligt att han reagerar på? 

• Lindsey
    2små2stora skrev 2012-08-17 15:14:32 följande:
    Vetemjölet

Är det samma som att vara allergisk mot gluten? 
  • Lindsey
    Sephyria skrev 2012-08-17 20:24:54 följande:
    Lindsey: man kan antingen reagera för att man har en glutenintolerans (celiaki) eller för att man har en allergi mot vetemjöl. Vid allergi reagerar man på proteinerna och vid celiaki är det glutenet man reagerar på. Det är två helt olika saker egentligen men förväxlas ofta. Googla på veteallergi så hittar du mer info.
    Okej tack :)
  • Lindsey

Alltså jag är så kluven nu. Edvin har alltid haft problem med magen, vi har fått ge Lactulose två ggr per dag sen han var tre veckor gammal. Då brukar han bajsa varannan dag, utom när han fått i sig något han inte tål för då har han blivit förstoppad.
    Nu har vi börjat med smakportioner och då gav jag honom en nypa bröd (som jag skrev om tidigare) och hans atopiska eksem började flagna och han bajsade inte på tre dagar, trots lactulose och katrinplommonpure. Efter det testade jag ge bröd igen, då tog det fyra dagar innan bajs. Nu har jag inte vågat ge något för jag skulle vänta tills magen bättrade sig men nu har det gått tre hela dagar igen utan bajs, imorrn blir fjärde dagen och då har jag ändå höjt dosen med lactulose och gett katrinplommon idag :S
    Var så säker på att det var brödet som spökade först men nu är jag osäker, kan en liten nypa bröd sätta magen i obalans så här länge? Jag fattar inte varför det skulle gå så himla trögt annars.

Det enda andra alternativet, utom att han bara utan anledning skulle vara extremt hård i magen just nu, är att han har ätit på någon leksak som hans storasyster haft i munnen innan om hon ätit något han inte tål. Men det låter mer långsökt.

Svar på tråden Allergitråden