• Lindsey

Allergitråden

ränderpåtvären skrev 2012-09-21 23:19:18 följande:
    Behöver lite hjälp. Har googlat och läst lite här i tråden men hittar inte riktigt.

Jag verkar åkt på vete-, ris-, majsallergi. Minst. Åt rågbröd med vete i idag, funkar inte alls. Havredryck verkar inte funka, men havregrädden i potatisgratängen gick bra.

Hur går man vidare? Testa råg, havre, korn? Vad använder man istället? Trodde att grädden till två-årskalaset var det stora problemet ;)

Osäker på om hon tål kokosmjölk eftersom hon undviker det. Jag tål. Fast nu vet jag inte längre. Reagerar på olivolja nu också.
     Använd sojaprodukter istället för havreprodukter kanske? Och glutenfria alternativ. 
    Ellie 101016 ♥ Edvin 120309 ♥
  • Lindsey
    ränderpåtvären skrev 2012-09-22 10:01:43 följande:
    Ni är väl i lite samma sits :(
    Hon tål inte soja, läste att glutenfritt inte fungerar.
    Ja, vi har ju mjölk, soja, vete och eventuellt ägg. Varför skulle inte glutenfritt funka? Doktorn sa till mig att vi skulle använda glutenfria alternativ till honom för att slippa veten. 
  • Lindsey

Kan man fortsätta reagera på lapptestet efter att det är avtaget? Edvins togs ju av för två dygn sen och fläckarna har börjat ljusna men han har fått en del prickar över ryggen nu.
    Testade för första gången ge ägg imorse och han har även varit kinkigare än han brukar men jag hoppas inte att det beror på ägget :/ 

• Lindsey

Vi ger inte allergimedicin vid magbsvär, tror inte att det hjälper.

• Lindsey

Aha då blev allt genast mkt jobbigare :(
    Men är allergierna kvar när an fyller ett så skulle vi få recept på speciell mat och mjöl från Apoteket.

• Lindsey

Trottoarbonden: Tack! Du har nog rätt! Väntar med ny provokation med ägg tills reaktionen av lapptestet har lagt sig. Men han verkade ha magont igår, spänd mage och bajsade inte så vi får se om han blir förstoppad nu igen. Gissar att ägg inte heller funkar.

Längtan80: Tack! Då får jag noga kolla innehållsförteckningen på produkter jag trodde var säkra då :/ på doktorn lät det som att allt glutenfritt skulle gå bra.

Ränderpåtvären: Jag gav en liten bit kokt ägg direkt, borde jag ha gjort på annat sätt? Han har inte kommit så långt i maten än så att vi lagar rätter med ägg i. Han är fortfarande i skedet att prova olika grönsaker, han är ju bara snart sju månader. Vet att vi borde kommit lite längre men jag fick backa en månad efter att ha gett honom en brödbit med vete i för då blev magen hård i en månad.
    Vågar inte heller gå för fort fram med maten när han reagerar på så många grejer.

• Lindsey

Vi ger havregrynsgröt berikad på ersättning, doktorn föreslog det, och han är sex månader.

Och jag gick precis in på tråden för att fråga om just havregryn. Måste man köpa glutenfrimärkta havregryn för att de garanterat ska vara fria från spår av vete? Vi har coops nu och där står inget om vete men jag har hört att de kan innehålla spår iaf. Vi har haft problem med Edvins mage sen han var åtta dagar gammal så jag vill verkligen få bukt på magen nu och inte riskera att han kan få i sig någon vete.

• Lindsey
    längtan 80 skrev 2012-09-23 11:02:55 följande:
    Lindsay, det måste vara speciellt havre, märkt glutenfritt. Sempers har en.
    Okej tack! Då ska jag kolla efter den nästa gångjag handlar :)
  • Lindsey

Äntligen dax: Vi har precis fått reda på att min son är allergisk mot samma, också via patch test. Dock tål han havre. Tycker också att det är så skönt att få det bekräftat eftersom jag misstänkte just dessa allergierna.
    Hur gammal är din dotter och hur reagerar hon på det hon inte tål?

• Lindsey

Var här förresten fler med kombinationen mjölk, soja, ägg och vete? Undrar lite hur matvanorna ser ut? Är förvirrad över detta med glutenfria produkter, vad kan han egentligen äta? Finns det tex bröd utan allt detta att köpa eller får man baks själv?

• Lindsey
    Äntligen dax skrev 2012-09-25 21:00:31 följande:
    Lindsey: skönt att din son tål havre iaf. Dessvärre är väl havren tyvärr ofta förorenad med vete. Är det bara havregryn så finns det ju rena sådana men jag har ingen aning om havredryckerna är garanterat vetefria t.ex.? Hur gammal är din son? Vi kommer att få vetefria produkter på livsmedelsanvisning. Dietisten har komponerat ihop ett testpaket åt oss med helt vetefritt dvs även utan vetestärkelse till att börja med. Kan hända att vanliga glutenfria produkter kommer att funka men vi börjar försiktigt.
    Han är bara 6,5 månader så vi har inte kommit så långt med maten än, men vi skulle få utskrivet recept på vetefria produkter när han är närmre ett år om allergierna är kvar då, fast ska nog be om att få det tidigare, känns ändå som att det behövs nu snart.
    Han reagerar direkt med förstoppning, får ont i magen och hans atopiska eksem blir röda och torra. När han fick mjölk så var hela han prickig, hade jättetorr hy, förstoppad, nässelutslag, snuva och var jämt kokhet. Men mjölken reagerar han värre på än de andra.
  • Lindsey
    FridaKarin skrev 2012-09-26 12:05:21 följande:
    Vidar har alltid ätit enago och bara havreprodukter.. Men ägg har jag inte tänkt på. Han åt nyss en omelett :/ hmm. De är hela tiden röda, sedan de kom så har de inte försvunnit. Ska testa att ta bort ägg. Vet ni hur länge det tar innan det är ute ur kroppen och fläckarna börjar försvinna?
    Det tog en månad för min sons hud att bli helt bra när jag slutade amma och endast gav honom mjölkfri ersättning.
  • Lindsey

Partouze: Min son är allergisk mot ägg, soja, mjölk och vete och inget visar på pricktest eller blodprov. Ägg visades på blodprov innan men nu visar det ingenting. Fick göra lapptest som visar att han är allergisk mot alla dessa.

• Lindsey
    Äntligen dax skrev 2012-10-07 11:45:27 följande:
    Nu behöver jag lite råd från erfarna föräldrar. Min dotter är 8 månader och vi börjar fundera på dagisplats. Hon har ju flertalet födoämnesallergier men det är ju allt vi vet. Ingen astma eller pälsdjursallergi i dagsläget men borde man välja ett allergisanerat dagis i alla fall?
    Har också funderat på det. Där min dotter går nu har de jättebra allergitänk då två av fröknarna själva har extremt allergiska barn och där går många allergiska barn på avdelningen med. Men tyvärr ska vi flytta så de inte kan gå kvar :( Där hade varit perfekt med Edvin!
    Hade gärna haft båda på allergidagis då hon är kvalsterallergisk, men tror inte att det finns i närheten. Så jag tänkte ringa rektorn för dagisen dit vi ska flytta och höra hur de löser situationen. Han ska börja dagis vid 1 års ålder och 1-åringar plockar ju smulor från golvet och stoppar saker i munnen som kanske ett annat barn haft i munnen först efter att ha ätit något han inte tål. Så det oroar mig mycket. 
    Sen ska jag även be om att få ett möte med kökspersonalen då Edvin knappt kan äta någonting utom helt rena produkter. Så det ska nog gå att lösa :) Våra barn hade väl samma allergier utom havre om jag minns rätt :) 
  • Lindsey

Äntligen dax: vi gjorde patch test mot ägg, mjölk, soja, vete och råg. Alla gav utslag, men tåget tyckte inte doktorn gav tillräckligt för att räknas som allergi, men han verkar känslig mot det ändå...

• Lindsey

Någon här vars barn har börjat reagera på mjölk lite senare? Min tvååring började reagera i somras. Vi var osäkra ett tag om det verkligen var mjölken men nu har hon varit helt utan en månad och när vi testade igen sa magen ifrån direkt. Hon får även prickar runt munnen när hon äter mjölk.

Hon verkar dock klara lite om det är tillagat, så vi får testa oss fram hur mycket hon klarar. Men chansen att det växer bort minskar väl när hon fått det lite senare?

• Lindsey

Någon som är allergisk mot kyckling? Edvin har reagerat ned magknip varenda gång han fått kyckling nu. Han tål ju inte ägg heller.
    Läste att det annars kan bero på vad kycklingen äter, han är ju även allergisk mot vete, soja och mjölk.
    Vad låter mest troligt?

• Lindsey
    shine skrev 2012-12-08 18:43:07 följande:
    Hej!
    Ny här och tänkte höra med er experter. Min son är 20 månader och när han var 6 månader konstaterades att han har ägg- och mjölkproteinallergiker. Vi har varit noggranna och inte haft det hemma och lusläst allt i vår väg. Han blev av med alla sina eksem, ont i magen, sömnstörningar och problem med bajseriet osv. Nu när han börjat på förskolan har alla symtomer kommit tillbaka igen. Vi kontaktade allergiavdelningen och tog nya prover. Det visade sig att båda hans allergier hade ökat i värde plus att han hade även fått utslag på vete. Läkaren skulle skriva ut intyg för alla som vi ska ge till förskolan. Läkaren sa att vi skulle utesluta vete under 3 veckor och se ifall han mår bättre. Han sa att man kan vara symtomfri även fast testet visat indikation på veteallergi. 

Har lite frågor:
    1. Hur lång tid tar det innan det går ur kroppen? Är det som med mjölk 2 veckor (4 v om man ammar)? 
    2. Dagis gör egen trolldeg med vete, hur ska vi ställa oss till det?
    3. Läkaren sa att vi kunde använda oss av glutenfria alternativ, stämmer det när testet visat indikation på veteallergi?
    4. Vi har använt oss av Oatlys havregrädde och läste på deras hemsida att dom inte rekommenderade deras produkter om man var veteallergiker. Kan ni tipsa om något annat att göra tex. sås på?

Är som sagt ny på det här och tar tacksamt emot ALLA råd jag kan få!
    1. Man säger väl ett par veckor ungefär, fast helst ska man ju vara utan en månad innan man provocerar igen.

2. Min son är också allergisk mot vete och jag kommer inte acceptera att de har sånt på dagis sen då små barn stoppar allt i munnen och han reagerar på pyttelite vete. De får anpassa sånt efter barnen de har.

3. Ja, glutenfria alternativ är det man får använda. Dock är det ägg och mjölk i mycket (min son har även de allergierna) och dessutom vetestärkelse, som vissa veteallergiker reagerar på men ej glutenallegiker reagerar på. Så man får testa sig fram.

4. Vi har inte kommit så långt att vi har börjat göra sås till honom, men oatlys produkter ska i princip vara vetefria. De kan dock innehålla lite spår av vete, men är man inte så känslig så går det bra ändå. Vet en glutenallergiker som kan använda oatlys produkter tex.
Svar på tråden Allergitråden