Inlägg från: Sephyria |Visa alla inlägg
  • Sephyria

Allergitråden

Är det någon som vet om blossande röda kinder kan komma som fördröjd reaktion? Håller för tillfället på med att introducera ägg i sonens kost. Idag är 3:e dagen som han får ägg och han hade blossande kinder (som han ofta får när han får i sig något som han inte tål) redan innan han fick ägg idag. Hade då alltså fått ägg i söndags och igår men kinder blossade först idag.

Han har även varit speedad både igår kväll och idag på kvällen och däremellan varit mer lättirritetad och gnällig. Tror ni att detta kan vara en reaktion på ägget? Till saken hör att han ofta var så här tidigare, innan vi hittade allt som han inte tål. När allt var uteslutet ur kosten fick vi direkt en mycket lugnare och gladare unge. Han har dock varit mer aktiv de senaste veckorna, vilket jag har trott på att han reagerat på pollen eller nåt sånt för han har haft klåda i ögon och näsa och varit röd runt ögonen. Men han har inte varit speedad som han har varit de senaste 2 kvällarna. Fick Aerius idag och lugnade sig. Blir tokig snart på att försöka tyda vad som är reaktioner och på vad!

• Sephyria

Hej! Är det någon här som får blåsor i munnen pga allergi/överkänslighet? Min son har sedan han började äta mat i perioder betett sig "konstigt" med tungan och tuggat mycket på händerna. Jag har funderat kring om han kan ha klåda i munnen men har aldrig riktigt blivit klok på det då han kan fortsätta på samma sätt i flera dagar efter att han ätit födoämnet jag misstänkt. Idag fick jag dock se att han hade en blåsa på tungan så misstänker att det är det som har varit problemet hela tiden!

Men nu är frågan om han bara har blåsor ändå eller om det beror på något han ätit, vad tror ni? Han är vad vi vet överkänslig mot mjölk, något/några sädeslag (utesluter alla för tillfället), fruktkärnmjöl (och antagligen soja), och eventuellt ägg. Livsmedel som vi har trott ger klåda (men nu funderar på blåsor) är päron, citrus (även röda kinder), ev banan och äpple. De senaste två veckorna har han vid ett par tillfällen även varit röd och sårig på läppen, vet inte om det har nåt samband.

• Sephyria

Trottoarbonden; tack för svar! Ska definitivt testa att ge antihistamin! Ungefär hur lång tid tar det då innan blåsorna är borta om det beror på allergi?

Han har de senaste veckorna även varit prickig/knottrig i ansiktet till och ifrån. Ser ungefär ut som oren hy. Värst är det under ena ögat men har även runt näsan, på kinder och runt munnen. Vid ett tillfälle var han även svullen under ena ögat. Kan även detta eventuellt hänga ihop med att han ätit nåt han inte tål?

• Sephyria

Trottoarbonden: sonen hade problem med förstoppning från det att vi börja med fast föda fram tills vi tog bort sädeslagen i februari. Då var han drygt ett år och stått på movicol i flera månader (magen funkade bra med movicol). Drygt en månad efter att vi uteslutit sädeslagen kunde vi även ta bort movicolen och han har inte varit hård sedan dess Vi kunde även sluta med antihistamin som han hade fått dagligen sedan han var 7 månader för att kunna sova.

• Sephyria

Trottoarbonden: som spädbarn hade sonen kolik pga magont och då var det mer gaser som ställde till det. Detta blev bättre när vi tog bort mjölk. När mat introducerades startade problem med förstoppning men han har inte varit konstant förstoppad utan haft perioder då han varit lite bättre. När han var 8 månader provocerade vi med mjölk och då blev han istället lös i magen och var det i över en månad men sen kom den hårda magen tillbaka och vi fick börja med movicol. Efter att sädesslagen togs bort för snart 3 månader sen har magen funkat jätte bra utan mediciner!

Inget av det sonen har reagerat på har visats på några prover. Läkaren säger att han tror att det rör sig om en fördröjd överkänslighetsreaktion som han kallade för en typ 4 reaktion eller nåt sånt. Det är ju det som är det kluriga med det hela. Det finns ju en mängd olika födoämnesintoleranser som inte är igE förmedlade (å syns på prover) utan det är andra mekanismer som ligger bakom. Å bara för att det inte rör sig om nån igE förmedlad allergi innebär det ju inte att barnet inte lider. Sonens första läkare tog oss aldrig på allvar men den läkaren vi har nu tror på vad vi säger och går efter det!

När det gäller kli på tungan kan jag inte hjälpa dig då jag själv har liknande funderingar när det gäller sonen..

• Sephyria

Trottoarbonden: vet inte om du skrivit det men vilka födoämnen är det som ger kli på tungan och vilka får han blåsor av? Bara nyfiken..

• Sephyria

Trottoarbonden: oj, oj det va värst va många livsmedel som kunde irritera i munnen! Jag trodde att det främst var frukter som orsakade klåda i munnen. Inte lätt att veta var man ska börja med sonen för att komma fram till vad det är som irriterar honom. Han beter sig konstigt med tungan och tuggar på sina händer. Har gjort det länge så tror inte att det beror på att det är nån tand på gång. Såg även en blåsa förra veckan men vet inte om den är borta för han vägrar låta mig titta i munnen. Suck!

Ränderpåtvären: brukar du ta antihistamin när det irriterar i munnen och slutar det i så fall att irritera då?

• Sephyria

Trottoarbonden: jag skulle inte börja med att ta bort movicolen! Inte bra för magen att bli förstoppad. Det kan ju dessutom ta ett bra tag innan tarmen fungerar normalt igen efter att man uteslutit det de inte tål. För sonen tror jag det tog ca 5-6 veckor efter att vi uteslutit sädesslagen innan vi kunde plocka bort movicolen.

Om jag var du skulle jag först börja med att utesluta något/ några av de vanligaste allergenerna å sen efter några veckor pröva att ta bort movicolen. Vad äter han nu? Tror mjölk, soja (och baljväxter?) ägg, fisk, vete (och eventuellt havre) hör till de vanligaste. Har säkert glömt nåt. Man ska inte plocka bort sädesslagen utan att först ha tagit glutentest.

• Sephyria

Längtan80: Japp sonen kan bli speedad när han får i sig nåt han inte tål. Här sist testade vi att introducera ägg och då sprang han runt, runt å bara skrek. Försöker man lyfta upp honom blir han vansinnig. Det enda som får honom lugn är antihistamin. Innan vi hittat allt han reagera på var han mer aktiv överlag och kunde inte sova gott utan antihistamin. Snurra runt som en virvelvind i sängen även de stunder som han faktiskt slumrade till. Tidigare kunde han inte heller åka bil. Skrek panikslaget större delen av tiden. Trodde att det va att han inte orka sitta still men efter att allt han inte tål är borta så är det inga som helst problem i bilen längre!

Vet precis vad du menar med folk som inte förstår. "Han är väl bara uppspelt för att det är mycket folk" eller "ungar blir så när de är trötta" är vanliga kommentarer som jag fått. Brukar även få höra att ungar i den åldern är aktiva och man riktigt känner hur de tycker att man överdriver. Men det va väldigt skönt när det blev en sån solklar skillnad när vi fått bort det han inte tålde. För första gången i hela sitt liv kunde han sova gott utan antihistamin, läggningen gick lätt, han kunde helt plötsligt sitta still och titta på tv eller greja med nån leksak och han blev inte längre arg för precis allt!

• Sephyria

Längtan 80: usch för att hon blir dåligt så länge varje gång hon får i sig nåt! Här är det bara speedat 1 kväll och sen mer aktivt och gnälligt några dagar efter det. Då vet man åtminstone att det är några jobbiga dagar å sen är det bättre igen.

På slutet innan vi kom på att han reagerade på sädesslag trodde jag att jag skulle bli knäpp. Grina när ja prata med barnmottagningen i telefon för att jag var tvungen att vänta 1,5 vecka på telefontid med min läkare bara för att få honom att ordinera ett glutenprov så att jag kunde plocka bort sädesslagen.

Vi vet fortfarande inte exakt allt han inte tål för det finns fortfarande mycket vi inte har testat så det blir reaktioner då och då när vi testar nya saker. Nu tror ja att det är nåt i kosten som han inte tål för har i en månads tid varit svårare att lägga (men sover bra), varit prickig och knottrig i ansiktet till och ifrån och är irriterad i munnen. Dessutom har han röda och kliiga ögon till och ifrån som vi inte ved det beror på än.

Man måste få gnälla av sig ibland! Tycker att det är jobbigt nog med allergibiten i sig med specialkost och övervakning så att de inte får i sig nåt de inte tål. Sen ska man dessutom orka med att handskas med reaktionerna också. Och som om det inte vore nog så ska man möta en helt oförstående omgivning som alltid kan och vet bättre och som tror att man överdriver och bara ser allt allergiskt, även när det enligt dom inte är det..

Svar på tråden Allergitråden