Inlägg från: Sephyria |Visa alla inlägg
  • Sephyria

Allergitråden

Kavat: nej jag vet inte hur känslig han är men tror inte att han är så jätte känslig. Han har bara sena reaktioner och har aldrig visat på några tester, inte på nåt av födoämnena han inte "tål".

Har aldrig diskuterat att få testa neocate med sonens läkare men ska göra det så får vi se vad han säger. I värsta fall får han väl vara helt utan ersättning några veckor, men skulle ju föredra om vi hade nån ersättning till vällingen.

• Sephyria

Längtan 80: I innehållsförteckningen på sinlac står det fruktkärnmjöl vilket kommer från johannesbrödträdet. Tror inte att sinlac innehåller något guarkärnmjöl alls så kanske har du blandat ihop guar- och fruktkärnmjöl?

Mojäng: härligt att ni såg skillnad! Hoppas att det fortsätter så! Men håller med kavat att om du inte har någon ersättning att berika vällingen med är det nog bra om du försöker tjata dig till det också!

2små2stora: Åå va bra att du la ut länkar till olika buljonger! De ska granskas

• Sephyria

Hej! Håller på att introducera havre i sonens kost och undrar om nån vet om det finns några produkter som innehåller ren havre, mer än sempers havregryn?

• Sephyria

Hallå alla! Nu har jag lite funderingar igen men denna gång gäller det inte stora sonen som har flera konstaterade allergier, utan nu är det (tyvärr) familjens nyaste tillskott det gäller.

Han är 6 veckor och har sen han föddes haft en enorm buk, ser lite ut som en padda. Även en del magont och lite svårt att Bajsa, kan ligga och krysta i en timme utan att nåt kommer. Bajsar även ofta men bara lite varje gång. Dessutom verkar han ha lite uppstötningar men han kräks inte mycket.

Började med laktulos för en vecka sen och hans mage har blivit mindre och han är mindre skrikig. Det blir även betydligt färre bajsblöjor varje dag men istället bajsar han mer på en gång. Läkaren som skrev ut det sa att vi ska ge honom laktulos till flaskan är slut och sen hålla upp för att se om det kommer tillbaka. Hon kallade det förstoppning.

Men idag när jag bytte blöja var det slemmigt med blodstänk i. Han har precis avslutat en antibiotikakur pga lunginflammation. Kan den vara orsaken till blodstänken? I övrigt äter jag mjölkfritt och har gjort hela tiden. Vad tror ni, bör ja oroa mig för ytterligare en allergiker?

• Sephyria

Kavat: började med mjölkproteinfritt några veckor innan han föddes men har inte varit så noga denna gång utan ätit lite som kan innehålla spår av och chansat och ätit ute några gånger.

Har du något tips på probiotika?

• Sephyria

Nån som vet om plamils ekologiska mint choklad funkar om man inte äter mjölk, säd (vete, råg, korn, havre) eller soja? Det står att den kan innehålla spår av soja men det verkar funka här. I övrigt innehåller den: kakaomassa, rårörsocker, kakaosmör, solroslecitin och pepparmyntsolja.

Har en liten kille som fått en reaktion av nåt men vet inte om det är chokladen eller kommer från dagis.

• Sephyria

Sonen har idag varit dålig i magen. Bajsat löst, illaluktande och frätande 3 gånger. Nu i kväll var det dessutom slem i avföringen och det var mörkgrönt i färgen. Har dessutom haft röda "fläckar" i ansiktet som han kan få när han fått i sig nåt han inte tål samt haft ett hemskt humör. 3:e gången på 2 veckor som ansiktet varit så, men bara dålig i magen idag.

Vad tror ni, magsjukan eller matreaktion? Till saken hör att även yngsta sonen haft slem i avföringen under veckan men han har även haft blodstrimmor i sin. I hans fall trodde jag att det rörde sig om en reaktion på mjölkprotein då jag började introducera det i min kost i tisdags (jag helammar och har ätit mjölkfritt sen innan han föddes). Nu vet jag dock inte vad jag ska tro om nåt. Båda verkar va friska i övrigt..

• Sephyria

LokesMammi: här trodde vi också att sonen reagerade på nåt men det visade sig vara magsjuka, för nu är vi dåliga allihop.

Anledningen till att vi trodde att det va mat är att han hade röda fläckar i ansiktet som han får när han ätit nåt han inte tål. Ev var det en kombination för kinderna kom ett par veckor innan han blev sjuk.. Vet att det var likadant i somras när han hade magsjuka. Vi funderade fram och tillbaka tills vi blev smått tokiga

• Sephyria

Idag är ingen bra dag! Känner att jag bara måste ösa ur mig lite här till er. Hoppas det är okej!

Har skrivit här en hel del angående äldsta sonens allergier. Idag har jag dock tvingats inse att även lillebror på 2 månader är allergisk. Misstankarna har funnits men jag har ändå hoppats att det inte är så ändå.

Är nyss hemkommen från akuten med honom. Han är förkyld och andningspåverkad så har varit in och inhalerat lite. Läkaren kasta ett öga på sonens hud å fråga om vi hade astma och allergi i släkten. Svara att så var fallet så hon skulle skriva remiss till äldsta sonens läkare. Hon sa även att man aldrig satte en astmadiagnos på så små men att det antagligen var det vi hade att vänta oss. Suck vill verkligen inte gå igenom detta igen!

• Sephyria

Kavat: ja jag har ätit lite mjölk i ca 2 veckor. Innan det undvek jag det för säkerhets skull. Det var efter att mjölken introducerades som huden börja bli knottrig och ful på honom. Har även blivit grönt bajs och ibland slem och blodstänk i. Så ja fatta väl egentligen redan att det inte funka men hoppades på att det va ett konstigt sammanträffande. Men nu har jag uteslutit mjölken ur min kost igen. Tyvärr va inte magen bra ens på mjölkfritt, men har inte hållit en strikt mjölkfri diet denna gång. Ätit spår av och chansat och ätit ute nån gång. Så hoppas att det är att jag har varit lite "slarvig" som orsakat magproblemen och inte ytterligare allergier

Svar på tråden Allergitråden