Allergitråden
Spökplumpen: tack för länken!
Färgen: Tack, det låter som något att testa då! Har ni även testat ekologisk solkräm? Och hur regerar hon, får hon också kläda och prickar eller?
Spökplumpen: tack för länken!
Färgen: Tack, det låter som något att testa då! Har ni även testat ekologisk solkräm? Och hur regerar hon, får hon också kläda och prickar eller?
Hjälp! Min 5-månaders son vet jag är allergisk mot mjölk och soja, det vet jag sen jag ammade. Blodprov visar enbart på ägg så antagligen tål han inte det heller.
Han har även fått atopiskt eksem för ett par månader sen, arm-, knä- och halsveck är drabbade. Speciellt ena armvecket. Kan nästan få det att försvinna med mildison men plötsligt kan det bara bli ilsket rött, kan hända på flera av eksemen samtidigt, så det verkar som om det är triggat av något. Vet att han har minst någon luftburen allergi med då han plötsligt kan få allergisymptom utan att ha ätit något.
Men så till frågan. Igår fick han en nypa bröd, första gången han fick smaka gluten, och idag har hans största eksem i ena armvecket börjat flagna. Och det har aldrig gjort så innan. Han är även lite småknottrig, men det kan han bli ibland.
En gång innan började fötterna plötsligt flagna och det var när min dotter gav honom hennes napp när hon precis hade ätit mjölk och ost och haft den i munnen.
Överanalyserar jag eller kan det vara något han inte tålde i brödet?
Ni med atopiska barn, hur märks det på eksemen om de får i sig något de inte tål?
Borde jag avvakta med mer bröd?
Blir ju galen av allt gissande och hela tiden vara rädd för reaktion :(
Testade ge en nypa bröd igen häromdagen och nu bajsade han idag, fyra dagar senare, trots att han fått lactulose och katrinpommonpure för att lösa upp i magen varje dag. Efter förra brödbiten tog det tre dagar innan han bajsade. Dessutom torrare eksem båda gångerna.
Då lär det väl vara något han är känslig mot i brödet?
Detta är innehållsförteckningen Vetemjöl, vatten, fulkornsvetemjöl*, vetekli (2,2%), jäst, socker (endast som jästnäring), havssalt, surdeg på vete, förjäst vetemjöl, vegetabilisk olja av raps, fullkornsrågmjöl* och vetegluten.
Vad är troligt att han reagerar på?
Alltså jag är så kluven nu. Edvin har alltid haft problem med magen, vi har fått ge Lactulose två ggr per dag sen han var tre veckor gammal. Då brukar han bajsa varannan dag, utom när han fått i sig något han inte tål för då har han blivit förstoppad.
Nu har vi börjat med smakportioner och då gav jag honom en nypa bröd (som jag skrev om tidigare) och hans atopiska eksem började flagna och han bajsade inte på tre dagar, trots lactulose och katrinplommonpure. Efter det testade jag ge bröd igen, då tog det fyra dagar innan bajs. Nu har jag inte vågat ge något för jag skulle vänta tills magen bättrade sig men nu har det gått tre hela dagar igen utan bajs, imorrn blir fjärde dagen och då har jag ändå höjt dosen med lactulose och gett katrinplommon idag :S
Var så säker på att det var brödet som spökade först men nu är jag osäker, kan en liten nypa bröd sätta magen i obalans så här länge? Jag fattar inte varför det skulle gå så himla trögt annars.
Det enda andra alternativet, utom att han bara utan anledning skulle vara extremt hård i magen just nu, är att han har ätit på någon leksak som hans storasyster haft i munnen innan om hon ätit något han inte tål. Men det låter mer långsökt.